استراتژی مسیریابی و زمان بندی بهینه وسایل امدادی برای تخلیه افراد سالم در شرایط بحران
الموضوعات :مهدی حیدری 1 , فاطمه صبوحی 2 , علی بزرگی امیری 3
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
3 - دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: مسیریابی زمان بندی پناهگاه فاجعه امدادرسانی,
ملخص المقالة :
هر ساله وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله، سونامی، طوفان و .. سبب بی خانمان شدن هزاران نفر، ایجاد خسارت های قابل توجه اجتماعی، اقتصادی و حتی باعث مرگ تعداد زیادی از افراد می شود. پس از وقوع فاجعه یکی از مهم ترین اقدامات حیاتی، تخلیه ی افراد سالم از مناطق حادثهدیده به پناهگاه ها است. در این مقاله یک مدل برنامه ریزی ریاضی خطی عدد صحیح مختلط برای مسیریابی و زمان بندی وسایل امدادی ارائه شده است. که امکان خدمت دهی به افراد سالم در هر منطقه ی حادثهدیده توسط چندین وسیله، امکان خدمت گرفتن از هر پناهگاه توسط چندین وسیله، وجود چندین مرکز بحران، محدودیت تعداد و ظرفیت وسایل، محدودیت ظرفیت پناهگاه ها و محدودیت پنجره های زمانی برای رسیدن وسایل به هر نقطه ی حادثهدیده و به هر پناهگاه در نظر گرفته شده است. در این مدل ریاضی، هدف کمینه سازی کل زمان رسیدن وسایل امدادی به نقاط حادثهدیده و پناهگاه ها است.
[1] A. R. Akkihal, "Inventory pre-positioning for humanitarian operations," Massachusetts Institute of Technology, 2006.
[2] K. Eshghi and R. C. Larson, "Disasters: lessons from the past 105 years," Disaster Prevention and Management: An International Journal, vol. 17, pp. 62-82, 2008.
[3] S. U. Ngueveu, C. Prins, and R. W. Calvo, "An effective memetic algorithm for the cumulative capacitated vehicle routing problem," Computers & Operations Research, vol. 37, pp. 1877-1885, 2010.
[4] D. R. Bish, "Planning for a bus-based evacuation," OR spectrum, vol. 33, pp. 629-654, 2011.
[5] H. Abdelgawad and B. Abdulhai, "Large-scale evacuation using subway and bus transit: approach and application in city of Toronto," Journal of Transportation Engineering, vol. 138, pp. 1215-1232, 2011.
[6] M. Hamedi, A. Haghani, and S. Yang, "Reliable transportation of humanitarian supplies in disaster response: model and heuristic," Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol. 54, pp. 1205-1219, 2012.
[7] G. M. Ribeiro and G. Laporte, "An adaptive large neighborhood search heuristic for the cumulative capacitated vehicle routing problem," Computers & Operations Research, vol. 39, pp. 728-735, 2012.
[8] S. Wohlgemuth, R. Oloruntoba, and U. Clausen, "Dynamic vehicle routing with anticipation in disaster relief," Socio-Economic Planning Sciences, vol. 46, pp. 261-271, 2012.
[9] F. Wex, G. Schryen, and D. Neumann, "Operational emergency response under informational uncertainty: a fuzzy optimization model for scheduling and allocating rescue units," 2012.
[10] X. Gan, Y. Wang, Y. Yu, and B. Niu, "An emergency vehicle scheduling problem with time utility based on particle swarm optimization," in Proceedings of the 9th international conference on Intelligent Computing Theories and Technology, 2013, pp. 614-623.
[11] L. Ke and Z. Feng, "A two-phase metaheuristic for the cumulative capacitated vehicle routing problem," Computers & Operations Research, vol. 40, pp. 633-638, 2013.
[12] F. B. Ozsoydan and A. Sipahioglu, "Heuristic solution approaches for the cumulative capacitated vehicle routing problem," Optimization, vol. 62, pp. 1321-1340, 2013.
[13] K. Lee, L. Lei, M. Pinedo, and S. Wang, "Operations scheduling with multiple resources and transportation considerations," International Journal of Production Research, vol. 51, pp. 7071-7090, 2013.
[14] K. Lee, L. Lei, and H. Dong, "A Solvable Case of Emergency Supply Chain Scheduling Problem with Multi-stage Lead Times," Journal of Supply Chain and Operations Management, vol. 11, p. 30, 2013.
[15] A. Pramudita, E. Taniguchi, and A. G. Qureshi, "Location and Routing Problems of Debris Collection Operation after Disasters with Realistic Case Study," Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol. 125, pp. 445-458, 2014.
[16] L. Özdamar, D. T. Aksu, and B. Ergüneş, "Coordinating debris cleanup operations in post disaster road networks," Socio-Economic Planning Sciences, vol. 48, pp. 249-262, 2014.
[17] X. Gan, Y. Wang, J. Kuang, Y. Yu, and B. Niu, "Emergency Vehicle Scheduling Problem with Time Utility in Disasters," Mathematical Problems in Engineering, 2014.
[18] F. Wex, G. Schryen, S. Feuerriegel, and D. Neumann, "Emergency response in natural disaster management: Allocation and scheduling of rescue units," European Journal of Operational Research, vol. 235, pp. 697-708, 2014.