مدلیابی معادلات ساختاری ارتباط بین تجربه مراقبت در کودکی، حساسیت به طرد، پذیرش بیقید و شرط خود و تصور از آینده در کودکان و نوجوانان کار
الموضوعات :نرجس قاسمی 1 , یاسر رضاپور میرصالح 2 , محمدهادی صافی 3
1 - گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.
2 - گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.
3 - گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.
الکلمات المفتاحية: پذیرش بیقید و شرط, تجربه مراقبت در کودکی, تصور از آینده, حساسیت به طرد, کودکان کار.,
ملخص المقالة :
کودک کار یکی از آسیبهای اجتماعی جامعه امروز است. هدف این پژوهش ارزیابی مدل ساختاری پذیرش بیقید و شرط خود، حساسیت به طرد، تصور از آینده و تجربه مراقبت در کودکی در کودکان کار بود. این مطالعه از نوع همبستگی بود که به روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. از بین کودکان کار شهرهای یزد و اصفهان در سال 1399، 160 نفر به شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای پذیرش بیقید و شرط چمبرلین و هاگا، حساسیت به طرد داونی و فلدمن، انتظار از آینده مک ویرتر و تجربه مراقبت در کودکی بیفولکو، براون و هریس پاسخ دادند. یافتهها نشان داد که پذیرش بیقید و شرط بر حساسیت به طرد تأثیر منفی معنادار داشت (05/0>P). مراقبت نامناسب در دوره کودکی با تصور از آینده رابطه منفی معنادار و با حساسیت به طرد رابطه مثبت معنادار داشت. همچنین حساسیت به طرد بر تصور از آینده تأثیر منفی معنادار داشت(05/0>P). یافتهها از تأثیر مستقیم پذیرش بیقید و شرط بر تصور از آینده حمایت نکردند. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که با بهبود کیفیت مراقبت در کودکی و پذیرش بیقید و شرط خود و کاهش حساسیت به طرد در کودکان کار میتوان به بهبود زندگی آنان کمک کرد.
افشاری، محسن؛ حجازی، الهه؛ اژهای، جواد؛ صادقی، ناهید. (1397). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس چشمانداز زمان آینده و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی، 22(2)، 138-122.
افشانی، سیدعلیرضا؛ عسگری ندوشن، عباس؛ حیدری، محمد؛ نوریان نجفآبادی، محمد. (1391). تحلیلی بر وضعیت کودکان خیابانی و کار در شهراصفهان. مجله جامعهشناسی کاربردی، 23(4)، 85-102.
اکرمی، لیلا؛ ملک پور، مختار؛ عابدی، احمد. (1399). نقش واسطهای سبک های فرزندپروری والدین با مشکلات دورهی بلوغ. مجله روانشناسی، 4(24)، 416-395.
باقرنژاد، ام البنین؛ حسنزاده، رمضان؛ عباسی، قدرت الله. (1398). مقایسه اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و روان درمانی کوتاه مدت راه حل محور بر اضطراب درد و پذیرش خود بیماران مبتلا به سرطان پستان. مجله سلامت اجتماعی، 6(3)، 253-263.
خوشکام، سمیرا؛ بهرامی، فاطمه؛ رحمتالهی، فرحناز؛ و نجارپوریان، سمانه. (1393). خصوصیات روان¬سنجی پرسشنامه حساسیت به طرد در دانشجویان. پژوهش روانشناختی، 17(1)، 24-44.
شفیعآبادی، عبدالله؛ نیکنام، ماندانا. (1394). رابطهی کمالگرایی با فرسودگی شغلی در پرستاران: نقش واسطهای خویشتنپذیری غیر مشروط. فصلنامه مطالعات روانشناختی، 11(1)، 115-139.
شید عنبرانی، بهناز؛ گل، علیرضا؛ فرهادیان، فاطمه؛ طیب، زهرا؛ نامور طباطبایی، سیدسجاد. (1399). نقش بدرفتاري هاي عاطفي دوران کودکي در پيش بيني پرخاشگري بزرگسالي. مجله روانشناسی، 24(1)، 74-57.
وامقی، مروئه؛ رفیعی، حسن؛ سجادی، حمیرا؛ رشیدیان، آرش. (1390). مرور نظاممند مطالعات کودکان خیابانی در یک دهه اخیر در ایران: عوامل خانوادگی مرتبط و پیامدهای خیابانی شدن کودکان. دوفصلنامه مسائل اجتماعی ایران، 2(1)، 135-165.
یزد خواستی، فریبا؛ قاسمی، سحر. (1398). رابطه بین شخصیت والدین و طرد و پذیرش کودکان توسط آنها. نشریه مطالعات روانشناسی تربیتی، 7(12)، 131-144.
Aloia, L. S., & Warren, R. (2019). Quality Parent–Child Relationships: The Role of Parenting Style and Online Relational Maintenance Behaviors. Communication Reports, 32(2), 43-56.
Arnett, J. A. (2004). Adolescence and emerging adulthood: A cultural approach (2nd ed.), Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ.
Bifulco, A., Bernazzani, O., Moran, P. M., & Jacobs, C. (2005). The childhood experience of care and abuse questionnaire (CECA. Q): validation in a community series. British Journal of Clinical Psychology, 44(4), 563-581.
Cigno, A., & Rosati, F. C. (2005). The economics of child labour. Oxford University Press on Demand.
Crous, G., & Bradshaw, J. (2017). Child social exclusion. Journal of Children and Youth Services Review, 80, 129-139.
D’Argembeau, A., & Mathy, A. )2011(. Tracking the construction of episodic future thoughts. Journal of Experimental Psychology, 140, 258–271.
Das, R. N. (2019). A study on the living conditions of child labor working in Tinsulia town of Assam. Global Journal for Research Analysis, 8(10).
De Bilde, J., Vansteenkiste, M., & Lens, W. (2011). Understanding the association between future time perspective an self-regulated learning through the lens of self-determination theory. Learning and Instruction, 21, 332-344.
Godin.J. (2010). The effect of the Enneagram on psychological well–being and unconditional self–acceptance of young adults. A dissertation submitted to the graduate faculty in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy, Iowa State University Ames.
Habib, R. R., Ziadee, M., Abi Younes, E., & Harastani, H. (2020). Syrian refugee child workers: Gender differences in ergonomic exposures and musculoskeletal health. Applied ergonomics, 83, 102983.
Höltge, J., McGee, S. L., Maercker, A., & Thoma, M. V. (2018). Childhood Adversities and Thriving Skills: Sample Case of Older Swiss Former Indentured Child Laborers. The American Journal of Geriatric Psychiatry, 26(8), 886-895.
Iovu, M. B., Hărăguș, P. T., & Roth, M. (2018). Constructing future expectations in adolescence: relation to individual characteristics and ecological assets in family and friends. International Journal of Adolescence and youth, 23(1), 1-10.
Jibeen, T. (2017). Unconditional self-acceptance and self-esteem in relation to frustration intolerance beliefs and psychological distress. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 35(2), 207-221.
Karakuş, M., & Gündüz, S. (2012). Socio-cultural situation of street children and their expectations about future. International Journal of Business and Social Science, 3(16).
Kawamoto, T., Nittono, H., & Ura, M. (2015). Trait rejection sensitivity is associated with vigilance and defensive response rather than detection of social rejection cues. Frontiers in psychology, 6, 1516.
Khaleque, A. (2017). Perceived parental hostility and aggression, and children’s psychological maladjustment, and negative personality dispositions: A meta-analysis. Journal of Child and Family Studies, 26(4), 977–988.
Khaleque, A., Uddin, M. K., Hossain, K. N., Siddique, M. N. E. A., & Shirin, A. (2019). Perceived parental acceptance–rejection in childhood predict psychological adjustment and rejection sensitivity in adulthood. Psychological Studies, 64(4), 447-454.
Kraines, M. A., Kelberer, J. A., & Wells, T. (2018). Rejection sensitivity, interpersonal rejection, and attention for emotional facial expressions. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 59, 31-39.
Lansford, J. E., Malone, P. S., Dodge, K. A., Pettit, G. S., & Bates, J. E. (2010). Developmental cascades of peer rejection, social information processing biases, and aggression during middle childhood. Development and Psychopathology, 22(3), 593–602.
Levy, S., Ayduk, O., & Downey, G. (2002). The role of rejection sensitivity in people’s relationships with significant others and valued social groups. In M. Leary (Ed.), Interpersonal rejection. Oxford, UK: Oxford University Press.
McWhirter, P. T. (2008). Enhancing adolescent substance abuse treatment engagement. Journal of Psychoactive Drugs, 40(2), 173-182.
Merrick, M. T., Ports, K. A., Ford, D. C., Afifi, T. O., Gershoff, E. T., & Grogan-Kaylor, A. (2017). Unpacking the impact of adverse childhood experiences on adult mental health. Child Abuse & Neglect, 69, 10–19.
Nurmi, J. (1991). How do adolescents see their future? A review of the development of future orientation and planning. Developmental Review, 11, 1–59.
Nurmi, J.-E. (1987). Age, sex, social class, and quality of family interaction as determinants of adolescents’ future orientation: A developmental task interpretation. Adolescence, 22, 977-991.
Pedersen, S., Vitaro, F., Barker, E. D., & Borge, A. I. (2007). The timing of middle-childhood peer rejection and friendship: Linking early behavior to early-adolescent adjustment. Child Development, 78(4), 1037–1051.
Reasoner, R.W. (1983). Enhancement of self-esteem in children and adolescents. Fam Community Health, 6,51-64.
Rohner, R. P. (2004). The parental acceptance rejection syndrome: Universal correlates of perceived rejection. Journal of American Psychologist, 59, 827-840.
Rohner, R. P., Melendez, T., & Kraimer-Rickaby, L. (2008). Intimate partner acceptance, parental acceptance in childhood, and psychological adjustment among american adults in ongoing attachment relationships. Cross-Cultural Research, 42(1), 13-22.
Romano, E., Babchishin, L., Marquis, R., & Fre ́chette S. (2015). Childhood Maltreatment and Educational Outcomes. Trauma, Violence, & Abuse, 16(4), 418–37.
Romero, E., Downey, G., Berenson, K., Ayduk, O., & Kang, N. J. (2010). Rejection sensitivity and the rejection–hostility link in romantic relationships. Journal of personality, 78(1), 119-148.
Smith, N., Lam, D., Bifulco, A., & Checkley, S. (2002). Childhood experience of care and abuse questionnaire (CECA. Q). Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 37(12), 572-579.
Turney, K., & Wildeman, C. (2017). Adverse childhood experiences among children placed in and adopted from foster care: Evidence from a nationally representative survey. Child Abuse & Neglect, 64, 117–129.
Williams, K. D. (2001). Ostracism. New York: Guilford Press.