تدوین و تبیین الگوی طراحی مدل کسب و کار با رویکرد اقتصاد مقاومتی با استفاده از روش فراترکیب
الموضوعات :حسام الدین رحمانی باروجی 1 , علیرضا علی احمدی 2 , میرزا حسن حسینی 3 , محمدمهدی پرهیزگار 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی .گروه مدیریت. دانشگاه پیام نور. تهران ایران
2 - دانشگاه علم و صنعت. دانشکده مهندسی پیشرفت . تهران .ایران
3 - گروه مدیریت. دانشگاه پیام نور . تهران ایران
4 - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور . تهران ایران
الکلمات المفتاحية: اقتصاد مقاومتی, مدل کسب و کار, تاب آوری, فراترکیب,
ملخص المقالة :
اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد اقتصادی برای رویارویی با اقتصاد وابسته و در پاسخ به تحریمهای استکبار جهانی علیه ایران، توسط مقام معظم رهبری مورد تاکید واقع گردیده است. اقتصاد مقاومتی به دنبال کاهش آسیبپذیری در مقابل تهدیدهای خارجی، جلوگیری از بحرانها و بازنگری در ساختارها و سامانههای ناکارآمد فعلی اقتصادی است. در اقتصاد مقاومتی تلاش بر کاهش وابستگی ها و استفاده حداکثری از مزیتهای تولید داخل است. از اینرو، ضروری است مدلهای کسب و کار بنگاههای اقتصادی ایران بر اساس این رویکرد بازطراحی شود. در این راستا، این تحقیق چارچوب مفهومی، ابعاد و اجزای مدل کسب و کار مبتنی بر رویکرد اقتصاد مقاوتی را تدوین و تبیین نموده است. رویکرد حاکم بر این پژوهش کیفی و روش تحقیق مورد استفاده در آن فراترکیب است که از الگوی هفت مرحله ای سندلوسکی تبعیت نموده است. در گام نخست، بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی ، همچنین مقالات و مجموعه تحقیقات پیرامون مفاهیم تابآوری و مدل ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر به دﻗﺖ ﮔﺮدآوري و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ شد. سپس، ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ کسب و کار با رویکرد اقتصاد مقاومتی ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ شد. در ادامه عوامل اثرگذار بر طراحی مدل کسب و کار با رویکرد اقتصاد مقاومتی شناسایی شد. بدین منظور 32 پژوهش که به طور مستقیم با موضوع پژوهش مرتبط بودند انتخاب و از طریق نرم افزار MAXQDA مورد واکاوی قرار گرفتند و 169 کد، شناسایی شد. در مرحله بعد، پس از دسته بندی کدهای مشابه، در نهایت 34 عنوان کد در قالب 9 موضوع انتخاب و در چارچوب مدل مفهومی پژوهش ارائه شدند.
امیری، حسین و بارانی بیرانوند، معصومه (1395). بررسی محیط کسب وکار در چارچوب اقتصاد مقاومتی: مطالعه موردی کشورهای حوزه سند چشم انداز. پژوهش های اقتصاد مقاومتی، سال دوم، شماره 4، ص 107-133.
2. تراب زاده جهرمي، محمدصادق. سجاديه سيدعليرضا، سميعي نسب مصطفي بررسي ابعاد و مولفه هاي اقتصاد مقاومتي جمهوري اسلامي ايران در انديشه حضرت آيت اله خامنه¬ اي، مطالعات انقلاب اسلامی، شماره 32، ص 46 - 31.
3. سامنی، سامان و مدرس خیابانی، شهرام (1396)، تحلیل پیکره بنیاد گفتمان سیاست اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری، فصلنامه پژوهش¬های ارتباطی ، سال 22، شماره 2، ص 121-107.
4. سلطانی، محمدرضا (1398)، شناسایی مؤلفه¬های فرهنگ و مدیریت جهادی در حوزه کسب و کار (با تأکید بر پیاده سازی اقتصاد مقاومتی)، دو فصلنامه علمی -تخصصی اسلام و مدیریت، ص 111-85.
5. شهاب، محمدرضا،1391،بررسی تاثیرکیفیت محیط کسب وکار بر میزان وابستگی اقتصادی:یک تحلیل تجربی در چارچوب مفهوم اقتصاد مقاومتی،همایش ملی بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی.
6. فشاری، مجید و پورغفار، جواد (1397)، بررسی و تبیین الگوی اقتصاد مقاومتی در اقتصاد ایران، مجله اقتصادی شماره 5، ص 40-29.
7. مکیان، سید نظام¬الدین و زنگی آبادی، پروانه (1395). تحریم ها و الزامات اقتصاد مقاومتی. مجموعه مقالات اولین همایش اقتصاد مقاومتی
. 8. Afuah A, Tucci C. Internet Business Models and Strategies. McGraw-Hill, New York; 2016
9. Betz F. Strategic Business Models. Engineering Management Journal2018
10. Boorman, Jack, et al. The Centennial Resilience Index: Measuring Countries’ Resilience to Shock. Global Journal of Emerging Market Economies 5.2, 2015
11. Braet, O. & Ballon, P. (2017). Business Model Scenarios for Remote Management. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 2 (3), 62-79.
12. Brekke, K.A. Kverndokk, S. Nyborg, K. 2018. An economic model of moral motivation. Journal of Public Economics 87 (9-10), 1967–1983.
13. Brown, Stanley A. (2016) Customer Relationship Management. Toronto: John Wiley & Sons.
14. Sandelowski M., Barroso J., Voils C.I. (2007) "Using qualitative metasummary to synthesize qualitative and quantitative descriptive findings", Research in Nursing & Health, 30(1): 99-111.
15. Zimmer L. (2006) "Qualitative meta‐synthesis: A question of dialoguing with texts", Journal of Advanced Nursing, 53(3): 311-318.