برسی تاثیر فناوری واقعیت افزوده بر الهام بخشی روانشناختی و رفتاری مشتریان فروشگاههای اینترنتی
الموضوعات :یزدان شیرمحمدی 1 , مهرشاد فخاری نیا 2
1 - دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - دانشگاه پبام نور
الکلمات المفتاحية: واقعیت افزوده, الهام بخشی رفتاری, نوستالژی خرید, کیفیت افزودنی,
ملخص المقالة :
با پیشرفت تکنولوژی در قرن حاضر و افزایش روز افزون فروشگاههای اینترنتی این سوال ذهن فروشندگان و بازاریابان را به خود مشغول میکند که در این فضای رقابتی چگونه و با استفاده از چه فناوری می توان مصرف کنندگان کالا و محصولات را بیشتر تحت تأثیر قرار داد. یکی از این فناوریهای جدید که قابلیت الهام بخشی در رفتار مشتریان را دارد واقعیت افزوده است. واقعیت افزوده اطلاعات مجازی را در درک کاربر از دنیای واقعی پوشش داده و ادغام میکند. با توجه به چشمانداز رو به رشد فناوری واقعیت افزوده در عرصه جهانی شرکت ها به طور فزایندهای به استفاده از واقعیت افزوده در تبلیغات خود علاقهمند شدهاند. این پژوهش دانش بیشتری در رابطه با پتانسیلهای نهفته فناوری واقعیت افزوده در بازاریابی ایجاد میکند. در این زمینه استدلال ما اینگونه است که استفاده از فناوری واقعیت افزوده در اپلیکیشن فروشگاههای اینترنتی میتواند منجر به الهام بخشی روانشناختی و رفتاری مشتریان برای خرید محصولات شود. جامعه آماری این تحقیق کاربران فروشگاه اینترنتی دیجیکالا در اداره شهرداری منطقه چهار کرج با حجم نمونه ۱۷6 نفر انتخاب و با پرسشنامه که روایی و پایایی آن تأیید شده مورد سنجش قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمعیت شناختی و استخراج شاخص های مرکزی از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS 24و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smartاستفاده شده است. یافتهها حاکی از اثر مثبت و معنادار نقش این فناوری بر الهام بخشی روانشناختی و رفتاری مشتریان دارد.
1- رضوانی تبار، مهدی، اسلامی، سیامک. "شناسایی چالش های توسعه تکنولوژی مرتبط با شبکه سازی و ارتباطی در مراکز رشد دانشگاهی تهران". فصلنامه رشد فناوری، سال شانزدهم، شماره 64، صص25-15، 1399.
2- دسترنج، نسرین. "شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری فناوری در کشورهای در حال توسعه". فصلنامه رشد فناوری، سال شانزدهم، شماره 61، صص 69-62، 1399.
3- آقاحسین شیرازی، بهنام. "ارائه مدلی جهت بررسی تاثیر نوع وب سایت، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بر خرید مشتریان در فضای مجازی." چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت،حسابداری و اقتصاد با تاکید بر بازاریابی منطقه ای و جهانی، تهران - دانشگاه شهید بهشتی، دبیرخانه دائمی کنفرانس، ۱۳۹۸.
4- سیادت، سیدمحمد، محمدیان هلالی، کوثر، محرابی محرا، لیلا. "یک مدل پیشنهادی برای رویکرد گسترش واقعیت افزوده در ارتباطات بازاریابی". دومین همایش بین المللی مهندسی برق، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، همدان، 1397.
5- P. A. Rauschnabel, R. Felix, C. Hinsch." Augmented reality marketing: how mobile AR-apps can improve brands through inspiration". Journal of Retailing and Consumer Services, Elsevier, vol. 49, pp. 43–53, 2019.
6- C. Hackl and G. Wolfe. "Marketing New Realities: An Introduction to Virtual Reality and Augmented Reality Marketing Branding, and Communications" . Cold Spring, NY: Meraki Press, 2017.
7- M. Beck, D. Crie." I virtually try it… I want it! Virtual fitting room: a tool to increase on-line and off-line exploratory behavior, patronage and purchase intentions". Journal of Retailing and Consumer Services, Elsevier, vol. 40, pp. 279-286, 2018.
8- J. Heller, M. Chylinski, K. de Ruyter, D. Mahr, D. I. Keeling. "Let me imagine that for you: transforming the retail frontline through augmenting customer mental imagery ability". Journal of Retailing, Elsevier, vol. 95, pp. 94-114, 2019.
9- T. Bottger, T. Rudolph, H. Evanschitzky, T. Pfrang. "Customer inspiration: conceptualization, scale development, and validation". Journal of Marketing, vol. 81, pp 116–131. 2017.
10- M. N. Shiota, T. M. Thrash, A. F. Danvers, J. T. Dombrowski. "Transcending the self: awe, Elevation, and inspiration". Handbook of Positive Emotions. Guilford Press, New York, NY, pp. 362–377, 2017.
11- C. Hinsch, R. Felix, P. A. Rauschnabel. "Nostalgia beats the wow-effect: Inspiration, awe and meaningful associations in augmented reality marketing". Journal of Retailing and Consumer Services, Elsevier, vol. 53, pp. 231-239, 2020.
12- M. E. Porter, J. E. Heppelmann. "Why Every Organization Needs an Augmented Reality Strategy". Harvard Business Review 95, no. 6, pp 46–57, 2017.
13- V. Venkatesh, J. Y. Thong, X. Xu. "Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology". MIS Quarterly, Vol. 36, No. 1, pp. 157-178, 2012.
14- BCG. (2018). Augmented reality: Is the camera the next big thing in advertising? . Available: https://www.bcg.com/publications/2018/augmented-reality-is-camera-next-big-thing-advertising.aspx
15- T. Hilken, K. de Ruyter, M. Chylinski, D. Mahr, D. I. Keeling. "Augmenting the eye of the beholder: exploring the strategic potential of augmented reality to enhance online service experiences". Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 45, pp 884–905, 2017.
16- J. Scholz, K. Duffy. "We ARe at home: how augmented reality reshapes mobile marketing and consumer-brand relationships". Journal of Retailing and Consumer Services, Elsevier, vol. 44, pp. 11-23, 2018.
17- S. P. Tsai, " Augmented reality enhancing place satisfaction for heritage tourism marketing". Journal Current Issues in Tourism, vol. 23, pp. 1078-1083, 2020.
18- A. Poushneh, A. Z. Vasquez-Parraga. "Discernible impact of augmented reality on retail customer’s experience, satisfaction and willingness to buy". Journal of Retailing and Consumer Services, Elsevier, vol. 34, pp 229-234, 2017.
19- E. Stephan, C. Sedikides, T. Wildschut, W. Y. Cheung, C. Routledge, J. Arndt. "Nostalgia-evoked inspiration: mediating mechanisms and motivational implications". Personality & Social Psychology Bulletin, vol 41, pp 1395-1410, 2017.
20- N. Moorhouse, M. C. tom Dieck, T. Jung. "Technological Innovations Transforming the Consumer Retail Experience: A Review of Literature". Augmented Reality and Virtual Reality, pp 133-143, 2018.