تأثیر قابلیتهای ضروری بازاریابی بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان
محورهای موضوعی : پارکهاي علم و فناوري و مراکز رشدمجید نمکیان 1 , امیدعلی کهریزی 2
1 - دانشگاه آزاد کرمانشاه
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
کلید واژه:
چکیده مقاله :
امروزه شرکتهای پیشرو سعی مینمایند از طریق توجه به عوامل با اهمیت برای مشتریان به بهترین نحوه ممکن سودآوری خود را افزایش دهند. این نکته کلیدیترین پایه موفقیت آنها و بر پایه بازاریابی است. لذا پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و اولویتبندی قابلیتهای ضروری بازاریابی بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری است. پژوهش حاضر از نظر اجرا و شیوه گردآوری دادهها جز پژوهشیهای توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری 750 نفر و نمونه مورد بررسی 254 نفر از کارکنان و مدیران شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری استان کرمانشاه است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون، نشان داد که بین قابلیتهای بازاریابی و عملکرد شرکتهای دانشبنیان همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد و همچنین نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد "بازاریابی خدمات"، "بازاریابی اینترنتی" و "بازاریابی محصولات جدید" بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان تأثیر دارند. در نهایت براساس نتایج آزمون فریدمن بعد بازاریابی بینالملل و صادرات با ضریب 61/7 دارای بیشترین تأثیر و بازاریابی خدمات و اینترنتی در ردههای بعدی قرار دارند.
Abstract Today, leading companies try to maximize their profitability by paying attention to important factors for their customers. This is the most important reason of their success and it is base on marketing. Therefore, the present research seeks to identify and prioritize the essential marketing capabilities on the performance of knowledge-based companies in a science and technology park. The current research is one of the descriptive-survey research in terms of implementations and data collection method. The statistical population of this study is 750 people and the sample is 254 employees and managers of knowledge-based companies in Kermanshah science and Technology Park. A researcher-made questionnaire was developed. Whose validity was confirmed by the professors and experts of the university and experts in the Science and Technology Park. The Cronbach Alpha value of the knowledge-based companies of 906/0 and the essential capabilities of marketing were all above 0.70, which indicates acceptable reliability. The results of Pearson correlation coefficient showed that there is a positive and significant correlation between marketing capabilities and performance of knowledge-based companies, and research variables with a 99% confidence level have a meaningful relationship and all relationships at error level 1 / 0 were verified. Further more, the results of regression showed that "services marketing", "Internet marketing" and "marketing of new products" affect the performance of knowledge-based companies. Finally, based on the results of Friedman test, the international marketing and export dimensions with the score of 7.61 have the highest impact and services and Internet marketing are in the next categories.
