شناسایی ابعاد توسعه مدیران در شرکتهای طراحی مهندسی: مورد مطالعه: شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو)
الموضوعات :مهشید فیروز آبادی 1 , بي بي مرجان فیاضی 2 , مهرداد استيري 3
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت
الکلمات المفتاحية: توسعه مدیریت, توسعه, مدیریت, ساپکو,
ملخص المقالة :
این پژوهش به منظور شناسایی ابعاد تأثیرگذار بر توسعه مدیران در شرکت ساپکو انجام شده است. این تحقیق از منظر هدف کاربردی و بر اساس روش انجام از نوع پیمایشی میباشد. داده های مورد استفاده در این تحقیق هم از نوع کیفی و هم از نوع کمی از مدیران و سطوح سرپرستی شرکت ساپکو جمع آوری شد. برای تحلیل کیفی از تحلیل محتوا و برای تحلیل کمی از آزمون تی تست استفاده گردید. نمونه آماری پژوهش در مرحله اول (فاز کیفی) شامل 10 نفر از مدیران و سطوح سرپرستی ساپکو (حد اشباع) و در مرحله دوم پژوهش (فاز کمی) شامل 53 نفر که اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری در نهایت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده از انجام تحلیل ها حاکی از این است که آموزش، ارزیابی عملکرد، جانشین پروری، حمایت مدیریت ارشد و ابعاد راهبردی سازمان به عنوان ابعاد تأثیر گذار شناسایی شد.
ابراهیمی، سعید؛ پوررضا، ابوالقاسم؛ فرزیان پور، فرشته و رحیمی فروشانی، عباس. (1396). ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی با استفاده از مدل تعالی اروپایی EFQM، مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، دوره 15؛ شماره دوم، صص 147-158.
بازرگان هرندی، عباس. (1387). روش تحقیق آمیخته. رویکردی برتر برای مطالعات مدیریت: دانش مدیریت، سال 21، شماره 81، صص 19-36.
تسلیمی، محمدسعید؛ اسمعيلي شهميرزادي، سمیرا و قلی پور، آرین. (1389). طراحي مدلي بر اساس كاركردهاي مرشد- مريدي در راستاي توسعه مديريت. پژوهش¬های مدیریت. صص 5-37.
حسينيان، شهامت و ربيع النجات، مجید. (1392). بررسى روش¬هاى توسعه مديران عملياتى ناجا (رؤساى كلانترى هاى تهران بزرگ). فصلنامه مطالعات مديريت انتظامى. صص156-174.
دراکر، پیتر. (1391). چالشهای مدیریت در سده بیست و یکم. تهران: خدمات فرهنگی رسا.
دری، بهروز (1387). چارچوب طرّاحي و تدوين الگوي نظام توسعه مديريت با تأكيد بر رويكرد توسعه مديريت بسيجي. مطالعات بسیج، سال یازدهم، شماره 39، صص 69-92.
فرهی بوزنجانی، برزو. (1386). معرفی اجمالی فرایندها و زمینه¬های یادگیری مدیریتی و روشهای توسعه مدیران. مجله علوم انسانی، سال شانزدهم، شماره 69، صص 73-86.
فرهی بوزنجانی، برزو؛ صداقت، علی؛ بازرگانی، محمد؛ بهادری، محمد کریم و توفیقی، شهرام. (1389). طراحی الگوی توسعه مدیران حوزه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی. طب نظامی، شماره 3، صص 117-122.
قانع نیا، مریم؛ ارشدی، نسرین؛ سلطانیان، نسیم، فروهر، محمد. (1394)، تأثیر آموزش رفتارهای رهبری اصیل بر افزایش عملکرد کارکنان پتروشیمی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال دوم، شماره 6، صص 125-141.
قلیچ لی، بهروز؛ معشوفی، شهرام و قهرمانی، سعید. (1396)، شناسائی و رتبه بندی عوامل اثربخش بر موفقیت نظام جانشین پروری در صنعت بانکداری با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چند معیاره (مورد مطالعه: بانک رفاه کارگران). فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال چهارم، شماره 12، صص 79-103
کریمی کاشانی، امیرحسین و سید اصفهانی، میرمهدی. (1383). طراحی و تبیین الگوي توسعه تکنولوژي صنعت خودرو در ایران با تأکید بر استراتژي توسعه صادرات. مدرس علوم انسانی، صص 29-58.
Aguinis, H., Joo, H., and Gottfredson, R.K. (2011). Why we hate performance management and why we should love it. Business Horizons, 54(6), 503—507.
Akuratiyagamage, V. (2007). An Integrated Approach to Management Development: A Framework for Practice and Research, The Journal of business Perspective, 11(4), 1-11.
Ananthram, S., & Nankervis, A. (2013). Global Managerial Skill Sets, Management Development, and The Role of HR: An Exploratory Qualitative Study of North American and Indian Managers. Contemporary Management Research, 9(3), 299-322.
Barahmand, N., & Hayati, Z. (2013). Management Development in Iranian Academic Libraries: Performances and Obstacles. Information Science and Management, 3(2), 35-44.
Beausaert, S. (2011). The use of personal development plans in the workplace. PhD Thesis. Maastricht University, The Netherlands.
Carriger, M. (2015). Problem-based learning and management development -Empirical and theoretical considerations, The International Journal of Management Education, 13, 249-259.
Carriger, M. (2016). What is the best way to develop new managers? Problem based learning vs. lecture-based instruction. The International Journal of Management Education, 14, 92-101.
Dastgeer, G & Rehman, A. (2012), Effectiveness of management development in Pakistani corporate sector testing the D’Netto model. Journal of Management Development, 31(8), 740-751.
Espedal, B. (2005). Management Development: Using Internal or External Resources in Developing Core Competence. Human Resource Development Review, 4(2) .36-158.
Heisler, W.J and O’Benham, Ph, The Challenge of Management Development in North America in the 1990, The Journal of Management Development, 11(2), 1991, PP 16-31.
Liikamaa, M (2015), developing a project manager’s competencies: A collective view of the most important competencies, Procedia Manufacturing, 3, PP 681-687
Lisiński, M & Szarucki, M. (2011). Exploring Management Development Programs in MNCS. Example of Eads Group. Business, management and education, 9(1): PP 93-108.
McDonald, P & Tang, Y. (2014). Neuroscientific Insights into Management Development: Theoretical Propositions and Practical Implications. Group & Organization Management, 39(5), 475-503.
Nwokah, N., & I. Ahiauzu, A.(2008) Managerial competencies and marketing effectiveness in corporate organizations in Nigeria. Managerial competencies in Nigeria, 858-879.
Ruth, D. (2007). Management development in New Zealand. European Industrial Training, 52-67.
Stewart, G., & Brown, K. (2011). Human Resource Management: linking strategy to practice. Danvers. John Wiley and Sons, Inc.
Taylor, T., & McGraw, P. (2004). Succession Planning Practices in Australian Organizations. International Journal of Manpower, 8-25
Yu, M., Xiao, D. (2015). Research on the human resource management mode based on competency model. International Conference on Informatization in Education, Management and Business (IEMB 2015), Guangzhou, China, 1053-1057.