تنظيم هيجانی و تابآوری در كودكان دارای اختلال نارسايی توجه/ فزون کنشی
الموضوعات : Psychology
مهدیه شفیعی تبار
1
,
صغرا اكبري چرمهيني
2
1 - گروه روانشناسي، دانشكده علوم انساني، دانشگاه اراك، اراك، ايران.
2 - گروه روانشناسي، دانشكده علوم انساني، دانشگاه اراك، اراك، ايران.
الکلمات المفتاحية: تنظيم هيجانی, تاب آوری, اختلال نارسايی توجه/ فزون کنشی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقايسه تنظيم هيجاني و تابآوري در كودكان داراي اختلال نارسايي توجه/ فزونکنشی و كودكان عادي انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر توصيفي و از نوع علّي- مقايسهاي بود. جامعه آماري كودكان 6 تا 12 ساله با و بدون اختلال نارسايي توجه/ فزونکنشی شهر اراك بود. 61 كودك به عنوان نمونه پژوهش به روش نمونه گيري در دسترس و به صورت هدفمند انتخاب شدند (31 کودک با اختلال نارسايي توجه/ فزونکنشی و 30 کودک عادی). شركت كنندگان به فهرست تنظیمهیجانی شیلدز و سیچتی و فرم کوتاه مقیاس توانمندی اجتماعی – هیجانی و تابآوری کودکان- نسخه والدین پاسخ دادند. براي تحليل داده ها از آزمون تحليل واريانس چند متغيري استفاده شد. نتايج پژوهش حاضر نشان داد كودكان داراي اختلال نارسايي توجه/ فزونکنشی در مقايسه با كودكان بدون اختلال نارسايي توجه/ فزونکنشی در تنظيم هيجاني و تابآوري به طور معناداري نمرات پايين تري دارند (P<0/05 ). یافته های این پژوهش اهمیت توجه به آموزش مهارت های تنظیم هیجان و تابآوری در کودکان دارای اختلال نارسايي توجه/ فزونکنشی را آشکار می سازد.
