تشبیه ، قالب تصویر ساز در غزل وحشی بافقی
الموضوعات :
1 - علوم انسانی
2 - دانشگاه آزاد خوی
الکلمات المفتاحية: وحشي بافقي, غزل, تصویر¬, آفرینی, صور خيال , تشبيه ,
ملخص المقالة :
تصویر، اگر اساس شعر نباشد ، یکی از عناصر اصلی سازندة آن است ؛ شاعران با آفرینش تصاویر شعری خود ضمن آن که توان خیال پردازی خود را به نمایش می گذارند ، گرایش-های فردی و نیز سبک شخصی و دوره ای خویش را نیز نمایان می کنند . این پژوهش با عنوان « تشبیه ، قالب تصویر ساز در غزل وحشی» ، غزلیات این شاعر را از نظرگاه کمیّت و کیفیّت انواع تصاویر مورد بررسی قرار داده است و با بهره گیـری از ملاحظات سبک شناسانه مشخص می سازد کـه این شاعـر اوج تصویر آفرینی خود را در غزلیاتش نمایان ساخته و با توجه به گرایش او به ساده گویی، تشبیه را تقریباً به میزان استعاره استفاده کرده است .
1. ابراهيمي. مختار. (1378 ). شعر رندانه(بررسي سبک شخصي حافظ). چاپ اول. اصفهان: انتشارات مولانا .
2. حافظ. شمس الدین.(1370). ديوان غزليات. تصحيح خليل خطيب رهبر. تهران: انتشارات صفي علي شاه .
3. دهخدا. علی اکبر.(1334 ). لغت نامه. تهران: دانشگاه تهران .
4. زرين کوب. عبدالحسین. ( 1375). از گذشتة ادبي ايران. چاپ اول. تهران: انتشارات الهدي.
5. شفيعي کدکني. محمدرضا. ( 1382). ادبيات فارسي از عصر جامي تا روزگار ما. ترجمه حجت¬الله اصيل. چاپ دوم. تهران: نشر ني.
6. شمیسا. سیروس.( 1381). بيان و معاني. چاپ هفتم. تهران: انتشارات فردوس .
7. ـــــــــــ ( 1374). سبک شناسي شعر. چاپ نهم. تهران: انتشارات فردوس.
8. فرخي سيستاني .(1386 ). ديوان اشعار. به کوشش محمد دبيرسياقي. تهران: انتشارات زوّار.
9. گلچين معاني. احمد. ( 1374). مکتب وقوع در شعر فارسي. مشهد : انتشارات دانشگاه فردوسي.
10. محجوب. محمد جعفر. (1385). خاکستر هستي. چاپ سوم. تهران : نشر مرواريد .
11. معين. محمد. (1364 ). فرهنگ فارسي. تهران: انتشارات اميرکبير .
12. نعماني. شبلی (1363 ). شعرالعجم يا تاريخ شعرا و ادبيات ايران. ترجمه سيد محمد نقي فخرداغي گيلاني. چاپ سوم. تهران: انتشارات دنياي کتاب .
13. وحشي بافقي .کمال¬الدین. (1370). ديوان اشعار. تصحيح محمد عباسي. تهران: انتشارات فخر رازي .
14. ـــــــــــــــــ.. (1338 ). ديوان اشعار. مقدمه وتصحيح حسين نخعي . بي جا.