ارائه چارچوبی نو از بازاریابی ویروسی در کسب و کار بر خط: تحلیل کیفی با تکنیک های فرافکنی
الموضوعات :الهام فاضلی ویسری 1 , محمدجواد تقی پوریان 2 , رضا طاولی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
الکلمات المفتاحية: بازاریابی ویروسیشبکه های اجتماعیتکنیک فرافکنیتحلیل محتوامفهوم پردازی,
ملخص المقالة :
بازاریابی ویروسی یک سیاست بازاریابی است که مردم را به بازگو کردن پیام بازاریابی شما به دیگران برمی انگیزد. مزیت بازاریابی ویروسی این است که بازاریابان می توانند با هزینه های تقریبا معادل صفر مشتری ایجاد کنند و ارتباطات از حالت بازاریاب- مصرف کننده به طرف مصرف کننده- مصرف کننده جابجا شود. با توجه به فراگیر شدن روش بازاریابی ویروسی و همچنین با توجه به فراگیر شدن اینترنت در سطح جامعه، محقق سعی دارد در این پژوهش این مسئله را بسنجد که با توجه به نقش بازاریابی ویروسی چه مولفه های جدید دیگری را می توان شناسایی کرد و هدف تحقیق حاضر مفهوم پردازی مولفه های بازاریابی ویروسی در کسب و کار برخط می باشد. بدین منظور از تکنیک های فرافکنی در یک مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 15 نفر در نسلهای سه گانه (X، Y و Z) که معروف به نسل ملینیوم در بازاریابی می باشند، استفاده شده است که از طریق تحلیل محتوا و نرم افزار مکس کیو دی ای، 76 کد باز، 21 کد محوری و 6 مولفه جدید در حوزه بازاریابی ویروسی از قبیل خدمات برخط، جذابیت برخط، ریسک پذیری برخط، ترغیب برخط، اعتماد برخط و پشتیبانی برخط شناسایی شده است. نتایج بدست آمده می تواند به صاحبان کسب و کارهای برخط در توسعه فعالیت های کم هزینه و همچنین به آنها جهت رفاه و پاسخگویی سریع به کاربران و پیشرو بودن از رقبا در شرایط رقابتی امروز کمک نماید.
1- قوامی, علی, صرافی زاده قزوینی, اصغر, بدیع زاده, علی, عالم تبریز, اکبر. (1398). عوامل تاثیرگذار بر کارآفرینی سازمانی فناورانه: با رویکرد کسب و کارهای الکترونیک. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری 7(3), 37-61..
2- آسترکی، حمید (1398). تاثیر بازاریابی ویروسی در خرید خدمات بانکی. پایان نامه کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی تاکستان.
3- حیدری، عاطفه (1398). بررسی نقش بازاریابی ویروسی بر خرید اجباری و وفاداری مشتریان در فروشگاه های ورزشی مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار.
4- پور خلیل، الهه (1397). تاثیر تبلیغات اینترنی بر بازاریابی ویروسی(مطالعه تطبیقی فروشگاه دیجیکالا و وال مارت). پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی نراق. .
5- احمدی نوری، مطهره (1395) اثرات انتظار گرایش، هنجارهای ذهنی و وفاداری مصرف کننده بر نگرش بازاریابی ویروسی و تبلیغات شفاهی رسانه های اجتماعی؛ پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس. .
6- اسکندری فرانک (1395) فرآیند ایجاد مشترک ارزش در واحدهای کارافرینی کوچک و متوسط با استفاده از بازاریابی ویروسی به عنوان یک ابزار برندسازی:یک رویکرد دینامیک سیستم؛ پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور کرج. .
7- لنبانی مارانی سمیرا(1394). بررسی تأثیر بازاریابی ویروسی بر خرید اجباری(مطالعه موردی: فروشگاه های اینترنتی(؛،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه ملایر. .
8- دانایی فرد، حسن؛ آذر، عادل؛ الوانی، سید مهدی. (1398). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. نشر اشراقی، صفار. .
9- Barry J.M.& Gironda.J.T. (2017) Operationalizing thought leadership for online B2B marketing. Industrial Marketing Management. Available online 22 November 2017, in press.
10- Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2011).“Two hearts in three-quarter time: How to Vol.54, PP: 253-263.waltz the social media/viral marketing dance”, Journal of Business Horizons. Vol.54, PP: 253-263.
11- Domingos and M. Richardson, "Mining the network value of customers," in Proceedings of the seventh ACM SIGKDD international conference on Knowledge discovery and data mining, 2001, pp. 57-66.
12- Long.C & Wing Wong.R.C. (2014). Viral Marketing for Dedicated Customers. Information Systems,46,1-23.
13- Jason Y.C. Ho and Melanie Dempsey(2016)”Effective marketing communicationvia social networking site : The moderating role of the social tel” Journal of Consumer Marketing, Vol. 52 No. 5, pp. 35-40.
14- Hsiang, H. L., Yu, N.W. (2019). Interrelationships between Viral Marketing and Purchase Intention via Customer-Based Brand Equity. Journal of Business and Management Sciences, 7( 2), 72-83.
15- Uditi Rawat; Rajiv Prasad. (2015). Is Viral Marketing an effective and reliable method of advertising and branding? A perspective of Gen- Y of India. International Conference on Advances in Computing, Communications and Informatics (ICACCI),1839-1842.
16- Lekhany, L.M. (2014). The Impact of Viral Marketing on Corporate Brand Reputation. Business & Economics Research Journal, 13(2),213-230.
17- Zh. Zhang; Y. Shi; J. Willson; D. Zhu Du; G. Tong. (2017). Viral marketing with positive influence. IEEE INFOCOM-IEEE Conference on Computer Communications,1-8.
18- Bruyn, G. L.Lilien. (2008). The Impact of Viral Marketing on Corporate Brand Reputation. Business & Economics Research Journal, 25(3),151-163.
19- Akyol, S. (2013). Social Media and Marketing: Viral Marketing. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 2(8),586-590.
20- Fan, S. Leng, K. Yang; J. He. (2018). Gathering Point-Aided Viral Marketing in Decentralized Mobile Social Networks. IEEE Systems Journal, 12(2),1566-1576.
21- Dafonte-Gómez, A., Míguez-González, M. I., & Corbacho-Valencia, J. M. (2020). Viral Dissemination of Content in Advertising: Emotional Factors to Reach Consumers. Communication & Society, 33(1), 107-120.
22- Sawaftah, D., Calıcıoglu, C., & Awadallah, R. (2020). The relationship between viral marketing and consumer purchase intention, the moderator role of brand image and age: Evidence from smartphone users in North Cyprus. Management Science Letters, 10(6), 1307-1320.
23- Liu and H. Liang. (2016. In Influence analysis for celebrities via public cloud and social platform. IEEE Congress on Evolutionary Computation (CEC), 13(8),53-62.
24- Sharma, R. R., & Kaur, B. (2019). E-mail viral marketing: modeling the determinants of creation of “viral infection”. Management Decision.
25- Fadil, A. (2015). Value co-creation process in small and medium enterprise by utilization of viral marketing as a branding tool: a system dynamic approach. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 169(5), 258-265.
26- Gunawan, D. D., & Huarng, K. H. (2015). Viral effects of social network and media on consumers’ purchase intention. Journal of Business Research, 68(11), 2237-2241.
27- Miquel-Romero, M. J., & Adame-Sánchez, C. (2013). Viral marketing through e-mail: the link company-consumer. Management Decision.
28- Zernigah, K. I., & Sohail, K. (2012). Consumers' attitude towards viral marketing in Pakistan. Management & Marketing, 7(4), 645.