تحلیل پدیدارشناسانه قلمرو مفهومی پدیده یادگیری بین سازمانی
الموضوعات : مدیریت دانشوجه الله قربانی زاده 1 , حبیب رودساز 2 , میر علی سید نقوی 3 , حسین محمدی 4
1 - استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پدیدارشناسییادگیری بین سازمانیمعنا و مشخصاتعوامل فراگیرندهآثار و پیامدها,
ملخص المقالة :
هدف از نگارش این مقاله تحلیل قلمرو مفهومی پدیده یادگیری بین سازمانی است. در این مطالعه از مصاحبه های نیمه ساختار یافته برای گردآوری داده ها و از روش پدیدارشناسی به عنوان استراتژی تحقیق بهره به عمل آمد. جهت تبیین قلمرو مفهومی این پدیده، ساختاری از معنا و مفهوم، مشخصات، عوامل فراگیرنده، و آثار و پیامدهای آن ترسیم گردید تا بتوان مرزهای تمییز دهنده ایجاد نمود. معنا و مفهوم این پدیده زمانی معنادار خواهد بود که عواملی همچون 1) به اشتراک گذاری، بهینه یابی، و بومی سازی؛ 2) ادراک از موفقیت پروژه؛ 3) اخذ بازخورد و پایش و اصلاح فرایند وقوع یابد، مشخصات پدیده شامل آسیب شناسی، برنامه ریزی و سازماندهی مشترک؛ و بهره گیری از خرد جمعی؛ عوامل فراگیرنده شامل توسعه همکاری مجازی؛ و بهره گیری از تجارب برون سازمانی؛ پیامدها شامل ایجاد هم گرایی و هم افزایی؛ و ایجاد فرهنگ و فضای یادگیری و یاددهی؛ و آسیب ها نیز شامل کمبود بودجه و امکانات برای انجام وظایف محوله؛ و نیاز به تقویت زیر ساخت های اقتصادی، مدیریتی و اجتماعی، می باشد. با تبیین قلمرو یادگیری بین سازمانی و ایجاد مرزهای منحصر به فرد، این مطالعه ارزش افزوده ای را به این حوزه مفهومی افزوده است.
