جهت¬گیری¬های راهبردی در سطح کسب و کار و تاثیر آن بر عملکرد برند
الموضوعات :امیر غفوریان شاگردی 1 , علی پورنگ 2 , امید بهبودی 3
1 - دانشگاه بین المللی امام رضا
2 - دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
3 - مديريت
الکلمات المفتاحية: جهتگیریهای راهبردی سطح کسب وکار راهبرد آیندهنگر راهبرد تدافعی عملکرد برند ,
ملخص المقالة :
موفقیت یک کسب و کار بی شک ناشی از عملکرد برند آن کسب و کار است. عملکرد شرکت تحت تاثیر مزیت رقابتی، و مزیت رقابتی، نتیجه و خروجی راهبردهای یک بنگاه است که برتری یک شرکت نسبت به رقبایش در بازار را نشان میدهد. راهبردهای کسب و کار عبارت است از اقداماتی یکپارچه در جستجوی مزیت رقابتی. این راهبرد، به نوعی برنامه مديريت براي يك حوزه فعالیت یا کسب و کار معين از سازمان است كه منابع سازمانی را به منظور دسترسي به عملكرد موفقيتآميز در آن کسب و کار، هدايت ميكند. پژوهش حاضر به بررسی جهت گیری های راهبردی در سطح کسب وکار و تاثیر آن بر عملکرد برند شرکتهای پذيرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1388 تا 1393 پرداخته است. جامعه آماری پژوهش کلیه شرکت های فعال در بورس اوراق بهادار تهران بود که با فیلترهای صورت گرفته در نهایت تعداد 110 شرکت به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شد. در اين پژوهش شرکتها از نظر جهت گیری های راهبردی در سطح کسب وکار به دو دسته شرکتهای آيندهنگر و شرکتهای تدافعی تقسیم شده اند و برای تعیین راهبرد هر شرکت از سیستم امتیازدهی ترکیبی استفاده شد. همچنین برای اندازهگیری عملکرد برند از دو شاخص مالی بازده داراييها، بازده حقوق صاحبان سهام استفاده شده است. نتايج پژوهش حاضر نشان میدهد که نوع جهت گیری های راهبردی شرکت ها در سطح کسب و کار تاثیر معناداری بر عملکرد برند شرکت از طریق هر دو شاخص مورد استفاده دارد؛ به عبارت دیگر رابطه مستقیم و معنادار بین جهت گیری های راهبردی شرکت ها در سطح کسب و کار و عملکرد برند آنها از طریق شاخصهای مالی عملکرد برند وجود دارد.
1. رحمانی نوروزآباد، سامان؛ صداقت، پرستو و حبیبی، فاتح (1393). تاثیر عوامل راهبردی داخلی بر عملکرد مالی صنایع تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 17، صص 72-51.#
2. زارعی متین، حسن؛ جامپراز می، مونا؛ یزدانی، حمیدرضا و ساداتپیریایی، هانیه (1389). بررسی رابطه بین گرایش استراتژیک شرکت با عملکرد سازمانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن. مدیریت بازرگانی، سال 2، شماره 6، صص 112-97.#
3. غفاریان، وفا (۱۳۸۹). استراتژی: نمایی۳۶۰درجه. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، چاپ اول.#
4. #. Porter, M. (1985). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. Free Press New York.
5. #Barney, Jay B. (2002). Gaining and Sustaining Competitive Advantage, Mass.: AddisonWesley.
6. #Rumelt, R. (2003). What in the World is Competitive Advantage?. Policy Working Paper, No.105: pp. 1
7. #Hannagan, T. (2002). Mastering Strategic Management, NY, Palgrave :Publishers Ltd Inc
8. Aharony, J., C.J. Lin and M.P. Loeb.(1993). Initial public offerings, accounting choices and earnings management.# Contemporary Accounting Research: Vol 10, No 1: pp.61#-81.
9. غفاریان، وفا (۱۳۸۹). استراتژی: نمایی۳۶۰درجه. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی،چاپ اول.#
10. تنایی، محسن و مخبخواه، محمد (1393). بررسی رابطه بین استراتژی کسب و کار با کیفیت سود و بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار. پژوهشهای تجربی حسابداری، شماره 13، صص ۱۰۵-۱۲۷.#
11. Walker, O. and Ruekert, R. (1987). Marketing’s Role in the Implementation of Business Strategies: A Critical Review and Conceptual Framework. Journal of Marketing:Vol 51: PP. 15–33#.
12. قنبرصادقی، علی (1388). ارزیابی عملکرد براساس کارت امتیازی متوازن. پایاننامه کارشناسی ارشد، سنندج، دانشگاه آزاد سنندج.#
13. نادی قمی، ولی و زارع، مجید (1382). ارزیابی متوازن. تدبیر، شماره 132، صص 42-41.#
14. حسنی، علی؛ موسوی بازرگان، سیدجلال و قدیری نیا، محمد (1392). عملکرد برند، مفهومسازی و اندازهگیری. فصلنامه گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ.#
15. رضوانی، حمیدرضا و سهامخدم، مازیار (1391). تناظر استراتژی کسب و کار با عدم اطمینان محیطی (مورد مطالعه: شرکتهای پگاه فارس و شام شام). کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال 4، شماره 7، صص 104-88.#
16. Slater, S. F. and Olson, E. M. (2000). Strategy type and performance: The influence of sales forces management. Strategic Management Journal: Vol 21, No 8: pp. 813-829#.
17. Walker, O.C.; Boyd, H.W.; Mullins, J. and Larreche, J. (2003). Marketing strategy: A decisionfocused approach. 4th ed; New York: McGraw-Hill Book Company.#
18. Miles, R. E. and Snow, C. C. (1978). Organizational strategy, structure, and process. New York: Mc Graw-hill Book Company.#
19. Rugman, A. M. and Verbeke, A. , (1988). Does Competitive Strategy Work for Small Business. Journal of Small Business and Entrepreneurship: Vol 5, No 3: PP. 45-49 .#
20. Tan, H. , Weston, R. and Tang, Y. (2006). Applying the Miles and Snow's Business Strategy Typology to China's Real Estate Development Industry: A Research Framework. Auckland, New Zealand: The University of Auckland .#
21. Tripathy, A. (2006). Strategic Positioning and Firm Performance. University of Texas at Dallas, 186 pages .#
22. Walker, O. and Ruekert, R. (1987). Marketing’s Role in the Implementation of Business Strategies: A Critical Review# and Conceptual Framework. Journal of Marketing: Vol 51:pp. 15#–33.
23. Ittner, C. , and Larcker, D. (1997). Product Development Cycle Time and Organizational Performance. Journal of Marketing Research: Vol 34, No1: pp. 13-23# .
24. کفاش پور، آذر. هرندی، عطااله. فاطمی، سیده زهرا. (1393). نقش ارزش برند مبتنی بر مشتری در تاثیر تبلیغات بر پاسخ مصرف کننده. کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال 6، شماره 12، صص 148-137.#
25. آقا زاده، هاشم. جعفری، عماد. اسمعیلی، حسین (1394). بررسی رابطه همخوانی شخصیت مصرف کننده با برند، هویت پذیری مصرف کننده از برند و نیات رفتاری پس از خرید. راهبردهای بازرگانی، شماره پیاپی 22، شماره 6 ، صص 40-17.#
26. Aaker DA. (2010). Building strong brands. Pocket: London#
27. احمدوند، فرزانه، سرداری، احمد (1393). بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر پاسخهای مصرفکنندگان. راهبردهای بازرگانی، سال 21، شماره 4، صص 78-63.#
28. Lee, J., Park, S. Y., Baek, I., and Lee, C.-S. (2008). The impact of the brand management system on brand performance in B–B and B–C environments. Industrial Marketing Management, Vol 37, No7: pp. 848–855.#
29#. O'Cass, A., and Weerawardena, J. (2010). The effects of perceived industry competitive intensity and marketing-related capabilities: Drivers of superior brand performance. Industrial Marketing Management: Vol 39, No4: pp. 571-581.
30. Baldauf, A., Cravens, K. S., Diamantopoulos, A., and Zeugner-Roth, K. P. (2009). The Impact of Product-Country Image and Marketing Efforts on Retailer-Perceived Brand Equity: An Empirical Analysis. Journal of Retailing:V ol 85, No4: pp. 437–452#.
31. Foubert, B., and Gijsbrechts, E. (2010). Please or Squeeze? Brand performance implications of constrained and unconstrained multi-item promotions. European Journal of Operational Research: Vol 202: pp. 880-892#.
32. Ghosh, A. k., Chakraborty, G., and Ghosh, D. B. (1995). Improving brand performance by altering consumers’ brand uncertainty. Journal Of Product & Brand Management:Vol 4, No5: pp. 14-20#.
33. Lassar, W. M. (1998). Control systems in supplierretailer relationships and their impact on brand performance. Journal of Retailing and Consumer Services: Vol 5(2): pp. 65-75#.
34. Baldauf, A., Cravens, K. S., and Binder, G. (2003). Performance consequences of brand equity management: evidence from organizations in the value chain. Journal of Product & Brand Management: vol 12, No4: pp.220- 236#.
35. Keller, K. L., and Lehmann, D. R. (2003). How do brands create value?. Marketing Management: vol 12, No3: pp. 26-31#.
36. Foster G. (1986). Financial Statement Analysis. New Jersey: PrenticeHall Inc.#
37. Sukmono, S. (2015). Effect Type Strategy, Investment Opportunity Set In Relation Between Managerial Ownership And Accounting Conservatism. Research Journal of Finance and Accounting: Vol 6, No 3: pp. 195-207#.
38. Rajiv, D. B., Raj, M., and Arindam. T. (2014). Does a Differentiation Strategy Lead to More Sustainable Financial Performance than a Cost Leadership Strategy?. Management Decision: Vol 52, No 5: Pp. 872 – 896#.
39. Yasheng, C., and Johnny, J. (2014). Business Strategy, Executive Compensation and Firm Performance. Journal Accounting and Finance: Vol 54: Pp. 113–134.
40. Nurul Houqe, M., Kerr, M. and Monem, M. (2013). Business Strategy and Earnings Quality. Electronic copy available at: http://ssrn.com/abstract=2198626#.
41. Nandakumar, M.K., Ghobadian, A., and O’Regan, N. (2011). Generic Strategies and Performance – Evidence from Manufacturing Firms. International Journal of Productivity and Performance Management: Vol 60, No 3: Pp. 222-251#.
42. مرادی، محمد و سپهوندی، سعیده (1394). تاثیر استراتژیهای رقابتی بر پایداری عملکرد مالی و ریسک. پژوهشهای حسابداری مالی، شماره 25، صص 90-75.#
43. حدادیان، عليرضا؛ منظمی برهانی، مسعود و ابراهيم رحيمی (1393). تاثيراستراتژیهای تمرکز و تمایز بر عملكرد با در نظر گرفتن نقش واسط قابليتهای بازاریابی و قابليتهای تكنولوژی. اولين کنفرانس بينالمللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی، رشت، ایران.#
44. هنربخش، سمیرا؛ بیرجندی، حمید و بیرجندی، مسعود (1391). بررسی اثر نسبی استراتژیهای تجاری بر روی ارتباط بین اهرم مالی و عملکرد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، شماره 15، صص 47-59.#
45. عربصالحی، مهدی؛ مؤیدفر، رزیتا و سجاد کریمی (1390). تاثير ریسک محيط، استراتژی شرکت و ساختار سرمایه بر عملكرد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله پژوهشهای حسابداری مالی، سال 4، شماره 3، صص70-47.#
46. نوری فرد، یداله و مليحه درستكار (1389). تاثير استراتژی مدیریت هزینه بر عملكرد مالی بلندمدت شرکتهای برتر پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. همایش بررسی راهكارهای ارتقاء مباحث حسابداری مدیریت در صنعت، دورود، ایران.#
47. نائبزاده، شهناز (۱۳۸۸). بررسی رابطه بین سازگاری استراتژی کسب و کار با استراتژی تولیدی و عملکرد شرکت سایپادیزل. فصلنامه مدیریت، شماره۱۷، صص۱۱-۳۶.#
48. دلاور ، علي (1384). مباني نظري و عملي پژوهش در علوم انساني و اجتماعي. چاپ چهارم، تهران: انتشارات رشد.#
49. مشکی (1390 ). تعیین عوامل مؤثر بر عملکرد شرکتهای بورسی با استفاده از روش گشتاورهای تعمیمیافته و حداقل مربعات تعمیمیافته برآوردی. مجله پیشرفتهای حسابداری، سال 6، صص 119-91.#
50. زراء نژاد، منصور و ابراهیم انواری (1384). کاربرد دادههای ترکیبی در اقتصادسنجی. فصلنامه بررسیهای اقتصادی، دوره 2، شماره 4، صص 21-52.#