طراحی الگوی توسعه شایستگیهای مدیران ایرانی اسلامی در سازمانهای دولتی : پژوهشی کیفی در آموزش و پرورش
الموضوعات :حسین خنیفر 1 , صلاح الدین ابراهیمی 2 , فائزه محمداسمعیلی 3 , بهمن غلامی 4
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه شهید رجایی
4 - پردیس البرز داشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: شایستگی, شایستگی مدیران, مدیریت اسلامی, آموزش و پرورش.,
ملخص المقالة :
مدیران لازم ست از قابلیت ها و توانایی های برخوردار باشند که منجر به عمکلرد موفق آنها شود که نه تنها نیازهای داخلی را پاسخ دهند بلکه بتوانند نیازهای بیرونی را نیز هدایت کنند. و در هر جامعه ای نظام آموزشی بخش مهم و حائز اهمیتی بشمار می رود. این نهاد، زمینه ساز رشد و توسعه فکری و زمینه ساز بلوغ و تحقق ظرفیت-های انسانی است. بنابراین مدیران آموزش وپرورش باید از شایستگی های لازم برای انجام موفقیت آمیز این مهم، برخوردار باشند. لذا پژوهش حاضر با هدف تدوين الگوی توسعه شایستگی های مدیران ایرانی اسلامی در سازمان های دولتی با تأکید بر مدیریت اسلامی در آموزش وپرورش طراحي شد. برای انجام پژوهش از برای انجام پژوهش از رويکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی و با روش گرانددتئوری استفاده گرديد. جامعه پژوهش، کلیه صاحبنظران، اساتید و مدیران ارشد حوزه منابع انسانی و مدیریت اسلامی در آموزش و پرورش بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند با 19 نفر از آنها مصاحبه شد. ابزار پژوهش مصاحبه نيمه ساختاريافته بود. برای تجزیه و تحلیل یافته های کیفی از روش کدگذاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد "توسعه شایستگی های اسلامی و توسعه شایستگی های رهبری و مدیریتی" به عنوان مقوله محوری، "جانشین پروری، ارزیابی مستمر، آموزش و یادگیری مستمر و مدیریت استعداد" به عنوان شرایط علی، " یادگیرنده محور بودن سازمان (سازمان یادگیرنده)، عدالت گرایی در گزینش، انتصاب و ارتقا، برنامه ریزی و برنامه محوری و توسعه کارراهه شغلی" به عنوان راهبردها، مقوله های " فرهنگ سازماني و گروه کارکنان" به عنوان بستر، " نگرش اسلامی به مدیریت و منابع انسانی و ساختار سازمانی" به عنوان شرایط مداخلهگر مطرح شدند و توسعه شایستگی های مدیران ایرانی اسلامی در سازمان های دولتی می تواند پیامدهای مثبت فردی و سازمانی در آموزش و پرورش داشته باشد. اگر مديران آموزش و پرورش با استفاده از شایستگیها و بر اساس الگوی مناسب اسلامی ایرانی توسعه یابند، و داراي دانش و مهارت کافي باشند، سازمان با بالا بردن روحيه کارکنان و ايجاد انگيزه کار و فعاليت در آنها قادر خواهد بود هدفهای سازمان را با صرف منابع کمتر و کيفيت بهتر تحقق بخشد و بهرهوری سازمان را افزايش دهد.
1. Yllner, E. B. (2018). Talent management: retaining and managing technical specialists in a technical career. Master of Science Thesis, KTH Industrial Engineering and Management, Stockholm, Sweden.
2. Phillips, D. R., & Roper, K. O. (2019). A framework for talent management in real estate. Journal of Corporate Real Estate, 11(1): 7–16.
3. Scullion, H. & Collings, D. (2017). Contextualising talent management. Journal of Organizational Effectiveness. People and Performance, 4 (4): 294-297.
4. Sparrow, P., & Otaye, L. (2015). Employee Branding: From Attraction to a Core HR Strategy. White Paper. Lancaster University: Management School.
5. Arefnejad, M. (2018). Identification and Prioritization of Competency Components of School Managers with Emphasis on Islamic Management. Journal of School Management, 5 (1): 172-151.(In Persian)
6. Collings, G., & Mellahi, K. (2019). Strategic talent management: A review and research agenda. Human Resource Management Review, 19 (2): 304 – 313.
7. Ebrahimi, S., Khannifar, H., Fayazi, M. & Gholami, B. (2020). Higher Education Managers: Identify the competencies and competencies required and provide a model for assessing and evaluating competencies. Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources, 17 (24): 53-87. (In Persian)
8. Khannifar, H., Ebrahimi, S., Sayfi, A. & Fayazi, M. (2020). Designing a competency model for training managers to use in the Assessment and Development Center. School Management, 8 (1): 32-54.(In Persian)
9. The Holy Quran. Translated by Mehdi Elahi Ghomshei (1987). Tehran: Quran Publishing Foundation.
10. Askari, N., Nikoukar, G. H., Safari, H., & Gholami, M. (2016). Competency model of government managers of the Islamic Republic of Iran based on the vision document 1404. Journal of Management in Islamic University., 4 (1): 23-28. (In Persian)
11. Rahnavard, F. A. (2016). The model of public administration for the realization of sovereignty's vision level 1404. Public Management Perspectives Magazine., 6 (1): 43-58. (In Persian)
12. Khanifar., H. (2015). An Introduction to Standardization in Education. First Edition, Tehran: Contemporary Works.(In Persian)
13. Nourmohammadi, M. R., & Nikmoein, J. (2016). Competence of managers using the guidelines of Imam Ali (AS) in Nahj al-Balaghah. Journal of Islam and Management., 4 (7): 139-159. (In Persian)
14. Armstrong, M. (2013). A Handbook of Human Resource Management Practice 10th Edition. Philadelphia: Kogan Page.
15. Khannifar, H., Naderibeni, N., Ebrahimi, S., Fayazi, M. & Rahmati, M. H. (2019). Identify the suitability of school principals for use in the assessment center. School Management, 7 (1): 230-240.(In Persian)
16. Ebrahimi, S. (2019). Designing a model of competencies of education managers for use in evaluation centers. Doctoral dissertation on Educational Management, University of Tehran. .(In Persian)
17. Rusanivsky, V. A., Blinova, T. V., & Bylina, S. G. (2014). Youth unemployment in Russia: interregional comparisons. Bulletin of Saratov state socio-economic University, 5 (54): 29- 35.
18. Cochran, G. (2009). Developing a Competency Model for a 21th century Extension Organization, Ohio State University, a doctor of dissertation.
19. Lee, Y. (2010). Exploring high- performers required competencies. Expert Systems with Applications, 3 (37): 434-439.
20. Muller, R. & Turner, R. (2010). Leadership competency profiles of successful project managers. International Journal of Project Management, 6 (28): 437–448.
21. McClelland, D. (2014). Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist, 6 (20): 321-330.
22. Lucia, A. D., & Lepsinger, R. (2015). The art and science of competency models: Pinpointing critical success factors in organizations. San Francisco: Jossey-Bass/Pfeiffer.
23. Pourezat, A. A., Mokhtarianpour, M., & Amini, A. (2019). Designing a Competency Model for the Ambassadors of the Islamic Republic of Iran. Journal of Human Resource Management Research, 2 (36): 75-100.(In Persian)
24. Khannifar, H., Naderibeni, N., Ebrahimi, S., Fayazi, M. & Rahmati, M. H. (2019). Principals: Competence, knowledge, ability and skills and model presentation. Journal of New Approach in Educational Management, 11 (45): 1-30.(In Persian)
25. Alvani, S. M., Ardalan, O., & Mohammadifateh, A. (2016). Designing and compiling an appropriate model of competencies of managers and commanders in the Army Organization of the Islamic Republic of Iran using Imam Khamenei's point of view. Journal of Human Resource Management Research, Imam Hossein University., 8 (1): 1-30. (In Persian)
26. Mirakhouri, A. R., Ahmadi, k., Saydnaghavi, M. A., & Salavati, A. (2019). C Ultimate value management strategies based on the Islamic-Iranian model of progress. Journal of Islam and Management., 8 (15): 51-69. (In Persian)
27. Askari, N., Nikoukar, G. H., Safari, H., & Gholami, M. (2016). Designing a competency model for university administrators based on a university document Islamic. Journal of Management in Islamic University., 4 (1): 23-28. (In Persian)
28. Gholipour, R. A., Sayedjavadin, S. R., & Rouzbahan, M. V. (2019). Competency model of government managers of the Islamic Republic of Iran based on the vision document 1404. Journal of Resource management in law enforcement., 6 (2): 1-34. (In Persian)
29. Imani, A. & Ghodrati, S. (2016). The conceptual model of competence human resourse managers within the value system of Islam in University of Sistan and Baluchestan. Public Management Researches, 9 (33): 191-221. (in Persian).
30. Nahj al-Balaghah of Imam Ali (as) (1999). Translated by Mohammad Dashti, Tehran: Mashreqin Publications.
31. Majidi, H. (2020). Personality, identity and managerial characteristics Martyr Haj Qasim Soleimani. Political Deputy, Department of Political Research, Radio and Television of the Islamic Republic of Iran.
32. Hajkarimi, A. A., Rezaeian, A., Hadizadeh, A. & Bonyadinayini., A (2012). Designing a competency model for human resources managers in the public sector in Iran. Journal of Public Management Perspectives., 2 (4): 23-43. (In Persian)
33. Ghorbannejad, P., & Issakhani, A. (2013). Competency model of managers based on the approach of Imam Ali (as). Journal of Development and Transformation Management., 15 (2013): 22-17.
34. Martina, K., Hana U., & Jiri F. (2012). "Identification of Managerial Competencies in Knowledge-Based Organizations". Journal of Competitiveness, 3 (14):.129-142.
35. Tripathi, K., Agrawal, M. (2014). Competency Based Management In Organizational Context: A Literature Review. Global Joournal of Finance and management, ISSN 0975-6477, 6(4): 349-356.
36. Cheung, C.; Law, R.; He, K. (2015). Essential Hotel Managerial Competencies for Graduate Students. Journal of Hospitality & Tourism Education., 22 (1): 12-24.
37. Bouchamma, Y., Basque, M., & Marcotte, C. (2018). School Management Competencies: Perceptions and Self-Efficacy Beliefs of School Principals. Creative Education, 5 (1): 580-589.
38. Strauss, A. L., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 2nd Ed: Sage.
39. Abdullahi, M., FathiVajargah, K., & TaqiPourzahir, A. (2016). Competencies of managers of training and development of human resources. Quarterly Journal of New Approach in Educational Management., 6 (4): 54-23.
40. Chitsaz, E., & Zolfagharzadeh, M. (2012). Developing a model of competencies based on socio-cultural managers of universities in Islamic Iran. Journal of Management at Islamic University., 1 (2): 27-48. (In Persian)
41. Pakmehr, H., Dehghani, M., & Jafarisani, H. (2010). Examining Management Challenges in Education: A Different Viewpoint from Teachers. First International Conference on Management, Innovation and Entrepreneurship (27th and 28th of March 2010) - Shiraz.(In Persian)
42. Gabrira, T. N. (2013). A Strategic Perspective on Human resource Development. Advances in developing human Resource, 12 (6): 11-30.