فهرس المقالات علی بزرگی امیری


  • المقاله

    1 - استراتژی مسیریابی و زمان بندی بهینه وسایل امدادی برای تخلیه افراد سالم در شرایط بحران
    مدیریت فردا , العدد 51 , السنة 16 , تابستان 1396
    هر ساله وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله، سونامی، طوفان و .. سبب بی خانمان شدن هزاران نفر، ایجاد خسارت های قابل توجه اجتماعی، اقتصادی و حتی باعث مرگ تعداد زیادی از افراد می شود. پس از وقوع فاجعه یکی از مهم ترین اقدامات حیاتی، تخلیه ی افراد سالم از مناطق حادثه‌دیده به پناه أکثر
    هر ساله وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله، سونامی، طوفان و .. سبب بی خانمان شدن هزاران نفر، ایجاد خسارت های قابل توجه اجتماعی، اقتصادی و حتی باعث مرگ تعداد زیادی از افراد می شود. پس از وقوع فاجعه یکی از مهم ترین اقدامات حیاتی، تخلیه ی افراد سالم از مناطق حادثه‌دیده به پناهگاه ها است. در این مقاله یک مدل برنامه ریزی ریاضی خطی عدد صحیح مختلط برای مسیریابی و زمان بندی وسایل امدادی ارائه شده است. که امکان خدمت دهی به افراد سالم در هر منطقه ی حادثه‌دیده توسط چندین وسیله، امکان خدمت گرفتن از هر پناهگاه توسط چندین وسیله، وجود چندین مرکز بحران، محدودیت تعداد و ظرفیت وسایل، محدودیت ظرفیت پناهگاه ها و محدودیت پنجره های زمانی برای رسیدن وسایل به هر نقطه ی حادثه‌دیده و به هر پناهگاه در نظر گرفته شده است. در این مدل ریاضی، هدف کمینه سازی کل زمان رسیدن وسایل امدادی به نقاط حادثه‌دیده و پناهگاه ها است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی الگوی شایستگی‌های تخصصی و ارائه دوره‌های آموزشی رؤسای دانشکده‌ها: مطالعه موردی دانشگاه تهران
    فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی , العدد 31 , السنة 8 , زمستان 1400
    پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شایستگی‌های تخصصی رؤسای دانشکده‌های دانشگاه تهران و ارائه دوره‌های آموزشی مبتنی بر آن انجام شده است. رویکرد پژوهش کیفی و از دو روش تحلیل محتوا و مرور نظام مند استفاده شده است. ابتدا با کدگذاری کیفی شرح وظایف رؤسای دانشکده های دانشگاه تهران، أکثر
    پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شایستگی‌های تخصصی رؤسای دانشکده‌های دانشگاه تهران و ارائه دوره‌های آموزشی مبتنی بر آن انجام شده است. رویکرد پژوهش کیفی و از دو روش تحلیل محتوا و مرور نظام مند استفاده شده است. ابتدا با کدگذاری کیفی شرح وظایف رؤسای دانشکده های دانشگاه تهران، شایستگی های مربوطه استخراج شدند؛ سپس با مرور نظام‌مند مطالعات پیشین شایستگی های به دست آمده تکمیل و اصلاح شدند. درنهایت اعتبار یافته های پژوهش با روش تحلیل و بازبینی نخبگان و همکاران مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس یافته های پژوهش، الگوی سه لایه شایستگی های تخصصی رؤسای دانشکده ها شامل 9 شایستگی تخصصی و 17 زیرشایستگی در قالب سه دسته بندی کلّی است. این دسته بندی ها شامل شایستگی های ارتباطی و حمایتی (توانایی نمایندگی مؤثر و دفاع از دانشکده و توانایی برقراری تعامل مؤثر)، شایستگی های آموزشی، پژوهشی و تخصصی (رهبری و مقبولیت علمی، توانمندی ارائه خدمات تخصصی دانشکده به جامعه، توانمندی ارتقاء فرآیندهای یاددهی- یادگیری دانشکده، توانایی ارتقاء فرآیندهای پژوهشی دانشکده و آگاهی از سیاست ها، قوانین و برنامه های مربوط به دانشکده) و شایستگی های مدیریت سرمایه انسانی (توانایی ارتقاء برنامه های کارکنان و دانشجویان دانشکده و توانایی جذب و توسعه مؤثر اعضای هیأت علمی دانشکده) می باشد. همچنین بر پایه الگوی شایستگی‌های تخصصی طراحی شده و با استفاده از نظر خبرگان به منظور توسعه و ارتقاء شایستگی‌های رؤسای دانشکده‌ها، عناوین دوره های آموزشی به همراه سرفصل‌های آموزشی شان پیشنهاد شدهاند. تفاصيل المقالة