حق بر هنر و هویت برای کودکان از منظر متون منظوم فارسی (اشعارحافظ، مولانا، سعدی، فردوسی و...)
الموضوعات :شهریار شادیگو 1 , فریبا پروانه 2 , مهری توتونچیان 3
1 - استادیار، گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 - مربی، گروه آموزشی علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه حقوق و علوم سیاسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: هنر, حقوق کودکان, دوران کودکی, هویتیابی, ادبیات فارسی,
ملخص المقالة :
در شرایط امروز جامعه مسأله هویت در دوران کودکی مسألهای اساسی است، زیرا در صورت عدم توجه به آن نسل فعلی و آینده را دچار عدم تعادل و سردرگمی خواهد کرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی حق بر هنر و هویت برای کودکان از منظر متون منظوم فارسی (اشعار حافظ، مولانا، سعدی، فردوسی و...) انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع تحلیل کیفی به صورت کتابخانهای و با استفاده از تکنیک فیشبرداری و استفاده از منابع نظری و تئوری درباره هویتیابی کودکان میباشد با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت هویتیابی کودکان در بسترهایی چون خانواده، جامعه و نظام تعلیم و تربیت پا به عرصه وجود میگذارد، لذا گسترش آن در گرو توسعه این بسترهاست. بدینجهت هنگامی که پژوهشگران موضوع هویتیابی کودکان را میکاوند، ابتدا زمینه رشد و توسعه افراد و سپس توسعه جامعه را فراهم میآورند. توجه به حقوق کودکان در ابعاد مختلف نیز در کانون توجه جوامع و ادیان متفاوت در دنیا قرار دارد، به طوری که همواره قوانین متعدد در این زمینه از سوی سازمانها و نهادهای مختلف به تصویب رسیده است. شناخت حق بر هنر، ادبیات و هویت کودک، به عنوان حقوق اساسی او نقش مؤثری در فرایند شکلگیری هویت کودک دارد. والدین اولین و نزدیکترین مرجعی هستند که باید حقوق کودکان را در تمامی موارد اعم از آموزش و هویتیابی رعایت نموده و مسلماً در این زمینه یک پدر و مادر آگاه بیشترین و مفیدترین کمک را میتواند به فرزندش ارائه دهد. همچنین بررسی هنر در اشعار فارسی بیانگر تأثیر هنر بر پرورش شخصیت و هویتیابی کودکان و تکامل اخلاقی و توجه به بعد جسمانی انسان است.
1. Binder L. Crises and Sequences in Political Development. Translated by Khajeh Sarvi GH-R. Tehran: Research Institute for Strategic Studies; 2001.
2. Rakhsh Khorshid Z, Salari I. The Role of Art in Educating and Learning Children's Social Behaviors. Sari: The First International Conference on Management, Accounting, Educational Sciences and Resistance Economics; Action and Practice, Baran Andisheh Scientific Research Company; 2016.
3. Meghdadi MM. Jurisprudential study of the right of art for children. Quarterly Journal of Art Theology 2016; 3(7): 108-136.
4. Salahshour S, Mortazavi Z. Elements of identity and the process of identification in preschool children in the context of Islamic-Iranian culture. Yazd: National Conference on the Identity of Islamic Iranian Children in Preschool; 2018.
5. Pourjafar F, Badakhshan E. Investigating the concept of child identity, how it is formed and the role of the family in the Islamic identity of children. Yazd: National Conference on the Identity of Islamic Iranian Children in Preschool; 2018.
6. Jennifer M, Atia S, Brandi R. Cultural Identity Through Art(s) making. Australian Journal of Teacher Education 2014; 39(7): 15-30.
7. Saligheh M. The role of art and literature, poetry and fiction in the process of identifying children. Yazd: National Conference on the Identity of Islamic Iranian Children in Preschool; 2018.
8. Noorani M. Investigating the role of literature (story and poetry) in establishing the identity of Iranian children. Yazd: National Conference on the Identity of Islamic Iranian Children in Preschool; 2018.
9. Ahmadi Dastjerdi M, Abedi Jebeli M. The role of literature as a national-spiritual capital in the formation of children's national identity. Yazd: National Conference on the Identity of Islamic Iranian Children in Preschool; 2018.
10. Satarian T. The Role of Art and Literature in the Process of Identifying Children. Preschool Educational Development 2019; 10(3): 23-18.
11. Seif S, Kadivar P, Karami Nouri R, Lotfabadi H. Developmental Psychology (1). 27th ed. Tehran: Samt; 2018.
12. Dehkhoda A. Dictionary. Tehran: Tehran University; 1998.
13. Moin M. Moin Culture (Persian). Tehran: Zarrin; 2007.
14. Alexander V. Sociology of Arts A Description of the Beautiful and Popular Forms of Art. Translated by Rawdrad A. 2nd ed. Tehran: Shadrangh; 2014.
15. Amid H. Amid Persian Dictionary. 44th ed. Tehran: Milad; 2012.
16. Jenkins R. Social Identity. Translated by Yarahmadi T. Tehran: Shirazeh; 2002.
17. Al-Taie A. Ethnic Identity Crisis in Iran. Tehran: Shadegan; 1999.
18. Mastoviski M. Identité de I’Europe central. Paris: Institut d’Etudes Slaves; 1995.
19. Cuche D. La notion de culture dans les sciences sociales. Paris: La Découverte; 2001.
20. Kariminia MM. Laws, rights and types of rights. Journal of Knowledge 2003; 12(70): 82-88.
21. Garb E. Social Inequality: The Views of Classical and Contemporary Theorists. Translated by Siahpoosh M, Gharavizad AR. 2nd ed. Tehran: Contemporary; 2002.
22. Baert P. Social Theory in the Twentieth Centry. London: Polity Press; 1998.
23. Bourdieu P. Historical development of pure aesthetics. Translated by Farhadpour M. Arghenoon 2000; 3(17): 147-166.
24. Bourdieu P. The Field of Culthral Production. Cambridge: Polity; 1993.
25. Inglis D, Hoghson J. Sociology of Art Ways of Seeing. Translated by Mohammadi J. Tehran: Ney; 2016.
26. Iman MT, Noshadi MR. Qualitative content analysis. Quality of Research in the Humanities 2015; 3(2): 15-44.
27. Giddens A. Sociology. Cambridge: Polity Press; 1989.
28. Rahmani M, Piri F, Hajiloo A. Protecting the child's right to life in armed conflict from the perspective of Islam and international documents with a view to Yemeni children. Child Rights Quarterly 2019; 1(3): 73-100.
29. Covention on the Rights of Child. Article.1, 8, 9, 24.
30. The Holy Quran. Room: 30.
31. Nahj al-Balagha. Sermon 216.
32. Ramin A. Fundamentals of Sociology of Art. 14th ed. Tehran: Ney; 2013.
33. Aminpour Q. Poetry and Childhood. Tehran: Morvarid; 2006.
34. Fallahian N, Aram MB, Naderi M, Ahmadi A. Methods of teaching social studies. 2nd ed. Tehran: Iran Textbook Publishing Company; 2012.
35. Peter H. Theoretical and Critical Perspectives in Children's Literature. Translated by Kermani AR, Ebrahimabadi AR. Tehran: Arun; 2003.