اثر جهانبینی اجتماعی- فرهنگی گردشگران بر قصد بازدید آنان از خانههای سنتی شوشتر
الموضوعات :یزدان شیرمحمدی 1 , مهران شهرستانی 2
1 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه پیام¬نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اصالت, فرهنگ, خانه سنتی, شوشتر, گردشگری,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی اثر جهانبینی فرهنگی و اصالت خانههای سنتی شوشتر، بر قصد بازدید گردشگران از خانههای سنتی شوشتر است. در این تحقیق، جهانبینی فرهنگی و اصالت بر فرایند قصد رفتاری گردشگران در بازدید از خانههای سنتی، با بهرهگیری از متغیرهای مدل رفتار هدفمند و با رویکردی میانرشتهای، مورد سنجش قرار گرفته است.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جزو تحقیقات توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش، بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر از بین گردشگران بازدیدکننده از خانههای سنتی شوشتر، تعیین و انتخاب گردید. تحلیلهای آماری نیز با استفاده روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSS و PLS انجام شده است. برای آزمودن فرضیهها p_value کوچکتر از 0/05 در نظر گرفته شد. برای پایایی پرسشنامه، از سه معيار ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکيبی و برای روایی پرسشنامه، از روایی همگرا و صوری استفاده گردید. جهت بررسی روابط بين متغيرها (جهانبینی فرهنگی، اصالت، نگرش، هنجار ذهنی، کنترل رفتاری درک شده، احساسات پیشبینی شده مثبت و منفی، میل و قصد رفتاری) از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که جهانبینی فرهنگی و اصالت، به واسطه متغیرهای مدل رفتار هدفمند میتوانند، نقش مؤثری در ایجاد میل در قصد رفتاری گردشگران، در روند تصمیمگیری بازدید از خانههای سنتی شوشتر، داشته باشد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که حفظ اصالت مقصد گردشگری، یک عامل مهم و تأثیرگذار در شکلگیری تصویر مثبتی از مقصد و بازدید از مناطق فرهنگی و تاریحی است.
اسعدی، میرمحمد؛ عادل آذر و سید علی نقوی (1396) سنجش و تحلیل کیفیت خدمات هتلهای سنتی با استفاده از ابزار تحلیل اهمیت عملکرد از دیدگاه گردشگران داخلی (مورد مطالعه هتلهای سنتی منتخب استان یزد)، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال دوازدهم، ش 93، پاییز 1396، صص 1-26.
جانی، سیاوش؛ فهیه دنیابین (1396) بررسي عوامل موثر بر تعداد و طول اقامت گردشگران ملي: مطالعه بین استاني، مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال ششم، ش 22، صص 30-53.
حیاتی، حامد؛ شادان اسفندیاری (1395) بررسی سازماندهی فضایی خانههای سنتی خوزستان (مطالعه موردی: خانههای مستوفی و مرعشی در شوشتر، فصلنامه پژوهشها جدید در علوم انسانی، دوره 2، ش 3.
سرایی، محمد حسین؛ رضایی، پژمان؛ غیاثی، ثنا (1394) ارزیابی جایگاه گردشگری تاریخی یزد با تأکید بر خانههای سنتی، همایش ملی معماری و شهرسازی بومی ایران، یزد.
شیرمحمدی، یزدان و سید اسحاق جلالیان و سمانه منصوری (1399) اثر تصویر و شخصیت برند شهری و تأثیر آنها بر نگرش و قصد انتخاب مقصد گردشگری مطالعه موردی: شهر تهران، نشریه گردشگری شهری، (2)7، صص 37-50.
شیرمحمدی، یزدان و سید اسحاق جلالیان؛ زینب هاشمی باغی و سعید ترکاشوند (1398) بررسی تاثیر رویدادهای فرهنگی بر تصویر شناختی و عاطفی مقصد گردشگری (مورد مطالعه: شهر کرج)، برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 8(31)، صص 147-161.
صدوقي. آرزو؛ مجید مفيدي شميراني (1385) بكارگيري شوادان در معماري پايدار ايران، پنجمين همايش بهينهسازي مصرف سوخت در ساختمان، تهران، ایران.
صفرنژاد، مهسا؛ امیر رضا کریمی آذری و حمزه غلامعلیزاده (1395) شناسايي مؤلفههاي موثر بر ارتقاي هويت شهر و افزايش حس تعلق شهروندان در طراحي بناهاي اداري فرهنگي (مطالعه موردي: شهر رشت)، فصلنامه پژوهشی فرهنگی ایران، 9 (4) ، صص 1-32.
قریب، فریدون (1374) معابر تهران در دوره قاجاریه، مجموعه مقالات کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، ج2، 206.
کیانیسلمی، صدیقه؛ محسن شاطریان و فاطمه شیخزاده (1398) تحلیل کیفیت و تبیین مطلوبیت اقامتگاههای سنتی کاشان و نقش آن در رضایتمندی گردشگران شهری، مجله جغرافیا و توسعه فضای شهری، سال ششم، بهار و تابستان 1398، ش 1، پیاپی (10).
مرکز آمار ایران (1400) چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار، تابستان 1400، 7.
نایبی، فرشته (1381) حیات در حیاط، تهران، تهران، ایران، نزهت.
Ben-Dalia, S., Collins-Kreiner, N., & Churchman, A. (2013) Evaluation of an urban tourism destination. Tourism Geographies, 15(2), 233–249.
Caber, M., & Albayrak, T. (2016) Push or pull? Identifying rock climbing tourists' motivations. Tourism Management, (55), 74-84.
Chiu, & Cho, H. (2021) The Model of Goal-Directed Behavior in Tourism and Hospitality: A Meta-analytic Structural Equation Modeling Approach. Journal of Travel Research.
Choi, A. S., & Fielding, K. S. (2016) Cultural attitudes as WTP determinants: A revised cultural worldview scale. Sustainability, 8(6), 570.
Ellam, V., & Palmer, S. (2006) To achieve, or not to achieve the goal - that is the question: Does frustration tolerance influence goal achievement in coaching clients? The Coaching Psychologist, 2(2), 27-32.
Frost, W. (2006) Braveheart-ed Ned Kelly: Historic films, heritage tourism and destination image. Tourism Management, 27(2), 247-254.
Han, H., & Kim, Y. (2010) “An Investigation of Green Hotel Customers’ Decision Formation: Developing an Extended Model of the Theory of Planned Behavior.” International Journal of Hospitality Management, (29), 659-668.
Han, H., Hwang, J., Lee, M. J., & Kim, J. (2019) Word-of-mouth, buying, and sacrifice intentions for eco-cruises: exploring the function of norm activation and value-attitude-behavior. Tourism Management, 70(2), 430–443.
Hsu, S. Y., Woodside, A. G., & Marshall, R. (2013) Critical tests of multiple theories of cultures’ consequences: Comparing the usefulness of models by Hofstede, Inglehart and Baker, Schwartz, Steenkamp, as well as GDP and distance for explaining overseas tourism behavior. Journal of Travel Research, 52(6), 679-704.
Kaiser, F. G., & Fuhrer, U. (2003) “Ecological Behavior’s Dependency on Different Forms of Knowledge.” Applied Psychology: An International Review, 52(4), 598-613.
Kang, S., Lee, C. K., & Lee, D. E. (2016) Examining cultural worldview and experience by international tourists: A case of traditional house stay. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21(5), 477-499.
Kiatkawsin, K., & Han, H. (2017) An alternative interpretation of attitude and extension of the value–attitude–behavior hierarchy: The destination attributes of Chiang Mai, Thailand. Asia Pac. J. Tour. Res. 22(5), 481-500.
Kim, J. O., & Kim, N. J. (2014) Examining structural relationships analysis on how the gaze of post tourists influences the reality programs on behavior intention for outdoor recreation. Journal of Tourism Sciences, 38(5), 159-184.
Kim, M. J., Lee, M. J., Lee, C. K., & Song, H. J. (2012) Does gender affect Korean tourists’ overseas travel? Applying the model of goal-directed behaviour. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 17(5), 509-533.
Kolar, T., & Zabkar, V. (2010) A consumer-based model of authenticity: An oxymoron or the foundation of cultural heritage marketing? Tourism Management, 31(5), 652–664.
Lee, C. K. Shakil Ahmad, M. Petrick, J. Park, Y. Park, E & Kang, C. W. (2020) The roles of cultural worldview and authenticity in tourists' decision-making process in a heritage tourism destination using a model of goal-directed behavior. Journal of Destination Marketing and Management, (18).
Leone, L., Perugini, M., & Ercolani, A. P. (2004) Studying, practicing, and mastering: A test of the model of goal-directed behavior (MGB) in the software learning domain. Journal of Applied Social Psychology, 34(9), 1945-1973.
Leong, D. C. K. (2016) Heritage or hesitate? Preserving authenticity in Hong Kong tourism. International Journal of Tourism Sciences, 16(4), 191-202.
Loureiro, S. M. C. (2014) The role of the rural tourism experience economy in place attachment and behavioral intentions. Int. J. Hosp. 40, 1–9.
Lu, L., Chi, C. G., & Liu, Y. (2015) Authenticity, involvement, and image: Evaluating tourist experiences at historic districts. Tourism Management, (50), 85-96.
Lugosi, P. (2016) Socio-technological authentication. Ann. Tour. Res. (58), 100-113.. Meng, B., & Choi, K. (2016) The role of authenticity in forming slow tourists’ intentions: Developing an extended model of goal-directed behavior. Tour. Manag, (57), 397-410.
Nimri, R., Patiar, A., & Kensbock, S. (2017) “A Green Step Forward: Eliciting Consumers’ Purchasing Decisions Regarding Green Hotel Accommodation in Australia.” Journal of Hospitality and Tourism Management, (33), 43-50.
Park, E., Choi, B. K., & Lee, T. (2019) The role and dimensions of authenticity in heritage tourism. Tourism Management, (74), 99-109.
Perugini, M., & Bagozzi, R. P. (2001) The role of desires and anticipated emotions in goal-directed behaviours: Broadening and deepening the theory of planned behaviour. British Journal of Social Psychology, 40(1), 79-98.
Richards, G. (2018) Cultural tourism: A review of recent research and trends. Journal of Hospitality and Tourism Management, (36), 12-21.
Richetin, J., M. Perugini, Adjali, I., & Hurling, R. (2008) “Comparing Leading Theoretical Models of Behavioral Predictions and Post-behavior Evaluations.” Psychology and Marketing, 25(12), 1131-1150.
Shirmohammadi, Y., & Abyaran, P. (2019). The influence of spiritual experience on the brand of religious place. International journal of Tourism, Culture & Spirituality, 4(1), 33-55. doi: 10.22133/ijts.2019.95829.
Shirmohammadi, Y., & Atri, N. (2021). The effect of traction factors and marketing drive factors on attracting older cultural tourists (Case study of European tourists). Tourism of Culture, 2(5), 49-60.
Shirmohammadi, Y., Abyaran, P. (2020) Brand Image of Mystical Spiritual Tours and Tourists’ Satisfaction and Quality of Life. International journal of Tourism, Culture & Spirituality, 4(2), 165-195.
Shirmohammadi, Y., Hashemi Baghi, Z. (2021) The Effect of Literary Tourism on Increasing Re-Visits to Tourism Destinations through Spirituality and Authenticity. International journal of Tourism, Culture & Spirituality, 5(1), 13-36.
Song, H. J., Lee, C. K., Norman, W. C., & Han, H. (2011) The role of responsible gambling strategy in forming behavioral intention: An application of a model of goal-directed behavior. Journal of Travel Research, 51(4), 512-523.
Song, H. J., You, G. J., Reisinger, Y., Lee, C. K., & Lee, S. K. (2014) Behavioral intention of visitors to an oriental medicine festival: An extended model of goal-directed behavior. Tourism Management, 42(3), 101-113.
Song, H. J., You, G. J., Reisinger, Y., Lee, C. K., & Lee, S. K. (2014) Behavioral intention of visitors to an oriental medicine festival: An extended model of goal-directed behavior. Tourism Management, 42(3), 101-113. doi:10.1016/j.tourman.2013.11.003 .
Taylor, S. A., Ishida, C., & Wallace, D. W. (2009) “Intention to Engage in Digital Piracy: A Conceptual Model and Empirical Test.” Journal of Service Research, 11(3), 246-262.
Taylor, S. A., Ishida, C., & Wallace, D. W. (2009) “Intention to Engage in Digital Piracy: A Conceptual Model and Empirical Test.” Journal of Service Research, 11(3), 246-262.
Viljoen, J., & Henama, U. S. (2017) Growing heritage tourism and social cohesion in South Africa. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 6(4), 1-15.
Wei, C., Dai, S., Xu, H., & Wang, H. (2020) Cultural worldview and cultural experience in natural tourism sites. Journal of Hospitality and Tourism Management, (43), 241-249.
World Travel & Tourism Council (2019).Economic Impact Reports. Retrieved, World Travel & Tourism Council (WTTC).
Youn, H., & Kim, J.-H. (2017) Effects of ingredients, names and stories about food origins on perceived authenticity and purchase intentions. Int. J. Hosp. Manage. (63), 11-21.
Zhang, S.-N., Li, Y.-Q., Liu, C.-H., & Ruan, W.-Q. (2019) How does authenticity enhance flow experience through perceived value and involvement: The moderating roles of innovation and cultural identity. J. Travel Tour. 36, 710–728.
Zhang, Y., Kim, E., & Xing, Z. (2020) Image congruence between sports event and host city and its impact on attitude and behavior intention. Int. J. Sports Mark. Spons.
Zhu, Y. (2015) Cultural effects of authenticity: Contested heritage practices in China. International Journal of Heritage Studies, 21(6), 594-608.