تحلیل پدیدارشناسانه قلمرو مفهومی پدیده یادگیری بین سازمانی
الموضوعات :وجه الله قربانی زاده 1 , حبیب رودساز 2 , میر علی سید نقوی 3 , حسین محمدی 4
1 - استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پدیدارشناسییادگیری بین سازمانیمعنا و مشخصاتعوامل فراگیرندهآثار و پیامدها,
ملخص المقالة :
هدف از نگارش این مقاله تحلیل قلمرو مفهومی پدیده یادگیری بین سازمانی است. در این مطالعه از مصاحبه های نیمه ساختار یافته برای گردآوری داده ها و از روش پدیدارشناسی به عنوان استراتژی تحقیق بهره به عمل آمد. جهت تبیین قلمرو مفهومی این پدیده، ساختاری از معنا و مفهوم، مشخصات، عوامل فراگیرنده، و آثار و پیامدهای آن ترسیم گردید تا بتوان مرزهای تمییز دهنده ایجاد نمود. معنا و مفهوم این پدیده زمانی معنادار خواهد بود که عواملی همچون 1) به اشتراک گذاری، بهینه یابی، و بومی سازی؛ 2) ادراک از موفقیت پروژه؛ 3) اخذ بازخورد و پایش و اصلاح فرایند وقوع یابد، مشخصات پدیده شامل آسیب شناسی، برنامه ریزی و سازماندهی مشترک؛ و بهره گیری از خرد جمعی؛ عوامل فراگیرنده شامل توسعه همکاری مجازی؛ و بهره گیری از تجارب برون سازمانی؛ پیامدها شامل ایجاد هم گرایی و هم افزایی؛ و ایجاد فرهنگ و فضای یادگیری و یاددهی؛ و آسیب ها نیز شامل کمبود بودجه و امکانات برای انجام وظایف محوله؛ و نیاز به تقویت زیر ساخت های اقتصادی، مدیریتی و اجتماعی، می باشد. با تبیین قلمرو یادگیری بین سازمانی و ایجاد مرزهای منحصر به فرد، این مطالعه ارزش افزوده ای را به این حوزه مفهومی افزوده است.
اعرابی، سید محمد؛ بولایی، حسن؛ (1390). استراتژی تحقیق پدیدار شناسی، فصلنامه علمی و پژوهشی روش شناسی علوم انسانی، س 17، ش 68، ص 31-58.
رضائیان، علی، (1392). "مبانی سازمان و مدیریت"، چاپ سیزدهم، تهران: سمت.
سارانی، حمید؛ احمدزاده، احمد؛ سوری، پروانه؛ (1397)؛ نقش مدیریت دانش در پیش بینی سطوح یادگیری سازمانی، (مطالعه موردی: اداره کل ورزش و جوانان استان تهران)، پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، ش 27، ص 89-102.
شول، عباس؛ مزروعی نصرآبادی، اسماعیل؛ (1396)؛ تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر نوآوري: تبیین نقش میانجی یادگیري بین سازمانی، فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیست و ششم، شماره 84، ص 125-152.
قرباني زاده، وجه الله ( 1387 )، "يادگيري سازماني و سازمان يادگيرنده با نگرشي بر مديريت دانش"، چاپ اول، تهران: انتشارات بازتاب.
نظری، شهرام؛ حسینی، حیدر؛ مراد علیزاده، بهناز؛ (1397)؛ ارتباط بین یادگیری سازمانی و مدیریت دانش با چابکی سازمانی، در هیئتهای ورزشی استان آذربایجان غربی؛ مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش ش 3 (پیاپی 19)، ص 11-20.
Alexiev, A. S., Volberda, H. W., Bosch, F. A.J. V. D. (2015). Interorganizational collaboration and firm innovativeness: Unpacking the role of the organizational environment, Journal of Business Research.
Aponte, S., Zapata, D. (2013). A model of organizational learning in practice, Estudios Gerenciales, 29, 439-444.
Ashnai, B., Hennberg, S. C., Naude, P., Francescucci, A. (2015). Inter-personal and inter-organizational trust in business relationships: An attitude–behavior–outcome model, Industrial
Bygrave, W.D.& Hofer, c.w.(1991). ‘Theorizing about entrepreneurship’ Entrepreneurship theory and practice, 16(2),13-22.
Caldwell, C. B., (2003). An exploration of the antecedents of interorganizational trust: examining the trust placed in vendors conducting outsourced clinical trials, degree of Doctor of Philosophy, University of Pittsburgh, USA.
Carmeli, A., Zivan, I., Gomes, E., Markman, G. D. (2016). Underlining micro socio-psychological mechanisms of buyer-supplier relationships: Implications for inter-organizational learning agility, Human Resource Management Review, (DOI: 10.1016/j.hrmr.2016.12.002).
Chen, Y., Lin, T., Yen, D. (2014). How to facilitate inter-organizational knowledge sharing: The impact of trust, Information & Management, 51, 568-578.
Choi, S., Ko, I. (2012). Leveraging electronic collaboration to promote interorganizational learning. International Journal of Information Management, 32, 550-559.
Creswell, w. John, (2007), “Qualitative Inquiry and research design; choosing Among Five approaches”, (second Edition).thousands oaks, ca, Sage Publications.
De marrais, k. & tisdale, k. (2002), “What happens when researchers inquire into difficult emotions? Reflection on women anger through qualitative interview”, journal of educational psychologist, 32(2).115-123.
Dobuzinskis, L. (1997). Historical and epistemological trends in public administration, Journal of Management History, 3 (4), 298-316.
Dobuzinskis, L. (1997). Historical and epistemological trends in public administration, Journal of Management History, 3 (4), 298-316.
Fang, Sh., Wu, J., Fag, Sh., Chang, Y., Chao, P. (2008). Generating effective interorganizational change: A relational approach, Industrial Marketing Management, 37, 977–991.
Fredrich, V., Bouncken, R. B., Kraus, S. (2019). The race is on: Configurations of absorptive capacity, interdependence and slack resources for interorganizational learning in coopetition alliances, Journal of Business Research, (DOI: 10.1016/j.jbusres.2018.11.038).
Gibb, J., Sune, A., Albers, S. (2017). Network learning: Episodes of interorganizational learning towards a collective performance goal, European Management Journal 35, 15-25.
Gil-Garcia, J. R., Sayogo, D. S. (2016). Government inter-organizational information sharing initiative: Understanding the main determinants of success, Government Information Quarterly, 33, 572-582.
Gong, L., Zhang, X. (2014). Study of the Game Theory Analysis and Incentive Mechanism of Inter-Organizational Knowledge Sharing in Cooperative, International Conference on Future Information Engineering, IERI Procedia 10, 266 – 273.
Gulati, R., Lavie, D., Madhaven, R., (2011). How do networks matter? The performance effects of interorganizational networks, Research in Organizational Behavior 31 (2011) 207–224.
Gulzar, L., Henry, B. (2005). Interorganizational collaboration for health care between, nongovernmental organizations (NGOs) in Pakistan, Social Science and Medicine, 61, 1930-1943.
Gupta, s., Polonsky, M. (2014). Inter-firm learning and knowledge-sharing in multinational networks: An outsourced organization's perspective, Journal of Business Research 67, 615–622.
Hartono, E., Li, X., Na, K. S., Simpson, J. T. (2010). The role of the quality of shared information in interorganizational systems use, International Journal of Information Management 30, 399–407.
Janoxics-Panjaitan, M., Noorderhaven, N. (2008). Formal and informal interorganizational learning within strategic alliances, Research Policy 37, 1337–1355.
Lee, H., Kim, . S., Kim, K. K. (2014). Interorganizational information systems visibility and supply chain performance, International Journal of Information Management 34, 285–295.
Leischnig, A., Geigenmueller, A., Lohmann, S. (2014). On the role of alliance management capability, organizational compatibility, and interaction quality in interorganizational technology transfer, Journal of Business Research 67, 1049–1057.
Loebbecke, C., van Fenema, P. C., Powell, P. (2016). Managing inter-organizational knowledge sharing, Journal of Strategic Information Systems 25, 4–14.
Marchiori, D., Franco, M., (2019). Knowledge transfer in the context of inter-organizational networks: Foundations and intellectual structures, Journal of Innovation & Knowledge. (DOI: 10.1016/j.jik.2019.02.001).
Miller, L.robert. Brewer .d, john (2003),“ the A-Z of social research” a dictionary of key social sience research concepts.
Moerer, tammy, & Creswell, john, (2004),“ using transcendental phenomenology to explore the “ripple effect” in a leadership mentoring program, international journal of qualitative methods, 3(2), June, 2004.
Moustakas, C. E. (1994), Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Oyemomi, O., Liu, Sh., Neaga, I., Chen, H., Nakpodia, F. (2019). How cultural impact on knowledge sharing contributes to organizational performance: Using the fsQCA approach, Journal of Business Research 9,4 313–319.
Paulraj, A., Lado, A. A., Chen, I. J. (2008). Inter-organizational communication as a relational competency: Antecedents and performance outcomes in collaborative buyer–supplier relationships, Journal of Operations Management 26, 45–64.
Priest, h. (2002), “An approach to the phenomenological analysis of data”, news researchers, 10(2), 50-63.
Rajaguru, R., Matanda, M. J. (2013). Effects of inter-organizational compatibility on supply chain capabilities: Exploring the mediating role of inter-organizational information system (IOIS) integration, Industrial Marketing Management 42, 620–632.
Smolarczyk, K., Hauer, G. (2014). An Investigation of the Idea of Individual Learning in Enabling Organizational Change, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 130, 247 – 256.
Van Manen, m. (1990), “researching lived experience: human science for an action sensitive pedagogy” London, Ontario, Canada: the University of Western Ontario.
Vanderstoep, w.Scott, (2009),“ research method for everyday life .blending qualitative and quantitative approach”, by john wiley &sons, Inc.
Xie, X., Wang, L., Wang, S. (2019). Inter-organizational knowledge acquisition and firms' radical innovation: A moderated mediation analysis, Journal of Business Research 90, 295–306.
Yang, S., Fang, S., Fang, S., Chou, C. (2014). Knowledge exchange and knowledge protection in interorganizational learning: The ambidexterity perspective, Industrial Marketing Management, 43, 346-358.
Yang, T. M., Maxwell, T. A. (2011). Information-sharing in public organizations: A literature review of interpersonal, intra-organizational and inter-organizational success factors, Government Information Quarterly 28, 164–175.
Yanowa, dvora & Schwartz-shea, peregrine (2006), “interpretation and method; empirical research methods and the interpretive turn” By M.E, SHARPE London Inc.