اثر درک ریسک شناختی در همهگیری ویروس کووید-19 بر نیت رفتاری گردشگران از طریق نگرش هنجارهای ذهنی و اجتماعی (مورد مطالعه: شهر شیراز)
الموضوعات :یزدان شیرمحمدی 1 , جعفر آهنگران 2 , امین قنبری 3
1 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
2 - استادیار دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
3 - کارشناس ارشد، گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: هنجارهای اجتماعی, ریسک شناختی, نیت رفتاری, هنجارهای ذهنی, گردشگری,
ملخص المقالة :
این پژوهش که از نوع مدل¬یابی معادلات ساختاری میباشد به بررسی اثر درک ریسک شناختی در همهگیری ویروس کووید-19 بر نیت رفتاری گردشگران از طریق نگرش هنجارهای ذهنی پرداخته است. تحقیق حاضر پیمایشی و از نوع تک مقطعی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی گردشگرانی است که از مکانهای فرهنگی- تاریخی شهر شیراز بازدید به عمل آورده¬اند؛ با توجه به این که حجم نمونه مشخص نیست، از طریق فرمول کوکران با سطح اطمینان 95 درصد، 384 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه اثر درک گردشگران در همهگیری ویروس کووید- 19 بر اهداف گردشگران پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده از طریق نرمافزار آموس و اس پی اس اس مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل عامل تأییدی پایایی و روایی مدل اندازهگیری مورد سنجش قرار داد، نتایج آلفای کرونباخ (بالاتر از 7/0) و پایایی مرکب (بیشتر از 7/0) برای پایایی و میانگین واریانس استخراج شده (بیشتر از 5/0) تائید شد. مدل معادلات ساختاری برای آزمون فرضیهها تحقیق و روابط بین متغیرهای تحقیق (ریسک شناختی، نیت رفتاری و هنجارهای ذهنی) مورداستفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که متغیرهای ریسک شناختی در مجموع بر نیت رفتاری گردشگران از طریق نگرش هنجارهای ذهنی گردشگران تأثیر مثبت دارد. همچنین، نگرش بهعنوان یک واسطه قابل توجه بین درک ریسک و نیت رفتاری شناخته شد؛ درحالیکه هنجارهای ذهنی واسطه رابطه بین درک شناختی و نیت رفتاری بودند.
حبیبی، آرش و عدنور، مریم. (1396). مدل یابی معادلات ساختاری. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
رحمتی، علی و اعرابی هاشمی، شکوه السادات. (2019). «بررسی جایگاه ایل قراچورلو در درگیریهای نظامی و چالش¬های سیاسی عصر نادرشاه، پژوهشهای تاریخی». (4)11، 17-36.
شیرمحمدی، یزدان؛ جلالیان، سید اسحاق و منصوری، سمانه. (1399). «اثر تصویر و شخصیت برند شهری و تأثیر آنها بر نگرش و قصد انتخاب مقصد گردشگری مطالعه موردی: شهر تهران». نشریه گردشگری شهری (2)7، 50-37
شیرمحمدی، یزدان؛ نادعلی پور، زهرا مختار و جوزانی، مریم. (1400). «تأثیر استفاده از واقعیت مجازی در عصر کرونا بر افزایش تعداد گردشگران بینالمللی در دورۀ پساکرونا». گردشگری و توسعه.
قربانزاده، داود و آقامحمدی، جواد. (1400). «بررسی تأثیر ادراک از ریسک ابتلا به کووید-19 بر نیت رفتاری گردشگران نسبت به گردشگری بدون تماس، مطالعه موردی: بازدیدکنندگان از جاذبههای گردشگری شهرستان آمل در موج دوم شیوع». نشریه گردشگری شهری، (1)8، 31-15.
قربانعلی زاده، رسول؛ سیاهکالی و مرادی، جواد. (1399). «بررسی تأثیر هنجار ذهنی، نگرش نسبت به رفتار و کنترل رفتاری درک شده بر نیت مدیران ارشد دولتی در حمایت از پروژه فناوری اطلاعات مطالعه موردی: سازمان تامین اجتماعی قم». رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. ش 38.
گروسی، عطیه و صادقلو، طاهره. (1400). «شناسایی عوامل مؤثر بر ادراک گردشگران روستایی از ریسک مخاطرات محیطی و تأثیر آن بر رفتار سفر گردشگر مطالعه موردی: روستاهای بخش طرقبه، شهرستان بینالود». مطالعات مدیریت گردشگری. (55)16.
میرتقیان رودسری، سیّد محمد؛ فرخیان، فیروزه و نقوی، مریم. (1398). «بررسی رفتار جامعه میزبان نسبت به گردشگران در دوران شیوع کووید-19». مطالعات مدیریت گردشگری. (19), 115-143.
Aaltonen, M., El Adam, S., Martin-Matthews, A., Sakamoto, M., Strumpf, E., & McGrail, K. (2021). Dementia and poor continuity of primary care delay hospital discharge in older adults: a population-based study from 2001 to 2016. Journal of the American Medical Directors Association, 22(7), 1484-1492.
Ajzen, I. (1985). From intentions to actions: A theory of planned behavior. In Action control (pp. 11-39). Springer, Berlin, Heidelberg. Ayittey, F. K., Ayittey, M. K., Chiwero, N. B., Kamasah, J. S., & Dzuvor, C. (2020). Economic impacts of Wuhan 2019‐nCoV on China and the world. Journal of Medical Virology, 92(5), 473-475.
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179–211.
Bae, S. Y., & Chang, P. J. (2021). The effect of coronavirus disease-19 (COVID-19) risk perception on behavioural intention towards ‘intact’ tourism in South Korea during the first wave of the pandemic (March 2020). Current Issues in Tourism, 24(7), 1017-1035.
Balakrishnan, K., Watts, R., & Zuo, L. (2016). The effect of accounting conservatism on corporate investment during the global financial crisis. Journal of Business Finance & Accounting, 43(5-6), 513-542.
Bank of Korea. (2020). The economic impacts and implications of the major disease and natural disasters. International Economic Review,2020–2026. https://www.bok.or.kr/portal/bbs/P0000528/view.do?nttId=10056888&menuNo=200434. Bradley, G. L., Babutsidze, Z., Chai, A., & Reser, J. P. (2020). The role of climate change risk perception, response efficacy, and psychological adaptation in pro-environmental behavior: A two-nation study. Journal of Environmental Psychology, 68, 101410.
Brigger, D., Horn, M. P., Pennington, L. F., Powell, A. E., Siegrist, D., Weber, B., ... & Nagler, M. (2021). Accuracy of serological testing for SARS‐CoV‐2 antibodies: First results of a large mixed‐method evaluation study. Allergy, 76(3), 853-865.
Chen, J., Wu, H., Qian, H., & Gao, Y. (2017). Assessing nitrate and fluoride contaminants in drinking water and their health risk of rural residents living in a semiarid region of Northwest China. Exposure and Health, 9(3), 183–195.
Chew, E. Y. T., & Jahari, S. A. (2014). Destination image as a mediator between perceived risks and revisit intention: A case of post-disaster Japan. Tourism Management, 40, 382–393.
Davies, C. Top tips: learning disabilities and COVID-19 By Dr. Claire Davies 2020-12-22T12: 38.
Deeney, C., & O'Sullivan, L. (2009). Work-related psychosocial risks and musculoskeletal disorders: potential risk factors, causation and evaluation methods. Work, 34(2), 239-248.Ding, Y., Xu, J., Huang, S., Li, P., Lu, C., & Xie, S. (2020). Risk perception and depression in public health crises: Evidence from the COVID-19 crisis in China. International journal of environmental research and public health, 17(16), 5728.
Fuchs, L. S., Schumacher, R. F., Long, J., Namkung, J., Hamlett, C. L., Cirino, P. T., Jordan N. C., Siegler R., Gersten R., & Changas, P. (2013). Improving at-risk learners’ understanding of fractions. Journal of Educational Psychology, 105(3), 683.
Gössling, S., Scott, D., & Hall, C. M. (2020). Pandemics, tourism, and global change: a rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism, 29(1), 1-20.
Kim, M., & Qu, H. (2014). Travelers’ behavioral intention toward hotel self-service kiosks usage. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(2), 225–245.
Kim, N. (2017). Trend Korea 2018. Miraebook Publishing.
LeDuc, J. W., & Barry, M. A. (2004). SARS, the first pandemic of the 21st century. Emerging Infectious Diseases, 10(11), e26.
Lee, S. M., & Lee, D. (2020). “Untact”: A new customer service strategy in the digital age. Service Business, 14(1), 1 –22.
Neuburger, Larissa. & Egger, Roman. (2020) Travel risk perception and travel behaviour during the
COVID-19 pandemic 2020: a case study of the DACH region, Current Issues in Tourism, Vol.7, No.1, pp.1 -14.
Osei-Frimpong, K., & McLean, G. (2018). Examining online social brand engagement: A social presence theory perspective. Technological Forecasting and Social Change, 128, 10-21.
Parady, G., Taniguchi, A., & Takami, K. (2020). Travel behavior changes during the COVID-19 pandemic in Japan: Analysing the effects of risk perception and social influence on going-out self-restriction. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 7, 100181.
Park, S. H., Hsieh, C. M., & Lee, C. K. (2017). Examining Chinese college students’ intention to travel to Japan using the extended theory of planned behavior: Testing destination image and the mediating role of travel constraints. Journal of Travel & Tourism Marketing, 34(1), 113–131.
Powell, R., Kennell, J., & Barton, C. (2018). Dark Cities: A dark tourism index for Europe’s tourism cities, based on the analysis of DMO websites. International Journal of Tourism Cities.
Quintal, V. A., Lee, J. A., & Soutar, G. N. (2010). Risk, uncertainty and the theory of planned behavior: A tourism example. Tourism Management, 31(6), 797–805.
Ranasinghe, R., Damunupola, A., Wijesundara, S., Karunarathna, C., Nawarathna, D., Gamage, S., ... & Idroos, A. A. (2020). Tourism after Corona: Impacts of COVID-19 pandemic and the way forward for tourism, hotel, and mice industry in Sri Lanka. Hotel and Mice Industry in Sri Lanka (April 22, 2020).
Rosenstock, I. M. (1974). Historical origins of the health belief model. Health Education Monographs, 2(4), 328–335.
Sananes, N., Guigue, V., Kohler, M., Bouffet, N., Cancellier, M., Hornecker, F., Hunsinger M. C., Kohler A., Mager C., Neumann M., Schmerber, E., Tanghe M., Nisand I., & Favre R. (2009). Use of Z-scores to select a fetal biometric reference curve. Ultrasound in Obstetrics and Gynecology: The Official Journal of the International Society of Ultrasound in Obstetrics and Gynecology, 34(4), 404–409.
Savadori, L., & Lauriola, M. (2021). Risk perception and protective behaviors during the rise of the COVID-19 outbreak in Italy. Frontiers in Psychology, 11, 577331.
Seck, A. M., & Philippe, J. (2013). Service encounter in multi-channel distribution context: virtual and face-to-face interactions and consumer satisfaction. The Service Industries Journal, 33(6), 565-579.
Shi, Y., Wang, G., Cai, X. P., Deng, J. W., Zheng, L., Zhu, H. H., ... & Chen, Z. (2020). An overview of COVID-19. Journal of Zhejiang University-SCIENCE B, 21(5), 343-360.
Shim, M., & You, M. (2015). Cognitive and affective risk perceptions toward food safety outbreaks: Mediating the relation between news use and food consumption intention. Asian Journal of Communication, 25(1), 48–64.
Shirmohammadi, Y., & Abyaran, P. (2019). The influence of spiritual experience on the brand of religious place. International Journal of Tourism, Culture & Spirituality, 4(1), 33-55. doi 10.22133/ijts.2019.95829
Shirmohammadi, Y., & Atri, N. (2021). The effect of traction factors and marketing drive factors on attracting older cultural tourists (A case study of European tourists). Tourism of Culture, 2(5), 49-60.
Shirmohammadi, Y., Abyaran, P. (2020). Brand Image of Mystical Spiritual Tours and Tourists’ Satisfaction and Quality of Life. International Journal of Tourism, Culture & Spirituality, 4(2), 165-195.
Strielkowski, W., Veinbender, T., Tvaronavičienė, M., & Lace, N. (2020). Economic efficiency and energy security of smart cities. Economic research-Ekonomska istraživanja, 33(1), 788-803.
Thams, F., Kuzmina, A., Backhaus, M., Li, S. C., Grittner, U., Antonenko, D., & Flöel, A. (2020). Cognitive training and brain stimulation in prodromal Alzheimer’s disease (AD-Stim)—study protocol for a double-blind randomized controlled phase IIb (monocenter) trial. Alzheimer's Research & Therapy, 12(1), 1-12.
Tremblay-Huet, S. (2020). COVID-19 leads to a new context for the “right to tourism”: A reset of tourists’ perspectives on space appropriation is needed. Tourism Geographies, 22(3), 720-723.
Xu, L., Cong, L., Wall, G., & Yu, H. (2021). Risk perceptions and behavioral intentions of wildlife tourists during the COVID-19 pandemic in China. Journal of Ecotourism, 1-20.
Yang, C. L., & Nair, V. (2014). Risk perception study in tourism: Are we really measuring perceived risk? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 144, 322-327.
Yu, Y., Chaulagain, A., Pedersen, S. A., Lydersen, S., Leventhal, B. L., Szatmari, P., ... & Skokauskas, N. (2020). Pharmacotherapy of restricted/repetitive behavior in autism spectrum disorder: a systematic review and meta-analysis. BMC Psychiatry, 20(1), 1-11.
Zhang, X., Wang, F., Zhu, C., & Wang, Z. (2020). Willingness to self-isolate when facing a pandemic risk: Model, empirical test, and policy recommendations. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(1), 197.