تبیین عوامل و شاخص¬های مدیریتی توسعه استعداد مدیران صنعت بانکداری ایران
محورهای موضوعی : الگوهای مدیریت استعداد سرمایه های انسانی
1 - اداره کل آموزش
کلید واژه: پرورش, مدیران, مدیریت خود, مدیریت دیگران و مدیریت کسب و کار. ,
چکیده مقاله :
پارادایم پرورش مدیران به عنوان یکی از رویکرد نیل به توسعه پایدار در کنار رویکردهای اقتصادی و اجتماعی در سال های اخیر از سوی صاحبنظران علم مدیریت مطمح نظر قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین عوامل و شاخص های مدیریتی پرورش مدیران در چارچوب مدل بوده است. با توجه به رویکرد اکتشافی پژوهش از روش آمیخته و برحسب اولویت گردآوری داده ها، نخست از روش کیفی و سپس از روش کمی استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی 21 نفر از مدیران بانکداری تعاونی و بخش کمی 429 نفر از مدیران بخش خدمات مالی تعاونی بود. نمونه گیری با روش هدفمند و اطلاعات مصاحبه ساختار یافته و پرسشنامه گردآوری شد. روایی پژوهش با روایی ظاهری و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تعیین شد. یافته های پژوهش نشان داد برای پرورش مدیران توجه به 3 عامل و 27 شاخص مدیریتی لازم است و داده های مدل مدیریتی پرورش مدیران با ساختار عاملی و مبانی نظری پژوهش برازش مناسبی دارد. نتایج پژوهش بیانگر این است برای پرورش مدیران با رویکرد مدیریتی می بایست مدل سه عاملی مدیریت خود، مدیریت دیگران و مدیریت کسب و کار مدنظر برنامه ریزان قرار گیرد.
The managerial nurturing paradigm as one of the approaches to sustainable development alongside economic and social approaches has been considered by management science experts in recent years. The purpose of this study was to identify and explain the managerial factors and indicators of managerial development within the framework of the model. According to the exploratory approach of the research, the method of mixing was selected based on the priority of data collection, first the qualitative method and then the quantitative method. The statistical population consisted of 21 managers of cooperative banking and 429 managers of cooperative financial services. Purposeful sampling and structured interview information and questionnaire were collected. The validity of the study was determined by face validity and reliability by Cronbach's alpha coefficient and composite reliability. The findings showed that three factors and 27 managerial indices are necessary for managerial development. The results indicate that for nurturing managers with a managerial approach, the three-factor model of self-management, management of others and business management should be considered by the planners.
- بازرگان، عباس (1387). مقدمه¬ای بر روش¬های تحقیق کیفی و آمیخته رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
- بیگی ، وحید و قلی پور، آرین(1395).توسعة منابع انساني با بهره گيري از طرح توسعة فردي در سازمان هاي پروژه محور. مدیریت دولتی(دانشكدة مديريت دانشگاه تهران). دورة 8، شمارة 1.
- تقي پور ظهير، علي. (1393). برنامه ريزي آموزش و پرورش: نظريه ها، فنون و روش ها. تهران: آگاه.
- حاج کریمی، عباسعلی و همکاران( 1390). طراحی مدل شایستگی مدیران منابع انسانی بخش دولتی ایران. چشم انداز مدیریت دولتی. ش 8.
- خراسانی و همکاران (1393). طراحی و تدوین مدل شایستگی مدیریت بر کسب و کار . فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني، زمستان1393، دوره1، شماره 3 ص 1 تا 21.
- عاشقی، حسن و قهرمانی محمد (1395). تدوین برنامه توسعه حرفه ای مدیران و کارکنان حوزه پولی و بانکی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی ، شماره 11. تهران : انجمن آموزش و توسعه منابع انسانی ایران.
- غفاریان، وفا(1387). شایستگی های مدیریتی. چگونه می توان سازمان را بهتر مدیریت کرد. تهران . سازمان مدیریت صنعتی.
- غنجی، مستانه و همکاران(1394). طراحی الگوی صلاحیت حرفه ای مدیران با تاکید بر مدیریت فرانوگرا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. مجله مدیریت توسعه و تحول ، شماره 21، ص 11تا 22.
- فتحی واجارگاه(2004 به نقل از رمضانی، 1393)
- فتحی واجارگاه، کوروش و نوری، فیروز(1395) . مدیریت یادگیری در سازمان ها. تهران : علم استادن.
- فتحی، ناصر(1385). مروارید پنهان : تهران : سایپا
- کرمی، محسن(1390) رفتارهای مدیران مدیرانی در سازمان. مشهد : قاف مشهدارضا
- گزارش توسعه انسانی (2014). جزوه درسی منتشر نشده تقی پور ظهیر، علی(1394). دوره دکترای مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات تهران .
- مشایخ، فریده(1395). دیدگاه های نو در برنامه ریزی آموزشی . تهران : سمت.
- میرسپاسی، ناصر و غلام زاده، داریوش(1388). طراحی الگوی شایستگی برای پرورش مدیران در بخش دولتی ایران. مجله پژوهش های مدیریت، شماره 83.
- میرسپاسی،ناصر(1394) نقش مدیران حرفه ای در توسعه: ضرورت حرفه ای کردن مدیریت در جامعه. مجله مطالعات مدیریت.
- طاهری، مرتضی (1391). مدل توسعه حرفهای معلمان در مراکز تربیت معلم. پایان نامه دکتری. دانشگاه شهید بهشتی.
- رحیم نیا، فریبرز و هوشیار، وجیهه (1391). واکاوی ابعاد و مولفه های مدل شایستگی مدیران سیستم بانکی، نشریه علمی و پژوهشی مدیریت فردا، سال 11، ش 31 .
- رمضانی، (1393). رابطه سلامت و عدالت سازمانی با رشد حرفه ای کارکنان در سازمان های آموزشی. فصلنامه علمی و پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 5، شماره 3، پیاپی 19.
- سیدجوادین و همکارانش(1388) در مطالعه ای با عنوان " بررسي عوامل موثر بر توانمندسازي نيروي انساني در خدمات بررسي موردي در نظام بانكي "مديريت دولتي، دوره 1، ش 2، ص 75 تا 88.
- فرهی بوزنجانی، علی صداقت، محمد بازرگانی، محمد کریم بهادری(1389). طراحی الگوی توسعه مدیران حوزه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی. مجله طب نظامی، دوره 12 ، شماره 3.
- قلی پور، آرین(1393). مدیریت رفتار سازمانی ، تهران : سمت.
- الهیاری، رحمت اله؛ ابوالقاسمی، محمود؛ قهرمانی، محمد و خراسانی، اباصلت(1394). طراحی الگوی کارآمد شایستگی مدیران پارک های علم و فناوری دانشگاه های دولتی ایران. توسعه کارآفرینی، دوره 8، شماره4، ص729 تا 748.
- BANKSETA (2005)BANKING SECTOR COMPETENCE FRAMEWORK as developed and prepared under the auspices of the BANKSETA and used for an Audit of Skills in the Sector during 2005/6.
- Bayarystanova , Elmira& et al(2013). Education System Management And Professional Competence Of Managers. Procedia - Social and Behavioral Sciences 140 ( 2014 ) 427 – 431. Available online at www.sciencedirect.com.
- Beausaert, S. (2011). The use of personal development plans in the workplace. PhD Thesis. Maastricht university, The Netherlands.
- Beausaert, S., Segers, M., van der Rijt, J., Gijselaers, W. (2011). The use of Personal Development Plans in the workplace: A literature review. In P. van den Bossche, W. Gijselaers, & R. Milter (Eds.), Buil-ding learning experiences in a changing world, Advances in Business Education and Training III(pp. 235-265). Dordrecht: Springer.
- Florido , Jesús Salvador Vivanco Florido,(2014). Financial strategies, the professional development of employers and performance of sme's. Procedia - Social and Behavioral Sciences 174 ( 2015 ) 768 – 775
- Yang, B.; Wu, BShu, P. and Yang, M.(2008) .On establishing the core competency identifying model: A value-activity and process oriented approach. Industrial management Data Systems & ABI/INFORM Global.