تنظيم هيجاني و تابآوري در كودكان داراي اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشی
الموضوعات :مهدیه شفیعی تبار 1 , صغرا اكبري چرمهيني 2
1 - گروه روانشناسي، دانشكده علوم انساني، دانشگاه اراك، اراك، ايران.
2 - گروه روانشناسي، دانشكده علوم انساني، دانشگاه اراك، اراك، ايران.
الکلمات المفتاحية: تنظيم هيجاني, تاب آوري, اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقايسه تنظيم هيجاني و تابآوري در كودكان داراي اختلال نارسايي توجه/ فزونکنشی و كودكان عادي انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر توصيفي و از نوع علّي- مقايسهاي بود. جامعه آماري كودكان 6 تا 12 ساله با و بدون اختلال نارسايي توجه/ فزونکنشی شهر اراك بود. 61 كودك به عنوان نمونه پژوهش به روش نمونه گيري در دسترس و به صورت هدفمند انتخاب شدند (31 کودک با اختلال نارسايي توجه/ فزونکنشی و 30 کودک عادی). شركت كنندگان به فهرست تنظیمهیجانی شیلدز و سیچتی و فرم کوتاه مقیاس توانمندی اجتماعی – هیجانی و تابآوری کودکان- نسخه والدین پاسخ دادند. براي تحليل داده ها از آزمون تحليل واريانس چند متغيري استفاده شد. نتايج پژوهش حاضر نشان داد كودكان داراي اختلال نارسايي توجه/ فزونکنشی در مقايسه با كودكان بدون اختلال نارسايي توجه/ فزونکنشی در تنظيم هيجاني و تابآوري به طور معناداري نمرات پايين تري دارند (P<0/05 ). یافته های این پژوهش اهمیت توجه به آموزش مهارت های تنظیم هیجان و تابآوری در کودکان دارای اختلال نارسايي توجه/ فزونکنشی را آشکار می سازد.
سرشار، مهديه، زينالي، شيرين (1400). سبک دلبستگی، غذاخوردن ذهن آگاهی و باورهای مادر با غذا خوردن هیجانی کودك: نقش واسطه ای تنظیم هیجان کودک، مجله روانشناسي. 25 (2)، 289-273
. شفيعي تبار، مهديه، اكبري چرمهيني، صغري و مولايي يساولي، مهدي (1399). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی چکلیست تنظیم هیجانی – نسخه والدین. فصلنامه سلامت روان كودك، 7 (3)، 80-95.
عطايي، مريم، صالح صدق پور، بهرام، سعادتي شامير، ابوطالب (1400). رابطه خودتنظیمی با تابآوری تحصیلی با میانجی گری انگیزش خودمختار. مجله روانشناسي، 25 (2)، 170-189.
نوذري، علي، فرهادي، مهران، يارمحمدي واصل، مسيب (1400). تبيين ذهن آگاهي بر اساس تنظيم هيجان و فعاليت نظام هاي بازداري- فعالسازي رفتاري در دانشجويان. مجله روانشناسي، 25 (1)، 50-66.
Arruda, M. A., Querido, C. N., Bigal, M. E., & Polanczyk, G. V. (2015). ADHD and mental health status in Brazilian school-age children. Journal of Attention Disorders, 19(1), 11–17.
Banaschewski, T., Jennen, C., Brandeis, D., Buitelaar, J., Kuntsi, J., Poustka, L., et al. (2012). Neuropsychological correlates of emotional lability in children with ADHD. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53, 1139–1148.
Beheshti, A., Chavanon, M.L., Christiansen, H. (2020). Emotion dysregulation in adults with attention deficit hyperactivity disorder: a meta-analysis. BMC Psychiatry, 12,20(1):120.
Bunford, N., Dawson, A.E., Evans, S.W., Ray, A.R., Langberg, J.M., Owens, J.S., et al. (2018). The Difficulties in Emotion Regulation Scale–Parent Report: A Psychometric Investigation Examining Adolescents With and Without ADHD. Assessment.
Calkins, S.D., Fox, N.A. (2002). Self-regulatory processes in early personality development: A multilevel approach to the study of childhood social withdrawal and aggression. Development and Psychopathology, 14,477–498.
Conzelmann, A., Woidich, E., Mucha, R.F., Weyers, P., Jacob, C.P., Lesch, K-P., Pauli, P. (2011). Methylphenidate normalizes emotional processing in adult patients with attention-deficit/hyperactivity disorder: preliminary findings. Brain Research, 1381,159–166.
Cruz, B. (2018). "Adolescent Protective Factors Related to Resilience: Issues of Academic Self-Efficacy, Parental Involvement, and Special Education Status". Electronic Theses and Dissertations, 1520.
Dvorsky, M. R., Langberg, J. M. (2016). A review of factors that promote resilience in youth with ADHD and ADHD symptoms. Clinical Child and Family Psychology Review, 19(4), 368–391.
Gray, S. A., Fettes, P., Woltering, S., Mawjee, K., & Tannock, R. (2016). Symptom manifestation and impairments in college students with ADHD. Journal of Learning Disabilities, 49(6), 616–630.
Graziano, P. A., McNamara, J. P., Geffken, G. R., and Reid, A. M. (2013). Differentiating co-occurring behavior problems in children with ADHD: patterns of emotional reactivity and executive functioning. Journal of Attention Disorders, 17, 249–260.
Graziano, P.A., Garcia, A. (2016). Attention-deficit hyperactivity disorder and children's emotion dysregulation: a meta-analysis. Clinical Psychology Review, 46:106–23.
Haber, S.N., Knutson, B. (2010). The reward circuit: linking primate anatomy and human imaging. Neuropsychopharmacology, 35:4–26.
Latimer, W. W., August, G. J., Newcomb, M. D., Realmuto, G. M., Hektner, J. M., & Mathy, R. M. (2003). Child and familial pathways to academic achievement and behavioral adjustment: A prospective six-year study of children with and without ADHD. Journal of Attention Disorders, 7(2), 101–116.
Masten, A.S., Coatsworth, J.D. (1998). The development of competence in favorable and unfavorable environments: Lessons from successful children. American Psychologist, 53:205–220.
Masten, A. S. (2009). Ordinary Magic: Lessons from Research on Resilience in Human Development. Education Canada, 49(3), 28-32.
Musser, E.D., Galloway-Long, H.S., Frick, P.J., Nigg, J.T. (2013). Emotion regulation and heterogeneity in attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 52:163–171.
Petrovic, P., and Castellanos, F. X. (2016). Top-down disregulation-from ADHD to emotional instability.
Frontiers in Behavioral Neuroscience, 10:70.
Phillips, M.L., Ladouceur, C.D., Drevets, W.C. (2008). A neural model of voluntary and automatic emotion regulation: implications for understanding the pathophysiology and neurodevelopment of bipolar disorder. Molecular Psychiatry, 13,829, 833–857.
Predescu, E., Sipos, R., Costescu, C.A., Ciocan, A., and Rus, D.I. (2020)..Executive Functions and Emotion Regulation in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Borderline Intellectual Disability. Journal of Clinical Medicine, 9(4), 986.
Regalla, M.A.R., Segenreich, D., Guilherme, P.R., Mattos, P. (2019). Resilience levels among adolescents with ADHD using quantitative measures in a family-design study. Trends Psychiatry Psychotherapy, 41(3), 262-267.
Sánchez, M., Lavigne, R., Romero, J.F. and Elósegui, E. (2019). Emotion Regulation in Participants Diagnosed With Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Before and After an Emotion Regulation Intervention. Frontiers in Psychology, 10,1092.
Shaw, P., Stringaris, A., Nigg, J., & Leibenluft, E. (2014). Emotion dysregulation in attention deficit hyperactivity disorder. The American journal of psychiatry, 171(3), 276–293.
Shi, M., Liu, L., Sun, X., et al. (2018). Associations between symptoms of attention-deficit/ hyperactivity disorder and life satisfaction in medical students: the mediating effect of resilience. BMC Medical Education. 18,164.
Shields, A., Cicchetti, D. (1998). Reactive aggression among maltreated children: The contributions of attention and emotion dysregulation. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 27(4), 381-95.
Sophie, A. K. (2016). Emotion Regulation and Resilience: Overlooked Connections. Industrial and Organizational Psychology, 9, 411-415.
Van Stralen, J. ( 2016). Emotional dysregulation in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 8(4),175-187.
Walsh, O., & Kane, J. (2015). Supporting Resilience in the Early Years. International Journal of Practice-Based Learning in Health and Social Care, 3(2), 77-85.
Williams, L.M., Hermens, D.F., Palmer, D., Kohn, M., Clarke, S., Keage, H., Clark, C.R., Gordon, E. (2008). Misinterpreting emotional expressions in attention-deficit/hyperactivity disorder: evidence for a neural marker and stimulant effects. Biological Psychiatry, 63,917–926.