نرخ انتقال یادگیری: چارچوبی نوآورانه برای ارزشیابی اثربخش برنامه های آموزشی
الموضوعات :سعید صفایی موحد 1 , کیوان صالحی 2 , محمد حاجی زاد 3
1 - شرکت ملی نفت ایران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نکاء
الکلمات المفتاحية: نرخ انتقال یادگیری, انتقال یادگیری, اثربخشی آموزش, کیفیت آموزش,
ملخص المقالة :
یکی از چالشهایی که ادارات آموزش سازمانهای تولیدی، بازرگانی، و خدماتی با آن روبرو هستند، ناتوانی در ارائه گزارش عملکرد خویش بر مبنای شاخصهایی است که نشان دهد تا چه اندازه در بهبود عملکرد کارکنان سازمان تأثیرگذار بودهاند. امروزه شاخصهایی چون نفر/ ساعت، میانگین رضایت کارکنان از دورهها، تعداد قبولشدگان در آزمونهای حرفهای، و امثالهم نمیتواند مدیران را اقناع کند که آموزش توانسته نقش تاثيرگذاري در سازمان ایفا کند. لذا این مقاله درصدد است تا بر مبنای مفهوم انتقال یادگیری، شاخص کیفی را به منظور اندازهگیری اثربخشی برنامههای آموزشی ارائهکند. این شاخص که نرخ انتقال یادگیری نام دارد با بکارگیری ضریب همبستگی پیرسون و ضریب تعیین (از طریق محاسبه نمرات یادگیرندگان در اتمام دوره و نمرات ارزیابی پيگيري عملكرد یادگیرندگان طی دورة زمانی 3 تا 6 ماه پس از دوره) قابل استخراج است (این شیوه در مقاله حاضر راهبرد خطی ساده نام گرفته است). همچنین در صورتیکه بخواهیم علاوه بر یادگیری حاصل از دوره، نقش سایر متغیرها در بهبود عملکرد را محاسبه کنیم، میتوان با بکارگیری رگرسیون چندگانه، تصویر بهتری به دست آورد (این شیوه در مقاله حاضر راهبرد خطی خوشهای نام گرفته است). مهمترین مزیت شاخص پیشنهادی این است که تحت تأثیر عوامل کمّی نظیر افزایش تعداد دورهها، نفر/ ساعت و امثالهم قرار نگرفته و صرفاً بهبود شرایط کیفی دوره (مدرس، محتوی، شرایط یادگیری، و امثالهم) و محيط كار میتواند موجب افزایش نرخ مذکور شود.
فتحی واجارگاه، کورش و دیبا واجاری، طلعت(1395). ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزشی، تهران: آییژ.
فیلیپس، جک و استون، رون(1393/2002)، اندازهگیری نتایج آموزش(راهنمای علمی برای پیگیری شش شاخص کلیدی). ترجمه کوروش فتحی واجارگاه، غلامرضا شمس مورکانی، و سعید صفائی موحّد. تهران: علم استادان.
کرک پاتریک، دونالد و کرک پاتریک، جیمز(1391/2005). ارزشیابی اثربخشی برنامههای آموزشی. ترجمه سعید صفائی موحّد و اعظم اسداللهی. تهران: آییژ
Aron, Arthur; Coups, Elliot J.; Aron, Elaine.N.(2013). Statistics for Psychology. Pearson Education, Inc. New Jersey.
Cramer, duncan(2003). Advanced Quantitative Data Analysis. Open university press, Berkshire Introduction to Stutistics in Psychology. Pearson Education Limited, Essex.
Holton, Elwood III(1996). The flawed four – level evaluation model. Huaman Resouurce Development Quarterly.(1) : 5-21.
Holton, Elwood F.III(2005). Holton’s Evaluation model: new edidence and construct evaluations. Advances in Developing Human Resources in Developing Human Resources.7(37) : 37-54
Holton, Elwood F.III; Ruona,Wendy E A (2000). Development of a generalized learning transfer inventory. 11(4) : 333-300
Leberman, Sarah; McDonald,Lex; Doyle,Stephanie(2006). The Transfer of Lerning. Gower Publishing Company, Burlington.
Perkins, David N.; Salomon, Garriel(1992). Transfer of Learning. In International Encyclopedia of Education. Pergamon Prress. Oxford.