تأثیر قابلیتهای ضروری بازاریابی بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان
الموضوعات :مجید نمکیان 1 , امیدعلی کهریزی 2
1 - دانشگاه آزاد کرمانشاه
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
الکلمات المفتاحية: بازاریابی قابلیتهای ضروری بازاریابی شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری,
ملخص المقالة :
امروزه شرکتهای پیشرو سعی مینمایند از طریق توجه به عوامل با اهمیت برای مشتریان به بهترین نحوه ممکن سودآوری خود را افزایش دهند. این نکته کلیدیترین پایه موفقیت آنها و بر پایه بازاریابی است. لذا پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و اولویتبندی قابلیتهای ضروری بازاریابی بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری است. پژوهش حاضر از نظر اجرا و شیوه گردآوری دادهها جز پژوهشیهای توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری 750 نفر و نمونه مورد بررسی 254 نفر از کارکنان و مدیران شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری استان کرمانشاه است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون، نشان داد که بین قابلیتهای بازاریابی و عملکرد شرکتهای دانشبنیان همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد و همچنین نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد "بازاریابی خدمات"، "بازاریابی اینترنتی" و "بازاریابی محصولات جدید" بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان تأثیر دارند. در نهایت براساس نتایج آزمون فریدمن بعد بازاریابی بینالملل و صادرات با ضریب 61/7 دارای بیشترین تأثیر و بازاریابی خدمات و اینترنتی در ردههای بعدی قرار دارند.
1- کاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری. "اصول بازاریابی"، ترجمه بهمن فروزنده، تهران: نشر آتروپات، 1384.
2- رضایی دولتآبادی، حسین و خائفالهی، احمد. "مدلی برای تعیین میزان تأثیر بازارگرایی با توجه به قابلیت بازاریابی"، دوره 10، شماره 1، 1384.
3- حسینی، مریمالسادات، "ارتباط قابلیت بازاریابی شرکتهای بازارگرا با عملکرد شرکت"، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه الزهرا، 1388.
4- قليپور، مجتبي و وحدت آزاد، محمدعلي و صالح اولياء، محمد و خادمي زارع، حسن "شناسايي و اولويتبندي چالشهاي شرکتهاي دانشبنيان با استفاده از روش شبکه عصبي مصنوعي" (مطالعه موردي: شرکتهاي دانشبنيان يزد)، فصلنامه رشد فناوري، سال دوازدهم، شماره 2، 1394.
5- ربيعي، علي و علياکبري، سميرا و محمودخاني، زهرا." رتبهبندي چالشهاي توسعه محصول جديد در شرکتهاي دانشبنيان"، پژوهکده سياستگذاري علم فناوري و صنعت دانشگاه صنعتي شريف، دومين همايش ملي مديريت پژوهش و فناوري، 1390.
6- بهبودی، داوود و امیری، بهزاد. "رابطه بلندمدت اقتصاد دانشبنیان و رشد اقتصادی در ایران"، سیاست علم و فناوری بهار و تابستان، 2(4):23-32، 1389.
7- دهدشتی شاهرخ، زهره. "ناطق، محمد، احسانی، راضیه، تبیین رابطه قابلیتهای بازاریابی و عملکرد مالی سازمان"، مدیریت بازرگانی، دوره 9: 103-128، 1396.
8- اورک، فرزانه و بابایی زکلیکی، محمدعلی. "ارزیابی ارتباط بین قابلیتهای بازاریابی و عملکرد سازمان در شرکتهای تولیدکننده موادغذایی در شهر تهران"، مدیریت برند، 2(2)، 147-176، 1394.
9- حمیدیزاده، محمدرضا، خیرخواه عسکرآباد، محمدرضا. "بررسی تأثیر قابلیتهای مدیریت دانش بازاریابی بر عملکرد سازمان در صنعت پتروشیمی"، کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال 4، شماره 8، صص 35-40، 1391.
10- نورالهی، سمیه، کفاشپور، آذر، حدادیان، علیرضا. "بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد بازار به واسطه متغیر خلق ارزش برتر برای مشتری در صنایع غذایی شهرک صنعتی مشهد"، دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین، گرگان، 1392.
11- Siegel, D.S., Westhead, P. and Wright, M., “Science parks and the performance of new technology-based firms: a review of recent UK evidence and an agenda for future research”. Small business economics, 20(2), pp.177-184, 2003.
12- Slater, S.F. & Olson, E.M., “Strategy performance: the influence of sales force management”, Strategic Management Journal, 21 (8), 813-29, 2000.
13- O'Cass, A., & Weerawardena, J., “The effects of perceived industry competitive intensity and marketing-related capabilities: Drivers of superior brand performance”, Industrial Marketing Management 39, 571–581, 2010.
14- Vorhies Douglas W., Michael Harker & Rao, C.P., “The capabilities and performance advantages of market-driven firms”. European Journal of Marketing, Vol. 33, No. 11/12, 1171-1202.
15- -O'Shea, R. J. Allen, T. O'Gorman, C. Roche, F. "Universities an Technology Transfer: A Review of Academic Entrepreneurship Literature." The Irish Journal Of Management. Vol 29. pp.11-29, 2006.
16- -Pettigrew, Andrew & Silvia Massini & Tsuyosh, Numagami. Innovative forms of organising in Europe and Japan. European Management Journal. 18(3), 2000.
17- Grinstein, A., & Goldman, A. Characterizing the technology firm: An exploratory study. Research Policy, 35(1), 121 -143, 2006.
18- Al Natsheh, A., Gbadegeshin, S. A., Rimpiläinen, A., Imamovic-Tokalic I., & Zambrano, A., “Identifying the Challenges in Commercializing High Technology: A Case Study of Quantum Key Distribution Technology”, Technology Innovation Management Review, 5(1): 26–36. http://timreview.ca/article/864, 2015.
19- Gliga, G. & Evers, N., Marketing challenges for high - tech SMEs, Innovative Marketing, Volume 6, Issue 3, 2010:104-112, 2010.
20- Akdeniz, M. Billur, Gonzalez – Padron, Tracy & Calantone, Roger J., An integrated marketing capability benchmark approach to dealer performance through parametric and nonparametric analyses. Industrial Marketing Management 39, 150–160, 2010.
21- O'Cass, Aron & Weerawardena, Jay. The effects of perceived industry competitive intensity and marketing-related capabilities: Drivers of superior brand performance. Industrial Marketing Management 39, 571–581, 2010.
22- Afzal, Sarwat, Bukhari, Khadam Ali Shah, Online at, mpra.ub.uni-muenchen.de/23642/MPRA Paper No. 236, 2009.
23- Ahmed, M. U., Kristal, M.M. & Pagell, M., “Impact of operational and marketing capabilities on firm performance: Evidence from economic growth and downturns”. International Journal of Production Economics, 154, 59-71, 2014.
24- Akdeniz, M. Billur, Gonzalez – Padron, Tracy & Calantone, Roger J., “An integrated marketing capability benchmark approach to dealer performance through parametric and nonparametric analyses”, Industrial Marketing Management 39, 150–160, 2010.
25- Goldenberg, J., Lehmann, D. R., & Mazursky, D., “The idea itself and the circumstances of its emergence as predictors of new product success”, Management Science, 47(1), 69-84, 2001.
26- Gourio, F and L Rudanko. Customer capital. The Review of Economic Studies, 81(3), 1102–1136, 2014.
27- Ruiz-Ortega, M. J., & Garcia-Villaverde, P. M. Capabillities and competitive tactics influence: implications of the moment of entry. Journal of business research, 61(4), 332-345, 2008.
28- Kamboj, Shampy, Praveen Goyal, and Zillur Rahman. “A resource-based view on marketing capability, operations capability and financial performance: An empirical examination of mediating role”, Procedia-Social and Behavioral Sciences 189: 406-415, 2015.
29- Nath, P., Nachiappan, S., & Ramanathan, R. The effect of a market orientation on business profitability, opertions capability and diversification strategy on performance: A resource- based view. Instrial marketing management, 39(2), 209-224, 2010.
30- Mu, Jifeng. “Marketing capability, organizational adaptation and new product development performance”, Industrial Marketing Management 49: 151-166, 2015.
31- Chang, Tung-Zong, Rajiv Mehta, Su-Jane Chen, Pia Polsa, and Jolanta Mazur. “The effects of market orientation on effectiveness and efficiency: the case of automotive distribution channels in Finland and Poland”, Journal of Services Marketing 13, no. 4/5: 407-418, 1999.