تاثیرپذیری عملکرد صادراتی و تجاری از استراتژی های سازمانی (مورد مطالعه: شرکت نان قدس رضوی)
الموضوعات :اميد بهبودي 1 , مریم اشجعی 2 , آرش آپرناک 3
1 - استادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- استراتژیک، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد،
3 - دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشکده مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: استراتژی کسب و کار, استراتژی بازاریابی, استراتژی فناوری اطلاعات, عملکرد صادراتی, عملکرد تجاری,
ملخص المقالة :
امروزه استراتژی ها به عنوان یکی از مهمترین مباحث پیش روی مدیران سازمان ها، مطرح می باشد. برنامه استراتژیك در حالی مفید و موثر برای سازمان خواهد بود، که استراتژی های تدوین شده همراستا با هم اجرا شوند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر پذیری عملکرد صادراتی و تجاری شرکت از استراتژی های سازمانی است. پژوهش حاضر از جهت هدف، کاربردی و از جهت شیوه گردآوری داده ها، توصیفی _پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، مدیران شاغل در واحدهای مختلف شرکت نان رضوی مورد مطالعه قرار گرفتند. که نمونه به دست آمده با ابزار پرسشنامه استاندارد و براساس فرمول کوکران با خطای 05/0 به تعداد 100 نفر به دست آمده است. جهت تایید پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و برای روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید که مقادیر به دست آمده بیانگر تایید پایایی و روایی پرسشنامه است.همچنین، تحلیل داده ها به روش مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارsmart pls انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که استراتژی های فناوری اطلاعات بر عملکرد تجاری ، استراتژی های بازاریابی بر عملکرد تجاری و صادراتی تاثیر دارد و در نهایت استراتژی های سازمانی بر عملکرد کلی تاثیر دارد.
بشیر خدا پرستی؛ رامین، پیروزی باری؛ مهدی، باقری قره بالغ؛ هوشمند. (1399). واکاوی عوامل و استراتژیهای انعطافپذیری بر عملکرد صادراتی و مزیت رقابتی شرکتهای صنعتی. مطالعات مدیریت راهبردی، 43، 155-169.
جامی پور؛ مونا، عصاریان؛ محمد، یزدانی؛ حمیدرضا. (1397). بررسی تأثير گرايش استراتژيک کسبوکار بر عملکرد سازمانی با نقش ميانجی مديريت دانش. نشریه مدیریت بازرگانی، 10(4)، 835-854 .
صنوبر؛ ناصر، حسینی؛ سید صمد، بهزادنیا؛ پویا. (1398). تاثیر برنامههای تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیتهای بازارهای خارجی و قابلیتهای صادراتی. مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 2(3)، 85-63.
عسگرنژاد نوری؛ باقر، زارعی؛ قاسم، بشیر خدا پرستی؛ رامین، صائب نیا؛ سمیه، ناظر اصل؛ امین. (1399). بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی و استراتژیهای بازاریابی بر عملکردتجاری شرکتهای صادراتی)مورد مطالعه: صنعت شکلات در شهر تبریز(. نشریه مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 3(3)، 65-87.
نبی پورافروزی؛ مهدی، خوش خو امیری؛ صفیه، احسانیان؛ ساجده. (1399). بررسی تجزیه و تحلیل عملکرد تجاری شرکتهای کوچک و متوسط براساس سرمایه انسانی، سرمایه ی اجتماعی و مزیت رقابتی )مطالعه موردی: تجارت الکترونیکی کالای برقی دراستان مازندران(. مجله دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 3(24)، 118-131.
Al-Surmi, Abdulrahman., Cao, Guangming., Duan, Yanqing.(2020). The impact of aligning business, IT, and marketing strategies on firm performance. Industrial Marketing Management, 84, 39-49. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.04.002
Alqahtani, Nasser & Uslay, Can.(2018). Entrepreneurial marketing and firm performance: Synthesis and conceptual development. Journal of Business Research, 113, 62-71. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.12.035
Alzahrani, Joman.(2019). The impact of e-commerce adoption on business strategy in Saudi Arabian small and medium enterprises (SMEs). Review of Economics and Political Science, 4(1), 73-88. https://doi.org/10.1108/REPS-10-2018-013
Avraham, Eli.(2018). Nation branding and marketing strategies for combatting tourism crises and stereotypes toward destinations. Journal of Business Research, 116, 711-720. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.02.036
Bendickson, Joshua S., Chandler, Timothy D.(2019). Operational performance: The mediator between human capital developmental programs and financial performance. Journal of Business Research, 94, 162-171. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.10.049
Bhattacharya, Prithvi.(2017). Modelling Strategic Alignment of Business and IT through Enterprise Architecture: Augmenting Archimate with BMM. Procedia Computer Science, 121, 80-88. 10.1016/j.procs.2017.11.012
Bhutta, Aamir Inam., Sheikh, Muhammad Fayyaz., Munir, Aroosa., Naz, Aroj., Saif, Iqra. (2021). Managerial ability and firm performance: Evidence from an emerging market. Cogent Business & Management, 8(1), 1-22. https://doi.org/10.1080/23311975.2021.1879449
Chao, Chia-An., Chandra, Aruna.(2012). Impact of owner’s knowledge of information technology (IT) on strategic alignment and IT adoption in US small firms. Journal of Small Business and Enterprise Development, 19(1), 114-131. https://doi.org/10.1108/14626001211196433
Costa, Roberto, G. G. D., Rezende, José Francisco, D, C.(2018). Strategic alignment of knowledge management and value creation: implications on to an oil and gas corporation. RAUSP Management Journal, 53(2), 241-252. https://doi.org/10.1016/j.rauspm.2017.11.001
Clauss, Thomas., Kraus, Sascha., Kallinger, Friedrich Lukas., Bican, Peter M., Brem, Alexander., Kailer, Norbert.(2020). Organizational ambidexterity and competitive advantage: The role of strategic agility in the exploration-exploitation paradox. Journal of Innovation & Knowledge,134, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jik.2020.07.003
Crespi, Tatiane Baseggio., Costa a, Priscila Rezende da., Preusler, Taísa Scariot., Porto, Geciane Silveira.(2018). The alignment of organizational structure and R&D management in internationalized public company The EMBRAPA case. Innovation & Managemen Review, 16(2), 193-216. 10.1108/INMR-07-2018-0046
Easmon, Roseline Barbara., Kastner, Adelaide Naa Amerley., Blankson, Charles., Mahmoud, Mahmoud Abdulai. (2019). Social capital and export performance of SMEs in Ghana: the role of firm capabilities. African Journal of Economic and Management Studies, 10(3), 262-285. https://doi.org/10.1108/AJEMS-11-2018-0361
ERDİL, T. Sabr., ÖZDEMİR, Osman.(2016). The Determinants of Relationship Between Marketing Mix Strategy and Drivers of Export Performance in Foreign Markets: An Application on Turkish Clothing Industry. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 235, 546 – 556. (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)
Famiyeh,Samuel., Kwarteng, Amoako.(2018). "Supplier Selection and Firm Performance: Empirical Evidence from a Developing Country’s Environment", International Journal of Quality & Reliability Management, 35(3), 690-710. https://doi.org/10.1108/IJQRM-06-2016-0091
Gnizy, Itzhak.(2019). The role of inter-firm dispersion of international marketing capabilities in marketing strategy and business outcomes. Journal of Business Research, 105, 214-226. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.08.015
Han, Chen., Zhang, Shuman.(2021). Multiple strategic orientations and strategic flexibility in product innovation. European Research on Management and Business Economics, 27(1), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2020.100136
Heydari, Sepideh., Hosseini Shakib, Mehrdad., Khamseh, Abbas.(2020). IT - Business Strategic Alignment and Organizational Agility: The Moderating Role of Environmental Uncertainty. Journal of System Management, 1, 35-52.
Hsieh, Chia-Chun., Ma, Zhiming., Novoselov, Kirill E.(2019). Accounting conservatism, business strategy, and ambiguity. Accounting, Organizations and Society, 74, 41-55. https://doi.org/10.1016/j.aos.2018.08.001
Johansson, Tobias., Kask, Johan.(2016). Configurations of business strategy and marketing channels for e-commerce and traditional retail formats: A Qualitative Comparison Analysis (QCA) in sporting goods retailing. Journal of Retailing and Consumer Services, 34, 326-333. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.07.009
Kalkan, Adnan., Bozkurt, Özlem Çetinkaya., Arman, Mutlu.(2014). The impacts of intellectual capital, innovation and organizational strategy on firm performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 150, 700-707. (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/).
Ledon, Rene Abreu., Lujan-García, Darkys E., Garrido-Vega, Pedro., Escobar-Perez, Bernabe.(2018). A meta-analytic study of the impact of Lean Production on business performance. International Journal of Production Economics, 200, 83-102. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2018.03.015
Lim, Stanley Frederick W.T., Srai, Jagjit Singh.(2018). Examining the anatomy of last-mile distribution in e-commerce omnichannel retailing A supply network configuration approach. International Journal of Operations & Production Management, 38(9), 1735-1764. 10.1108/IJOPM-12-2016-0733
Magistretti, Stefano., Dell’Era, Claudio., Doppio, Nicola.(2020). Design sprint for SMEs: an organizational taxonomy based on configuration theory. Management Decision, 58(9), 1803-1817. https://doi.org/10.1108/MD-10-2019-1501
Pani, Agnivesh., Sahu, Prasanta K., Majumdar, Bandhan Bandhu.(2019). Expenditure-based segmentation of freight travel markets: Identifying the determinants of freight transport expenditure for developing marketing strategies. Research in Transportation Business & Management, 33, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2020.100437
Popovič, Aleš., Puklavec, Borut., Oliveira, Tiago.(2019). Justifying business intelligence systems adoption in SMEs: Impact of systems use on firm performance. Industrial Management & Data Systems, 119(1), 210-228. https://doi.org/10.1108/IMDS-02-2018-0085
Varadarajan, Rajan.(2020). Customer information resources advantage, marketing strategy and business performance: A market resources based view. Industrial Marketing Management, 89, 89-97. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.03.003
Radomska, Joanna., Wołczek, Przemysław., Szpulak, Aleksandra.(2020). Injecting courage into strategy: the perspective of competitive advantage. European Business Review, https://doi.org/10.1108/EBR-12-2019-0306
Rodrigues, Jorge., Ruivo, Pedro., Oliveira, Tiago.(2021). Mediation role of business value and strategy in firm performance of organizations using software-as-a-service enterprise applications. Information & Management, 58(1), 1-14. https://doi.org/10.1016/j.im.2020.103289
Safari, Arsalan., Saleh, Ali Salman. (2020). Key determinants of SMEs’ export performance: a resource-based view and contingency theory approach using potential mediators. Journal of Business & Industrial Marketing, 35(4), 635-654. https://doi.org/10.1108/JBIM-11-2018-0324
Sanaei, Mohamad Reza., Sobhani, Farzad Movahedi.(2018). Information technology and e business marketing strategy. Information Technology and Management, 19, 185-196. https://doi.org/10.1007/s10799-018-0289-0
Yin, Yishuai., Wang, Yue., Lu, Ying.(2018). Why firms adopt empowerment practices and how such practices affect firm performance? A transaction cost-exchange perspective. Human Resource Management Review, 29(1), 111-124. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2018.01.002
Yoshikuni, Adilson Carlos., Albertin, Alberto Luiz.(2018). Effects of Strategic Information Systems on Competitive Strategy and Performance. International Journal of Productivity and Performance Management, 67(9), 2018-2045.https://doi.org/10.1108/IJPPM-07-2017-0166
Zhang, Yufei., Hult, & G. Tomas M., Ketchen Jr, David J., Calantone, Roger J.(2020). Effects of firm-, industry-, and country-level innovation on firm performance. Marketing Letters, 31, 231-245. https://doi.org/10.1007/s11002-020-09530-y
تاثیرپذیری عملکرد صادراتی و تجاری از استراتژیهای سازمانی (مورد مطالعه شرکت: نان قدس رضوی)
*امید بهبودی ** مریم اشجعی *** آرش آپرناک
* استادیار گروه مدیریت موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران drbehboodi@attar.ac.ir
** کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- استراتژیک، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران maryam.ashjaee@yahoo.com
***دکتری مهندسی صنایع، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران arash.apornak@ut.ac.ir
تاریخ دریافت: 19/10/1400 تاریخ پذیرش: 21/04/1401
صص: 143- 156
چکیده
واژههای کلیدی: استراتژی کسب و کار، استراتژی بازاریابی، استراتژی فناوری اطلاعات، عملکرد صادراتی، عملکرد تجاری.
نوع مقاله: علمی
1- مقدمه
امروزه، موفقیت در دنیای رقابتی کسب و کارها امری سخت ودشوار است که مستلزم عملکرد بالا سازمان در میان رقبا است. عملکرد سازمان ناشی از توانایی سازمان در انجام ماموریت ها و فعالیتهای خود در جهت اهداف تعیین شده سازمانی است [19]1. سازمان ها با درنظرگرفتن اهداف مالی و کسب بازدهی نقدینگی با توجه به فعالیتهای بازاریابی به عملکردهای تجاری و مالی روی میآورند و در
نویسنده عهدهدار مکاتبات: آرش آپرناک Arash.apornak@ut.ac.ir |
2- چارچوب نظری و پیشینه پژوهش
2-1- عملکرد سازمان7
فعالیتی که در پاسخ به کارگیری منابع و داراییهای سازمان در جهت اهداف تعیین شده صورت میگیرد، بیانگر عملکرد سازمان است [22]8، مجموعه فعالیتهایی که در سازمان توسط مدیر بابرنامه ریزی و استفاده درست از منابع صورت میگیرد و منجر به نتیجه موثر و کارایی بالا می شود، عملکرد را بیان میدارد [12]9. قابلیت سازمان ها در روش های انجام کارها به گونه ای مفید، که مزیت رقابتی به همراه آورد، عملکرد بالا سازمان را دربر میگیرد [7]10. همچنین، عملکرد بیانگر ماهیت اهداف سازمان است که تحت تاثیر فعالیتها و عملکرد کارکنان با نتیجهای که به دست میآید، نشان داده میشود [31]11.
2-1-1- عملکرد صادراتی12
تلاش و برنامهریزی سازمان در فعالیتهای ورود به بازارهای جهانی و گسترش تجارت بینالمللی از طریق ارائه خدمات و محصولات منطبق با بازارهای بینالمللی، عملکرد صادراتی سازمان را بیان میدارد [32]13. قابلیت سازمان در استفاده از توانمندیها و منابع در راستای ورود و افزایش فروش در محیط بینالملل منجر بهعملکرد صادراتی
میشود [1].
2.1.2. عملکرد تجاری14
عملکردتجاری توجه سازمان را به فعالیتهای متمرکز بر نتایج داخل و خارج از سازمان مبذول داشته است. در واقع، عملکرد تجاری در برگیرنده نتایج حاصل از بازگشت سرمایه و کسب سود در داخل سازمان و افزایش مشتریان و سیر صعودی فروش و بازار در محیط خارج از سازمان را شامل میشود [26]15. همچنین، افزایش فرصت ها در شاخص های مالی و بهبود فعالیتهای بازاریابی در کمک به خرید از طریق قابلیتهای داخل سازمان منجر به عملکرد تجاری میشود [25]16.
2-2- نظریه پیکربندی17
براساس نظریه پیکربندی، سازمان ها با توجه محیط و ساختاری که در داخل سازمان است و با در نظر گرفتن شرایط حاکم، به برنامه ریزی و تصمیم گیری برای انتخاب ابعاد استراتژیهای همراستا با اهداف سازمانی و اجزای سازمان میپردازند [23]18. همچنین، ایجاد هماهنگی و وابستگی بین استراتژی و برنامههای سازمانی که منجر به رابطه و پیوند قوی اجزا در مسیر عملکرد بهتر سازمان شود [27]19.
1-2-2- استراتژی بازاریابی20
فرایند برنامهریزی قابلیتها و منافع سازمان برای کسب رضایت مشتریان، افزایش فروش در جهت عملکرد بالاتر از رقبا، استراتژی بازاریابی را نشان میدهد [20]21. علاوه براین، برنامهای برای کسب حداکثری سود با تمرکز بر کیفیت تولید و گسترش بازار موردنظر از طریق پاسخ به نیاز مشتریان است [24]22. استراتژی بازاریابی به رفع خواسته مشتریان یا تحلیل و تمرکز بر رقبا میپردازد [6]23.
2-2-2- استراتژی کسب و کار24
بررسی و تحلیل موقعیت سازمان در بازار برای بازدهی بیشتر و همگامبودن با جریان تغییر در جهت موفقیت در رقابت از تاثیرات استراتژی کسب و کار است [8]25. علاوه براین، استراتژی کسب و کار به سازمانها کمک میکند برای اتخاذ تصمیمات مناسب به تجزیه و تحلیل شرایط بازار بپردازند و با دید و نگرش حفظ و دفاع از موقعیت سازمان به استفاده درست، از منافع سازمان در جهت افزایش فرصتهای جدید فعالیت میکنند تا بحران ها پیش آمده را کنترل کنند و مزیت رقابتی فراهمآورد [23]26. استراتژی کسب و کار با ابعاد تحلیلگر، مدافعانه و جستجوگر در سازمان تاثیر میگذارد [6].
3-2-2- استراتژی آیتی27
استراتژی آیتی در برگیرنده اطلاعات جدید و به روز است، که سازمان ها را در عملکرد بالا و درست همراهی میکند. این استراتژی با ارائه اطلاعات به موقع و درست به سازمانها القا میکند که در شرایط تغییر و عدم اطمینان با انعطاف پذیری در فعالیتها، و در برداشتن اطلاعات جامع سازمانی به حمایت عملیات و عملکرد سازمانی بپردازند، تا موفقیت را برای سازمان به ارمغانآورد [22]. استراتژی آیتی با ابزار کارایی، جامعیت داشتن و انعطاف پذیری در عملکرد سازمان تاثیر دارد [6].
3-2- همسوئی استراتژیک28
همترازی و همسوئی برنامه ها و استراتژیک سازمان به گونه ای هماهنگ با اهداف سازمان، در عملکرد سازمان تاثیر دارد [11]29. علاوه براین، ترکیب ساز و کارها برای مرتبط ساختن اجزای استراتژیها و پشتیبانی از یکدیگر، در تاثیر بر عملکرد بهتر، جهت دستیابی به اهداف سازمان است [14]30. چراکه، همراهی و ارتباط اجزا و منابع با اهداف سازمان به وسیله استراتژیها، تاثیر بسزایی در پیشبرد برنامههای سازمان دارد و مزیت رقابتی را به همراه دارد [16]31.
4-2- نظریه اقتضایی32
نظریه اقتضایی بیان میدارد زمانی که تناسب و هماهنگی بین استراتژی و سیاستهای سازمان با شرایط و وضعیت موجود در داخل و خارج از سازمان برقرار باشد، سازمان به عملکرد بالایی دسترسی خواهد داشت [29]. درواقع، اقتضای وضعیت فعلی در محیط، سازمان را به اتخاذ
برنامهها و استرتژیهای متناسب با شرایط و منابع موجود وا میدارد [9]33.
[29] در پژوهش خود تحت عنوان "عوامل اصلی در عملکرد صادرات شرکت های کوچک و متوسط، دیدگاه مبتنی بر بازار و رویکرد نظریه اقتضایی با استفاده از واسطه های بالقوه" به بررسی عوامل موثر بر عملکرد صادراتی شرکت پرداختند.نتایج حاکی از آن است که سازمانها با نوآوری و تلاش برای بررسی موقعیت سازمانی در محیط بینالملل همراه با استراتژی کسب و کار و برنامه ریزی سازمانها در جهت فعالیتهای سازمان بر افزایش صادرات شرکتها تاثیر میگذارد. براین اساس، فرضیه زیر مورد بررسی قرار میگیرد.
فرضیه اول : استراتژیهای کسب و کار بر عملکرد صادراتی شرکت تاثیر دارد.
انتخاب مناسب سازمانها در تصمیمگیریهای همگام با اهداف خود ناشی از اگاهی و برنامه ای همه جانبه از سیستم کسب و کار سازمانی است، که در تصمیمات بازاریابی هم تاثیر دارد [24]34. علاوه بر این، جامی پور و همکاران (1397) در پژوهش خود با عنوان " بررسی تأثير گرايش استراتژیک کسبو کار بر عملکرد سازمانی با نقش ميانجی مديريت دانش" چنین نتیجه به دستآوردند که گرایش استراتژی کسب و کار سازمان منجر به بهبود نتیجه مالی، مشتری مداری، رشد و توسعه منابع داخلی میشود. براین اساس، فرضیه زیر مورد بررسی قرار میگیرد.
فرضیه دوم :استراتژیهایکسب و کار بر عملکرد تجاری شرکت تاثیر دارد.
وجود فناوریاطلاعات و جدیدترین دانش در سازمان، انطباق فعالیتهای سازمان با شرایط موجود را به نحو مطلوب فراهم میکند [30]. ازطرفی، سازمان برای رفع خواستههای مشتریان نیاز به اطلاعات جدید و همگام با فناوری اطلاعات دارد به گونهای که با همراستایی استراتژیک آیتی با دیگر استراتژیها به موفقیت در محیط بین الملل دست یابد [6]. براین اساس، فرضیه زیر مورد بررسی قرار میگیرد.
فرضیه سوم : استراتژیهای فناوری اطلاعات بر عملکرد صادراتی شرکت تاثیر دارد.
سازمانها با داشتن منابع اطلاعات قوی و برنامههای فناوریاطلاعات در بروز رسانی ارائه محصولات موفقتر هستند [13]35 که در توانمندی سازمان در پاسخدهی به خواستههای بازار و تغییرات محیط کسب و کار برای بهبود عملکرد مناسب، موثر است [5]. براین اساس، فرضیه زیر مورد بررسی قرار میگیرد.
فرضیه چهارم: استراتژیهای فناوری اطلاعات بر عملکرد تجاری شرکت تاثیر دارد.
[18]36 در پژوهش خود با عنوان"عوامل تعیین کننده رابطه بین استراتژی آمیخته بازاریابی و محرک های عمکرد صادرات در بازار در بازارهای خارجی" به بررسی تاثیرات ویژگیهای شرکت و استراتژیک بازاریابی بر عملکرد صادرات پرداختند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است، که سازمان با استراتژی بازاریابی به انطباق محصول با بازار و نیاز مشتریان میپردازد، که باعث قابلیت های برای ورود شرکت به عرصه بینالملل و شروع ارتباطات و عملکردهای صادراتی میشود. براین اساس، فرضیه زیر مورد بررسی قرار میگیرد.
فرضیه پنجم : استراتژیهای بازاریابی بر عملکرد صادراتی شرکت تاثیر دارد.
استراتژی بازاریابی عوامل موثر بر موفقیت در بازار را برای سازمان بررسی میکند و تاثیر زیادی در رفتارهای متقابل سازمان نسبت به مشتریان و رقبا دارد [9]37. همچنین، عسگرنژاد و همکاران (1399) در پژوهش ود با عنوان"بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی و استراتژیهای بازاریابی بر عملـکرد تجـاری شرکتهای صادراتـی" به این نتیجه رسید که قابلیتهای بازاریابی و پیاده سازی استراتژی بازاریابی در علکرد تجاری شرکتهای صادراتی موثراست. چراکه، مشتریمداری و کسب رضایت مشتری در عملکرد تجاری سازمان و کسب سود موثر است و مزیت رقابتی را به ارمغان میآورد. براین اساس، فرضیه زیر مورد بررسی قرار می گیرد.
فرضیه ششم : استراتژیهای بازاریابی بر عملکرد تجاری شرکت تاثیر دارد.
[25]38 پژوهشی تحت عنوان “تاثیرات سرمایه فکری، نوآوری و استراتژی سازمانی بر عملکرد شرکت" انجام داد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که عملکرد کلی شرکت تحت تاثیر سرمایه فکری، نوآوری و استراتژی سازمانی است که در نهایت سودآوری را برای شرکت ایجاد میکند. همچنین، عملکرد شرکت که تحت تاثیر برنامههای سازمانی قرار میگیرد، منجر به افزایش تجارت و رشد سهم بازار میشود که در نهایت بازگشت سرمایه و مزیت رقابتی را فراهم میآورد [28]39. براین اساس، فرضیه زیر مورد بررسی قرار میگیرد.
فرضیه هفتم: استراتژیهای سازمانی بر عملکرد کلی شرکت تاثیر دارد.
3. روش تحقیق
پژوهش حاضر از نظر هدف كاربردي و بر اساس چگونگي بدست آوردن داده هاي مورد نياز از نوع تحقيقات توصیفی-پيمايشي است. جامعه آماري پژوهش مديران شاغل در واحدهاي مختلف شرکت نان قدس رضوی به تعداد 100نفر است، مورد مطالعه قرار گرفتند. که با توجه به محدود بودن جامعه آماری، حجم نمونه با روش سرشماری و برابر با جامعه قرار گرفت که براساس فرمول کوکران با خطای 05/0 به تعداد 100 نفر به دست آمد. گردآوری اطلاعات به دوصـورت کتابخـانه ای و میـدانی انجـام گرفت. ابـزار
|
شکل 1. مدل مفهومی پژوهش
|
گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد [6] است. جهت بررسی روایی پرسشنامه به روش محتوا که به تایید اساتید رسیده است و مقادیر به دست آمده جهت روایی سازه پرسشنامه که با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی انجام گرفت، مورد تایید قرار گرفت، همچنین، جهت بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده گردید، نتایج حاصل از تایید روایی و پایایی پرسشنامه در جدول 1 نشان داده شده است.
|
4. یافته های پژوهش
نتایج بخش جمعیت شناختی و آمار توصیفی نشان ميدهد كه از بين 100 نفر پاسخگو، گروه سنی 35-45 سال دارای بیشترین فراوانی (معادل0/53درصد) و افراد دارای 45-55 سال (معادل0/16 درصد) دارای کمترین فراوانی هستند و افراد با 5-10 سال دارای بیشترین فراوانی (معادل0/32درصد) و افراد دارای 20-25 سال(معادل2/5 درصد) دارای کمترین فراوانی هستند. جنسيت آنها با توجه
|
به اطلاعات جمع آوري شده(0/11 درصد) از نمونه مورد بررسی را زنان و مابقی (0/89 درصد) را مردان تشکیل میدهند و از اين بين (0/86 درصد) را متاهلان و مابقی (0/14درصد) را مجردان تشکیل میدهند. بیشترین نسبت تحصیلات افراد حاضر در نمونه (0/64 درصد) در گروه ليسانس و کمترین نسبت افراد (0/2 درصد) در گروه بالاتر هستند.
4-1- تحلیل مدل ساختاری
با توجه به فرضیه کلی، که اثر استراتژی ها بر عملکرد
|
شکل 2. مدل معادلات ساختاری به همراه آماره های t
|
|
شکل 3. مدل معادلات ساختاری به همراه ضرایب استاندارد شده
|
مورد بررسی قرار میگیرد، مدل زیر مورد بررسی قرار گرفت.
|
شکل4. مدل معادلات ساختاری به همراه آماره های t و (ضرایب استاندارد شده )
|
4-2- ضریب تعیین
ضریب تعیین نسبت به ضریب همبستگی معیار گویاتری است. ضریب تعیین مهمترین معیاری است که با آن می توان رابطه بین دو متغیر مستقل را توضیح داد. این ضریب بیان کننده درصد تغییرات متغیر وابسته به وسیله متغیرهای مستقل می باشد. با توجه به شکل2، ضریب تعیین عملکرد صادرات 466/0، است که این عدد بیان
میکند که 6/46 درصد از تغییرات متغیر عملکرد صادرات تحت تأثیر استراتژی کسب و کار، استراتژی IT، استراتژی بازاریابی است و مابقی عواملی هستند که در مدل درنظر گرفته نشده است. همچنین با توجه به ضریب تعیین متغیر عملکرد تجاری که برابر 424/0 است، 4/42 درصد از تغییرات متغیر عملکرد تجاری مربوط به استراتژی کسب و کار، استراتژی IT، استراتژی بازاریابی میباشد و مابقی عوامل در نظر گرفته نشده در مدل است.
|
شکل5. مدل معادلات ساختاری به همراه ضرایب استاندارد شده
|
4-3- نیکویی برازش مدل
تنها شاخص برازش مدل در تکنیک حداقل مجذورات جزیی شاخص GOF است. مقادیر 01/0، 25/0 و 36/0 را به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای این شاخص معرفی شده است. این شاخص با استفاده از میانگین هندسی شاخص و میانگین شاخصهای افزونگی قابل محاسبه است. محاسبه این شاخص به کمک جدول زیر انجام میشود، در محاسبه میانگین Communality نباید مقادیر اشتراکی متغیر پنهان مرتبه دوم را در محاسبه دخیل نمود. لکن برای محاسبه میانگین ، بایستی تمامی مقادیر های متغیرهای پنهان مرتبه اول و دوم مد نظر قرارگرفته و مقادیر میانگین آنها محاسبه گردید. بنابراین مقدار نیکویی برازش در این مطالعه برابر 542/0
جدول 3. نتایج مدل ساختاری تحقیق |
|
قاعده کلی تصمیم گیری مدل های ساختاری بر اساس مقادیر t چنین است که اگر مقدار قدر مطلق مقادیرt برای ضریبی بیش از 96/1 باشد، آن ضریب در سطح اطمینان 95 درصد معنی دار است.
5- بحث و نتیجهگیری
پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثيرپذیری عملکرد صادراتی و تجاری از استراتژیهای سازمانی در شرکت نان قدس رضوی انجام گرفته است. با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه های پژوهش، میتوان چنین استنباط کردکه استراتژیهای سازمانی به طورمستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد شرکت نان قدس رضوی تاثیرگذار است.
با توجه به نتایج حاصل از فرضیه اول، میتوان چنین تفسیرکرد که استراتژی کسب و کار در شرکت نان قدس رضوی بر عملکرد صادراتی شرکت تاثرگذار نیست و بهبود صادرات در شرکت نان قدس رضوی را فراهم نمیکند. استراتژیهای کسب و کار بر بهبود موقعیت رقابتی محصولات واحد کسب و کار در یک صنعت یا یک بخش خاص تاکید میکند؛ استراتژی کسب و کار نشان میدهد که یک سازمان چطور باید در یک صنعت خاص رقابت کند، در این پژوهش تاثیر این استراتژی بر عملکرد صادراتی تایید نشده که می واند به دلیل سطح بالای محصولات شرکت بوده که رقیبی در شهر و حتی منطقه برای با توجه به نتایج حاصل از فرضیه اول، میتوان چنین تفسیرکرد که استراتژی کسب و کار در شرکت نان قدس رضوی بر عملکرد صادراتی شرکت تاثرگذار نیست و بهبود صادرات در شرکت نان قدس رضوی را فراهم نمیکند.استراتژیهای کسب و کار بر بهبود موقعیت رقابتی محصولات واحد کسب و کار در یک صنعت یا یک بخش خاص تاکید میکند؛ استراتژی کسب و کار نشان میدهد که یک سازمان چطور باید در یک صنعت خاص رقابت کند، در این پژوهش تاثیر این استراتژی بر عملکرد صادراتی تایید نشده که می واند به دلیل سطح بالای محصولات شرکت بوده که رقیبی در شهر و حتی منطقه برای آن نیست. لذا پیشنهاد می شود استراتژی ها مورد بازبینی قرار گیرد و بر رقابت در منطقه اهتمام ورزیده شود. این نتایج با نتیجه تحقیق [29]
همراستا نبوده است. با توجه به نتایج حاصل از فرضیه دوم، میتوان چنین تفسیرکرد که استراتژیکسب و کار بر عملکرد تجاری شرکت نان قدس رضوی تاثیرگذار نیست و موجب گسترش سهم بازار شرکت نان قدس رضوی
نمیشود.پژوهشها نشان داده است که استراتژی های کسب و کار بر بهبود نتیجه مالی، مشتری مداری، رشد و توسعه منابع داخلی منتهی شود، که البته این تاثیر در این شرکت تایید نشده است. شاید به دلیل نزدیکی و شباهت استراتژی های سطح کل سازمان و سطح کسب و کار بوده باشد. نتایج این فرضیه با نتیجه تحقیق [2] همراستا نبوده است. در مورد فرضیه سوم، میتوان چنین تفسیرکرد کهاستراتژی فناوری اطلاعات در شرکت نان قدس رضوی بر عملکرد صادراتی شرکت تاثیرگذار نیست و شرکت نان قدس رضوی برای افزایش صادرات خود موارد مهمتری را باید مدنظر قرار دهد. وجود فناوریاطلاعات و جدیدترین دانش در سازمان، انطباق فعالیتهای سازمان با شرایط موجود را به نحو مطلوب فراهم میکند. ازطرفی، سازمان برای رفع خواستههای مشتریان نیاز به اطلاعات جدید و همگام با فناوری اطلاعات دارد به گونهای که با همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات با دیگر استراتژیها به موفقیت در محیط بینالملل دست یابد. این نتایج با نتیجه تحقیق السورمی و همکاران(2020) همراستا نبوده است. با توجه به نتایج حاصل از تایید فرضیه چهارم، میتوان چنین تفسیرکرد که استراتژی فناوری اطلاعات با دیگر استراتژیها و استفاده شرکت از فناوری اطلاعات منطبق بر بازار و تجارت درسیستم خود نتایج موفقیتآمیز شرکت نان قدس رضوی در عملکرد تجاری تاثیرگذار را ایجاد میکند. امروزه با توجه با شرایط محیطی و گسترش ویروس کرونا بهره گیری از فناوری اطلاعات رشد پیدا کرده و حتی توانسته است عملکرد تجاری را تحت تاثیر قرار دهد و تایید شدن این فرضیه دور از ذهن نبوده است. این نتایج با نتیجه تحقیق [24] همراستا میباشد. با توجه به نتایج حاصل از تایید فرضیه پنجم، میتوان چنین تفسیرکرد که شرکت نان رضوی با تمرکز بر برنامههای مشتریمداری و سهم بازار همزمان با پیشبرد استراتژیهای بازاریابی دیگر مسیر رشد و ورود به محیط بینالملل را برای محصولات و سازمان خود هموار میکند. کانون اصلی استراتژی های بازاریابی تخصیص بهینه فعالیتها و منابع بازاریابی برای تامین اهداف عملیاتی شرکت از حیث یک بازار-محصول خاص میباشد. یک استراتژی خوب طراحی شده که از پنج جز تشکیل شده باشد: اهداف کلی، اهداف عملیاتی، تخصیص منابع، شناسایی مزیت رقابتی و هم افزایی. لذا تایید شده فرضیه پنجم و ششم دور از ذهن نبوده است. این نتایج با نتیجه تحقیق [18] هم راستا می باشد.با توجه به نتایج حاصل از تایید فرضیه ششم، میتوان چنین تفسیرکرد که هم سوئی و توجه شرکت نان رضوی به استراتژی بازاریابی باعث میشود عملکرد و فعالیت های شرکت نان رضوی به سود و مزیت رقابتی منجرشود و رضایت و وفاداری مشتریان را به همراه آورد. این نتایج با نتیجه تحقیق [4] همراستا
میباشد.با توجه به نتایج حاصل از تایید فرضیه هفتم،
میتوان چنین تفسیرکرد که هم سوئی استراتژیهای سازمانی و برخورداری از برنامههای همه جانبه در شرکت
منابع
1. بشیر خدا پرستی؛ رامین، پیروزی باری؛ مهدی، باقری قره بالغ؛ هوشمند. (1399). واکاوی عوامل و استراتژیهای انعطافپذیری بر عملکرد صادراتی و مزیت رقابتی
شرکتهای صنعتی. مطالعات مدیریت راهبردی، 43، 155-169.
2. جامیپور؛ مونا، عصاریان؛ محمد، یزدانی؛ حمیدرضا. (1397). بررسی تأثير گرايش استراتژيک کسب وکار بر عملکرد سازمانی با نقش ميانجی مديريت دانش. نشریه مدیریت بازرگانی، 10(4)، 835-854 .
3. صنوبر؛ ناصر، حسینی؛ سید صمد، بهزادنیا؛ پویا. (1398). تاثیر برنامههای تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیتهای بازارهای خارجی و قابلیتهای صادراتی. مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 2(3)، 85-63.
4. عسگرنژاد نوری؛ باقر، زارعی؛ قاسم، بشیر خدا پرستی؛ رامین، صائب نیا؛ سمیه، ناظر اصل؛ امین. (1399). بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی و استراتژیهای بازاریابی بر عملکردتجاری شرکتهای صادراتی)مورد مطالعه: صنعت شکلات در شهر تبریز(. نشریه مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 3(3)، 65-87.
5. نبی پورافروزی؛ مهدی، خوش خو امیری؛ صفیه، احسانیان؛ ساجده. (1399). بررسی تجزیه و تحلیل عملکرد تجاری شرکتهای کوچک و متوسط براساس سرمایه انسانی، سرمایهی اجتماعی و مزیت رقابتی )مطالعه موردی: تجارت الکتـرونیـکی کـالای برقـی دراستـان مـازندران(. مجـلـه
نان قدس رضوی منجر به فعالیتهای کارا و بهرهوری بالا در شرکت و عملکرد موفقیتآمیز در عرصه رقابتی میشود که در دستیابی به سود و اهداف سازمانی تاثیر میگذارد. این نتایج با نتیجه تحقیق [25] همراستا میباشد. با توجه به مطالب گفت شده قابل ذکر است که شرکت نان قدس رضوی با برخورداری از سیستم هماهنگی بخشهای مختلف سازمان و هماهنگی استراتژیهای هم سو می تواند با عملکرد عالی به ارائه محصولات با کیفیت و کسب برند موفق در میان رقبا به دستیابد.
دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 3(24)، 118-131.
6.Al-Surmi, Abdulrahman., Cao, Guangming., Duan, Yanqing.(2020). The impact of aligning business, IT, and marketing strategies on firm performance. Industrial Marketing Management, 84, 39-49. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.04.002
7. Alqahtani, Nasser & Uslay, Can.(2018). Entrepreneurial marketing and firm performance: Synthesis and conceptual development. Journal of Business Research, 113, 62-71.
https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.12.035
8. Alzahrani, Joman.(2019). The impact of e-commerce adoption on business strategy in Saudi Arabian small and medium enterprises (SMEs). Review of Economics and Political Science, 4(1), 73-88. https://doi.org/10.1108/REPS-10-2018-013
9. Avraham, Eli.(2018). Nation branding and marketing strategies for combatting tourism crises and stereotypes toward destinations. Journal of Business Research, 116, 711-720.
https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.02.036
10. Bendickson, Joshua S., Chandler, Timothy D.(2019). Operational performance: The mediator between human capital developmental programs and financial performance. Journal of Business Research, 94, 162-171.
https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.10.049
11. Bhattacharya, Prithvi.(2017). Modelling Strategic Alignment of Business and IT through Enterprise Architecture: Augmenting Archimate with BMM. Procedia Computer Science, 121, 80-88. 10.1016/j.procs.2017.11.012
12. Bhutta, Aamir Inam., Sheikh, Muhammad Fayyaz., Munir, Aroosa., Naz, Aroj., Saif, Iqra. (2021). Managerial ability and firm performance: Evidence from an emerging market. Cogent Business & Management, 8(1), 1-22. https://doi.org/10.1080/23311975.2021.1879449
13. Chao, Chia-An., Chandra, Aruna.(2012). Impact of owner’s knowledge of information technology (IT) on strategic alignment and IT adoption in US small firms. Journal of Small Business and Enterprise Development, 19(1), 114-131. https://doi.org/10.1108/14626001211196433
14. Costa, Roberto, G. G. D., Rezende, José Francisco, D, C.(2018). Strategic alignment of knowledge management and value creation: implications on to an oil and gas corporation. RAUSP Management Journal, 53(2), 241-252. https://doi.org/10.1016/j.rauspm.2017.11.001
15. Clauss, Thomas., Kraus, Sascha., Kallinger, Friedrich Lukas., Bican, Peter M., Brem, Alexander., Kailer, Norbert.(2020). Organizational ambidexterity and competitive advantage: The role of strategic agility in the exploration-exploitation paradox. Journal of Innovation & Knowledge,134, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jik.2020.07.003
16. Crespi, Tatiane Baseggio., Costa a, Priscila Rezende da., Preusler, Taísa Scariot., Porto, Geciane Silveira.(2018). The alignment of organizational structure and R&D management in internationalized public company The EMBRAPA case. Innovation & Managemen Review, 16(2), 193-216. 10.1108/INMR-07-2018-0046
17. Easmon, Roseline Barbara., Kastner, Adelaide Naa Amerley., Blankson, Charles., Mahmoud, Mahmoud Abdulai. (2019). Social capital and export performance of SMEs in Ghana: the role of firm capabilities. African Journal of Economic and Management Studies, 10(3), 262-285. https://doi.org/10.1108/AJEMS-11-2018-0361
18. ERDİL, T. Sabr., ÖZDEMİR, Osman.(2016). The Determinants of Relationship Between Marketing Mix Strategy and Drivers of Export Performance in Foreign Markets: An Application on Turkish Clothing Industry. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 235, 546 – 556.
(http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)
19. Famiyeh,Samuel., Kwarteng, Amoako.(2018). "Supplier Selection and Firm Performance: Empirical Evidence from a Developing Country’s Environment", International Journal of Quality & Reliability Management, 35(3), 690-710. https://doi.org/10.1108/IJQRM-06-2016-0091
20. Gnizy, Itzhak.(2019). The role of inter-firm dispersion of international marketing capabilities in marketing strategy and business outcomes. Journal of Business Research, 105, 214-226. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.08.015
21. Han, Chen., Zhang, Shuman.(2021). Multiple strategic orientations and strategic flexibility in product innovation. European Research on Management and Business Economics, 27(1), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2020.100136
22. Heydari, Sepideh., Hosseini Shakib, Mehrdad., Khamseh, Abbas.(2020). IT - Business Strategic Alignment and Organizational Agility: The Moderating Role of Environmental Uncertainty. Journal of System Management, 1, 35-52.
23. Hsieh, Chia-Chun., Ma, Zhiming., Novoselov, Kirill E.(2019). Accounting conservatism, business strategy, and ambiguity. Accounting, Organizations and Society, 74, 41-55. https://doi.org/10.1016/j.aos.2018.08.001
24. Johansson, Tobias., Kask, Johan.(2016). Configurations of business strategy and marketing channels for e-commerce and traditional retail formats: A Qualitative Comparison Analysis (QCA) in sporting goods retailing. Journal of Retailing and Consumer Services, 34, 326-333. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.07.009
25. Kalkan, Adnan., Bozkurt, Özlem Çetinkaya., Arman, Mutlu.(2014). The impacts of intellectual capital, innovation and organizational strategy on firm performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 150, 700-707. (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/).
26. Ledon, Rene Abreu., Lujan-García, Darkys E., Garrido-Vega, Pedro., Escobar-Perez, Bernabe.(2018). A meta-analytic study of the impact of Lean Production on business performance. International Journal of Production Economics, 200, 83-102. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2018.03.015
27. Lim, Stanley Frederick W.T., Srai, Jagjit Singh.(2018). Examining the anatomy of last-mile distribution in e-commerce omnichannel retailing A supply network configuration approach. International Journal of Operations & Production Management, 38(9), 1735-1764. 10.1108/IJOPM-12-2016-0733
23. Magistretti, Stefano., Dell’Era, Claudio., Doppio, Nicola.(2020). Design sprint for SMEs: an organizational taxonomy based on configuration theory. Management Decision, 58(9), 1803-1817. https://doi.org/10.1108/MD-10-2019-1501
24. Pani, Agnivesh., Sahu, Prasanta K., Majumdar, Bandhan Bandhu.(2019). Expenditure-based segmentation of freight travel markets: Identifying the determinants of freight transport expenditure for developing marketing strategies. Research in Transportation Business & Management, 33, 1-10.
https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2020.100437
25. Popovič, Aleš., Puklavec, Borut., Oliveira, Tiago.(2019). Justifying business intelligence systems adoption in SMEs: Impact of systems use on firm performance. Industrial Management & Data Systems, 119(1), 210-228. https://doi.org/10.1108/IMDS-02-2018-0085
26. Varadarajan, Rajan.(2020). Customer information resources advantage, marketing strategy and business performance: A market resources based view. Industrial Marketing Management, 89, 89-97. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.03.003
27. Radomska, Joanna., Wołczek, Przemysław., Szpulak, Aleksandra.(2020). Injecting courage into strategy: the perspective of competitive advantage. European Business Review, https://doi.org/10.1108/EBR-12-2019-0306
28. Rodrigues, Jorge., Ruivo, Pedro., Oliveira, Tiago.(2021). Mediation role of business value and strategy in firm performance of organizations using software-as-a-service enterprise applications. Information & Management, 58(1), 1-14.
https://doi.org/10.1016/j.im.2020.103289
29. Safari, Arsalan., Saleh, Ali Salman. (2020). Key determinants of SMEs’ export performance: a resource-based view and contingency theory approach using potential mediators. Journal of Business & Industrial Marketing, 35(4), 635-654. https://doi.org/10.1108/JBIM-11-2018-0324
30. Sanaei, Mohamad Reza., Sobhani, Farzad Movahedi.(2018). Information technology and e‑business marketing strategy. Information Technology and Management, 19, 185-196. https://doi.org/10.1007/s10799-018-0289-0
31. Yin, Yishuai., Wang, Yue., Lu, Ying.(2018). Why firms adopt empowerment practices and how such practices affect firm performance? A transaction cost-exchange perspective. Human Resource Management Review, 29(1), 111-124.
https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2018.01.002
32. Yoshikuni, Adilson Carlos., Albertin, Alberto Luiz.(2018). Effects of Strategic Information Systems on Competitive Strategy and Performance. International Journal of Productivity and Performance Management, 67(9), 2018-2045.https://doi.org/10.1108/IJPPM-07-2017-0166
33. Zhang, Yufei., Hult, & G. Tomas M., Ketchen Jr, David J., Calantone, Roger J.(2020). Effects of firm-, industry-, and country-level innovation on firm performance. Marketing Letters, 31, 231-245. https://doi.org/10.1007/s11002-020-09530-y.
|
|
[1] . Famiyeh, Samuel., Kwarteng, Amoako
[2] . Bendickson, Joshua S., Chandler, Timothy
[3] . Yoshikuni., Albertin
[4] . Radomska., Wołczek., Szpulak
[5] . Han., Zhang
[6] . Clauss et al
[7] . firm performance
[8] . Zhang, Hult, Ketchen Jr, Calantone
[9] . Bhutta., Sheikh., Aroosa., Naz., Saif
[10] . Alqahtani, Uslay
[11] . Yin., Wang., Lu
[12] . Export performance
[13] . Easmon, Kastner, Blankson, Mahmoud
[14] . Business performance
[15] . Ledon et al
[16] . Popovič, Puklavec, Oliveira
[17] . Configuration theory
[18] . Magistretti., Dell’Era., Doppio
[19] . Lim., Srai
[20] . Marketing Strategic
[21] . Gnizy
[22] . Pani., Sahu., Majumdar
[23] . Al-Surmi., Cao., Duan
[24] . Business Strategic
[25] . Alzahrani
[26] . Hsieh., Ma., Novoselov
[27] . IT Strategic
[28] . Strategic Alignment
[29] . Bhattacharya
[30] . Costa., Rezende
[31] . Crespi et al
[32] . Contingency theory
[33] . Kembro., Norrman
[34] . Johansson., Kask
[35] . Chao., Chandra
[36] . ERDİL.., ÖZDEMİR
[37] . Avraham
[38] . Kalkan., Bozkurt., Arman
[39] . Rodrigues., Ruivo., Oliveira