اثر شفافیت، اعتماد بازیگران و نفوذ اجتماعی در پذیرش فناوری بلاکچین در انقلاب چهارم صنعتی (مورد مطالعه گردشگران اروپایی)
الموضوعات :یزدان شیرمحمدی 1 , علیرضا نیکویی 2 , سولماز سینایی 3
1 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد، گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - کارشناس ارشد، گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی، تهران، ایران، 4697- 19394
الکلمات المفتاحية: گردشگری, ذینفعان, نفوذ اجتماعی, عملکرد, بلاکچین, فناوری.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش بررسی اثر شرایط تسهیلکننده، شفافیت، اعتماد ذینفعان، نفوذ اجتماعی و انتظار عملکرد در پذیرش فناوری بلاکچین از طریق قصد استفاده از فناوری در صنعت گردشگری با مطالعه موردی، دفاتر خدمات مسافرتی شهر تهران است که براساس هدف کاربردی، براساس زمان گردآوری دادهها پیمایشی میباشد. از ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد. روایی و پایایی آن تأیید شد. پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 76/0 بهدست آمد. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان دفاتر خدمات مسافرتی شهر تهران و حجم نمونه برابر با 384 نفر و شیوه نمونهگیری در دسترس میباشد. روش تحلیل دادهها جهت ارزیابی فرضیهها مدل رگرسیونی ساده، چندگانه و میانجی است. با توجه به یافتهها انتظار عملکرد، تأثیر اجتماعی (نفوذ اجتماعی)، شرایط تسهیلکننده، اعتماد بین ذینفعان زنجیره تأمین و شفافیت بلاکچین بهطور مثبتی بر قصد رفتاری برای استفاده از بلاکچین اثر مثبت و معناداری داشته است، قصد رفتاری، انتظار عملکرد، تأثیر اجتماعی (نفوذ اجتماعی)، شرایط تسهیلکننده بر انتظارات رفتاری برای پذیرش بلاکچین اثر مثبت و معنادار، اما اعتماد بین ذینفعان زنجیره تأمین بر قصد رفتاری برای استفاده از بلاکچین اثر مثبت و معناداری نداشته است. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که فعالیت صنعت گردشگری ایران استفاده از بلاکچین بهعنوان یک بستر ارتباطی جهت پرداخت هزینه خدمات، جهت گردشگران خارجی دارای اثر مثبت و تأثیرگذار میباشد.
1- شیرمحمدی، یزدان؛ هاشمی باغی، زینب و شاهسون، نسترن. تحلیل اثر ارتباطات یکپارچه بازاریابی و فناوری اطلاعات پیشرفته بر ارزش ویژه برند گردشگری سلامت. گردشگری و توسعه. 1-9:(1)7، 1397.
2- شیرمحمدی، یزدان و فخارینیا، مهرشاد. بررسی تأثیر فناوری واقعیت افزوده بر الهامبخشی روانشناختی و رفتاری مشتریان فروشگاههای اینترنتی. فصلنامه رشد فناوری، شماره 72، دوره 18، پاییز 1401.
3- ابطحی، مهدی؛ رئیسزاده، آمنه و رئیسزاده، معصومه. انقلابی نوین در پایگاه دادههای اطلاعاتی مبتنی بر بلاکچین (بلاکچین)، نخستین کنفرانس ملی مدیریت بازرگانی، کارآفرینی و حسابداری، تهران، 1398.
4- شهسواری، کمیل. ظرفیتهای بلاکچین در صنعت گردشگری، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانش، بلاکچین و اقتصاد، تهران، 1399.
5- زارع بیدکی، فاطمه و حسینی بامکان، سیدمجتبی. پتانسیلهای کاربرد فناوری بلاکچین در توسعه گردشگری ایران بر مبنای معیارهای رقابتپذیری، چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت صنعتی، یزد 1398.
6- Xu M, David JM, Kim SH. The fourth industrial revolution: Opportunities and challenges. International journal of financial research. 2018;9(2):90-5.
7- French A, Shim JP, Risius M, Larsen KR, Jain H. The 4th Industrial Revolution powered by the integration of AI, blockchain, and 5G. Communications of the Association for Information Systems. 2021;49(1):6.
8- Li Z, Wang WM, Liu G, Liu L, He J, Huang GQ. Toward open manufacturing: A cross-enterprises knowledge and services exchange framework based on blockchain and edge computing. Industrial Management & Data Systems. 2018.
9- Veuger J. Trust in a viable real estate economy with disruption and blockchain. Facilities. 2018.
10- Chen RY. A traceability chain algorithm for artificial neural networks using T–S fuzzy cognitive maps in blockchain. Future Generation Computer Systems. 2018;80:198-210.
11- Biswas K, Muthukkumarasamy V, Tan WL. Blockchain based wine supply chain traceability system. InFuture Technologies Conference (FTC). The Science and Information Organization. 2017 (pp. 56-62). 12- Tyan I, Guevara-Plaza A, Yagüe MI. The Benefits of Blockchain Technology for Medical Tourism. Sustainability. 2021;13(22):12448.
13- Pascu P. Blockchain and tourism. Ecoforum Journal. 2020;9(3).
14- Calvaresi D, Leis M, Dubovitskaya A, Schegg R, Schumacher M. Trust in tourism via blockchain technology: results from a systematic review. Information and communication technologies in tourism. 2019:304-17.
15- Gans JS. Some Simple Economics of the Blockchain, 2016.
16- Knaappila R. Blockchain technology in the tourism industry. 2020.
17- Luo L, Zhou J. BlockTour: A blockchain-based smart tourism platform. Computer Communications. 2021;175:186-92.
18- Hochschwarzer D. Impact factors on the adoption of Blockchain Technology in the Hotel In-dustry.
19- Venkatesh V, Morris MG, Davis GB, Davis FD. User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS quarterly. 2003:425-78.
20- Irani Z, Dwivedi YK, Williams MD. Understanding consumer adoption of broadband: an extension of the technology acceptance model. Journal of the Operational Research Society. 2009;60(10):1322-34.
21- Zhang Y, Weng Q, Zhu N. The relationships between electronic banking adoption and its antecedents: A meta-analytic study of the role of national culture. International Journal of Information Management. 2018;40:76-87.
22- Ahmad SZ, Khalid K. The adoption of M-government services from the user’s perspectives: Empirical evidence from the United Arab Emirates. International Journal of Information Management. 2017;37(5):367-79.
23- Sabi HM, Uzoka FM, Langmia K, Njeh FN. Conceptualizing a model for adoption of cloud computing in education. International Journal of Information Management. 2016;36(2):183-91.
24- Francisco K, Swanson D. The supply chain has no clothes: Technology adoption of blockchain for supply chain transparency. Logistics. 2018;2(1):2.
25- Kshetri N. 1 Blockchain’s roles in meeting key supply chain management objectives. International Journal of information management. 2018;39:80-9.
26- Aste T, Tasca P, Di Matteo T. Blockchain technologies: The foreseeable impact on society and industry.2017.
27- Mayer RC, Davis JH, Schoorman FD. An integrative model of organizational trust. Academy of management review. 1995;20(3):709-34.
28- Liébana-Cabanillas F, Marinković V, Kalinić Z. A SEM-neural network approach for predicting antecedents of m-commerce acceptance. International Journal of Information Management. 2017;37(2):14-24.
29- Warshaw PR, Davis FD. Disentangling behavioral intention and behavioral expectation. Journal of experimental social psychology. 1985;21(3):213-28.
30- Weerakkody V, El-Haddadeh R, Al-Sobhi F, Shareef MA, Dwivedi YK. Examining the influence of intermediaries in facilitating e-government adoption: An empirical investigation. International journal of information management. 2013;33(5):716-25.
31- Queiroz MM, Wamba SF. Blockchain adoption challenges in supply chain: An empirical investigation of the main drivers in India and the USA. International Journal of Information Management. 2019;46:70-82.
32- Dwivedi YK, Rana NP, Janssen M, Lal B, Williams MD, Clement M. An empirical validation of a unified model of electronic government adoption (UMEGA). Government Information Quarterly. 2017;34(2):211-30.
33- Latif MI, Zakaria Z. Factors determine the behavioural intention in adopting the blockchain technology by Malaysian Public Sector Officers. Journal of Advanced Research in Business and Management Studies. 2020;20(1):34-43.
34- Kshetri N. Can blockchain strengthen the internet of things?. IT professional. 2017;19(4):68-72.
35- Lu Q, Xu X. Adaptable blockchain-based systems: A case study for product traceability. Ieee Software. 2017;34(6):21-7.
36- Ghode D, Yadav V, Jain R, Soni G. Adoption of blockchain in supply chain: an analysis of influencing factors. Journal of Enterprise Information Management. 2020.
37- Albayati H, Kim SK, Rho JJ. Accepting financial transactions using blockchain technology and cryptocurrency: A customer perspective approach. Technology in Society. 2020;62:101320.
38- Raluca-Florentina T. The Utility of Blockchain Technology in the Electronic Commerce of Tourism Services: An Exploratory Study on Romanian Consumers. Sustainability. 2022;14(2):943.