شناسایی و الویت بندی عوامل برون سپاری خدمات (مطالعه موردی: اداره کل راه و شهرسازی مازندران)
الموضوعات :رمضان غلامی 1 , میلاد غلامی 2 , مجتبی طبری 3
1 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی قائم شهر
3 - دانشیار گروه مدیریت دولتی،دانشگاه آزاد اسلامی قائم شهر
الکلمات المفتاحية: برون سپاری, تصمیم گیری, برنامه ریزی, ارزیابی و مدیریت,
ملخص المقالة :
سازمان ها امروزه به برون سپاري به ديد يك استراتژي مي نگرند. دستيابي به توانمندي ها و امكانات در كلاس جهاني، انعطاف پذيري در بلندمدت، بهبود عملكرد عملياتي، افزايش بهره وري، زمان پيشبرد کم، استفاده بهتر از تجهيزات، افزايش خروجي ها را می توان به عنوان دلایل برون سپاری نام برد. عوامل تاثیرگذار و معیارهایی وجود دارند که باعث بهبود عملکرد می شوند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و الویت بندی معیارهای برون سپاری خدمات در ادراه کل راه و شهرسازی مازندران انجام شد. روش تحقیق، از نظر هدف بنیادی-کاربردی و از نظر روش توصیفی – پیمایشی می باشد. جامعه آماری، مدیران و کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی و کارشناسان شرکت های خدمات دهنده به این اداره کل در سال ۱۳۹۸ بودند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه هایی که توسط محقق ساخته شده بود استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی این ابزار توسط متخصصان تایید و پایایی آن بر اساس ضریب ناسازگاری کمتر از 0.1 تحلیل گردید. داده های پژوهش پس از توزیع پرسشنامه های زوجی بین افراد، جمع آوری و سپس با کمک نرم افزار Expert Choice تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که معیارهای برون سپاری خدمات شامل: ارزیابی و مدیریت، تصمیم گیری و برنامه ریزی می باشد و همچنین معیار ارزیابی و مدیریت دارای نه زیرمعیار و تصمیم گیری و مدیریت هرکدام دارای هشت زیرمعیار بودند که وزن و درجه اهمیت معیارهای برون سپاری خدمات در این اداره کل دولتی به ترتیب شامل ارزیابی و مدیریت، تصمیم گیری و برنامه ریزی می باشد.
اشرف زاده، فرزاد. (1383). مدلی فراگیر براي برون سپاري خدمات، نشریه تدبیر، 147 ، 41-44.
باقری، مسلم؛ ابراهیمی، ابوالقاسم و کیانی، مهرداد.(1394). طراحی الگوي عوامل موثر بر تصمیم گیري جهت برون سپاري فعالیتها، نشریه بهبود مدیریت، 3 ، 166-137.
باقری، مسلم؛ ابراهیمی، ابوالقاسم و کیانی، مهرداد.(1394). طراحی الگوي عوامل موثر بر تصمیم گیري جهت برون سپاري فعالیتها، نشریه بهبود مدیریت، 3 ، 166-137.
چشم براه، محسن و مرتضوي، محسن.(1386). مدیریت برون سپاري اثربخش، تهران، موسسه کتاب مهربان نشر.
خوانساري زاده سيداحسان، شيرمحمدي مهدي.(1394). بررسي و اولويت بندي مخاطرات برون سپاري پروژه هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) (مطالعه موردي: پروژه هاي زيرساخت فناوري اطلاعات و ارتباطات)، مديريت فناوري اطلاعات ، 7 (1)، 69- 84.
رمضانی،ظریفه.(1389). بررسی و ارائه یک مدل تصمیم گیری جهت برون سپاری فرایندهای ساخت تاثیر با رویکرد فرایند تحلیل شبکه ایی در صنعت لوازم خانگی استان تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
سید جوادین، سیدرضا؛ حسنقلی پور، طهمورث و ولی پور، بهروز.(1390).فرآیند برونسپاري، تهران، انتشارات نگاه دانش نوین.
سیدجوادین، سید رضا. (1390). مروری جامع بر مفاهیم اساسی نظریههای مدیریت و سازمان، تهران، انتشارات نگاه دانش.
شهیدي، فریده؛ محمدیان، ایوب و یاري، علیرضا. (1386). ارایه مدلی سیستماتیک جهت شناسایی و تعیین استراتژیک فعالیت هاي قابل برون سپاري، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک.
عماد روغنیان ، زهرا افرند خلیلآباد.(1391). ارائه مدل انجام فرایند تصمیم گیری برون سپاری با استفاده از منطق فازی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی.
قادری،محسن.(1384). طراحی روش های بهینه برون سپاری فعالیت های فنآوری اطلاعات در سازمان تربیت بدنی . پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
معتدل محمدرضا، افشار كاظمي محمد علي و دست باز سارا(1389). ارائه مدلي جهت پشتيباني تصميمات برون سپاري پروژه هاي فن آوري اطلاعات با استفاده از متد تصميم گيري گروهي، پژوهش هاي مديريت. شماره 89 – تابستان. 1-14.
مهرگان ، محمدرضا، سلامي ،هادی و خواجه ، مصطفي .(1390). ارائه يك مدل تصميم گيري چند شاخصه جهت برون سپاري فرآيندهاي كسب و كار با استفاده ازتكنيك فرايند تحليل شبكهاي ، مجله مدیریت توسعه و تحول، 6 ، 30-17.
نوری کوهانی، پردیس، نورالسنا، رسول، عظیمی، نیما، صیاد، میدیا. (1393). تحلیل عوامل تأثیرگذار بر برونسپاری فعالیت های سازمانی. نشریه علمی مدیریت زنجیره تأمین، 16،40-45.
نويدي امير، تقي پورظهير علي، احمدي سيدعلي اكبر.(1396). ارائه مدلي براي برون سپاري فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي سازمان هاي دولتي (مورد: شرکت توزيع نيروي برق تهران بزرگ)، مديريت بر آموزش سازمان ها ، 6 (1) ، 179- 210 .
هداوند، سعید. (1389). مديريت كيفيت جامع در برنامه هاي آموزش مهندسي،نشریه فصلنامه آموزش مهندسي ايران، 47 ، 48-27.
وکیلی، سهیلا. (1386). برون سپاري، مدیریت بهینه و ... ، فصلنامه بانک صادرات ایران، 9، 26-40.
هاشمي قربانلو مهدي،(1386). طراحي سيستم پشتيبان تصميم گيري براي مديريت برون سپاري. پايان نامه دانشگاه تهران.
Amiti, M & Wei, S. (2004). Fear of service outsourcing: Isitjustified p.41.Cambridge:National Bureau of Economic Research,
IMF working paper WP/04/186. Beimborn, Daniel & Franke, Jochen & Weitzel, Tim. (2005). Drivers and Inhibitorsfor Outsourcing Financial Processes - A Comparative Survey of Economies of Scale, Scope, and Skill, Americas Conference on Information Systems (AMCIS).
Choudhry, A. Z. (2014). Application Outsourcing Governance Model, Master’s Thesis University in information, Linnaeus . erbl, M , etal. (2009). Global services outsourcing: Critical aspects and future directions. Florida: POMS 20th Annual Conference Orlando.
Goodwin Paul, George Wright. (2004). decision analysis for management judgment. third edition, John Wiley&Sons, Ltd. Horgos, D. (2007). International outsourcing some measurement problems: An empirical analysis of outsourcing activities in Germany. Hamburg: Department of Economics, Helmut Schmidt University.
Ikumapayi, O.M , Oyinbo, S.T, Akinlabi, E.T & Madushele N. (2020). Overview of recent advancement in globalization and outsourcing initiatives in manufacturing systems, Materialstoday:proceeding , 26, 1532-1539.
Jiang, Bin & Belohlavm, James A. & Young, Scott T. (2007). Outsourcing impact on manufacturing firms’ value: Evidence from Japan, Journal of Operations Management, 25, 885–900.
Kenyon,George N. & Meixell,Mary J. (2015). Success factors and cost management strategies for logistics outsourcing, Journal of Management and Marketing Research, 7, 1.
Khalili, k. Azizzadeh, F. & Adhami, A. (2014). Investigating the relationship between outsourcing and performance based on Balanced Score Card (Case study: Ilam Post Office). Journal of Data Envelopment Analysis and Decision Science. 1-11.
Kristiansen, Jan. (2001). A guide to effective outsourcing .international management program.
Lankford, W M & Parsa, F. (1999). Outsourcing: Aprimer. Management Decision, 37(4), 310–316.
Loundy, K. St. (1999). Outsourcing Savings Vanish. The Australian, August 17, p 59.
Meng, H. (2005). A decision Framework For Product Global outsourcing in small and medium-sized companies, MS Dissertation, University of Windsor(Canada).
Ok, T S. (2011). International outsourcing: Empirical evidence from the Netherlands. Journal of Business Economics and Management, 12(1), 131–143.
Olowu , D. (2003).Introduction new public management: An African reform paradigm. Africa Development, Xxvii (53),1-16.
Osborne, D & Gabler T. (1992). Reinventing Government : How the Entrepreneurlal Spirit is Transforming the Public Sector: Addissinon-Wesley. Reading MA.
Rajan, R S & Srivastava, S. (2007). Global outsourcing of services: Issues and implication. Harvard Asia Pacific Review, 9(1), 39–40.
Rajesh, R. & Ganesh, K. Pugazhendhi, S. (2013). Drivers for logistics outsourcing and factor analysis for selection of 3PL provider, Int. J. Business Excellence, 6(1), 37.
Rakovska, Miroslava, (2016). Characteristics of Logistics Outsourcing in Bulgaria: The Perspectives of the Logistics Service Providers and their Customers, Logistics & Sustainable Transport, 7(1), 18–27.
Rao, Kant, & Young, Richard R., (1994), Global Supply Chains, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 24 (6), 11 – 19.
Salanta, I , Ilies, L & Muresan, I. (2012). A Tudy on the Benefits and the Risks of Outsourcing Logistics in the Romanian Industry, Annals of the University of Oradea, Economic Science Series, 21(1), 1066.
Shuhong Wang a , Malin Song. (2017). Influences of reverse outsourcing on green technological progress from the perspective of a global supply chain. Science of the Total Environment. 595, 201–208.
Solansky, S. T. (2014). To fear foolishness for the sake of wisdom.
Wang, Sh, Song, M. (2017). Influences of reverse outsourcing on green technological progress from the perspective of a global supply chain, Science of the Total Environment, 595, 201–208.
Xiaowei Zhu. (2015). Management the risks of outsourcing: Time, quality and correlated costs. Transportation Research Part E, Logistics and Transportation. 90 -101.
Yang, C. Huang, J. (2000). A decision model for IS outsourcing. International Journal of Information Management. 20(3), 225-239.
Yang, D, Kim S, , (2007). Nam C. Won Min J. Developing a decision model for business process outsourcing, 343769 – 3778.
Zitkiene,R & Blusyte,U(2015). The management model for human-resource outsourcing among service companies. Intellectual Economics ,9 :80–89.