رابطه بین کیفیت خدمات و رضایت، وفاداری و اعتماد مشتری، در هتل های انقلاب و لاله شهر تهران
الموضوعات :
1 - دانشگاه علم و فرهنگ
2 - دانشگاه پیام نور تبریز
الکلمات المفتاحية: کیفیت خدمات# رضایت مشتری# وفاداری مشتری# اعتماد مشتری# صنعت هتلداری# ,
ملخص المقالة :
در محيط کسب و کار کنوني، سازمان ها نيازمند يافتن راهبردهاي جديدي براي رقابت با رقباي خود هستند. تلاش در جهت حفظ رضايت و وفاداری مشتريان، به هدف مهمي تبديل شده که سازمان ها بايد به آن دست يابند. در دنياي امروز که رقابت ميان شرکتها پيوسته در حال افزايش است، راه حل اصلي دستيابي به مزيت رقابتي پايدار بهبود کيفيت خدمات است که به نوبه خود منجر به رضايت مشتريان مي شود. در حال حاضر بيشتر سازمان ها متوجه اين موضوع شده اند که رضايت مشتري مي تواند منجر به موفقيت بلندمدت آنها شود. صنعت گردشگري، به ويژه هتل ها، از اين قاعده مستثني نيستند. از اين گذشته، بسياري از مطالعات در صنايع گوناگون ثابت کرده اند که ارئه ی خدمات با کیفیت، يکي از عوامل اساسي در ايجاد وفاداري مشتري است. به عبارت ديگر، ارائه خدمات برتر از سوي سازمان به مشتريان منجر به رضايت مشتريان مي شود که خود لازمه ايجاد وفاداري در مشتريان است. تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین کیفیت خدمات و رضایت، وفاداری و اعتماد مشتری، در هتل های انقلاب و لاله شهر تهران در فروردین 1396 صورت پذیرفته است. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و براساس روش گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. داده های مورد نیاز برای این تحقیق با روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس از میهمانان هتل های انقلاب و لاله شهر تهران و با ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که کیفیت خدمات بر رضایت مشتری، اعتماد مشتری و وفاداری مشتری تأثیر مثبت و معناداری دارد. رضایت مشتری تأثیر مثبت و معناداری بر اعتماد مشتری و وفاداری مشتری دارد. و تأثیر اعتماد مشتری بر وفاداری مشتری مثبت و معنادار است.
"احمدي، سید علی اکبر و عسگري ده آبادي، حمیدرضا. (1394). «بررسی رابطه بین کیفیت خدمات،رضایت،اعتماد و وفاداري در میان مشتریان(موردمطالعه: شرکت¬های مسافربری فعال در پایانه¬هاي شهر تهران)». مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 23، صص 11- 20.
بهاری، جعفر؛ صالحی، صادق و بذله، مرجان. (1397). «تأثیر تعهد مدیریت در کیفیت خدمات بر رضایت شغلی کارکنان در صنعت هتلداری. مورد مطالعه: هتل¬های پنج ستاره شهر تبریز»، دو فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات اجتماعی گردشگری، سال 6، شماره 11، صص 27- 56.
پرهيزي گشتي، حسین. (1380). «بازاريابي مبتني بر رابطه». ماهنامه تخصصي بازاريابي، شماره 13. صص ۴۷- ۵۹.
پناهي واناني، ماندانا و شعباني، رضا. (1393). «بررسي تأثير خدمات لذت بخش و اعتماد بر وفاداري مشتريان». مجله مدیریت بازاریابی،شماره 25، صص 67- 82.
دهدشتی شاهرخ، زهره؛ صالحی صدقیانی، جمشید و هرندی، آذین. (1391). «تأثیر ارزش ویژۀ برند از دیدگاه مصرف کننده بر رضایت و وفاداری به برند در صنعت هتلداری(مورد مطالعه: شرکت سرمایه¬گذاری هتل¬های پارس)». فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری،7(17)، صص 1- 32.
دهقانی سلطانی، مهدی؛ شیری، اردشیر؛ فرجی، الهام و فارسی زاده، حسین. (۱۳۹۶). «تأثیر هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان در صنعت هتلداری: نقش میانجی استراتژی¬های بازیگری و فرسودگی هیجانی». فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، دوره دوازدهم، شماره ۳۲، صص ۷۱- ۹۴.
رحيم نيا، فريبرز و فاطمي، زهرا. (1391). «بررسی نقش واسط ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری درتأثیر ارتباط موفق با مشتری و تصویر برند در هتل¬های 5 ستاره مشهد». فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین،2(1)، صص73-92.
رحيم نيا، فريبرز؛ هرندی، عطااله و فاطمي، زهرا. (1391). «تأثير كيفيت رابطه با مشتري بر كيفيت ادراك شده و وفاداري مشتريان مورد مطالعه: هتل¬هاي پنج ستاره كلان شهر مشهد». فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش¬هاي مديريت عمومي،5(7)، صص83-101.
رفیعی نائینی، شهرام و فرجی راد، عبدالرضا. (۱۳۹۶). «بررسی نقش (کیفیت خدمات و رضایت مشتریان) در صنعت هتلداري مطالعه موردی (هتل های ۵ ، ۴ ، ۳ ستاره در استان چهارمحال و بختیاری - بازفت)». دومین کنفرانس بین المللی تحقیق و توسعه در علوم انسانی،مدیریت و اقتصاد، بروکسل-بلژیک.
رمضان زاده لسبوئی، مهدی؛ میرزائی، روزبه و قنبری قادیکلایی، رقیه. (۱۳۹۸). «کیفیت زیبایی¬شناختی، کیفیت خدمات و تجربه مثبت بر میزان وفاداری گردشگران(مطالعه موردی: مناطق جنگلی سوادکوه)». فصلنامه علمی- پژوهشی برنامه¬ریزی و توسعه گردشگری،۸ (۱۴)، صص ۳۹- ۵۳.
سكاران، اوما. (1388). روش¬هاي تحقيق درمديريت. ترجمه محمد صائبي و محمود شيرازي، تهران: مؤسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت وبرنامه¬ريزي، چاپ ششم.
سوری، فربد. (139۸). «ارزیابی رابطه¬ی بین فرآیند خلق دانش، مشتری مداری و عملکرد هتل (مطالعه موردی: هتل¬های شهر یزد)» مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی مطالعات بین رشته¬ای در مدیریت و مهندسی، تهران - دانشگاه تهران - موسسه پژوهشی مدیریت مدبر.
شیری، اردشیر؛ دهقانی سلطانی، مهدی؛ سلطانی بناوندی، اعظم و آزادی، یونس. (۱۳۹۶). «تأثیر خدمتگرایی بر وفاداری مشتری با نقش میانجی کیفیت خدمات در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتل پارس کرمان)». فصلنامه علمی- پژوهشی گردشکری و توسعه،۶(۲)، صص ۳۹- ۶۲.
عرب، محبوبه؛ شیر خدایی، میثم و علی گلی فیروزجائی، فاطمه. (139۸). «عوامل مؤثر بر وفاداری مشتری: نقش میانجی کیفیت مدیریت ارتباط با مشتری». فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری،۱۴(۴۵)، صص ۱۶۷- ۱۹۲.
علی پور، محمد. (۱۳۹۷). بررسی رابطه سه بعدی مدل کیفیت خدمات با رضایتمندی و وفاداری مشتری در هتل پاسارگاد شهرستان گچساران، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران.
محمدی، اسماعیل. (139۰). مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع. تهران: انتشارات خدمات فرهنگی رسا.
نصيرزاده، ناهيد.( 1387). بهبود کيفيت خدمات با استفاده از تکنيک طراحي آزمايشات (DOE)در فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان، پايان نامه کارشناسي، اصفهان: دانشگاه اصفهان.
نوربخش، سید کامران و رستمی، نفیسه. (1394). «شناسایی و بررسی عوامل موثر بر رضایت مشتریان از خدمات صنعت بانکداری با استفاده از مدل سروکوال (مطالعه موردی: شعب موسسه اعتباری توسعه)». فصلنامه مدیریت کسب¬و کار، 7(27)، صص65-80.
Aaker, D. (1991). ""Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name"". New York: The Free Press.
Berry, L.L.(2000).Cultivating service brand equity,Journal of the Academy of Marketing Science, 28(1), 128-37.
Blery, E, Batistatos, N. Papastratou, E, Preifanos, I, Remoundaki, G, and Retsina, M. (2009).Service quality and customer retention in mobile telephony. Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, Vol. 17, No. 1, pp. 27-37.
Bowen, J. T. and Shoemaker, S. (1998). Loyalty: A strategic commitment.Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Vol. 39, No. 1, pp. 37-46.
Chaudhuri, A., Holbrook, M.B. (2001). The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: the role of brand loyalty. Journal of Marketing, 65, 81–93.
Da Silva, R.V., & SyedAlwi, S.F. (2006). “Cognitive, affective and conative behavioural responses in retail corporate branding”, Journal of Product and Brand Management, 15(5), 293-305.
Flavin, C., Guinalu, M., Gurrea, R. (2006). The role played by perceived usability, satisfaction and consumer trust on website loyalty. Information and Management, 43, 1–14.
Fornell, C. and Cha, J. (1994). Partial least squares, in Bagozzi, R.P. (Ed.), Advanced Methods.
Hewett, K., & Bearden, W.O. (2001). Dependence, Trust, and Relational Behavior on the Part of Foreign Subsidiary Marketing Operations: Implications for Managing Global Marketing Operations. Journal of Marketing, 65(4), 51-66.
Jasinskas, E., Streimikiene, D., Svagzdiene, B., & Simanavicius, A. (2016). Impact of hotel service quality on the loyalty of customers. Economic Research Ekonomska Istrazivanja, 29(1), 559-572.
Kandampully, J., and Suhartanto, D. (2000). Customer loyalty in the hotel industry:The role of customer satisfaction and image. International Journal of ContemporaryHospitality Management, Vol. 12, No. 6, pp. 87-110.
Kandampully, J., and Hu, H. (2007). Do hoteliers need to manage image to retain loyal customers? International Journal of Contemporary Hospitality Management ,Vol. 19 No. 6, PP. 435-443.
Kaminakis, K., Karantinou, K., Koritos, C., & Gounaris, S. (2019). Hospitality servicescape effects on customer-employee interactions: A multilevel study. Tourism Management, 72, 130-144.
Kayaman, Ruchan., & Arasli, Huseeyin. (2007). Customer based brand equity: evidence from the hotel industry. Managing Service Quality, 17(1),92-109.
Kim, K.H., Kim, K.S., Kim, J.H., & Kang, S.H. (2008). Brand equity in hospital marketing. Journal of Business Research, 61, 75–82.
Liu, C.R., Wu, T.C., Yeh, P.H. & Chen, S.P. (2015).Equity-based customer loyalty mode for the upscale hotels—Alternative models for leisure and business travels. Tourism Management Perspectives, 16(1), 139-147.
Morgan, R.M., & Hunt, S.D. (1994). The commitment Trust theory of relationship marketing. Journal of Marketing, 58, 20-38.
Namin, Aidin. (2017). Revisiting customers’ perception of service quality in fast food restaurants. Journal of Retailing and Consumer Services, 34, 70–81. doi:10.1016/j.jretconser.2016.09.008.
Parasuraman, A., Zeithaml, V.A. and Berry, L.L. (1988), ""SERVQUAL: a multi-item scale for measuring consumer perceptions of the service quality"", Journal of Retailing , Vol. 64, No. 1, pp. 12-40.
Sun, B.J. (2004,Desember). Brand Equity, Perceived Value and Revisit Intention in the US mid –Priced Hotel Segment. In partial fulfillment of the requirements for The Degree of Master of. Oklahoma State University.
Sun., Lucia (Bongran), & Ghiselli., Richard F.(2010). Developing a Conceptual Model of Brand Equity in the Hotel Industry Based on Aaker’s Perspective. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 11,147– 161.
Schall, M. (2003). Best practices in the assessment of hotel-guest attitudes Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Vol. 44, No. 2, pp. 20-31.
Soutar, G. N. (2001). Service quality, customer satisfaction, and value: An examination of their relationships. Service Quality Management in Hospitality, Tourism, and Leisure, Vol. 31, pp. 97-110.
Tepeci, M. (1999).Increasing brand loyalty in the hospitality industry.International journal of Contemporary Hospitality management, Vol. 11,No. 5, pp. 114- 130.