تعیین رابطه بین پیشرفت تحصیلی و استرس دانش آموزان سوم راهنمایی شهرستان دنا
الموضوعات :عطاالله سعیدی جو 1 , علی سینایی 2
1 - دانشگاه آزاد یاسوج
2 - دانشگاه خلیج فارس بوشهر
الکلمات المفتاحية: استرس , پیشرفت تحصیلی, دانش آموزان,
ملخص المقالة :
آموزش و پرورش دانش آموزان همواره مورد توجه صاحب نظران و متخصصان امر بوده است. در واقع به منظور ایجاد بستری مناسب برای داشتن جامعه ای سالم و پویا، باید به آموزش و پرورش توجه ویژه ای گردد هدف از اين پژوهش تعیین رابطه بین پیشرفت تحصیلی و استرس دانش آموزان سوم راهنمایی شهرستان دنا بود. جامعه آماري پژوهش شامل 100 نفر از دانش آموزان دختر و پسر سوم راهنمایی شهرستان دنا در سال تحصيلي 1400 انتخاب شدند. روش تحقيق از نوع توصيفي پيمايشي و ابزار جمع آوري داده ها پرسشنامه استرس ادراک شده-14 (PSS-14) توسط کوهن، کامارک و مرملستین (1983) و ریزنمرات دانش آموزان بودند. با استفاده از روش هاي آماري ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون چند گانه داده ها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج به دست آمده پژوهش نشان داد که استرس با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معنادار دارد. بر اساس این یافته نتیجه می گیریم که استرس و پیشرفت تحصيلي ارتباطی کاملا وابسته به هم دارند.
فارسی
• براون، داگلاس(1381)، اصول يادگيري و آموزش زبان ،ترجمه فهيم منصور،تهران:رهنما.صص 44-49
• حاتم زاده سرکشتی، نازنین (۱۳۹۴) بررسی رابطه بین فرهنگ کلاس درس ، سبک یادگیری و میزان خلاقیت دانش آموزان پسر پایه ششم شهرستان دلفان، دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی. دوره 2 شماره2، صص 24-57.
• راتوس. اسپنسر. ا. (1375). روانشناسی عمومی(ترجمه حمزه گنجی) چاپ اول.تهران:انتشارات ویرایش.
• ساجدي، رقیه(1390)، بررسي رابطه بين سبكهاي يادگيري و ميزان خلاقيت دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، نشریه دانشگاه علوم پزشكي سمنان،دوره 3 ، شماره 2 ، صص 56-62
• سیف هاشمی، فخرالسادات (1393) بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت مدیران مدارس شهر اصفهان. فصلنامه تعلیم و تربیت، سال بیستم، شماره 1،صص59-41.
• سیف، علی اکبر. (1382) روان شناسی پرورشی. چاپ هشتم.تهران: نشرآگاه
• کونانی, افروز؛ منیر امیری؛ عیسی زمانیان و حیدری پور، حکمت الله (1394) بررسی رابطه سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان شهرستان کوهدشت، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی دوره 2 شماره7، صص 445-675.
منابع لاتین:
• Chadha, N.K. (2001). Causal antecedents of self. Concept, Locus of control and academic achievement, A part analysis. Journal of psychology. 32 (4 ) 2 64 -268.
• Cohen S, Kamarck T, Mermelstein R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior; 24: 385-396
• Felder, R.M. & Silverman, L.K. (1988). Learning and teaching styles in engineering education.Engineering Education, 78 ( 7 ), 674 -681.
• Norasyikin Omar , Mimi Mohaffyza Mohamad, Aini Nazura Paimin,(2015), Dimension of Learning Styles and Students’ Academic Achievement, 4th World Congress on Technical and Vocational Education and Training (WoCTVET), 5th–6th November 2014, Malaysia
• Slavin, R. E. (1991), Eduational phsychology ( teaching in practice). (3th ed). Boston: Allyn and Bocon.
• Sternberg, R.J. (1999). An interactive framework for understanding mind in context. Cambridge university press. American Psychologist, 2 (44 ), 223 -248.
• Sternberg, R.J., and Grigorenko, E.L. (1997), Are cognitive still in styles still in style? American psychologist, vol.52(7), 700- 712.
• Steyn, T. & Maree, J.E. (2002). A Profile of first year student’s Learning. preferences and study orientation in mathematics. Pretoria: university of Pretoria south Africa.