تدوین و تبیین الگوی طراحی مدل کسب و کار با رویکرد اقتصاد مقاومتی با استفاده از روش فراترکیب
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکحسام الدین رحمانی باروجی 1 , علیرضا علی احمدی 2 , میرزا حسن حسینی 3 , محمدمهدی پرهیزگار 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی .گروه مدیریت. دانشگاه پیام نور. تهران ایران
2 - دانشگاه علم و صنعت. دانشکده مهندسی پیشرفت . تهران .ایران
3 - گروه مدیریت. دانشگاه پیام نور . تهران ایران
4 - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور . تهران ایران
کلید واژه: اقتصاد مقاومتی, مدل کسب و کار, تاب آوری, فراترکیب,
چکیده مقاله :
اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد اقتصادی برای رویارویی با اقتصاد وابسته و در پاسخ به تحریمهای استکبار جهانی علیه ایران، توسط مقام معظم رهبری مورد تاکید واقع گردیده است. اقتصاد مقاومتی به دنبال کاهش آسیبپذیری در مقابل تهدیدهای خارجی، جلوگیری از بحرانها و بازنگری در ساختارها و سامانههای ناکارآمد فعلی اقتصادی است. در اقتصاد مقاومتی تلاش بر کاهش وابستگی ها و استفاده حداکثری از مزیتهای تولید داخل است. از اینرو، ضروری است مدلهای کسب و کار بنگاههای اقتصادی ایران بر اساس این رویکرد بازطراحی شود. در این راستا، این تحقیق چارچوب مفهومی، ابعاد و اجزای مدل کسب و کار مبتنی بر رویکرد اقتصاد مقاوتی را تدوین و تبیین نموده است. رویکرد حاکم بر این پژوهش کیفی و روش تحقیق مورد استفاده در آن فراترکیب است که از الگوی هفت مرحله ای سندلوسکی تبعیت نموده است. در گام نخست، بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی ، همچنین مقالات و مجموعه تحقیقات پیرامون مفاهیم تابآوری و مدل ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر به دﻗﺖ ﮔﺮدآوري و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ شد. سپس، ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ کسب و کار با رویکرد اقتصاد مقاومتی ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ شد. در ادامه عوامل اثرگذار بر طراحی مدل کسب و کار با رویکرد اقتصاد مقاومتی شناسایی شد. بدین منظور 32 پژوهش که به طور مستقیم با موضوع پژوهش مرتبط بودند انتخاب و از طریق نرم افزار MAXQDA مورد واکاوی قرار گرفتند و 169 کد، شناسایی شد. در مرحله بعد، پس از دسته بندی کدهای مشابه، در نهایت 34 عنوان کد در قالب 9 موضوع انتخاب و در چارچوب مدل مفهومی پژوهش ارائه شدند.
Resistance economy as an economic strategy to face the dependent economy and in response to the arrogant global sanctions against Iran, has been emphasized by the Supreme Leader. Resistance economy seeks to reduce vulnerability to external threats, prevent crises, and review current inefficient economic structures and systems. In the resistance economy, the effort is to reduce dependencies and make maximum use of the advantages of domestic production. Therefore, it is necessary to redesign the business models of Iranian enterprises based on this approach. In this regard, this research has compiled and explained the conceptual framework, dimensions and components of the business model based on the resistance economy approach. The approach of this qualitative research and the research method is meta-synthesis, which follows the seven-stage model of Sandelowski. In the first step, the Supreme Leader's statements regarding the resistance economy, as well as articles and research collections on the concepts of resilience and business models were carefully collected and studied. Then, the conceptual framework of business was identified with the resistance economy approach. In the following, the influencing factors on the design of the business model with the resistance economy approach were identified. For this purpose, 32 studies that were directly related to the research subject were selected and analyzed through MAXQDA software, and 169 codes were identified. In the next step, after categorizing the similar codes, finally 34 code titles were selected in the form of 9 topics and presented in the framework of the conceptual model of the research.
امیری، حسین و بارانی بیرانوند، معصومه (1395). بررسی محیط کسب وکار در چارچوب اقتصاد مقاومتی: مطالعه موردی کشورهای حوزه سند چشم انداز. پژوهش های اقتصاد مقاومتی، سال دوم، شماره 4، ص 107-133.
2. تراب زاده جهرمي، محمدصادق. سجاديه سيدعليرضا، سميعي نسب مصطفي بررسي ابعاد و مولفه هاي اقتصاد مقاومتي جمهوري اسلامي ايران در انديشه حضرت آيت اله خامنه¬ اي، مطالعات انقلاب اسلامی، شماره 32، ص 46 - 31.
3. سامنی، سامان و مدرس خیابانی، شهرام (1396)، تحلیل پیکره بنیاد گفتمان سیاست اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری، فصلنامه پژوهش¬های ارتباطی ، سال 22، شماره 2، ص 121-107.
4. سلطانی، محمدرضا (1398)، شناسایی مؤلفه¬های فرهنگ و مدیریت جهادی در حوزه کسب و کار (با تأکید بر پیاده سازی اقتصاد مقاومتی)، دو فصلنامه علمی -تخصصی اسلام و مدیریت، ص 111-85.
5. شهاب، محمدرضا،1391،بررسی تاثیرکیفیت محیط کسب وکار بر میزان وابستگی اقتصادی:یک تحلیل تجربی در چارچوب مفهوم اقتصاد مقاومتی،همایش ملی بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی.
6. فشاری، مجید و پورغفار، جواد (1397)، بررسی و تبیین الگوی اقتصاد مقاومتی در اقتصاد ایران، مجله اقتصادی شماره 5، ص 40-29.
7. مکیان، سید نظام¬الدین و زنگی آبادی، پروانه (1395). تحریم ها و الزامات اقتصاد مقاومتی. مجموعه مقالات اولین همایش اقتصاد مقاومتی
. 8. Afuah A, Tucci C. Internet Business Models and Strategies. McGraw-Hill, New York; 2016
9. Betz F. Strategic Business Models. Engineering Management Journal2018
10. Boorman, Jack, et al. The Centennial Resilience Index: Measuring Countries’ Resilience to Shock. Global Journal of Emerging Market Economies 5.2, 2015
11. Braet, O. & Ballon, P. (2017). Business Model Scenarios for Remote Management. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 2 (3), 62-79.
12. Brekke, K.A. Kverndokk, S. Nyborg, K. 2018. An economic model of moral motivation. Journal of Public Economics 87 (9-10), 1967–1983.
13. Brown, Stanley A. (2016) Customer Relationship Management. Toronto: John Wiley & Sons.
14. Sandelowski M., Barroso J., Voils C.I. (2007) "Using qualitative metasummary to synthesize qualitative and quantitative descriptive findings", Research in Nursing & Health, 30(1): 99-111.
15. Zimmer L. (2006) "Qualitative meta‐synthesis: A question of dialoguing with texts", Journal of Advanced Nursing, 53(3): 311-318.