نقش واسطه ای منبع کنترل در رابطه بین روان بنه های ناسازگار اولیه و اضطراب اجتماعی نوجوانان
الموضوعات :سیدولی اله موسوی 1 , سجاد رضائی 2 , ستاره عاطفی کرجوندانی 3 , حمید جوان پرست 4
1 - دانشگاه گیلان
2 - دانشگاه گیلان
3 - دانشگاه گیلان
4 - دانشگاه گیلان
الکلمات المفتاحية: نوجوانان, اضطراب اجتماعی, روان بنه های ناسازگار اولیه, منبع کنترل,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر درصدد است به تعیین نقش واسطه ای منبع کنترل در رابطه بین روان بنه های ناسازگار اولیه و اضطراب اجتماعی نوجوانان بپردازد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر شاغل به تحصیل مدارس دولتی و غیردولتی مقطع متوسطه ناحیه 1 شهر رشت در سال تحصیلی 92- 93 بودند. لذا نمونه ای به حجم 400 نفر به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای، انتخاب شدند و به مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (SAS-A)، پرسشنامه روان بنه های ناسازگار یانگ و مقیاس منبع کنترل راتر پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی واسطه ای به روش بارون و کنی تحلیل شدند. تحلیل های همبستگی پیرسون نشانگر رابطه مثبت و معنی دار بین روان بنه حوزه بریدگی و طرد، حوزه خودگردانی- عملکرد مختل، حوزه محدودیتهای مختل، حوزه دیگر جهت مندی، حوزه بازداری و اضطراب اجتماعی به ترتیب با مقادیر 60/0، 55/0، 39/0، 54/0، 50/0 بود. همچنین یافته ها نشان داد در این رابطه منبع کنترل قادر به تعدیل رابطه اضطراب اجتماعی و روان بنه های ناسازگار اولیه (در هیچیک از حوزه ها) نیست.
استوار، صغري و رضويه، اصغر. (1382). بررسي ويژگي هاي روانسنجي مقياس (SAS-A) جهت استفاده در ايران. اضطراب اجتماعي براي نوجوانان ارايه شده در پنجمين همايش سراسري بهداشت رواني كودكان و نوجوانان.
استواری، صغری؛ خیر، محمد و لطیفیان، مرتضی. (5831) با عنوان بررسی سوء گیری حافظه شناختی در نوجوانان با اختلال اضطراب اجتماعی. مجلة روانشناسی 93. 01(3). 463-943.
بیرامی، منصور، اکبری.، ابراهیم.، قاسمپور، عبدالله.، و عظیمی، زینب. (1391). بررسی حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و مولفه های تنظیم هیجانی در دانجشویان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی و بهنجار. مطالعات روانشناسی بالینی. 2 (8). 43- 69.
حسین چاری، م. (1376). مقایسه منبع کنترل دانش آموزان دبیرستانی شاهد و غیرشاهد شهر جیرفت. پایان نامه کارشناسی ارشد منتشر نشده دانشگاه شیراز. دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی.
دارابی، ج. (1374). مقایسه سبک های اسناد در نمونه ای از دانش آموزان شهری و روستایی و رابطه ی آن با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد منتشر نشده. دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی.
رزم زن، زینب؛ محمدی، نوراله. (1395). اثربخشی برنامه تعدیل سوگیری شناختی بر سوگیری توجه، علائم اضطراب اجتماعی و ترس از ارزیابی منفی. مجله روانشناسی 77. 20(1). 57.
زادحسن، زهره؛ سراج خرمی، ناصر. (1390). رابطه نگرانی از تصویر بدنی،طرحواره های ناسازگار اولیه و ناگویی خلقی با اضطراب اجتماعی در بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی. مجله روانشناسی اجتماعی. 10 (38). 80- 61.
عارف نیا، سمانه؛ سرندی، چرویز، یوسفی، رحیم. (1391). مقايسه ي طرح واره هاي ناسازگار اوليه در دانش آموزان دوره ي راهنمايي داراي اضطراب مدرسه و دانش آموزان عادي. مجله روانشناسی مدرسه.1(4). 89- 74.
مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن؛ بهارلو، رویا. (8731). رابطه کمال گرایی و اضطراب اجتماعی در دانشجویان. مجلة روانشناسی. 3 (3). 842-132.
یانگ، جفری. (4831). شناخت درمانی اختلالات شخصیت. رویکرد طرحواره محور. ترجمه حسن حمیدپور. تهران: انتشارات آگه.
يوسفي، ناصر؛ اعتمادي، عذرا؛ بهرامي، فاطمه؛ فاتحي زاده، مريم السادات؛ احمدي، سيداحمد و بشليده، كيومرث. (1387). مقايسه طرحواره ها در زوجين عادي و طلاقي در شهر اصفهان. مجلة روان پزشكي و روان شناسي (انديشه و رفتار سابق).
Barlow, D. H. (2002). Anxiety and its disorder: The nature and treatment of anxiety and panic (2nd ed.). New York: Guilford Press.
Barlow, D.H., & Durand, V.M.(2005).Anxiety disorders. In D. Barlow ,& V.M. Durand (Eds.), Abnormal psychology: An integrative approach (4th ed.,pp.120–167).Belmont, CA: Thomson Wadsworth.
Beck, A. T (1987). Cognitive models of depression. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 1, 5-37.
Beck, A.T.,& Greenberg, R.L. (1985). Anxiety disorders and phobias: A cognitive approach. Basic, New York.
Beidel, D.C.,& Turner, S.M. (1998). Shy children, phobic adults: The nature and treatment of social anxiety disorders. Washington, DC US.: American Psychological Association.
Beidel, D.C.,& Turner, S.M. (2007). Shy children, Phobic adults: Nature and treatment of social anxiety disorders. Washington, DC US: American Psychological Association. Dio. 10. 1037-11533.
Calvete, E., & Orue, I. (2008). Ansiedad social y esquemas cognitivos disfuncionales.Psicología Conductual, 16(1), 5-21.
Chelminski, I., & Zimmerman, M. (2003). Pathological worry in depressed and anxious patients. Journal of Anxiety Disorders, 17(5), 533-546.
Clark, D.M.,& Wells. A. (1995). A cognitive model of social phobia. Social phobia: Diagnosis, Assessment, and Treatment, 41(68), 00022-3.
Cloitre, M., Heinberg, R.G., Liebowitz, M. R.,& Gitow, A. (1992). Perceptions of control in panic disorder and social phobia. Cognitive Therapy and Research , 16(5), 569-577.
Darcy, K., Davila, J., & Beck, J. G. (2005). Is social anxiety associated with both interpersonal avoidance and interpersonal dependence? Cognitive Therapy and Research, 29(2), 171–186.
Essau, C.A., Conradt, J.,& Peterman, F. (1999). Frequency and comorbidity of social phobia and social fears in adolescents. Behavior Research and Therapy, 37(9), 831- 843.
Foa, E.B.,& Kozak, M.J. (1986). Emotion processing of fear: exposure to corrective information. Psychological Bulletin, 99(1), 20.
Furmark, T., Tillfors, M., Marteinsdottir, I., Fischer, H., Pissiota, A., Langstorm, B.,& Fredikson, M. (2002). Common changes in cerebral blood flow in patients with social phobia treated with citalopram or cognitive- behavioral. Arc Hives of General Psychiatry, 59(5), 425- 433.
Heinberg, R. G.,Brozovich, F.A., Rapee, R.M., Hofmann., S.,& Dibartolo, P. (2010). A cognitive- behavioral model of social anxiety disorder: update and extension. Social anxiety: Clinical, Developmental, and Social Perspectives, 2, 395- 422.
Kennedy, B.L., Lynch, G.V.,& Schwab, J.J. (1998). Assessment of locus of control in patients with anxiety and depressive disorders, Journal of Clinical Psychology. 54(4), 509- 515.
Kessler, R.C., Barglund, P., Demler, O., Jin, R.,& Walters, F.E. (2005). Life time prevalence and age of onset distributions of DSM-IV disorders in national comorbidity survey replication. Archives in General Psychiatry, 62, 593- 602.
Leary, M.R., Koch, E.J.,& Hechenbleikner, N.R. (2001). Emotional responses to interpersonal rejection. Interpersonal Rejection. 145- 166.
Leung, A. W., & Heimberg, R. G. (1996). Homework compliance, perceptions of control, and outcome of cognitive-behavioral treatment of social phobia. Behaviour Research and Therapy, 34(5), 423-432.
Mairet, K., Boag, S.,& Warburton, W.(2014). How important is temperament? The relationship between copying styles, early maladaptive schemas, and social anxiety. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 14(2), 171- 190.
Pascal, A., Christine, A., & Jean, L. (2008). Development and validation of the Cognitive Inventory of Subjective Distress. International Journal of Geriatric Psychiatry, 23, 1175-1182.
Pinto-Gouveia, J., Castilho, P., Galhardo, A.,& Cunha, M. (2006). Early maladaptive schemas and social phobia. Cognitive Therapy and Research, 30(5), 571-584.
Rapee, R.M.,& Heinberg, R.G. (1997). A cognitive-behavioral model anxiety in social phobia. Behavior research and therapy, 35, 741- 756.
Roelofs, J., Onckels, L.,& Muris, P. (2013). Attachment quality and psychopathological symptoms in clinically referred adolescents: the mediating role of early maladaptive schema. Journal of Child and Family Studies, 22(3), 377-375.
Rotter, J. B., Chance, J. E., & Phares, E. J. (1972). Applications of a social learning theory of personality. New York: Holt Rihenhart and Winston, 1-624.
Thomas, G.P., & Kin Mee, D.A.(2005). Changing the learning environment to enhance students’ metacognition in Hong Kong primary school classrooms, Learning Environments Research .8(2): 221–243.
Vernberg, E.M., Abwender, D.A., Ewell, K.K.,& Beer, S.H. (1992). Social anxiety and peer relationships in early adolescence: A prospective analysis. Journal of Clinical Child Psychology, 21(2), 189-196.
Young, J..E., Klosko, J.S.,& Weishaar, M.E. (2003). Schema therapy: A practitioners Guide. New York: Guilford Publication.