اعتبارسنجی الگوی بالندگی اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهر تهران
الموضوعات :دکتریوسف محب زادگان 1 , محمد حسن پرداختچی 2 , محمد قهرمانی 3 , مقصود فراستخواه 4
1 - وزارت علوم و تحقیقات و فناوری اطلاعات
2 -
3 - دانشگاه شهید بهشتی
4 -
الکلمات المفتاحية: بالندگی اعضای هیئت علمی رویکرد مبتنی بر نظریه دادهبنیاد اعتبارسنجی,
ملخص المقالة :
بالندگی اعضای هیئت علمی از ابزارهای مهم ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزش عالی است که شامل تمام فعالیتهای برنامهریزی شده و هدفمندی است که دانش فردی و مهارتهای اساسی و لازم برای عملکرد بهتر در دانشگاه را برای اعضای هیئت علمی فراهم میکند. این پژوهش از نوع ترکیبی است. در بخش کیفی از روش نظریه مبنایی استفاده شده است و در بخش کمی به آزمون اعتبار الگو در بین اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهر تهران میپردازد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 17 نفر از افراد متخصص و صاحبنظر میباشد و بخش کمی شامل تمام اعضای هیئت علمی دانشگاههای تهران که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای 307 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، در بخش کیفی از روش مصاحبه عمیق و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است؛ اعتبار و روایی در بخش کیفی از طریق دو روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان و مرور توسط خبرگان غیر شرکتکننده و در بخش کمی با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد که میزان آن 90/0 بود. برای تحلیل دادههای بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و برای تأیید و آزمون مدل مفهومی از تحلیل عاملی تأییدی و از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشاندهنده 13 مقوله کلی هست که در قالب مدل پارادایمی شامل: شرایط علی؛ پدیدهمحوری (مشارکت در تصمیمگیریها)؛ شرایط زمینهای؛ شرایط مداخلهگر؛ راهبردهای بالندگی و پیامدها به دست آمده است که عوامل مؤثر بر فرایند بالندگی هیئت علمی و روابط آنها را نمایان میکنند.
اجتهادی، مصطفی؛ قورچیان، نادرقلی؛ جعفری ، پریوش و شفیعزاده، حمید. (1390). شناسایی ابعاد و مؤلفههای توسعه هیئت علمی و ارائه یک مدل مفهومی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره هفدهم، شماره 62، صص 21-46.
جمشیدی، لاله. (1385). بررسی بالندگي اعضاي هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي و تدوین الگویی برای بهبود آن. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
خورشیدی، عباس؛ مهدوی، مهدی و سلمانیقهیازی، احمد. (1387). عوامل و شاخصهای مؤثر بر بهرهوری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، دوره دوم، شماره 5، صص 75-99.
جیمز راولی، دانیل؛ لوهان، هرماندی و دولنس، مایکلجی. (1383). تغییر راهبردی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی: برنامهریزی برای بقا و موفقیت. ترجمه: حمیدرضا آراسته، تهران: دانشگاه امام حسین.
فراستخواه، مقصود. (1388). دانشگاه و آموزش عالی منظرهای جهانی و مسئلههای ایرانی. تهران: نشر نی.
مرزبان، زهرا. (1387). بررسي تأسيس مركز بالندگي اعضاي هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
Andersen, J. E. (2001). Academic Staff in Denmark: The Consequences of Mystification in a Small Country. In J. Enders (Ed.), Academic Staff in Europe (pp.49-67). CT: Greenwood Press.
Baldwin, R. G. (1990). Faculty Career Stage and Implications for Professional Development. In J. H. Schouster, & D.W. Wheeler (Eds), Enhancing Faculty Careers: Strategies for Development and Renewal (pp. 20-40). San Francisco Jossey-Bass.
Bellanca, R. B. (2002). Professional Development for a New Age. In N. Thomas (Eds.) Perspectives on The Community College, (pp. 35-38). Phoenix, AZ: League for Innovation in The Community College and Macomb Community College.
Bergquist, W. H., & Phillips, S. R. (1977). A handbook for faculty development. V2. Washington DC: the council of the advancement of small colleges
Besse, R. (1973). A comparison of the university with the corporation. New York, McGraw Hill.
Caraccio, C., Wolfsthal, S. D., Englander, R., frintz, K., & Martin, C. (2002). Shifting Paradigm, from Flexer to competencies. Aca Med, 77(5). 118-126.
Carusetta, E. &Cranton, P. (2005).Nurturing Authenticity Through Faculty Development. Journal of Faculty Development, 20(2), 79-85.
Centra, J. A. (1978). Types of faculty development programs. Journal of Higher Education. 49, 151-162.
Crow, M., Milton, O.,Moomaw,W.,&O’connell,Jr.(1976). Faculty Development Center in Southern Universities. Atlanta, GA: Southern Regional Education Board.
Cuneo, C., & Campbell, B. (2000). Instructional development centers, Teaching or technology?. Canada, Society for teaching and learning in higher education Conference, Brock University.
Deci,E. & Ryan. R., (2000). The “what” and “why” of the goal pursuits. Psychological inquiry, 11) 4(, 212-219.
Dee, J. & Daly, Ch. (2009) Innovative Models for Organizing Faculty Development Programs. Human Architecture: Journal of the sociology of self-knowledge, 13 (2), 154-163.
Diamond, R. M . (2002). Faculty, Instructional, and Organizational Development:Options and Choices. In K. H. Gillespie, (Eds).Guide to Faculty Development: Practical Advice, Examples and Resources (pp.2-8). Bolton, MA: Anker Publishing
Diaz, V., Garrett, P. B., Kinley, E. R., Moore, J. F., Schwartz, C. M., & Kohrman, P. (2009). Faculty development for the 21st century. Educause Review, 44(3), 46-55.
Eble, K. E., & McKeachie, W. J. (1985). Improving Undergraduate Education through Faculty Development. An Analysis of Effective Programs and Practices. Jossey-Bass Inc., Publishers, 433 California Street, San Francisco, CA 94194.
Fuhrmann, B. S., & Grasha, A. F. (1983). A practical Handbook for College Teachers. Boston: Scott Foresman& CO
Gall.M.D., Joyce. P. G.,& Borg. W. R. (2006). Educational Research: An introduction.Translated by AhmadReza Nasr et al. Tehran. Shahid beheshti University Publication.(In Persian)
Grant, M. (2005). Faculty development in community colleges: A model for Part-time Faculty, to improve the academy: resources for faculty. Instructional and organizational development, 23(6). 122-131
Henderson, C. (2005). The challenges of instructional change under the best of circumstances: A case study of one college physics instructor. American Journal of Physics (Physics Education Research Section), 73 (8), 778-786
Joughin, L. (1969). Academic freedom and tenure: A handbook of the American Association of University Professors. Univ of Wisconsin Pr.
Matthew-Maich, N., Mines, C., Brown, B., Lunyk-Child, O., Carpio, B., Drummond-Young, M., ... & Linton, J. (2007). Evolving as nurse educators in problem-based learning through a community of faculty development. Journal of Professional Nursing, 23(2), 75-82.
Hall, L. M. (2003). Nursing intellectual capital: A theoretical approach for analyzing nursing productivity. Nursing Economics, 21(1), 14.
McLean, M., Cilliers, F., & Van Wyk, J. M. (2008). Faculty development: Yesterday, today and tomorrow. Medical teacher, 30(6), 555-584.
Millis, B. (1994). Faculty Development in 1900s: What is and Why We Can’t Wait. Journal of Counseling & Development, 72, 454-464.
Murray, J. P. (2002). The current State of Faculty Development in Two-Year Colleges.Outcalt Inc.
Ortlieb, E. T., Biddix, J. P., & Doepker, G. M. (2010). A collaborative approach to higher education induction. Active Learning in Higher Education, 11(2), 109-118
Pellino, G. R., Boberg, A., Blackburn, R., &O’connell, C. (1981).Planning and Evaluating Professional Growth Programs for Faculty. Monograph Series, 14. Washington, D.C.: Distributed by ERIC Clearinghouse.
Rowbotham, M. (2015). The Impact of Faculty Development on Teacher Self-Efficacy, Skills and Perspectives (Faculty Fellow Report).
Schuster, J. H. (1990). The need for fresh approaches to faculty renewal. San Francisco Jossey-Bass
Seldin, P. (1984). Changing Practices in Faculty Education. San Francisco: Jossey-Bass.
Skeff, K. M., Stratos, G. A., & Mount, J. F. (2007). Faculty development in medicine: A field in evolution. Teaching and Teacher Education, 23(3), 280-285.
Smith, R. & Ovard, G. (1979). Professional development: A new approach. Improving college and university teaching, 27, 40-46
Sorcinelli, M. D., Austin, A. E., Eddy, P. L., & Beach, A. L. (2005). Creating the future of faculty development: Learning from the past, understanding the present.
Stover, S. E. (2006). Shifting toward Learning-Centered Principles: A Faculty Development Experiment. (Doctoral Dissertation) University of Cappella, Retrieved from Proquest Dissertation and Thesis
Trowbridge, R. L., & Bates, P. W. (2008). A successful approach to faculty development at an independent academic medical center. Medical Teacher,30(1), e10-e14..
Wallin, D. L. (2003). Motivation and Faculty Development: A Three-State Study of Presidential Perceptions of Faculty Professional Development Needs. Community College. Journal of Research and Practice, 27, 317-335.
Watson, C. E. (2007). Self-Efficacy, The Innovation-Decision Process, and Faculty in Higher Education: Implications for Faculty Development. (Doctoral Dissertation)Virginia Polytechnic Institute and State University, Retrieved from Proquest Dissertation and Thesis.
Watts, G. E., & Hammons, J. O. (2002). Professional development: Setting the context. New Directions for Community Colleges, 2002(120), 5-10.
Wergin, J., Mason, E. and Munson, P. (1976). The practice of faculty development: An experienced derived mode. Journal of Higher Education, 47, 289-307.
Wilkerson, L. & Irby, D. M. (1998). Strategies for improving teaching practices: A comprehensive approach to faculty development. Aca Med,73(4).122-129.