بررسی رابطه ی بین بلوغ سازمانی و سرآمدی سازمانی در آموزش و پرورش شهر سنندج
الموضوعات :عبدالحسین پیشگو 1 , سهیلا نظرگاهی 2 , پریسا شاکری 3
1 - آموزش پرورش
2 - دانشگاه پیام نور واحد دیواندره
3 - دانشگاه آزاد واحد سقز
الکلمات المفتاحية: بلوغ, بلوغ فردی, بلوغ فرایندی و بلوغ سازمانی, سرآمدی سازمانی, آموزش و پرورش ,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین بلوغ سازمانی و سرآمدی سازمانی کارکنان در آموزش و پرورش شهر سنندج در سال1401 بود. روش تحقیق، روش توصیفی- همبستگی و نوع پژوهش با توجه به هدف تحقیق کاربردي بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل 756 نفر از کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر سنندج بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم تعداد 302 نفر انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ی محقق ساخته ی بلوغ سازمانی بود که سه بعد بلوغ فردی، بلوغ فرایندی و بلوغ سازمانی را مورد اندازه گيري قرار گرفت. پرسشنامه ی محقق ساخته ی دوم سرآمدی سازمانی را مورد سنجش قرار داد. به منظور تعیین روایی پرسشنامه ها از روش صوری و محتوایی استفاده شد. چند مرتبه متوالی در اختیار اساتید متخصص، علوم تربیتی، روانشناسی تربیتی و مدیریت منابع انسانی قرار گرفت که در هر مرحله اصلاحات پیشنهادی لازم در پرسشنامه اعمال گردید. پایایی پرسشنامه ی بلوغ سازمان و سرآمدی سازمانی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 97% و 93% تعیین گردید که نشان دهنده ی پایایی مناسب ابزار اندازه گیری بود. پس از جمع آوری داده ها،تجزیه و تحلیل آن ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. در سطح توصیفی مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و در سطح استنباطی متناسب با سطح داده ها و فرضیه ها،آزمون های آماری تی استیودنت، ضریب همبستگی پیرسون،رگرسیون، آزمون تحلیل واریانس یک راهه مورد استفاده قرار گرفت. نتايج اين فرضيه نشان داد که سطح بلوغ کارکنان و سرآمدی سازمانی در آموزش و پرورش در سطح مطلوبی قرار دارد و هم چنین بین تمام مولفه های بلوغ سازمانی که شامل بلوغ فردی،بلوغ فرایندی و بلوغ سازمانی است با شاخص های سرآمدی سازمانی رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد. اصلی ترین یافته این پژوهش این است که بین سن بلوغ فردی وسازمانی وسرآمدی سازمانی درآموزش و پرورش رابطه وجود دارد.
منابع فارسي
• آذر، عادل.سعيد، صفري.( 1383 ). مدلسازي تعالي سازماني با رويكرد تحليل پوششي داده ها .مجله مدرس علوم انساني. دوره سوم،شماره هفتم، ص 34
• آذر عادل، مؤمني منصور (1387)، آمار و کارُبرد آن در مديريت، جلد دوم، چاپ یازدهم، تهران، انتشارات سمت ابطحي، حسين. بابك، كاظمي. ( 1378 ). بهره وري. تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني.
• ايزدي يزدان آبادي، احمد .( 1385 ). بررسي رابطه بين ويژگي هاي ساختار سازماني و سطح بلوغ كاركنان صف و ستاد دانشگاه تربيت معلم و ارائه الگوي ساختاري مناسب، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تربيت معلم تهران.
• بخشي، جواد. محمد، نايبي.قنبر، محمدي الياسي.( 1385 ). تعيين سطح بلوغ قابليت هاي منابع تهران : مجموعه .P-CMM انساني شركت هاي سازنده قطعات خودرو بر اساس الگوي مقالات هفتمين كنفرانس بين المللي مديران كيفيت.
• تقی زاده، هوشنگ؛ تاري، غفار؛ پرستاري، حسن (1388). تعیین اولویت اصول سازمان هاي بالنده در آموزش و پرورش با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی، مجله مطالعات آموزش و یادگیري دانشگاه شیراز ، 56،1-25
• جعفري قوشچی ، بهزاد (1384).جایگاه توسعه مدیریت در تعالی سازمان، ماهنامه تدبیر، 161،162،54-48
• حري، صادق؛ اكبري، حسن؛ قرقره چی، مجید؛ نوري الموتی، صابر (1388).بررسی مزایا و دستاوردهاي به كارگیري مدل تعالی سازمانی EFQM در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ، فصلنامه بصیرت ، 44،124-97
• خلیلی شورینی، سیاوش (1389). روش تحقیق آمیخته ( با تاکید بر بومی سازی). چاپ اول، تهران، انتشارات یادواره.
• سجادي، حانیه. ،حریري، محمد حسین.، كریمی، سعید. ، برات پور، سارا (1387).خودارزیابی عملكرد بیمارستان ها و مراكز آموزشی- درمانی با پوشش دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی-درمانی شهرستان سنندج با استفاده از مدل تعالی سازمانی، مجله پژوهش در پزشكی،32،227-231
• سجادي، هانيه. محمد حسين،حريري. سعيد،كريمي.سارا، برات پور.( 1385 ). ارزيابي عملكرد بيمارستان ها و سازمان هاي سلامت تحت پوشش علوم پزشكي و سرآمد سنندج با استفاده از مدل تعالي. تحقيقات پزشكي. دوره دوم، شماره سوم، ص 231
• فرهی یزدي، فرشید (1388). مدل تعالی : ابزاري براي سنجش سازمان، ماهنامه اكتشاف و تولید، 66،24-20
• ملكی، محمد رضا؛ ایزدي، احمد رضا (1388). مقایسه نتایج در دو بیمارستان تامین اجتماعی تهران بر اساس الگوي تعالی سازمانی،مجله علمی دانشگاه علوم پزشكی قزوین ، 64-65 ، 47
• محمدي، اسماعيل. ( 1382 ). مشتري مداري و تكريم ارباب رجوع . چاپ اول، تهران : خدمات فرهنگي رسا.
• ممي زاده، جعفر ( 1375 ). توسعه سازمان ( دانش بهسازي و نوسازي سازمان ). تهران: انتشارات روايت.
منابع لاتین:
• Alhawari,S. Karadshehb, L. , Talet, A.N and Mansoura, E (2012). “Knowledge-Based Risk Management Framework For Information Technology”,International Journal of Information Management, V.32, P.52
• Arling, P.A. (Chun, M.W.S).( 2011). “Facilitating new knowledge creation and obtaining KM maturity”. Journal of Knowledge Management, V.15, P. 231-250
• Christian Schee, D, Loos, P.(2002).Customer-Oriented Products and suggestion of an Internet-Based Business Model. Chemnitz University of Technology, ermany,vol.19,No.2,pp.19-25.
• Dahlgard-Park, SM. Dahlgaard, JJ.( 2007), “Excellence 25 years evolution” , Journal of Management History, 13( 4),371-393.
• European Foundation for Quality Management. (2003). The EFQM Excellence Mode, Belgium, Brussels.
• Gao, F. Li, M., & Clarke, S(2008).”Knowledge, management, and knowledge management in business operations”. Journal of Knowledge Management, V.12, P.9-10.