بررسی آموزش یادگیری موقعیتی و آموزش سخنرانی بر میزان انگیزه تحصیلی دانش آموزان پنجم ابتدایی شهر یاسوج
الموضوعات :حشمت الله جبا 1 , مسعود جهانبانی 2
1 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2 - دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: یادگیری موقعیتی, انگیزه تحصیلی, دانش آموزان ,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر بررسی آموزش یادگیری موقعیتی و آموزش سخنرانی بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان پنجم ابتدایی شهر یاسوج پرداخته است. علاوه بر این با توجه به اهمیّت بر انگیزه تحصیلی، تاثیر روش های آموزشی بر میزان انگیزه تحصیلی نیز بررسی شده است. بنابراین، دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی شهر یاسوج به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. 18 دانش آموز در برنامهی یادگیری تلفیقی و 16 دانش آموز در برنامه ی آموزش مبتنی بر سخنرانی شرکت کردند. درس ” آسیب شناسی روانی یک" موضوع" حرکت بدن" با دو رویکرد مبتنی بر سخنرانی و موقعیتی به اجرا درآمد. تخصیص کلاسها به برنامه های آموزشی به صورت تصادفی انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون محتوای درسی، فرم کوتاه پرسشنامهی انگیزهی تحصیلی مک اینرنی و سینکلایر(1372)، در مراحل پیش از آموزش و پس از آموزش و همچنین چند پرسش مستقیم از دانش آموزان در مورد رضایت کلی از برنامه های آموزشی بعد از اجرای برنامه های آموزش و یادگیری در گروه ها جمع آوری شد. این داده ها با استفاده از آزمونهای تی مستقل، تی زوجی و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که: در مقایسه با آموزش مبتنی بر سخنرانی، یادگیری تلفیقی موجب افزایش انگیزهی تحصیلی در دانش آموزان شد، و در مقایسه با روش آموزش مبتنی بر سخنرانی، روش یادگیری موقعیتی رضایت بخش تر بود. همچنین نشان داده شد که در مقایسه با آموزش مبتنی بر سخنرانی، در گروه آموزش دیده به شیوهی یادگیری موقعیتی به نحو قابل توجهی کاهش یافت. با توجه به اهمیت حفظ انگیزهی دانش آموزان و ضرورت افزایش رضایت دانش آموزان از شیوه تدریس برای ایجاد تجربه های مثبت یادگیری و همچنین نتایج به دست آمدهی این پژوهش، امید است که توجه مسئوولین و برنامهریزان آموزشی به استفاده از این روش یادگیری جلب شود.
• Andersen,P.H. and Rask, M. (2008). Taking involvement in business education. Marketing intelligence and planning, 26, 2:145-165
• Wenger, E. (2008) .Communities of practice: Learning, meaning, and identity. United Kingdom: Cambridge University Press. Wentzel, K.,and Battle, A. and Russell, S. L and hisa, B. Looney.
• Winn, W. (1996). Instructional design and situated learning .in McLellan,Hillary.. Situated learning perspectives . Education Technology Publication, New Jersey: 57-66.
• Woods, R. and ebersole,s. (2003). Social neyworking in the Agostino, A. (1999). The relevance of media as artifact: Technology situated in context. Educational Technology Society, 2, 4:46-52.
• Erich, w. (2008). Community and learning: a virtual community of practice for nurse practitioners. Doctoral thesis, Capella University,UMI number: 3307911.
• Griffin, M. and Griffin, B. W. (1998). An investigation of the effects of Reciprocal Peer tutoring on achievement, self efficacy and test anxiety. Contemporary Educational psychology, 23, 3: 298-311 .
• Goetz, T.; Peckel, F.; pekrum, R., and Nathan, C. (2007).Emotional experiences during test taking: Does cognitive ability make a difference. Learning and individual differences. 17: 1-16.
• Wooley , N, and Jarvis, Y.(2007). Situated cognition and cognitive apprenticeship: A model for teaching and learning clinical skills in a technology rich and authentic learning environment. Nurse educator today, 27, 1: 73-79
• Pierer, G. (2009). Effective acquisition of basic surgical techniques
• through blended learning. Chirung, 80 , 6: 537-43 .
• 1395
• Coutts, J. ; Steven, A.and Lind, S. (2006). Applying virtual reality in medical communication education: Current findings and potential teaching and benefits of immersive virtual patients. Virtual reality ,10, 3-4: 185-195.
• Lave J. and Wenger, E. (2008) .Situated learning legimated peripheral participation. United Kingdom: Cambridge university press
• Billett, S. (2002). Workplace Pedagogic Practices: Co- Participation and Learning. British Journal of Educational Studies, 50, 4: 457 - 481.
• Bolger, N. and Eckenrode J. (1991). Social relationship,Personality, and Anxiety during Major stressful events. Journal of personality and social psychology, 61, 3: 440-449
• Reeve, C.L.; Baciaccio, S. and Charles J. E. (2008). A policycapturing study of context trait antecedents of test anxiety.Personality and individual differences, 45,3: 243-248 .
• Rieger, V. M. ;Pierer, k. ; farhadi, J. ; Lehmann,T. ; Delen, D. (2010). A comparative analysis of machine learning techniques for student retention management. Decision Support system, 49, 4: 498-506.
• So, J and Brush, T.A. (2008). Student's perception of collaborative learning environment: Relationship and critical factors.Computer and Education, 15: 318-336. ISSN 03061315.
• Stalmeijer, R. E. ; Dolmans, D. H. ; Wolfhagen, I.H. and Scherpbier, Dahlgren, M.A.; Reid, A.; Dahlgren, l.O. and petoez, p. (2008).
• Wijnia, L.; loyens, M. M. and Derous, E. (2010) Investigating effects of problem based versus lecture-based learning environment on student Motivation, Contemporary educational psychology, article in press. Walker, C.O and Greene, B.A, and Mansell, R. A.
• (2006).Identification with academic Intrinsic/ extrinsic motivation, and self-efficacy as predictors of cognitive engagement.Learning and individual differences. 16, 1: 1-12.
• Herrington, J. and Oliver, R. (1995). Critical characteristics of situated learning: Implications for the instructional design of multimedia .paper presented at the meeting of the Australian Society for computers in Learning in Tertiary Education, Melbourne, Australia.
• Furstenau B. Y. (2008). Exploration of an Industrial Enterprise as a Method of boundary-using vocational Education. In Tuomi-Gröhn tertlu and Engeström. Between school and work new perspective on transfer and boundary-crossing. (pp.85-119), United Kingdom: Emerald
• Davis. R. (2003). Handbook of distance education. Lawrence Erlbaum Associates publishers, London.
• Campanella, S. and Dimauro, G. (2008). Situated learning teaching courses in University environment: A practical experience Worl scientific and engineering academy and society Transaction on advances in engineering education, 5, 8: 603-612.