اثر استفاده از واقعیت افزوده در بازاریابی به تمایل به پرداخت اضافه بها گردشگران اروپایی از طریق تجربه ترغیبی، غوطه وری و مشارکت گردشگران (مورد مطالعه شهر شیراز)
الموضوعات :یزدان شیرمحمدی 1 , سولماز سینایی 2
1 - دانشیار دانشگاه پیام نور، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد، گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی، تهران، ایران، 4697- 19394
الکلمات المفتاحية: فناوری, واقعیت افزوده, بازاریابی, تجربه ترغیبی, گردشگری,
ملخص المقالة :
واقعیت افزوده زمینه نوظهوری در صنعت گردشگری میباشد..مطالعه حاضر تأثیر استفاده از واقعیت افزوده در بازاریابی به تمایل به پرداخت اضافه بها گردشگران از طریق تجربه ترغیبی، غوطه وری و مشارکت گردشگران را بررسی میکند.محقق در این پژوهش به بررسی اثرات دو عامل توانمندسازی واقعیت افزوده، یعنی تعبیه محیط زیست واقعیت افزوده و کنترل فیزیکی شبیه سازی شده واقعیت افزوده بر تجربیات ترغیبی گردشگران آنلاین در مقاصد گردشگری مجازی و بررسی تأثیرات مستقیم تجربههای غوطهوری گردشگران آنلاین بر تمایل واقعی آنها به پرداخت اضافهبها در مرحله قبل از خرید میپردازد.بررسی میزان مشارکت گردشگری به عنوان یک متغیر کنترلی در نظر گرفته میشود که ممکن است بر غوطهوری و تمایل واقعی گردشگران آنلاین برای پرداخت اضافه بها تأثیر بگذارد.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش توصیفی است.از پرسشنامه برای جمع آوری دادههای پژوهش، استفاده و روایی و پایایی آن تایید شد.جامعه آماری شامل گردشگران اروپایی شهر شیراز میباشد.بر اساس فرمول کوگران دریک جامعهی نامحدود حجم نمونه 384 نفر میباشد.روش نمونهگیری بصورت غیر تصادفی در دسترس است.یافتهها نشان داد تأثیر مستقیم و غیر مستقیم آمادهسازی محیط واقعیت افزوده بر تمایل واقعی برای پرداخت اضافهبها، تأثیر مستقیم آمادهسازی محیط واقعیت افزوده بر تجربه ترغیبی، تأثیر مستقیم تجربه ترغیبی بر تمایل واقعی برای پرداخت اضافهبها معنادار میباشد.در این مدل چون هر دو اثر مستقیم وغیرمستقیم آمادهسازی محیط واقعیت افزوده بر تمایل واقعی برای پرداخت اضافهبها معنادار است، میتوان گفت میانجیگری وجود دارد و متغیر تجربه ترغیبی دارای نقش میانجی جزئی در تأثیر آمادهسازی محیط واقعیت افزوده بر تمایل واقعی برای پرداخت اضافهبها میباشد.
1- حیدرزاده، کامبیز؛ نجفی، کبری و حسینی، سید علی. تاثیر کیفیت خدمات گردشگری بر وفاداری به مقصد گردشگری با توجه به نقش میانجی تصویر ذهنی از مقصد گردشگری و رضایت گردشگران. مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی), 12(40 ), 115-153، 1396.
2- جابری، اکبر، خزائی پول، جواد، اسدی، حسن. تاثیر کیفیت ادراک شده از مقاصد گردشگری ورزشی بر رضایت و تمایل به بازدید مجدد. نشریه مدیریت ورزشی، 10(1)، 17-32، 1397.
3- Shen S, Xu K, Sotiriadis M, Wang Y. Exploring the factors influencing the adoption and usage of Augmented Reality and Virtual Reality applications in tourism education within the context of COVID-19 pandemic. Journal of hospitality, leisure, sport & tourism education. 2022 Jan 17:100373.
4- Kečkeš AL, Tomičić I. Augmented reality in tourism–research and applications overview. Interdisciplinary Description of Complex Systems: INDECS. 2017 Jun 30;15(2):157-67.
5- Ioana-Daniela S, Lee KH, Kim I, Kang S, Hyun SS. Attitude toward luxury cruise, fantasy, and willingness to pay a price premium. Asia Pacific Journal of Tourism Research. 2018 Apr 3;23(4):325-43.
6- Huang TL. Restorative experiences and online tourists’ willingness to pay a price premium in an augmented reality environment. Journal of Retailing and Consumer Services. 2021 Jan 1;58:102256.
7- Hwang J, Seo S. A critical review of research on customer experience management: Theoretical, methodological and cultural perspectives. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 2016 Oct 10.
8- Yung R, Khoo-Lattimore C. New realities: a systematic literature review on virtual reality and augmented reality in tourism research. Current issues in tourism. 2019 Oct 21;22(17):2056-81.
9- Pantano E, Rese A, Baier D. Enhancing the online decision-making process by using augmented reality: A two country comparison of youth markets. Journal of Retailing and Consumer Services. 2017 Sep 1;38:81-95.
10- Hilken T, de Ruyter K, Chylinski M, Mahr D, Keeling DI. Augmenting the eye of the beholder: exploring the strategic potential of augmented reality to enhance online service experiences. Journal of the Academy of Marketing Science. 2017 Nov;45(6):884-905.
11- Tussyadiah IP, Jung TH, tom Dieck MC. Embodiment of wearable augmented reality technology in tourism experiences. Journal of Travel research. 2018 May;57(5):597-611.
12- Kipper G, Rampolla J. Augmented Reality: an emerging technologies guide to AR. Elsevier; 2012 Dec 31.
13- Cranmer EE, tom Dieck MC, Fountoulaki P. Exploring the value of augmented reality for tourism. Tourism Management Perspectives. 2020 Jul 1;35:100672.
14- Han DI, Jung T, Gibson A. Dublin AR: implementing augmented reality in tourism. InInformation and communication technologies in tourism 2014 2013 (pp. 511-523). Springer, Cham.
15- Yovcheva Z, Buhalis D, Gatzidis C, van Elzakker CP. Empirical evaluation of smartphone augmented reality browsers in an urban tourism destination context. International Journal of Mobile Human Computer Interaction (IJMHCI). 2014 Apr 1;6(2):10-31.
16- He Z, Wu L, Li XR. When art meets tech: The role of augmented reality in enhancing museum experiences and purchase intentions. Tourism Management. 2018 Oct 1;68:127-39.
17- Berto R. Exposure to restorative environments helps restore attentional capacity. Journal of environmental psychology. 2005 Sep 1;25(3):249-59.
18- Felsten G. Where to take a study break on the college campus: An attention restoration theory perspective. Journal of environmental psychology. 2009 Mar 1;29(1):160-7.
19- Herzog TR, Maguire P, Nebel MB. Assessing the restorative components of environments. Journal of environmental psychology. 2003 Jun 1;23(2):159-70.
20- Rosenbaum MS. Restorative servicescapes: restoring directed attention in third places. Journal of Service Management. 2009 Apr 24.
21- Shin D. How does immersion work in augmented reality games? A user-centric view of immersion and engagement. Information, Communication & Society. 2019 Jul 29;22(9):1212-29.
22- Han S, Yoon JH, Kwon J. Impact of experiential value of augmented reality: The context of heritage tourism. Sustainability. 2021 Jan;13(8):4147.
23- Huang TL. Psychological mechanisms of brand love and information technology identity in virtual retail environments. Journal of Retailing and Consumer Services. 2019 Mar 1;47:251-64.
24- Pals R, Steg L, Dontje J, Siero FW, van Der Zee KI. Physical features, coherence and positive outcomes of person–environment interactions: A virtual reality study. Journal of Environmental Psychology. 2014 Dec 1;40:108-16.
25- Hoffman DL, Novak TP. Marketing in hypermedia computer-mediated environments: Conceptual foundations. Journal of marketing. 1996 Jul;60(3):50-68.
26- Poushneh A, Vasquez-Parraga AZ. Discernible impact of augmented reality on retail customer's experience, satisfaction and willingness to buy. Journal of Retailing and Consumer Services. 2017 Jan 1;34:229-34.