مقایسه رابطه بین انگهای اجتماعی و حمایت اجتماعی ادراکشده در بین دانش آموزان ششم ابتدایی شهر یاسوج
الموضوعات :فاطمه انصاری 1 , محسن حسن زاده 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
2 - دانشگاه حکیم سبزواری
الکلمات المفتاحية: دانش آموزان, کووید19, انگ های اجتماعی,
ملخص المقالة :
به نظر میرسد هرچه فرد حمایت اجتماعی و قدرت بیشتری در انگهای اجتماعی ، مقابله با مشکلات و استرسهای زندگی داشته باشد، کمتر در معرض آشفتگیهای روانی و هیجانی قرار میگیرد و از سلامت و بهزیستی روانی بالاتری بهرهمند میشود پژوهش حاضر باهدف مقایسه رابطه بین انگهای اجتماعی و حمایت اجتماعی ادراکشده در بین دانش آموزان ششم ابتدایی شهر یاسوجمیباشد. روش پژوهش این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل همه دانش آموزان مبتلابه کووید 19 و غیر مبتلا در یاسوج بودند. از جامعه مذکور 103 نفر نمونهگیری از جامعه به شیوه در دسترس و نمونهگیری جامعه بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای پرسشنامه حمایت اجتماعی اداره شده، پرسشنامه استاندارد استيگماي دروني بيمار رواني استفاده شد و نتایج با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی و رگرسیون خطی تحلیل و معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد، ین انگهای اجتماعی و حمایت اجتماعی ادراکشده در بین دانش آموزان مبتلابه کووید 19 و غیر مبتلا رابطه مثبت معنیدار وجود دارد.
• سپاه منصور، مژگان، براتی و حسینقلی. (1394). نقش واسطهای مقایسه اجتماعی در رابطه با حمایت اجتماعی ادراکشده والدین و همسالان با مادیگرایی در دانش آموزان دوره متوسطه. دو فصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، 4(2). 89-101
• علی پور، احمد (1385). ارتباط حمایت اجتماعی با شاخصهای ایمنی بدن در افراد سالم: بررسی مدل تأثیر کلی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، اندیشه و رفتار 12(9). 139-134
• غنیمی، فرزانه، عصمت دانش، دادخواه، اصغر، صادق تقی لو (1397). نقش میانجی گر راهبردهای مقابلهای و حمایت اجتماعی ادراکشده در رابطه با استرس ادراکشده و کیفیت زندگی والدین کودکان دچار اختلال طیف اُتیسم. روانشناسی کاربردی. ۸ (۴ پیاپی ۳۳). ۴۲-۲۹.
• قربانی، جهانی زاده، میربد، سید مهران، امیدی. (1396). بررسی رابطه سرمایههای روانشناختی و اجتماعی با سلامت اجتماعی با توجه به متغیر میانجی حمایت اجتماعی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 10(38)، 83-100.
• وامقی¬ روشنک و دیگران (1394) . مقایسه استرس و حمایت اجتماعی درک شده مادران کودکان ۶ تا ۱۸ ماهه با تأخیر تکاملی و تکامل طبیعی. مجله حیات، ۲۱ (3). ۷۴-۸۷
• Dabrowska, A. & Pisula, E. (2010). Parenting stress and coping styles in mothers and fathers of pre‐school children with autism and Down syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 54(3), 266-280.
• Galloway, M. Pope, D. & Osberg, J. (2007). Stressed-out students-SOS: Youth perspectives on changing school climates. International Handbook of Student Experience in Elementary and Secondary School, 611–634.
• Ingersoll, B. & Hambrick, D. Z. (2011). The relationship between the broader autism phenotype, child severity, and stress and depression in parents of children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 5(1), 337-344.
• Lu, L. (1997). Social Support, Reciprocity, and Weil-Being. The Journal of Social Psychology, 137(5), 618–628.
• Mak, J. L. Byars-Winston, A. & Bakken, L. L. (2008). Coping efficacy and perceived family support:
• Potential factors for reducing stress in premedical students. Medical Education, 42, 572-579.
• Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52(1), 141–166.
• Sarafino, E. P. & Smith, T. W. (2014). Health psychology: Biopsychosocial interactions. John Wiley & Sons. Retrieved from
• https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=ypODBgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR6&dq=sarafino+smith+health+psychology&ots=17jKpP3Dj_&sig=keAz8G5s9RDYLuKOsOXugkE9_Dg
• Smith, L. Webber, R. & DeFrain, J. (2013). Spiritual well-being and its relationship to resilience in young people: A mixed methods case study. Sage Open, 3(2), 2158244013485582.
• Yalçın, İ. (2011). Social support and optimism as predictors of life satisfaction of college students. International Journal for the Advancement of Counselling, 33(2), 79–87.