مدل ارتباطی موثر بر اثربخشی آموزش ضمن خدمت سازمان ها
الموضوعات :بهروز کاوه یی 1 , افسانه مظفری 2 , معصومه کبریایی 3
1 - سازمان سنجش اموزش کشور
2 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: مدل ارتباطی اثربخشی آموزش سازمانی یادگیری,
ملخص المقالة :
در سال های اخیر و همگام با پیشرفت های صورت گرفته در حوزه ارتباطات، عرضه خدمات آموزشی در ابعاد و اشکال مختلف در سطح جهان بیش از پیش مشهود است لیکن آنچه اهمیت آن را برای سازمان ها دو چندان می کند، وجود مدل بهینه ارتباطی است تا بتواند اثرگذاری آموزش سازمانی را ملموس تر نموده و سازمان ها را در پیشبرد اهداف شان یاری نماید. این پژوهش به دنبال طراحی مدل ارتباطی موثر بر یادگیری در آموزش سازمانهاست که با استفاده از روشهای کیفی و رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختار یافته بوده و بمنظور گردآوری اطلاعات، با بکارگیری روش نمونه گیری هدفمند با 15 نفر از مدیران، مدرسان و پرسنل بانک ملت مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفته و بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شده است. نتایج پژوهش حاضر، نشان دهنده استخراج بالغ بر 678 کد از مصاحبه ها 197 مفهوم و 27 مقوله است که در قالب مدل پارادایمی شامل اثربخشی آموزش سازمانی به عنوان پدیده محوری و شرایط علی، شرایط مداخله گر، راهبردها و عوامل پیامدی قرار گرفت.
امین الرعایا، سعیده و احمدی ، غلامرضا و نادی ، محمدعلی ، (1388). بررسی مولفه های سازمان یادگیرنده با یادگیری سازمانی در دبیرستان های دخترانه شهر اصفهان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. سال سوم، شماره4 ، زمستان1388، ص 73-91.#
ساعتچی ، محمود.(1382). روانشناسی بهره وری. تهران: موسسه نشر ویرایش ارسباران.#
Abbot,J.Learning make sense :re-creation education for a changing future.Letchworth :Education.1994.#
Bonwell,Charles; Eison,James. Active learning:Creation excitement in the classroom. ASHE-ERIC Higher Education Report1.Washington,D.C:George Washington University,1991.#
Chirp, S. 2001. "E-learning"; Available at: www.the journal.com/ magazine/ vault/article print
version.Cfm? Aid=3397.#
Creswell,J.W. (2005), Educational research : Planning,Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (2nd edition).#
Demirel, M. , Lifelong Learning and Schools in the Twenty-first Century, Procedia Social and Behavioral#
Gunn,Holly.Virtual Libraries, supporting student learning.(2002).available: http: www.accessware.ca/hgunn/special/pappers/virlib#
Hilgard, E. R. ; Bower, G. H. ; (1975),“Theories of Learning”, (4th ed), Englewood Cliffs, N.J:Prentice- Hall#
Hsieh, Hsiu-Fang, & Shannon, Sarah E. (8001). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research, 11(9), .1822-1811#
Lohman, M.C. (2005). A survey of factors influencing teachers engagement in informal learning groups in informal workplace learning avtivities.HUMMAN RESOURCE DEVELOPMENT QUARTERLY 16(4), 501-527.#
Neuman,D,"Learning and digital library".Library trands, Vol.45,No.4(1997):687-708#
Parker,Ch.D.2004.A descriptive study to identify deterrents to participation in employer-provided e-learning. Unpublished doctoral dissertation. CAPELLA UNIVERSITY. Degree PhD.#
Starr, S. (2003), Application of Mobile Technology in Learning & Teaching:M-learning, Learning & Teaching Enhancement Unit (LTEU), Briefing Paper.#
Talja, Sanna. (2007). The role of formal and informal learning . Journal of workplacelearning . Vol.19. pp. 469-481.#