تبیین عوامل و شاخص¬های مدیریتی توسعه استعداد مدیران صنعت بانکداری ایران
الموضوعات :
1 - اداره کل آموزش
الکلمات المفتاحية: پرورش, مدیران, مدیریت خود, مدیریت دیگران و مدیریت کسب و کار. ,
ملخص المقالة :
پارادایم پرورش مدیران به عنوان یکی از رویکرد نیل به توسعه پایدار در کنار رویکردهای اقتصادی و اجتماعی در سال های اخیر از سوی صاحبنظران علم مدیریت مطمح نظر قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین عوامل و شاخص های مدیریتی پرورش مدیران در چارچوب مدل بوده است. با توجه به رویکرد اکتشافی پژوهش از روش آمیخته و برحسب اولویت گردآوری داده ها، نخست از روش کیفی و سپس از روش کمی استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی 21 نفر از مدیران بانکداری تعاونی و بخش کمی 429 نفر از مدیران بخش خدمات مالی تعاونی بود. نمونه گیری با روش هدفمند و اطلاعات مصاحبه ساختار یافته و پرسشنامه گردآوری شد. روایی پژوهش با روایی ظاهری و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تعیین شد. یافته های پژوهش نشان داد برای پرورش مدیران توجه به 3 عامل و 27 شاخص مدیریتی لازم است و داده های مدل مدیریتی پرورش مدیران با ساختار عاملی و مبانی نظری پژوهش برازش مناسبی دارد. نتایج پژوهش بیانگر این است برای پرورش مدیران با رویکرد مدیریتی می بایست مدل سه عاملی مدیریت خود، مدیریت دیگران و مدیریت کسب و کار مدنظر برنامه ریزان قرار گیرد.
- بازرگان، عباس (1387). مقدمه¬ای بر روش¬های تحقیق کیفی و آمیخته رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
- بیگی ، وحید و قلی پور، آرین(1395).توسعة منابع انساني با بهره گيري از طرح توسعة فردي در سازمان هاي پروژه محور. مدیریت دولتی(دانشكدة مديريت دانشگاه تهران). دورة 8، شمارة 1.
- تقي پور ظهير، علي. (1393). برنامه ريزي آموزش و پرورش: نظريه ها، فنون و روش ها. تهران: آگاه.
- حاج کریمی، عباسعلی و همکاران( 1390). طراحی مدل شایستگی مدیران منابع انسانی بخش دولتی ایران. چشم انداز مدیریت دولتی. ش 8.
- خراسانی و همکاران (1393). طراحی و تدوین مدل شایستگی مدیریت بر کسب و کار . فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني، زمستان1393، دوره1، شماره 3 ص 1 تا 21.
- عاشقی، حسن و قهرمانی محمد (1395). تدوین برنامه توسعه حرفه ای مدیران و کارکنان حوزه پولی و بانکی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی ، شماره 11. تهران : انجمن آموزش و توسعه منابع انسانی ایران.
- غفاریان، وفا(1387). شایستگی های مدیریتی. چگونه می توان سازمان را بهتر مدیریت کرد. تهران . سازمان مدیریت صنعتی.
- غنجی، مستانه و همکاران(1394). طراحی الگوی صلاحیت حرفه ای مدیران با تاکید بر مدیریت فرانوگرا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. مجله مدیریت توسعه و تحول ، شماره 21، ص 11تا 22.
- فتحی واجارگاه(2004 به نقل از رمضانی، 1393)
- فتحی واجارگاه، کوروش و نوری، فیروز(1395) . مدیریت یادگیری در سازمان ها. تهران : علم استادن.
- فتحی، ناصر(1385). مروارید پنهان : تهران : سایپا
- کرمی، محسن(1390) رفتارهای مدیران مدیرانی در سازمان. مشهد : قاف مشهدارضا
- گزارش توسعه انسانی (2014). جزوه درسی منتشر نشده تقی پور ظهیر، علی(1394). دوره دکترای مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات تهران .
- مشایخ، فریده(1395). دیدگاه های نو در برنامه ریزی آموزشی . تهران : سمت.
- میرسپاسی، ناصر و غلام زاده، داریوش(1388). طراحی الگوی شایستگی برای پرورش مدیران در بخش دولتی ایران. مجله پژوهش های مدیریت، شماره 83.
- میرسپاسی،ناصر(1394) نقش مدیران حرفه ای در توسعه: ضرورت حرفه ای کردن مدیریت در جامعه. مجله مطالعات مدیریت.
- طاهری، مرتضی (1391). مدل توسعه حرفهای معلمان در مراکز تربیت معلم. پایان نامه دکتری. دانشگاه شهید بهشتی.
- رحیم نیا، فریبرز و هوشیار، وجیهه (1391). واکاوی ابعاد و مولفه های مدل شایستگی مدیران سیستم بانکی، نشریه علمی و پژوهشی مدیریت فردا، سال 11، ش 31 .
- رمضانی، (1393). رابطه سلامت و عدالت سازمانی با رشد حرفه ای کارکنان در سازمان های آموزشی. فصلنامه علمی و پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 5، شماره 3، پیاپی 19.
- سیدجوادین و همکارانش(1388) در مطالعه ای با عنوان " بررسي عوامل موثر بر توانمندسازي نيروي انساني در خدمات بررسي موردي در نظام بانكي "مديريت دولتي، دوره 1، ش 2، ص 75 تا 88.
- فرهی بوزنجانی، علی صداقت، محمد بازرگانی، محمد کریم بهادری(1389). طراحی الگوی توسعه مدیران حوزه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی. مجله طب نظامی، دوره 12 ، شماره 3.
- قلی پور، آرین(1393). مدیریت رفتار سازمانی ، تهران : سمت.
- الهیاری، رحمت اله؛ ابوالقاسمی، محمود؛ قهرمانی، محمد و خراسانی، اباصلت(1394). طراحی الگوی کارآمد شایستگی مدیران پارک های علم و فناوری دانشگاه های دولتی ایران. توسعه کارآفرینی، دوره 8، شماره4، ص729 تا 748.
- BANKSETA (2005)BANKING SECTOR COMPETENCE FRAMEWORK as developed and prepared under the auspices of the BANKSETA and used for an Audit of Skills in the Sector during 2005/6.
- Bayarystanova , Elmira& et al(2013). Education System Management And Professional Competence Of Managers. Procedia - Social and Behavioral Sciences 140 ( 2014 ) 427 – 431. Available online at www.sciencedirect.com.
- Beausaert, S. (2011). The use of personal development plans in the workplace. PhD Thesis. Maastricht university, The Netherlands.
- Beausaert, S., Segers, M., van der Rijt, J., Gijselaers, W. (2011). The use of Personal Development Plans in the workplace: A literature review. In P. van den Bossche, W. Gijselaers, & R. Milter (Eds.), Buil-ding learning experiences in a changing world, Advances in Business Education and Training III(pp. 235-265). Dordrecht: Springer.
- Florido , Jesús Salvador Vivanco Florido,(2014). Financial strategies, the professional development of employers and performance of sme's. Procedia - Social and Behavioral Sciences 174 ( 2015 ) 768 – 775
- Yang, B.; Wu, BShu, P. and Yang, M.(2008) .On establishing the core competency identifying model: A value-activity and process oriented approach. Industrial management Data Systems & ABI/INFORM Global.