تدوین مدل توسعه استعداد ارتباطی مدیران (مورد مطالعه : بخش خدمات پولی و بانکی)
الموضوعات :
1 - اداره کل آموزش
الکلمات المفتاحية: استعداد, مدیران, ارتباطات, مالی و اعتباری ,
ملخص المقالة :
در دهه های اخیر توسعه مبتنی بر استعداد از دغدغه های مطرح در سازمان ها محسوب می شود و استعدادهای ارتباطی مدیران از ابعاد تاثیر گذار در عملکرد مطلوب مدیران به شمار می رود. با این فلسفه فکری، پژوهش حاضر با هدف شناسایی، احصاء و تعیین استعداد ارتباطی مدیران بانکی انجام گرفته است. برای نیل به مقصود مذکور، نخست ادبیات و پیشینه استعداد مدیران با تاکید بر استعداد ارتباطی بررسی و پرسش های مصاحبه تدوین شد. درگام دوم، مصاحبه ها در جامعه آماری مدیران بانکی و با روش نمونه گیری هدفمند اجرایی شد. به عبارتی، جامعه مورد مطالعه خبره بانکی- دانشگاهی و نمونه آماری 21 نفر از آنان بود. ابزار گردآوری اطلاعات فرم مصاحبه و روش تجزیه و تحلیل، تحلیل محتوا بود. یافته های پژوهش نشان داد استعدادهای ارتباطی مدیران در پنج مولفه : 1- مهارت ارتباط فردی، 2- مهارت ارتباط بین فردی، 3- مهارت ارتباط بانکی، 4- مهارت رهبری و 5- اعتبار حرفه ای و 26 استعداد قابل احصاء می باشد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از این است برای توسعه استعداد مدیران حوزه پولی و بانکی در بعد ارتباطات و اطلاعات می بایست مدلی مشتمل مهارت ارتباط فردی، مهارت ارتباط بین فردی، مهارت ارتباط بانکی، مهارت رهبری و اعتبار حرفه ای مورد توجه قرار گیرد.
• Bayarystanova , Elmira& et al(2013). Education System Management And Professional Competence Of Managers. Procedia - Social and Behavioral Sciences 140 ( 2014 ) 427 – 431. Available online at www.sciencedirect.com.
• Beausaert, S. (2011). The use of personal development plans in the workplace. PhD Thesis. Maastricht university, The Netherlands.
• Beausaert, S., Segers, M., van der Rijt, J., Gijselaers, W. (2011). The use of Personal Development Plans in the workplace: A literature review. In P. van den Bossche, W. Gijselaers, & R. Milter (Eds.), Buil-ding learning experiences in a changing world, Advances in Business Education and Training III(pp. 235-265). Dordrecht: Springer.
• E. O. Oni , Mukaila A Ijaiya & Musa Mohammed (2013).Assessing the Impact of Training and Management Development in the Nigerian Banking Industry. International Journal of Business and Social Science. Vol. 4 No. 5
• Edwards, A. (2009). Competency modeling as an antecedent for effective Leadership development and succession Planing within the public socialservices environment, 1346. Dissertation for Degree of doctor of Philosophy in the Benedictine University.
• Edwards, A. (2009). Competency modeling as an antecedent for effective Leadership development and succession Planing within the public socialservices environment, 1346. Dissertation for Degree of doctor of Philosophy in the Benedictine University.
• Federal Reserve Bank (2016). professional development he Federal Reserve Bank of Chicago. available https://www.chicagofed.org/research/index.
• Grenham, Gerry (2017). Professional Diploma in Banking 2016/2017 (leading to Chartered Banker). The Institute of Banking. www.iob.ie/postgrad.
• Jackson.I(2004). The communication executive : it doesn,t have to be lonely at the top. http//users. Bigpond .net.au/ems.
• Mathis, Rick (2007). building bridges through effective communication. Supervision; Oct; 68, 10; ABI/INFORM Global.
• Nawaz, Muhammed & et al (2013). The Professional Development of Employees in Banks of Pakistan : A comparative study of public and private banks in Punjab Pakistan. International Journal of Learning & Development . ISSN 2164-4063, Vol.3, No.5
• Puteh , Fadilah & et al(2014). Learning for professional development via peers: A System Theory approach. Global Conference on Business & Social Science-2014, GCBSS-2014, 15th & 16th December,Kuala Lumpur. Available online at www.sciencedirect.com
• Yang, B.; Wu, BShu, P. and Yang, M.(2008) .On establishing the core competency identifying model: A value-activity and process oriented approach. Industrial management Data Systems & ABI/INFORM Global.