مدل تأثیر گردشگری الکترونیک بر خرید خدمات گردشگری و سنجش مطابقت آن با رفتار گردشگران ایرانی
الموضوعات :رضا مینایی 1 , فرشید نمامیان 2 , فخرالدین معروفی 3 , علیرضا مرادی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
2 - دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
3 - دانشگاه کردستان
4 - دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
الکلمات المفتاحية: گردشگری الکترونیک, شبکه اجتماعی, رفتار گردشگر, بازاریابی , مدلسازی ساختاری-تفسیری,
ملخص المقالة :
گردشگری با به کارگیری فناوری اطلاعات بزودی به بزرگترین صنعت خدماتی جهان تبدیل می شود. پلتفرم های شبکه های اجتماعی که استفاده از آن با دسترسی به اینترنت موبایل فراگیر شده، از ارزشمندترین ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات است و با امکان تعامل کاربران و تبادل انواع محتوا، سبک جدیدی از زندگی و رفتار گردشگران را ایجاد نموده است. بازاریابان باید از مزایای شبکه های اجتماعی اینترنتی و گردشگری الکترونیک برای افزایش توان رقابتی، سهم بازار وکسب سود با ارایه خدمات مطابق با خواست گردشگران اقدام نمایند. این پژوهش با استفاده از روش مدل سازی ساختاری-تفسیری و پس از بررسی حدوداً یک صد پژوهش مرتبط دارای نتایج کیفی و منتشر شده در مجلات معتبر، الگویی جامع، شامل 5 تم اصلی (محیط کلان، عوامل مدیریتی، فردی، گروه و بازاریابی) که شبکه های اجتماعی از طریق آنها بر رفتار گردشگران تاثیر می گذارند را بر اساس اولویت ارایه می نماید. همچنین مطابقت مدل با رفتار گردشگران ایرانی نیز با استفاده از روش های کمی و آماری بررسی شد. نتایج این پژوهش می تواند توسط کلیه بازاریابان و فعالان گردشگری مورد استفاده عملیاتی قرار گیرد.
ابراهیمزاده گنجی، سید زینب و شیرخدایی، میثم و حسینی، ابوالحسن. (1395). «تبیین نقش عوامل مؤثر بر اعتماد الکترونیک در وب سایتهای گردشگری». فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال یازدهم، شماره 34، صص 111-129.
اکبری، محسن و اصیل نوپسند، سیدمحمد و زاهدفر، کامران و ناصری، سحر. (1393). «بررسی تأثیر مجذوب شدن و ویژگیهای وبسایت بر رضایت و استفاده کاربران از شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی: فیسبوک)». فصلنامه علمی ـ پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال چهارم، شماره دوم، شماره پیاپی 13، صص 110-95.
پیرمحمدیانی، روجیار و محمدی، شهریار. (1396). «ارائه مدلی برای بررسی اثرگذاری شدت اعتماد میان کاربران در محیط رسانههای اجتماعی»، مجله مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 9، شماره 2 صص 191-216.
تقوی فرد، محمدتقی و اسدیان اردکانی، فایزه. (1395). «ارائه مدل توسعه ی گردشگری الکترونیکی با رویکرد مدل سازی ساختاری-تفسیری». فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال یازدهم، شماره 23.صص 19-39.
جعفری مقدم، سعید و هاشمی، نوشین. (1395). «شناسایی راهکارهای مؤثر در افزایش اثربخشی اطلاعاتی وبگاه هتلها». مدیریت و فناوری اطلاعات دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، دوره 8، شماره 4، صص 750-733.
حسینی، میرزاحسن و امینیان، مقداد. (1394). «نقش فناوری شبکه اجتماعی آنلاین بر مشارکت مشتری». پژوهش و فناوری، شماره 1 ـ صص 67-84.
حسینی، منیژه و قلمکاری، افسون. (1396). «تحلیل جوامع برند آنلاین بر پایه شبکههای اجتماعی با روش شبکهنگاری». سومین کنفرانس بینالمللی وبپژوهی، تهران، دانشگاه علم و فرهنگ.
دلاور، علی و قادری، اسماعیل و نیما مجدی. (1393). «جایگاه رسانههای اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیک»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات گردشگری، سال نهم، شماره 28 ، صص 1-16.
دهدشتی، زهره و شکیبا جمال آباد، غدیر. (1392). «مدل ساختاري جهت شناسایی مؤلفه هاي استراتژیک اثربخش بر نهادینه سازي گردشگري الکترونی». فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگري، شماره 22.
رحیمی، زینب، کروبی، مهدی و تاج زاده نمین، ابوالفضل. (1391). «تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر رفتار مصرف¬کنندگان با تأکید بر محتوای تولید کاربر در مورد سفر». پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
رنجبران، بهرام و محمودی، ادریس و جعفریزاده، فروز و هوشمند، محسن. (1392). «بررسی رفتار همنوایی مصرف کنندگان در شبکههای مجازی در بین دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز». فصلنامه علمی ـ پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال سوم، شماره اول، شماره پیاپی 8، صص 62-49.
سعیدنیا، حمیدرضا و قربانزاده، داود. (1396). «بررسی عوامل مؤثر بر نگرش و تبلیغات شفاهی مثبت در بین کاربران تلگرام». فصلنامه علمی ـ پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال هفتم، شماره اول، شماره پیاپی 24، صص 202-173.
سیدنقوي، علی وشکیبا جمال آباد، غدیر. (1392). «مؤلفه¬هاي مؤثر بر اعتماد گردشگران در حوزه گردشگری الکترونیک». فصلنامه مطالعات گردشگري، شماره 21، بهار.
ضیایی پرور، حمید و عقیلی، سید وحید. (1389). «بررسی نفوذ شبکه های اجتماعی مجازی در میان کاربران ایرانی». مجله رسانه، سال بیستم، شماره 4، صص24-26.
فیض، داوود و شفیعی نیکآبادی، محسن و ملکی، فاطمه. (1394). «بررسی اثر تمایلات استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین بر عملکرد برند با بررسی نقش واسطهای ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری». فصلنامه علمی ـ پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال پنجم، شماره سوم، شماره پیاپی 18، صص 68-55.
قنادان، علیرضا و امام علیزاده، نسرین. (1387). «شناسایی و رتبه¬بندی فاکتورهای موثر بر وفاداری الکترونیکی مشتریان در کسب و کارهای الکترونیکی با استفاده از روش بردار ویژه». مقاله ارائه شده در پنجمین همایش ملی تجارت الکترونیک.
محمودی میمند، محمد و فارسیجانی، حسن و طاهری موسوی، سارا. (1392). «ارائه الگوی ترکیبی عوامل مؤثر بر توسعه و پذیرش گردشگری مجازی در ایران». چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 13 ـ صص 123-143.
مظلومی، نادر و جلالی سیدحسین. (1391).« شبکههای اجتماعی و موفقیت سیاستگذاری گردشگری ایران». فصلنامه عملی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری ، سال هفتم، شماره 18 صص 25-48.
میناتزی، روبرتا. (1395). بازاریابی رسانه های اجتماعی در گردشگری و مهمان نوازی. ترجمه: محسن نظری و سید مهدی طباطبایی. چاپ اول. تهران: مهکامه.
نعامی، عبدالله و مشبکی، اصغر و آتیهکار، غلامرضا. (1395). «عوامل مؤثر در خریدهای لذتباور از راه اینستاگرام». فصلنامه علمی ـ پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال ششم، شماره دوم، شماره پیاپی 21، صص 18-1.
هاوکینز، دل و بست، راجر و کانی، کنت. (1385). رفتار مصرف کننده. ترجمه: احمد روستا و عطیه بطحایی. تهران: سارگل.
یادگاری، مهدی؛ محمدی، شهریار و یارمحمدی سامانی، پیمان. (1394). «الگوی اعتماد در گردشگری الکترونیکی». فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات گردشگری، سال دهم، شماره 30، صص 129-148.
Arat, Tugay. (2016). “The Role of Social Media In Tourism”, 22nd International Academic Conference, Lisbon.
Bashar, Syed Mohiudden. (2014). “Impact of social travel networks on travel planning-The case of tripadvisor”, Master Thesis Faculty of Economics University of Ljubljana Slovenia.
Chang, Li-Hui & Tsai, Chih-Hsin & Chang, Wen-Chuan & Hsiao, Uan-U. (2015). “Social Media and Travel Behaviors, in Advances in Hospitality and Leisure”.
Constantinides, Efthymios. (2004). “Influencing the Online Consumer's Behavior: The Web Experience”, Internet Research, Vol. 14, Iss: 2, PP.111 – 126.
Kotler, Philip. & Setiawan, I. & Kartajay, H. (2010). Marketing 3.O , new Jersey.usa : John Wiley & Sons. Inc. Hoboken.
Kiráľová, Alžbeta & Pavlíčeka, Antonín. (2015). “Development of Social Media Strategies in Tourism Destination”, Procedia - Social and Behavioral Sciences. Vol, 175. pp: 358-366.
Miettinen, Ekaterina. (2016). “Marketing of Tourism Products through the Russian Social Media Channel VKontakte”, In Tourism and Hospitality Management.
Middleton, V.T.C & Clarke,J.(2001).Marketing in Travel and Tourism, 3rd ed., Oxford: Butterworh-Heinemann.
Soti, A, Goel RK, Shankar R, Kaushal OP. (2010). “Modeling the Enablers of Six Sigma Using Interpreting Structural Modeling”, Journal of Modeling in Management, 5(2), 124-141.
Toral, serjio(2016). Post-visit and pre-visit tourist destination image through eWOM sentiment analysis and perceived helpfulness, University of Seville.
Wei-Han, Garry & Voon Hsien, Tan & Binshan, Lee & Keng-Boon Ooi , Lin. (2017). “Mobile Applications in Tourism: The Future of the Tourism Industry?”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 117 Iss 3.
Zykova, Inna. (2017). Marketing of Travel Agency via Social Media, Business Economics and Tourism.