تاثیرپذیری عملکرد صادراتی و تجاری از استراتژی های سازمانی (مورد مطالعه: شرکت نان قدس رضوی)
الموضوعات :اميد بهبودي 1 , مریم اشجعی 2 , آرش آپرناک 3
1 - استادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- استراتژیک، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد،
3 - دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشکده مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: استراتژی کسب و کار, استراتژی بازاریابی, استراتژی فناوری اطلاعات, عملکرد صادراتی, عملکرد تجاری,
ملخص المقالة :
امروزه استراتژی ها به عنوان یکی از مهمترین مباحث پیش روی مدیران سازمان ها، مطرح می باشد. برنامه استراتژیك در حالی مفید و موثر برای سازمان خواهد بود، که استراتژی های تدوین شده همراستا با هم اجرا شوند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر پذیری عملکرد صادراتی و تجاری شرکت از استراتژی های سازمانی است. پژوهش حاضر از جهت هدف، کاربردی و از جهت شیوه گردآوری داده ها، توصیفی _پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، مدیران شاغل در واحدهای مختلف شرکت نان رضوی مورد مطالعه قرار گرفتند. که نمونه به دست آمده با ابزار پرسشنامه استاندارد و براساس فرمول کوکران با خطای 05/0 به تعداد 100 نفر به دست آمده است. جهت تایید پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و برای روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید که مقادیر به دست آمده بیانگر تایید پایایی و روایی پرسشنامه است.همچنین، تحلیل داده ها به روش مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارsmart pls انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که استراتژی های فناوری اطلاعات بر عملکرد تجاری ، استراتژی های بازاریابی بر عملکرد تجاری و صادراتی تاثیر دارد و در نهایت استراتژی های سازمانی بر عملکرد کلی تاثیر دارد.
بشیر خدا پرستی؛ رامین، پیروزی باری؛ مهدی، باقری قره بالغ؛ هوشمند. (1399). واکاوی عوامل و استراتژیهای انعطافپذیری بر عملکرد صادراتی و مزیت رقابتی شرکتهای صنعتی. مطالعات مدیریت راهبردی، 43، 155-169.
جامی پور؛ مونا، عصاریان؛ محمد، یزدانی؛ حمیدرضا. (1397). بررسی تأثير گرايش استراتژيک کسبوکار بر عملکرد سازمانی با نقش ميانجی مديريت دانش. نشریه مدیریت بازرگانی، 10(4)، 835-854 .
صنوبر؛ ناصر، حسینی؛ سید صمد، بهزادنیا؛ پویا. (1398). تاثیر برنامههای تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیتهای بازارهای خارجی و قابلیتهای صادراتی. مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 2(3)، 85-63.
عسگرنژاد نوری؛ باقر، زارعی؛ قاسم، بشیر خدا پرستی؛ رامین، صائب نیا؛ سمیه، ناظر اصل؛ امین. (1399). بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی و استراتژیهای بازاریابی بر عملکردتجاری شرکتهای صادراتی)مورد مطالعه: صنعت شکلات در شهر تبریز(. نشریه مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 3(3)، 65-87.
نبی پورافروزی؛ مهدی، خوش خو امیری؛ صفیه، احسانیان؛ ساجده. (1399). بررسی تجزیه و تحلیل عملکرد تجاری شرکتهای کوچک و متوسط براساس سرمایه انسانی، سرمایه ی اجتماعی و مزیت رقابتی )مطالعه موردی: تجارت الکترونیکی کالای برقی دراستان مازندران(. مجله دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 3(24)، 118-131.
Al-Surmi, Abdulrahman., Cao, Guangming., Duan, Yanqing.(2020). The impact of aligning business, IT, and marketing strategies on firm performance. Industrial Marketing Management, 84, 39-49. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.04.002
Alqahtani, Nasser & Uslay, Can.(2018). Entrepreneurial marketing and firm performance: Synthesis and conceptual development. Journal of Business Research, 113, 62-71. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.12.035
Alzahrani, Joman.(2019). The impact of e-commerce adoption on business strategy in Saudi Arabian small and medium enterprises (SMEs). Review of Economics and Political Science, 4(1), 73-88. https://doi.org/10.1108/REPS-10-2018-013
Avraham, Eli.(2018). Nation branding and marketing strategies for combatting tourism crises and stereotypes toward destinations. Journal of Business Research, 116, 711-720. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.02.036
Bendickson, Joshua S., Chandler, Timothy D.(2019). Operational performance: The mediator between human capital developmental programs and financial performance. Journal of Business Research, 94, 162-171. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.10.049
Bhattacharya, Prithvi.(2017). Modelling Strategic Alignment of Business and IT through Enterprise Architecture: Augmenting Archimate with BMM. Procedia Computer Science, 121, 80-88. 10.1016/j.procs.2017.11.012
Bhutta, Aamir Inam., Sheikh, Muhammad Fayyaz., Munir, Aroosa., Naz, Aroj., Saif, Iqra. (2021). Managerial ability and firm performance: Evidence from an emerging market. Cogent Business & Management, 8(1), 1-22. https://doi.org/10.1080/23311975.2021.1879449
Chao, Chia-An., Chandra, Aruna.(2012). Impact of owner’s knowledge of information technology (IT) on strategic alignment and IT adoption in US small firms. Journal of Small Business and Enterprise Development, 19(1), 114-131. https://doi.org/10.1108/14626001211196433
Costa, Roberto, G. G. D., Rezende, José Francisco, D, C.(2018). Strategic alignment of knowledge management and value creation: implications on to an oil and gas corporation. RAUSP Management Journal, 53(2), 241-252. https://doi.org/10.1016/j.rauspm.2017.11.001
Clauss, Thomas., Kraus, Sascha., Kallinger, Friedrich Lukas., Bican, Peter M., Brem, Alexander., Kailer, Norbert.(2020). Organizational ambidexterity and competitive advantage: The role of strategic agility in the exploration-exploitation paradox. Journal of Innovation & Knowledge,134, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jik.2020.07.003
Crespi, Tatiane Baseggio., Costa a, Priscila Rezende da., Preusler, Taísa Scariot., Porto, Geciane Silveira.(2018). The alignment of organizational structure and R&D management in internationalized public company The EMBRAPA case. Innovation & Managemen Review, 16(2), 193-216. 10.1108/INMR-07-2018-0046
Easmon, Roseline Barbara., Kastner, Adelaide Naa Amerley., Blankson, Charles., Mahmoud, Mahmoud Abdulai. (2019). Social capital and export performance of SMEs in Ghana: the role of firm capabilities. African Journal of Economic and Management Studies, 10(3), 262-285. https://doi.org/10.1108/AJEMS-11-2018-0361
ERDİL, T. Sabr., ÖZDEMİR, Osman.(2016). The Determinants of Relationship Between Marketing Mix Strategy and Drivers of Export Performance in Foreign Markets: An Application on Turkish Clothing Industry. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 235, 546 – 556. (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)
Famiyeh,Samuel., Kwarteng, Amoako.(2018). "Supplier Selection and Firm Performance: Empirical Evidence from a Developing Country’s Environment", International Journal of Quality & Reliability Management, 35(3), 690-710. https://doi.org/10.1108/IJQRM-06-2016-0091
Gnizy, Itzhak.(2019). The role of inter-firm dispersion of international marketing capabilities in marketing strategy and business outcomes. Journal of Business Research, 105, 214-226. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.08.015
Han, Chen., Zhang, Shuman.(2021). Multiple strategic orientations and strategic flexibility in product innovation. European Research on Management and Business Economics, 27(1), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2020.100136
Heydari, Sepideh., Hosseini Shakib, Mehrdad., Khamseh, Abbas.(2020). IT - Business Strategic Alignment and Organizational Agility: The Moderating Role of Environmental Uncertainty. Journal of System Management, 1, 35-52.
Hsieh, Chia-Chun., Ma, Zhiming., Novoselov, Kirill E.(2019). Accounting conservatism, business strategy, and ambiguity. Accounting, Organizations and Society, 74, 41-55. https://doi.org/10.1016/j.aos.2018.08.001
Johansson, Tobias., Kask, Johan.(2016). Configurations of business strategy and marketing channels for e-commerce and traditional retail formats: A Qualitative Comparison Analysis (QCA) in sporting goods retailing. Journal of Retailing and Consumer Services, 34, 326-333. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.07.009
Kalkan, Adnan., Bozkurt, Özlem Çetinkaya., Arman, Mutlu.(2014). The impacts of intellectual capital, innovation and organizational strategy on firm performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 150, 700-707. (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/).
Ledon, Rene Abreu., Lujan-García, Darkys E., Garrido-Vega, Pedro., Escobar-Perez, Bernabe.(2018). A meta-analytic study of the impact of Lean Production on business performance. International Journal of Production Economics, 200, 83-102. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2018.03.015
Lim, Stanley Frederick W.T., Srai, Jagjit Singh.(2018). Examining the anatomy of last-mile distribution in e-commerce omnichannel retailing A supply network configuration approach. International Journal of Operations & Production Management, 38(9), 1735-1764. 10.1108/IJOPM-12-2016-0733
Magistretti, Stefano., Dell’Era, Claudio., Doppio, Nicola.(2020). Design sprint for SMEs: an organizational taxonomy based on configuration theory. Management Decision, 58(9), 1803-1817. https://doi.org/10.1108/MD-10-2019-1501
Pani, Agnivesh., Sahu, Prasanta K., Majumdar, Bandhan Bandhu.(2019). Expenditure-based segmentation of freight travel markets: Identifying the determinants of freight transport expenditure for developing marketing strategies. Research in Transportation Business & Management, 33, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2020.100437
Popovič, Aleš., Puklavec, Borut., Oliveira, Tiago.(2019). Justifying business intelligence systems adoption in SMEs: Impact of systems use on firm performance. Industrial Management & Data Systems, 119(1), 210-228. https://doi.org/10.1108/IMDS-02-2018-0085
Varadarajan, Rajan.(2020). Customer information resources advantage, marketing strategy and business performance: A market resources based view. Industrial Marketing Management, 89, 89-97. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.03.003
Radomska, Joanna., Wołczek, Przemysław., Szpulak, Aleksandra.(2020). Injecting courage into strategy: the perspective of competitive advantage. European Business Review, https://doi.org/10.1108/EBR-12-2019-0306
Rodrigues, Jorge., Ruivo, Pedro., Oliveira, Tiago.(2021). Mediation role of business value and strategy in firm performance of organizations using software-as-a-service enterprise applications. Information & Management, 58(1), 1-14. https://doi.org/10.1016/j.im.2020.103289
Safari, Arsalan., Saleh, Ali Salman. (2020). Key determinants of SMEs’ export performance: a resource-based view and contingency theory approach using potential mediators. Journal of Business & Industrial Marketing, 35(4), 635-654. https://doi.org/10.1108/JBIM-11-2018-0324
Sanaei, Mohamad Reza., Sobhani, Farzad Movahedi.(2018). Information technology and e business marketing strategy. Information Technology and Management, 19, 185-196. https://doi.org/10.1007/s10799-018-0289-0
Yin, Yishuai., Wang, Yue., Lu, Ying.(2018). Why firms adopt empowerment practices and how such practices affect firm performance? A transaction cost-exchange perspective. Human Resource Management Review, 29(1), 111-124. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2018.01.002
Yoshikuni, Adilson Carlos., Albertin, Alberto Luiz.(2018). Effects of Strategic Information Systems on Competitive Strategy and Performance. International Journal of Productivity and Performance Management, 67(9), 2018-2045.https://doi.org/10.1108/IJPPM-07-2017-0166
Zhang, Yufei., Hult, & G. Tomas M., Ketchen Jr, David J., Calantone, Roger J.(2020). Effects of firm-, industry-, and country-level innovation on firm performance. Marketing Letters, 31, 231-245. https://doi.org/10.1007/s11002-020-09530-y