رابطه رهبری تحول آفرین و عملکرد سازمانی: بررسی نقش تعدیلگری یادگیری سازمانی
الموضوعات :مجید فیض پور 1 , امید بهبودی 2 , امیر غفوریان شاگردی 3
1 - دانشگاه امام رضا
2 - مديريت
3 - دانشگاه بین المللی امام رضا
الکلمات المفتاحية: یادگیری سازمانی رهبری تحول آفرین عملکرد سازمانی,
ملخص المقالة :
لازمه تغییر و تحولات مستمر سازمانی در محیط های پویا و در حال تغییر امروز، وجود راهبرانی بصیر، راهبردی یا به عبارت روشن تر، رهبران تحول آفرین است. به دلیل توجه فزاینده به عامل رهبری در ایجاد تحولات و عملکرد سازمانی در سطح دنیا و نقش آن در یادگیری سازمانی، در این تحقیق سعی بر آن شده است که رابطه بین رهبری تحول آفرین و عملکرد سازمانی با نقش تعدیلگری یادگیری سازمانی مورد بررسی قرار گیرد. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان بانک صادرات می باشد که حجم آن 243 نفر می باشد. تعداد نمونه ی برآورد شده براساس فرمول کوکران 108 نفر مشخص و جهت جمع آوری داده ها از روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک استفاده شده است. در پژوهش حاضر از سه پرسشنامه ی، رهبری تحول آفرین: مک کول-کندی و اندرسون (2002)، یادگیری سازمانی: آراگون و همکاران(2007) و گارسیا مورالس(2004)، و عملکرد سازمانی: مورای و کوتابه (1999)، جهت سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شده است. تحلیل داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار آماری علوم اجتماعی (SPSS) و لیزرل (Lisrel) و با روش های همبستگی و رگرسیون انجام شده است. نتایج نشان می دهد که رهبری تحول آفرین بر عملکرد سازمانی از طریق یادگیری سازمانی چه مستقیم و چه غیر مستقیم تاثیر گذار است. همچنین یادگیری سازمانی نیز بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبتی دارد.
اکبری، مینا، کارنما، اسدا...، ملاحسینی، علی. (1392)، بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و عملکرد سازمانی (نمونه پژوهی: سازمانهای دولتی استان کرمان). توسعه سازمانی پلیس، شماره4، صص86-64.#
تابلی، حمید، تیرگر، هدایت ا...، مظفری، لیلا، مرتضوی، حمید، مهرابی فر، فاطمه. (1391)، بررسی رابطه بین سبک تحول آفرین و خلاقیت کارکنان در سازمانهای دولتی شهرستان نی ریز، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره دوم، شماره اول، صص25-1.#
دانایی فرد، حسن، الوانی، سید مهدی، آذر، عادل. (1388)، روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت:رویکردی جامع، تهران: اشراقی- صفار.#
رهنورد، فرج اله. (1387)، عوامل موثر بر ارتقای عملکرد سازمانهای بخش دولتی ایران، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، سال هشتم، شماره چهارم، صص100-77.#
زالی، محمدرضا. (1383)، رهبری تحول آفرین، فصلنامه مصباح، سال سیزدهم، شماره 52.#
زمردیان، اصغر. (1386)، مدیریت تحول(استراتژی ها، کاربرد و الگوهای نوین)، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی. #
Hair J.F., Anderson R.E., Tatham R.L., Black W.C. (1999), Análisis Multivariante. Madrid, Prentice Hall.#
Ho, L. (2008), What Affects Organizational Performance?. Industrial Management & Data System, 108-118.#
Judeh, M, (2010), Transformational leadership: A study of gender differences in private universities, Proceedings of Annual London Business Research Conference, 12-14 July.#
Kurland, H. et al. (2010), Leadership style and organizational learning: the mediate effect of school vision, Journal of Educational Administration, 48(1), 7-30.#
Mavrinac, M. A. (2005), Transformational leadership peer mentoring as a values based learning process, Libraries and the Academy, 3(5), 391.#
McColl-Kennedy J.R., Anderson R.D. (2002), Impact of leadership style and emotions on subordinate performance, Leadership Quarterly, 13(2), 545–559.#
Murray J.Y., Kotabe M. (1999), Sourcing strategies of U.S. service companies: a modified transaction-cost analysis, Strategic Management Journal, 20(2), 791–809.#
Nonaka I., Takeuchi H. (1995), The knowledge-creating company: how Japanese companies create the dynamics of innovation, Oxford University Press, New York.#
Scott S.G., Bruce R.A. (1994), Determinants of innovative behavior: a path model of individual innovation in the workplace, Academy of Management Journal, 37(4), 580–607. #
Senge P., Roberts C., Ross R.B., Smith B.J., Kleiner A. (1994), The fifth discipline fieldbook, Doubleday Publ, New York.#
Sila, I. (2007), Examining the Effects of Contextual Factors on TQM and Performance through the Lens of Organizational Theories: An Empirical Study, Journal of Operations Management, 25, 83-109.#
Singh, k. (2008), Relationship between learning organization and transformational leadership: banking organizations in India, International Journal of Business and Management Science, 1(1), 97-111#
Tierney P., Farmer S.M., Graen G.B. (1999), An examination of leadership and employee creativity: the relevance of traits and relationships, Personnel Psychology, 52(5), 591–620.#
Vorhies DW, Harker M, Rao CP. (1999), The capabilities and performance advantages of market driven firms, European Journal of Marketing, 33(11/12), 1171–202.#