تأثیر آموزش مبتنی بر شکوفایی بر شایستگیهای هیجانی ـ اجتماعی دانشآموزان
الموضوعات :مرتضی پردل 1 , حسین کارشکی 2 , مجید پاکدامن 3
1 - دانشجوی دکترا، گروه علوم تربیتی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران.
2 - دانشیار، گروه روانشناسی و مشاوره،دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد قاینات،دانشگاه آزاد اسلامی،قاینات، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش شکوفایی, شایستگیهای هیجانی ـ اجتماعی, دانشآموزان پسر, سه سال اول دبستان,
ملخص المقالة :
مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر شکوفایی بر افزایش شایستگیهای هیجانی ـ اجتماعی دانشآموزان سه سال اول دبستان صورت گرفت. طرح پژوهش، شبه آزمایشی و از نوع طرحهای پیشآزمون ـ پسآزمون و پیگیری با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان سه سال اول دبستان شهرستان تربتحیدریه در سال تحصیلی 99-98 بود که به روش نمونهگیری در دسترس، 50 نفر از دانشآموزان پسر بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه 25 نفری (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه شایستگیهای هیجانی ـ اجتماعی (ESCQ) است. گروه آزمایش، طي 8 جلسۀ 90 دقیقهای و بهصورت هفتهای 2 جلسه، تحت آموزش بسته مبتنی بر شکوفایی قرار گرفت و گروه کنترل، بدون هیچگونه مداخلهای باقی ماند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار 24SPSS- و روش تحلیل واریانس چندمتغیره انجام گرفت. نتایج نشان دادند بین میانگین نمرات مؤلفههای شایستگیهای هیجانی ـ اجتماعی در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در نتایج پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش نیز تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). بر این اساس میتوان آموزش بسته مبتنی بر شکوفایی را به عنوان روشی مؤثر بر افزایش شایستگیهای هیجانی ـ اجتماعی دانشآموزان دبستانی در نظر گرفت و از آن در مدارس استفاده کرد.
اسماعیلی، مریم؛ شاهسواری، پریسا (1396). تأثیر مداخله شکوفایی سلیگمن بر شایستگی اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. فصلنامه دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، سال هجدهم، 2(70)، 44-51.
امامقلی¬وند، فاطمه؛ کدیور، پروین؛ پاشا شریفی، حسن (1398). پیشبینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجیگری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی ـ اجتماعی دانشآموزان دختر دبیرستان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 15(52)، 155-181.
امامقلیوند، فاطمه؛ کدیور، پروین؛ پاشا شریفی، حسن (1397). شاخصهای روانسنجی پرسشنامه شایستگی هیجانی ـ اجتماعی دانشآموزان (SECQ). فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 9(33)، 79-101.
بشرپور، سجاد؛ رنجبر نوشری، فرزانه؛ حاجلو، نادر؛ نریمانی، محمد (1396). مقایسه اثربخشی مداخله مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر و آموزش یکپارچه شایستگیهای هیجانی بر بهزیستی اجتماعی، هیجانی و روانشناختی. فصلنامه شناخت اجتماعی، 6(2)، 21-38.
بورگ، والتر؛ گال، جویس؛ گال، مردیتدامین (1395). روشهای تحقیق کمي و کیفي در علوم تربیتي و روانشناسي (جلد اول)، مترجمان: محمد خیر، محمود ابوالقاسمی، منیجه شهنیییلاق، محمدجعفر پاکسرشت، زهره خسروی، علیرضا کیامنش، احمدرضا نصر، خسرو باقری، و حمیدرضا عریضی. تهران. سمت. (تاریخ انتشار به زبان اصلي، 1996).
پردل، مرتضی؛ کارشکی، حسین؛ پاکدامن، مجید (1400). تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی مبتنی بر شکوفایی و اثربخشی آن بر درگیری تحصیلی و شایستگیهای هیجانی ـ اجتماعی دانشآموزان دوره اول دبستان. پایاننامه دکترا. گروه علوم تربیتی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات.
حکیمی، ثریا؛ طالعپسند، سیاوش؛ ساجدی، زهرا (1397). بررسی اثربخشی مداخلة آموزش مثبت بر بهزیستی (شکوفایی)، ابعاد مختلف توانمندیهای شخصیتی و خوشبینی دانشآموزان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 66 (17): 113-128.
رضایی، علیمحمد؛ رسا، ژاله؛ بیگدلی، ایمان ا... (1396). اثربخشی آموزش شکوفایی بر کاهش پریشانی روانشناختی دانشآموزان دبیرستانی. فصلنامه روانشناسی بالینی، 9 (1)، 39-49.
رضایی، علیمحمد؛ میرزاخانی، پرویز؛ امین بیدختی، علیاکبر؛ نجفی، محمود؛ رحیمیان، اسحاق (1396). اثربخشی آموزشی شکوفایی بر هیجانهای مثبت، روابط، احساس معنی، پیشرفت و مجذوبیت پژوهشگران جوان و نخبگان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 11(36)، 209-230.
ریچن، دومنیک سیمون؛ تیانا، آلجاندرو (2003). توسعه صلاحیتهای کلیدی در آموزش و پرورش: درسهایی چند از تجارب بینالمللی و ملی. ترجمه: فرید مشایخ و محمدجعفر جوادی. (1385). تهران: دبیرخانه طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش.
ریو، جان مارشال (2018). انگیزش و هیجان. ترجمه: یحیی سیدمحمدی. (1385). تهران: مؤسسه نشر ویرایش.
عرفانى آداب، الهام؛ بدریگرگرى، رحيم؛ اديب، يوسف؛ هاشمى نصرتآباد، تورج (1398). مقايسة اثربخشى برنامة يادگيرى اجتماعی ـ هيجانى كودكان قوى بر شايستگى اجتماعی ـ هيجانى، تابآورى تحصيلى و احساس تعلّق به مدرسة دانشآموزان مقطع ابتدايى مناطق برخوردار و محروم شهر همدان، نشريه راهبردهاى آموزش در علوم پزشكى، 12(4)، 61-76.
کارشکی، حسین؛ پردل، مرتضی؛ پاکدامن، مجید (1401). اثربخشی آموزش مبتنی بر شکوفایی بر درگیری تحصیلی و شکوفایی دانشآموزان دوره اول دبستان، مجله پژوهشنامه تربیتی، 17(71)، 1401.
موسوی، مریم؛ دشتبزرگی، زهرا؛ حیدری، علیرضا؛ پاشا، رضا؛ برناف، محمدرضا (1400). اثربخشی آموزش مثبتنگری بر خودشفقتی و تنظیم هیجان در مردان وابسته به مواد. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 7(1)، 65-76.
هژبریان، هانیه؛ رضایی، علی محمد؛ بیگدلی، ایمان الله؛ نجفی، محمود؛ محمدی فر، محمدعلی (1399). آموزش مثبت: راهی برای پرورش و ارتقای شکوفایی روانی در مدارس. مجله بینالمللی علوم رفتاری، 14(1)، 20-26.
یوسفی، فریده؛ ذاکری، حمیدرضا (1398). اثربخشی آموزش مثبتنگر بر احساس معنا در زندگی و لذت همراه با تأنی در دانشآموزان دوره متوسطه دوم. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 37، 76-53.
Bakracheva, M. (2020). The meanings ascribed to happiness, life satis-faction and flourishing. Journal of Social Sciences & Humanities, 11 (1), 87-104.
Barber, L., K. Bagsby, P., G. & Munz, D., C. (2010). Affect regulation strategies for promoting (or preventing) flourishing emotional health. Personality and Individual Difference, 49, 663-666.
Brunzell, T., Stokes, H., & Waters, L. (2019). Shifting teacher practice in trauma-affected classroom: Practice pedagogy strategies within a Trauma-Informed positive education model. School Mental Health, https: //doi. Org /10. 1007 /s12310-018-09308-8.
Cohen, J., & Sandy, S. (2007). the social, emotional and academic education of children: theories, goals, methods and assessments, in bar-on. R., Maree J. G. and Elias, M. J. (Eds.) Educating People To Be Emotionally Intelligent, Greenwood Publishing Group, Inc.pp:63-77
Davidson, L. A., Crowder, M. K., Gordon, R. A., Domitrovich, C. E., Brown, R. D., & Hayes, B. I. (2018). A continuous improvement approach to social and emotional competency measurement. Journal of Applied Developmental Psychology, 55, 93-106.
Elfrink, T. R., Goldberg, J. M., Schreurs, K. M., Bohlmeijer, E. T., & Clarke, A. M. (2017). Positive educative programme: A whole school approach to supporting children’s well-being and creating a positive school climate: a pilot study. Health Education, 117 (2), 215-230.
Farrington, C. A., Roderick, M., Allensworth, E., Nagaoka, J., Keyes, T. S., Johnson, D. W., & Beechum, N. O. (2012). Teaching adolescents to become learners. The role of noncognitive factors in shaping school performance: A critical literature review. Chicago: University of Chicago Consortium on Chicago School Research. p:31.
Feicht, T., Witt Mann, M., Jose, G., Mock, A., Von Hirschhausen, E., & Esch, T. (2013). Evaluation of a seven-week web-based happiness training to improve psychological well-being, reduce stress, and enhance mindfulness and flourishing: A randomized controlled occupational health study. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2013, 1- 14.
Fredrickson, B. L. & Losada, M. F. (2005). Positive affect and the complex dynamics of human flourishing. American Psychologist. 60 (7), 678-686.
Fredrickson, B., & Branigan, C. (2005). Positive emotions broaden the scope of attention and thought-action repertoires. Cognition and Emotion, 19 (3), 313-332. http://dx.doi.org /10.1080/0269993044100023
Goleman, D. (2011). The Brain and Emotional Intelligence: New Insights. More Than Sound LLC, Notrhampton MA. UK.
Hanson, K. (2019). Positive psychology for overcoming symptoms of depression: A pilot study exploring the efficacy of a positive psychology self-help book versus a CBT self-help book. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 47 (1), 95-113.
McGhee, P., & Grant, P. (2019). Sustainability-as-flourishing: teaching for a sustainable future. Social Responsibility Journal, 16 (7), 1747-1117.
Payton, J., Weissberg, R. P., Durlak, J. A., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., Schellinger, K. B., & Pachan, M. (2008). The positive impact of social and emotional learning for kindergarten to eighth-grade students: Findings from three scientific reviews. Chicago, IL: Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning; 2008, p:26.
Roth, R. A., Suldo, S. M., & Ferron, J. M. (2017). Improving middle school students' subjective well-being: efficacy of a multicomponent positive psychology intervention targeting small groups of youth. School Psychology Review, 46 (1), 21-41
Seligman M. (2010). Flourish: Positive Psychology and Positive Interventions. The Tanner Lectures on Human Values. Delivered at The University of Michigan. 231-43.
Seligman, M. (2011). Flourish. London: Nicholas Brealey Publishing.
Seligman, M. E. (2019). Positive psychology: A personal history. Annual Review of Clinical Psychology, 15 (1), 1-23.
Short, R., & Talley, R. (1997). Rethinking psychology and the schools: Implications of recent national policy. American Psychologist, 52 (3), 234-240. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.52.3.234
Stoeber, J., & Corr, P. J. (2016). A short empirical note on perfectionism and flourishing. Personality and Individual Difference, 90, 50-53.
Suldo, S. M., Thalji, A., & Ferron, J. (2011). Longitudinal academic outcomes predicted by early adolescents’ subjective well-being, psychopathology, and mental health status yielded f rom a dual factor model. Journal of Positive Psychology. 6, 1, 17-30.
Sun, H., & Gao, Y. (2016). Impact of an active educational video game on children's motivation, science knowledge, and physical activity. Journal of Sport and Health Science, 5 (2), 239-245
Vazguez, C., Chaves, C. (2016). Positive Psychology. Encyclopedia of Mental Health (second edition. ed: S, Friedman). 290- 299.