تاثیرپذیری عملکرد صادراتی و تجاری از استراتژی های سازمانی (مورد مطالعه: شرکت نان قدس رضوی)
محورهای موضوعی : عمومىاميد بهبودي 1 , مریم اشجعی 2 , آرش آپرناک 3
1 - استادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- استراتژیک، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد،
3 - دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشکده مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: استراتژی کسب و کار, استراتژی بازاریابی, استراتژی فناوری اطلاعات, عملکرد صادراتی, عملکرد تجاری,
چکیده مقاله :
امروزه استراتژی ها به عنوان یکی از مهمترین مباحث پیش روی مدیران سازمان ها، مطرح می باشد. برنامه استراتژیك در حالی مفید و موثر برای سازمان خواهد بود، که استراتژی های تدوین شده همراستا با هم اجرا شوند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر پذیری عملکرد صادراتی و تجاری شرکت از استراتژی های سازمانی است. پژوهش حاضر از جهت هدف، کاربردی و از جهت شیوه گردآوری داده ها، توصیفی _پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، مدیران شاغل در واحدهای مختلف شرکت نان رضوی مورد مطالعه قرار گرفتند. که نمونه به دست آمده با ابزار پرسشنامه استاندارد و براساس فرمول کوکران با خطای 05/0 به تعداد 100 نفر به دست آمده است. جهت تایید پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و برای روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید که مقادیر به دست آمده بیانگر تایید پایایی و روایی پرسشنامه است.همچنین، تحلیل داده ها به روش مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارsmart pls انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که استراتژی های فناوری اطلاعات بر عملکرد تجاری ، استراتژی های بازاریابی بر عملکرد تجاری و صادراتی تاثیر دارد و در نهایت استراتژی های سازمانی بر عملکرد کلی تاثیر دارد.
Today, strategies are one of the most important issues facing managers of organizations. The strategic plan will be useful and effective for the organization while the developed strategies are implemented in line with each other. The purpose of this study is to investigate the impact of the company's export and Trade performance of organizational strategies. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method. The statistical population of this study, managers working in different units of Razavi Bread Company were studied. The sample was obtained with the standard questionnaire tool and based on Cochran's formula with an error of 0.05 to 100 people. Cronbach's alpha was used to confirm the reliability of the questionnaire and confirmatory factor analysis was used for the validity of the questionnaire. The obtained values indicate the confirmation of the reliability and validity of the questionnaire. Also, data analysis was performed by structural equation modeling method using smart pls software.The results showed that IT strategies affect Trade performance, marketing strategies affect Trade and export performance, and finally organizational strategies affect overall performance.
بشیر خدا پرستی؛ رامین، پیروزی باری؛ مهدی، باقری قره بالغ؛ هوشمند. (1399). واکاوی عوامل و استراتژیهای انعطافپذیری بر عملکرد صادراتی و مزیت رقابتی شرکتهای صنعتی. مطالعات مدیریت راهبردی، 43، 155-169.
جامی پور؛ مونا، عصاریان؛ محمد، یزدانی؛ حمیدرضا. (1397). بررسی تأثير گرايش استراتژيک کسبوکار بر عملکرد سازمانی با نقش ميانجی مديريت دانش. نشریه مدیریت بازرگانی، 10(4)، 835-854 .
صنوبر؛ ناصر، حسینی؛ سید صمد، بهزادنیا؛ پویا. (1398). تاثیر برنامههای تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیتهای بازارهای خارجی و قابلیتهای صادراتی. مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 2(3)، 85-63.
عسگرنژاد نوری؛ باقر، زارعی؛ قاسم، بشیر خدا پرستی؛ رامین، صائب نیا؛ سمیه، ناظر اصل؛ امین. (1399). بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی و استراتژیهای بازاریابی بر عملکردتجاری شرکتهای صادراتی)مورد مطالعه: صنعت شکلات در شهر تبریز(. نشریه مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 3(3)، 65-87.
نبی پورافروزی؛ مهدی، خوش خو امیری؛ صفیه، احسانیان؛ ساجده. (1399). بررسی تجزیه و تحلیل عملکرد تجاری شرکتهای کوچک و متوسط براساس سرمایه انسانی، سرمایه ی اجتماعی و مزیت رقابتی )مطالعه موردی: تجارت الکترونیکی کالای برقی دراستان مازندران(. مجله دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 3(24)، 118-131.
Al-Surmi, Abdulrahman., Cao, Guangming., Duan, Yanqing.(2020). The impact of aligning business, IT, and marketing strategies on firm performance. Industrial Marketing Management, 84, 39-49. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.04.002
Alqahtani, Nasser & Uslay, Can.(2018). Entrepreneurial marketing and firm performance: Synthesis and conceptual development. Journal of Business Research, 113, 62-71. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.12.035
Alzahrani, Joman.(2019). The impact of e-commerce adoption on business strategy in Saudi Arabian small and medium enterprises (SMEs). Review of Economics and Political Science, 4(1), 73-88. https://doi.org/10.1108/REPS-10-2018-013
Avraham, Eli.(2018). Nation branding and marketing strategies for combatting tourism crises and stereotypes toward destinations. Journal of Business Research, 116, 711-720. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.02.036
Bendickson, Joshua S., Chandler, Timothy D.(2019). Operational performance: The mediator between human capital developmental programs and financial performance. Journal of Business Research, 94, 162-171. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.10.049
Bhattacharya, Prithvi.(2017). Modelling Strategic Alignment of Business and IT through Enterprise Architecture: Augmenting Archimate with BMM. Procedia Computer Science, 121, 80-88. 10.1016/j.procs.2017.11.012
Bhutta, Aamir Inam., Sheikh, Muhammad Fayyaz., Munir, Aroosa., Naz, Aroj., Saif, Iqra. (2021). Managerial ability and firm performance: Evidence from an emerging market. Cogent Business & Management, 8(1), 1-22. https://doi.org/10.1080/23311975.2021.1879449
Chao, Chia-An., Chandra, Aruna.(2012). Impact of owner’s knowledge of information technology (IT) on strategic alignment and IT adoption in US small firms. Journal of Small Business and Enterprise Development, 19(1), 114-131. https://doi.org/10.1108/14626001211196433
Costa, Roberto, G. G. D., Rezende, José Francisco, D, C.(2018). Strategic alignment of knowledge management and value creation: implications on to an oil and gas corporation. RAUSP Management Journal, 53(2), 241-252. https://doi.org/10.1016/j.rauspm.2017.11.001
Clauss, Thomas., Kraus, Sascha., Kallinger, Friedrich Lukas., Bican, Peter M., Brem, Alexander., Kailer, Norbert.(2020). Organizational ambidexterity and competitive advantage: The role of strategic agility in the exploration-exploitation paradox. Journal of Innovation & Knowledge,134, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jik.2020.07.003
Crespi, Tatiane Baseggio., Costa a, Priscila Rezende da., Preusler, Taísa Scariot., Porto, Geciane Silveira.(2018). The alignment of organizational structure and R&D management in internationalized public company The EMBRAPA case. Innovation & Managemen Review, 16(2), 193-216. 10.1108/INMR-07-2018-0046
Easmon, Roseline Barbara., Kastner, Adelaide Naa Amerley., Blankson, Charles., Mahmoud, Mahmoud Abdulai. (2019). Social capital and export performance of SMEs in Ghana: the role of firm capabilities. African Journal of Economic and Management Studies, 10(3), 262-285. https://doi.org/10.1108/AJEMS-11-2018-0361
ERDİL, T. Sabr., ÖZDEMİR, Osman.(2016). The Determinants of Relationship Between Marketing Mix Strategy and Drivers of Export Performance in Foreign Markets: An Application on Turkish Clothing Industry. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 235, 546 – 556. (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)
Famiyeh,Samuel., Kwarteng, Amoako.(2018). "Supplier Selection and Firm Performance: Empirical Evidence from a Developing Country’s Environment", International Journal of Quality & Reliability Management, 35(3), 690-710. https://doi.org/10.1108/IJQRM-06-2016-0091
Gnizy, Itzhak.(2019). The role of inter-firm dispersion of international marketing capabilities in marketing strategy and business outcomes. Journal of Business Research, 105, 214-226. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.08.015
Han, Chen., Zhang, Shuman.(2021). Multiple strategic orientations and strategic flexibility in product innovation. European Research on Management and Business Economics, 27(1), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2020.100136
Heydari, Sepideh., Hosseini Shakib, Mehrdad., Khamseh, Abbas.(2020). IT - Business Strategic Alignment and Organizational Agility: The Moderating Role of Environmental Uncertainty. Journal of System Management, 1, 35-52.
Hsieh, Chia-Chun., Ma, Zhiming., Novoselov, Kirill E.(2019). Accounting conservatism, business strategy, and ambiguity. Accounting, Organizations and Society, 74, 41-55. https://doi.org/10.1016/j.aos.2018.08.001
Johansson, Tobias., Kask, Johan.(2016). Configurations of business strategy and marketing channels for e-commerce and traditional retail formats: A Qualitative Comparison Analysis (QCA) in sporting goods retailing. Journal of Retailing and Consumer Services, 34, 326-333. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.07.009
Kalkan, Adnan., Bozkurt, Özlem Çetinkaya., Arman, Mutlu.(2014). The impacts of intellectual capital, innovation and organizational strategy on firm performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 150, 700-707. (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/).
Ledon, Rene Abreu., Lujan-García, Darkys E., Garrido-Vega, Pedro., Escobar-Perez, Bernabe.(2018). A meta-analytic study of the impact of Lean Production on business performance. International Journal of Production Economics, 200, 83-102. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2018.03.015
Lim, Stanley Frederick W.T., Srai, Jagjit Singh.(2018). Examining the anatomy of last-mile distribution in e-commerce omnichannel retailing A supply network configuration approach. International Journal of Operations & Production Management, 38(9), 1735-1764. 10.1108/IJOPM-12-2016-0733
Magistretti, Stefano., Dell’Era, Claudio., Doppio, Nicola.(2020). Design sprint for SMEs: an organizational taxonomy based on configuration theory. Management Decision, 58(9), 1803-1817. https://doi.org/10.1108/MD-10-2019-1501
Pani, Agnivesh., Sahu, Prasanta K., Majumdar, Bandhan Bandhu.(2019). Expenditure-based segmentation of freight travel markets: Identifying the determinants of freight transport expenditure for developing marketing strategies. Research in Transportation Business & Management, 33, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2020.100437
Popovič, Aleš., Puklavec, Borut., Oliveira, Tiago.(2019). Justifying business intelligence systems adoption in SMEs: Impact of systems use on firm performance. Industrial Management & Data Systems, 119(1), 210-228. https://doi.org/10.1108/IMDS-02-2018-0085
Varadarajan, Rajan.(2020). Customer information resources advantage, marketing strategy and business performance: A market resources based view. Industrial Marketing Management, 89, 89-97. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.03.003
Radomska, Joanna., Wołczek, Przemysław., Szpulak, Aleksandra.(2020). Injecting courage into strategy: the perspective of competitive advantage. European Business Review, https://doi.org/10.1108/EBR-12-2019-0306
Rodrigues, Jorge., Ruivo, Pedro., Oliveira, Tiago.(2021). Mediation role of business value and strategy in firm performance of organizations using software-as-a-service enterprise applications. Information & Management, 58(1), 1-14. https://doi.org/10.1016/j.im.2020.103289
Safari, Arsalan., Saleh, Ali Salman. (2020). Key determinants of SMEs’ export performance: a resource-based view and contingency theory approach using potential mediators. Journal of Business & Industrial Marketing, 35(4), 635-654. https://doi.org/10.1108/JBIM-11-2018-0324
Sanaei, Mohamad Reza., Sobhani, Farzad Movahedi.(2018). Information technology and e business marketing strategy. Information Technology and Management, 19, 185-196. https://doi.org/10.1007/s10799-018-0289-0
Yin, Yishuai., Wang, Yue., Lu, Ying.(2018). Why firms adopt empowerment practices and how such practices affect firm performance? A transaction cost-exchange perspective. Human Resource Management Review, 29(1), 111-124. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2018.01.002
Yoshikuni, Adilson Carlos., Albertin, Alberto Luiz.(2018). Effects of Strategic Information Systems on Competitive Strategy and Performance. International Journal of Productivity and Performance Management, 67(9), 2018-2045.https://doi.org/10.1108/IJPPM-07-2017-0166
Zhang, Yufei., Hult, & G. Tomas M., Ketchen Jr, David J., Calantone, Roger J.(2020). Effects of firm-, industry-, and country-level innovation on firm performance. Marketing Letters, 31, 231-245. https://doi.org/10.1007/s11002-020-09530-y