اعتبارسنجی الگوی بالندگی اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهر تهران
محورهای موضوعی :دکتریوسف محب زادگان 1 , محمد حسن پرداختچی 2 , محمد قهرمانی 3 , مقصود فراستخواه 4
1 - وزارت علوم و تحقیقات و فناوری اطلاعات
2 -
3 - دانشگاه شهید بهشتی
4 -
کلید واژه: بالندگی اعضای هیئت علمی رویکرد مبتنی بر نظریه دادهبنیاد اعتبارسنجی,
چکیده مقاله :
بالندگی اعضای هیئت علمی از ابزارهای مهم ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزش عالی است که شامل تمام فعالیتهای برنامهریزی شده و هدفمندی است که دانش فردی و مهارتهای اساسی و لازم برای عملکرد بهتر در دانشگاه را برای اعضای هیئت علمی فراهم میکند. این پژوهش از نوع ترکیبی است. در بخش کیفی از روش نظریه مبنایی استفاده شده است و در بخش کمی به آزمون اعتبار الگو در بین اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهر تهران میپردازد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 17 نفر از افراد متخصص و صاحبنظر میباشد و بخش کمی شامل تمام اعضای هیئت علمی دانشگاههای تهران که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای 307 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، در بخش کیفی از روش مصاحبه عمیق و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است؛ اعتبار و روایی در بخش کیفی از طریق دو روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان و مرور توسط خبرگان غیر شرکتکننده و در بخش کمی با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد که میزان آن 90/0 بود. برای تحلیل دادههای بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و برای تأیید و آزمون مدل مفهومی از تحلیل عاملی تأییدی و از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشاندهنده 13 مقوله کلی هست که در قالب مدل پارادایمی شامل: شرایط علی؛ پدیدهمحوری (مشارکت در تصمیمگیریها)؛ شرایط زمینهای؛ شرایط مداخلهگر؛ راهبردهای بالندگی و پیامدها به دست آمده است که عوامل مؤثر بر فرایند بالندگی هیئت علمی و روابط آنها را نمایان میکنند.
To modernize any society, in particular in developing countries it is necessary to focus and to be concerned with educational institutions. The quality of these institutions and their anticipation to fulfill the present and future needs of the society throughout Education, Research and Proficiency Services are important. Faculty Development is an organized, goal-directed process to achieve progression and growth of skills that enable one to contribute in a meaningful way to the advancement of the field of interest, whether educational, operational, or scientific. This Research relied on mixed method Research and has been done based on Grounded Theory approach. research participants include 17 higher education Experts including full time faculty members and granted PhD students for qualitative part and 307 faculty members in Tehran universities for quantitative part. In this research type of data generated throughout semi structured interview and questionnaire. In validating the gathered data used two methods including member checking and external audit for Qualitative part and Alpha Cronbach for quantitative part. Data Analysis: The Gathered data were analyzed using the content analysis approach using by LISREL and SPSS software. The results Indicate that 13 General Categories Paradigm Model, Including Causal Conditions, Core phenomena (Participation in Decision Making), Contextual Conditions, the Intervening Conditions, Strategies for Faculty Development (Academic Freedom, Set up the Faculty Development Center) and Outcomes Obtained that Factors Affecting the Faculty Development Process.
اجتهادی، مصطفی؛ قورچیان، نادرقلی؛ جعفری ، پریوش و شفیعزاده، حمید. (1390). شناسایی ابعاد و مؤلفههای توسعه هیئت علمی و ارائه یک مدل مفهومی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره هفدهم، شماره 62، صص 21-46.
جمشیدی، لاله. (1385). بررسی بالندگي اعضاي هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي و تدوین الگویی برای بهبود آن. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
خورشیدی، عباس؛ مهدوی، مهدی و سلمانیقهیازی، احمد. (1387). عوامل و شاخصهای مؤثر بر بهرهوری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، دوره دوم، شماره 5، صص 75-99.
جیمز راولی، دانیل؛ لوهان، هرماندی و دولنس، مایکلجی. (1383). تغییر راهبردی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی: برنامهریزی برای بقا و موفقیت. ترجمه: حمیدرضا آراسته، تهران: دانشگاه امام حسین.
فراستخواه، مقصود. (1388). دانشگاه و آموزش عالی منظرهای جهانی و مسئلههای ایرانی. تهران: نشر نی.
مرزبان، زهرا. (1387). بررسي تأسيس مركز بالندگي اعضاي هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
Andersen, J. E. (2001). Academic Staff in Denmark: The Consequences of Mystification in a Small Country. In J. Enders (Ed.), Academic Staff in Europe (pp.49-67). CT: Greenwood Press.
Baldwin, R. G. (1990). Faculty Career Stage and Implications for Professional Development. In J. H. Schouster, & D.W. Wheeler (Eds), Enhancing Faculty Careers: Strategies for Development and Renewal (pp. 20-40). San Francisco Jossey-Bass.
Bellanca, R. B. (2002). Professional Development for a New Age. In N. Thomas (Eds.) Perspectives on The Community College, (pp. 35-38). Phoenix, AZ: League for Innovation in The Community College and Macomb Community College.
Bergquist, W. H., & Phillips, S. R. (1977). A handbook for faculty development. V2. Washington DC: the council of the advancement of small colleges
Besse, R. (1973). A comparison of the university with the corporation. New York, McGraw Hill.
Caraccio, C., Wolfsthal, S. D., Englander, R., frintz, K., & Martin, C. (2002). Shifting Paradigm, from Flexer to competencies. Aca Med, 77(5). 118-126.
Carusetta, E. &Cranton, P. (2005).Nurturing Authenticity Through Faculty Development. Journal of Faculty Development, 20(2), 79-85.
Centra, J. A. (1978). Types of faculty development programs. Journal of Higher Education. 49, 151-162.
Crow, M., Milton, O.,Moomaw,W.,&O’connell,Jr.(1976). Faculty Development Center in Southern Universities. Atlanta, GA: Southern Regional Education Board.
Cuneo, C., & Campbell, B. (2000). Instructional development centers, Teaching or technology?. Canada, Society for teaching and learning in higher education Conference, Brock University.
Deci,E. & Ryan. R., (2000). The “what” and “why” of the goal pursuits. Psychological inquiry, 11) 4(, 212-219.
Dee, J. & Daly, Ch. (2009) Innovative Models for Organizing Faculty Development Programs. Human Architecture: Journal of the sociology of self-knowledge, 13 (2), 154-163.
Diamond, R. M . (2002). Faculty, Instructional, and Organizational Development:Options and Choices. In K. H. Gillespie, (Eds).Guide to Faculty Development: Practical Advice, Examples and Resources (pp.2-8). Bolton, MA: Anker Publishing
Diaz, V., Garrett, P. B., Kinley, E. R., Moore, J. F., Schwartz, C. M., & Kohrman, P. (2009). Faculty development for the 21st century. Educause Review, 44(3), 46-55.
Eble, K. E., & McKeachie, W. J. (1985). Improving Undergraduate Education through Faculty Development. An Analysis of Effective Programs and Practices. Jossey-Bass Inc., Publishers, 433 California Street, San Francisco, CA 94194.
Fuhrmann, B. S., & Grasha, A. F. (1983). A practical Handbook for College Teachers. Boston: Scott Foresman& CO
Gall.M.D., Joyce. P. G.,& Borg. W. R. (2006). Educational Research: An introduction.Translated by AhmadReza Nasr et al. Tehran. Shahid beheshti University Publication.(In Persian)
Grant, M. (2005). Faculty development in community colleges: A model for Part-time Faculty, to improve the academy: resources for faculty. Instructional and organizational development, 23(6). 122-131
Henderson, C. (2005). The challenges of instructional change under the best of circumstances: A case study of one college physics instructor. American Journal of Physics (Physics Education Research Section), 73 (8), 778-786
Joughin, L. (1969). Academic freedom and tenure: A handbook of the American Association of University Professors. Univ of Wisconsin Pr.
Matthew-Maich, N., Mines, C., Brown, B., Lunyk-Child, O., Carpio, B., Drummond-Young, M., ... & Linton, J. (2007). Evolving as nurse educators in problem-based learning through a community of faculty development. Journal of Professional Nursing, 23(2), 75-82.
Hall, L. M. (2003). Nursing intellectual capital: A theoretical approach for analyzing nursing productivity. Nursing Economics, 21(1), 14.
McLean, M., Cilliers, F., & Van Wyk, J. M. (2008). Faculty development: Yesterday, today and tomorrow. Medical teacher, 30(6), 555-584.
Millis, B. (1994). Faculty Development in 1900s: What is and Why We Can’t Wait. Journal of Counseling & Development, 72, 454-464.
Murray, J. P. (2002). The current State of Faculty Development in Two-Year Colleges.Outcalt Inc.
Ortlieb, E. T., Biddix, J. P., & Doepker, G. M. (2010). A collaborative approach to higher education induction. Active Learning in Higher Education, 11(2), 109-118
Pellino, G. R., Boberg, A., Blackburn, R., &O’connell, C. (1981).Planning and Evaluating Professional Growth Programs for Faculty. Monograph Series, 14. Washington, D.C.: Distributed by ERIC Clearinghouse.
Rowbotham, M. (2015). The Impact of Faculty Development on Teacher Self-Efficacy, Skills and Perspectives (Faculty Fellow Report).
Schuster, J. H. (1990). The need for fresh approaches to faculty renewal. San Francisco Jossey-Bass
Seldin, P. (1984). Changing Practices in Faculty Education. San Francisco: Jossey-Bass.
Skeff, K. M., Stratos, G. A., & Mount, J. F. (2007). Faculty development in medicine: A field in evolution. Teaching and Teacher Education, 23(3), 280-285.
Smith, R. & Ovard, G. (1979). Professional development: A new approach. Improving college and university teaching, 27, 40-46
Sorcinelli, M. D., Austin, A. E., Eddy, P. L., & Beach, A. L. (2005). Creating the future of faculty development: Learning from the past, understanding the present.
Stover, S. E. (2006). Shifting toward Learning-Centered Principles: A Faculty Development Experiment. (Doctoral Dissertation) University of Cappella, Retrieved from Proquest Dissertation and Thesis
Trowbridge, R. L., & Bates, P. W. (2008). A successful approach to faculty development at an independent academic medical center. Medical Teacher,30(1), e10-e14..
Wallin, D. L. (2003). Motivation and Faculty Development: A Three-State Study of Presidential Perceptions of Faculty Professional Development Needs. Community College. Journal of Research and Practice, 27, 317-335.
Watson, C. E. (2007). Self-Efficacy, The Innovation-Decision Process, and Faculty in Higher Education: Implications for Faculty Development. (Doctoral Dissertation)Virginia Polytechnic Institute and State University, Retrieved from Proquest Dissertation and Thesis.
Watts, G. E., & Hammons, J. O. (2002). Professional development: Setting the context. New Directions for Community Colleges, 2002(120), 5-10.
Wergin, J., Mason, E. and Munson, P. (1976). The practice of faculty development: An experienced derived mode. Journal of Higher Education, 47, 289-307.
Wilkerson, L. & Irby, D. M. (1998). Strategies for improving teaching practices: A comprehensive approach to faculty development. Aca Med,73(4).122-129.