تحليل پيشران¬هاي راهبردي موثر بر اعتماد عمومي به دولت با رويكرد آينده¬نگاري
الموضوعات :محمد منتظری 1 , حاکم قاسمی 2 , عین اله کشاورز ترک 3 , محمدرضا صلح جو 4
1 - دانشگاه پیام نور
2 - دانشگاه بین المللی امام خمینی ره قزوین
3 - دانشگاه بین المللی امام خمینی ره قزوین
4 - دانشگاه بين المللي امام خميني ره قزوين
الکلمات المفتاحية: اعتماد عمومي به دولت, آينده پژوهي, تحليل ساختاري, تحليل اثرات متقاطع.,
ملخص المقالة :
اعتماد عمومي به دولت ها امروزه با چالش هاي جدي و فزاينده اي روبه رو شده است كه لزوم تلاش براي تاثيرگذاري مثبت در روند آينده آن را دوچندان نموده است. اين پژوهش با رويكرد آينده نگاري و با هدف شناسايي عوامل راهبردي موثر بر آينده اعتماد عمومي به دولت جمهوري اسلامي ايران در افق 1424 انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ ماهيت، توصيفي-تحليلي و از لحاظ روش شناسي، مبتني بر رويكرد آميخته طرح اكتشافي (كيفي-كمي) است. بنابراين پس از انجام مطالعات كتابخانه اي و ادبيات موضوع و نيز مصاحبه با خبرگان، فهرستي از عوامل موثر آينده اعتماد عمومي به دولت ج.ا.ايران به دست آمد و با استفاده از روش دلفي، اين عوامل از 58 مورد به 15مورد تقليل يافتند. سپس با بهره-گيري از روش تحليل ساختاري، ماتريس تاثير متقاطع طراحي شد و با تشكيل پانلي شامل 11 نفر از خبرگان و جمع-آوري نظرات آنان درباره تاثيرگذاري عوامل بر يكديگر، داده ها وارد ماتريس شدند. با تحليل داده هاي برآمده از ماتريس با نرم افزار ميك مك، ميزان تاثيرگذاري و تاثيرپذيري هر كدام از عوامل ارزيابي شد. براساس نتايج اين پژوهش، پنج عامل شامل مبارزه با فساد، شفافيت، عدم ترجيح منافع فردي بر منافع عمومي، تحقق عدالت اجتماعي و صداقت و راست گويي مسئولين به عنوان پيشران هاي راهبردي موثر بر آينده اعتماد عمومي به دولت ج.ا.ايران شناسايي شدند
- خزائي، سعيد (1386). آينده¬پژوهي، مفاهيم و ضرورت¬ها، مركز آينده¬پژوهي علوم و فناوري دفاعي، موسسه آموزشي و تحقيقاتي صنايع دفاعي، تهران.
- رسولی، رضا و شهائی، بهنام (1388). فساد اداری در مدارس اموزشی: عوامل موثر بر پیدایش، گسترش و کاهش آن، نشریه مدیریت دولتی، شماره 3: 34-19.
- رشيدارده، حبيب¬الله و خزائي، سعيد (1395). شناسايي عوامل موثر راهبردي بر آينده صنعت بانكداري، فرآيند مديريت و توسعه، 29(3): 104-71.
- رنجبرنيا، بهزاد؛ روستايي، شهريور و پورمحمدي، محمدرضا (1397). تحليل عوامل موثر بر توسعه پايدار شهري با تاكيد بر شكاف ديجيتال به روش ميك¬مك فازي(مطالعه موردي: تبريز 2018) پژوهش¬هاي جغرافياي انساني، 50(4): 905-891.
- رهبر، فرهاد؛ سيف¬الدين¬اصل، اميرعلي؛ شاه¬حسيني، محمدعلي و نيازي، عيسي (1397). شناسايي و تحليل كلان¬روندهاي موثر بر بهاي نفت خام با رويكرد آينده¬نگاري، نشريه علمي پژوهشي بهبود مديريت، 12(2): 26-1.
- زالي، نادر (1388). آينده¬نگاري توسعه منطقه¬اي با رويكرد برنامه¬ريزي سناريومبنا (نمونه موردي: استان آذربايجان شرقي)؛ رساله دكتري، دانشكده علوم انساني و اجتماعي، دانشگاه تبريز.
- زالي، نادر و منصوري بيرجندي، سارا (1395). شناسايي راهبردهاي آسيب¬پذير توسعه اقتصادي منطقه با رويكرد برنامه¬ريزي فرض¬بنياد ABP (مطالعه موردي: استان تهران)، فصلنامه علمي پژوهشي برنامه¬ريزي وآمايش فضا، 20(1): 52-21.
- زاهدی، شمس السادات و خانباشی، محمد (1390). از اعتماد عمومی تا اعتماد سیاسی (پژوهشی پیرامون رابطه اعتماد عمومی واعتماد سیاسی در ایران)، فصلنامه پژوهش¬های مدیریت در ایران- مدرس علوم انسانی، 15(4): 96-73.
- شجاعي، صديقه¬بيگم؛ آهنگران، محمدرسول و روحاني¬مقدم، محمد (1398). فصلنامه رهيافت انقلاب اسلامي، 13(49): 150-133.
- عرفاني، مليحه و ميرچراغخاني، ياسر (1398). تعيين پيشران¬هاي توسعه گردشگري طبيعي و فرهنگي در سيستان با روش تجزيه و تحليل ساختاري، فصلنامه محيط زيست طبيعي، 72(1): 111-97.
- قلم¬بر، محمدعلي (1390). پيش¬بيني توسعه محصول با استفاده از رويكرد برنامه¬ريزي سناريومحور: مطالعه موردي صنعت نفت. رساله دكتري، دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران.
- مركز افكارسنجي دانشجويان ايران ايسپا (1395). گاما گزيده آثار ملي ايسپا، انتشارات جهاد دانشگاهي، تهران. - منصورزاده، محمدباقر و اميني،علي¬اكبر (1399). بررسي مقايسه¬اي مفهوم عدالت در انديشه ايرانشهري و انقلاب اسلامي، فصلنامه رهيافت انقلاب اسلامي، 14(50): 102-83.
-Anderson, M. R. (2010). Community psychology, political efficacy, and trust. Political Psychology, 31(1): 59–84.
-Chen, X., & Shi, T. (2001). Media effects on political confidence and trust in the People’s Republic of China in the post-Tiananmen period. East Asia: An International Quarterly, 19(3): 84–118.
-Chine, L., Djeddi, T., & Haidouchi, A. (2017). Foreign Direct Investment as an Instrument to Promote Entrepreneurship in Algeria: Structural Analysis Using MICMAC Method. Journal of Business and Management Sciences, 5(4): 120-124.
-Cooper, C. A., Gibbs, K. H., & Kathleen, B. M. (2008). The importance of trust in government for public administration: The case of zoning. Public Administration Review, 3: 459–467.
-Delgado-Serrano, M., Van wildemeersch, P., London, S., Ortiz-Guerrero, C. E., Escalante Semerena, R., & Rojas, M. (2016). Adapting prospective structural analysis to strengthen sustainable management and capacity building in community-based natural. Ecology and Society, 21(2): 1-13.
-Earle, T. C. (2010). Trust in risk management: A model based review of empirical research. Risk Analysis, 30(4): 541–574.
- Gronlund, K., & Setala, M. (2012). In Honest Officials We Trust: Institutional Confidence in Europe. The American Review of Public Administration, 42(5): 523-542.
-Hertogh, M. (2013). Why the ombudsman does not promote public trust in government: lessons from the Low Countries. Journal of Social Welfare & Family Law, 35(2): 245-258.
-Hetherington, M. J. (1999). The effect of political trust on the presidential vote, 1968–96. American Political Science Review, 94(2): 311–326.
-Houston, J. D., & Harding, L. H. (2013). Public Trust in Government Administrators: Explaining Citizen Perceptions of Trustworthiness and Competence. Public Integrity, 16(1): 53-76.
-Inayatullah, S. (2008). Six pillars: futures thinking for transforming. Foresight, 10 (1): 4-21.
-Kim, S. (2010). Public trust in government in Japan and South Korea: Does the rise of critical citizens matter. Public Administration Review, 70(5): 801–810.
-Kim, Y. J., & Kim, E. S. (2016). Exploring the interrelationship between public service motivation and corruption theories. Evidence-based HRM: a Global Forum for Empirical Scholarship, 4(2): 181-186.
-Kong, D. T. (2014). Perceived Competence and Benevolence of Political Institutions as Culturally Universal Facilitators of Political Trust: Evidence from Arab Countries. Cross-Cultural Research, 48(4): 385–399.
-Lo, A. Y., Cheung, L. T., Lee, A. K., & Xu, B. (2016). Confidence and Trust in Public Institution Natural Hazards Management: Case Studies in Urban and Rural China. The Professional Geographer, 68(3): 475-484.
-Martin, B. R. (2002). Foresight in science and technology. Technology Analysis & Strategic Management, 7(2): 139-168.
-McKnight, D. H., Choudhury, V., & Kacmar, C. (2002). Developing and validating trust measures for e-commerce: An integrative typology. Information Systems Research, 13: 334-359.
-Metlay, D. (1999). Institutional trust and confidence: A journey into a conceptual quagmire. In Social trust and the management of risk, ed. G. Cvetkovich, and R. E. L€ofstedt, 100–16. London: Earthscan.
-Mishler, W., & Rose, R. (2001). What are the origins of political trust?: Testing institutional and cultural theories in post-communist societies. Comparative Political Studies, 34 (1): 30–62.
-Nooteboom, B. (2007). Social capital, institutions and trust. Review of Social Economy, 65 (1): 29–53.
-Poppo, L., & Schepker, J. D. (2010). Repairing Public Trust in Organizations. Corporate Reputation Review, 13(2): 124-141.
-Porumbescu, G. (2017). Linking Transparency to Trust in Government and Voice. The American Review of Public Administration, 47(5): 520-537.
-Seebregts, A. J., Goldstein, G. A., & Smekens, K. (2001). Energy/environmental modeling with the MARKAL family of models. Operations Research Proceedings, 2001(Duisburg: Springer): 75–82.
-Shim, J., & Park, J. H. (2016). Public participation and trust in government: the case of the Korean Financial Regulatory Agency. Public Performance & Management Review, (2016): 1–24.
-Smirnova, M., & Scanlon, P. (2016). Experience and cultural-repertoire based avenuse of trust: An analysis of public trust in statistical agencies and their data. Social Policy & Society, 2016: 1-18.
-Stoyan, A. T., Niedzwiecki, S., Morgan, J., Hartlyn, J., & Espinal, R. (2014). Trust in government institutions: The effects of performance and participation in the Dominican Republic and Haiti. International Political Science Review, 37(1): 18-35.
-Thomas, C. W. (1998). Maintaining and restoring public trust in government agencies and their employees. Administration and Society, 30(2): 166–192.
-Walker, R. M., & P. Hills. (2014). Changing dimensions of trust in government: An exploration in environmental policy in Hong Kong. Public Administration and Development, 34 (2): 123–36.
-Wang, Z., & You, Y. (2016). The arrival of critical citizens: decline of political trust and shifting public priorities in China. International Review of Sociology, 26(1): 105-124.
-Weng, W. W., Woo. C. K., Cheng. Y. S., Ho. T., Horowitz. I. (2015). Public trust and corruption perception: disaster relief. Applied Economics, 47(46): 4967-4981.
-Zhao, D., & Hu, W. (2017). Determinants of public trust in government: Empirical evidence from urban China. International Review of Administrative Sciences, 83(2): 358-377.