شناسایی عوامل بحرانی مؤثر در مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی مطالعه موردی: شرکتهای کوچک و متوسط
الموضوعات :مرتضي جبله 1 , سجاد رنجکش 2 , محمدرضا قياسي 3 , حسينعلي حسنپور 4
1 - دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
2 - دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
3 - دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
4 - دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
الکلمات المفتاحية: مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی عوامل بحرانی شرکتهای کوچک و متوسط اثر شلاق چرمی رگرسیون چندگانه,
ملخص المقالة :
بحث مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی (e-SCM) یکی از حوزههای رقابتی صنعت کشور است. وجود شبکه اینترنت و اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین، ضمن توانمندسازی و رقابتپذیر ساختن شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs)، باعث تداوم آنها در صحنه رقابت امروزی است. مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی در بهبود عوامل زنجیره تأمین، صحت اطلاعات، کاهش اثر شلاق چرمی و رساندن محصول در زمان و مکان مناسب با سرعت و دقت بالا به دست مشتری، نقش بسیار مهمی ایفا میکند. توجه به این عوامل میتواند در اتخاذ تصمیمهای مناسب برای ارتقای شرکت و یا سازمان توسط مدیران مربوطه، سودمند باشد. هدف این مقاله شناسائی عوامل بحرانی موفقیت زنجیره تأمین الکترونیکی و بررسی تأثیر آنها بر پیادهسازی e-SCM در شرکتهای کوچک و متوسط است. در همین رابطه سیزده سؤال طراحی شده است و از تکنیک رگرسیون خطی چند متغیره در نرمافزار SPSS برای تجزیه و تحلیل پرسشنامه استفاده شد. رگرسیون چندگانه به بررسی متغیر وابستهای میپردازد که بصورت خطی، به چند متغیر مستقل کنترل شده ارتباط دارد. متغیرهای مستقلx_(k ) ها، همان زیر معیارها برای معیار اصلی هستند و متغیر وابستهY بیانگر پیادهسازیe-SCM است. تجزیه و تحلیل بدست آمده نشان داد، چهار عامل بحرانی "راهبرد حمایت از ظرفیت تأمینکننده، سازگاری e-SCM، مقیاس سازمانی، خلاقیت مدیر عالی اجرائی" مهمترین عوامل در پیادهسازی e-SCM در شرکتهای کوچک و متوسط هستند. مدیریت با تمرکز روی چهار عامل، باعث پیشرفت و حرکت رو به جلو سازمان در آینده خواهد شد.
1- درودچی، محمود، نیکمهر، نوید.”ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اﻫﻤﯿﺖ و ﮐﺎرﺑﺮد ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺎﻣﯿﻦ“، چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیکی، p. ۲، تهران -۳و۴ آذرماه ۱۳۸۶. #
2- تیموری، ابراهیم، احمدی، مهدی.”نقش فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین“، در مدیریت زنجیره تأمین، تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران، ۱۳۸۸، p. ۳۷۸.#
3- صفا، ایرج. ”تعریف جامع فناوری اطلاعات“، در فرهنگ جامع کامپیوتر و فناوری اطلاعات، تهران، انستیتو ایز ایران، 1388. #
4- تیموری، ابراهیم، احمدی، مهدی. ”زنجیره نأمین چیست“، در مدیریت زنجیره تأمین، تهران، انتشارات دانشگاه علموصنعت، ۱۳۸۸، pp. ۴-۵.#
5- کرباسیان، سعید. ”ﮐﺎرﺑﺮد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎي اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ و ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎي ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮي در ارزﯾﺎﺑﯽ، اﻧﺘﺨﺎب و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰي اﻋﻀﺎ در زﻧﺠﯿﺮه ﺗأﻣﯿﻦ“، در پایانﻧﺎﻣﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽارﺷﺪ، داﻧﺸﮑﺪه ﻓﻨﯽ- ﮔﺮوه ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺻﻨﺎﯾﻊ، تهران، داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، 1382. #
6- مهربان، امیررضا، مژدهی، ناهید، جلالی، علیاکبر جلالی. ”لجستیک الکترونیکی و نقش و اهميت آن در مدیریت زنجیره تأمین“، چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیکی, pp. ۳-۴, تهران -۳و۴ آذرماه ۱۳۸۶.#
7- سلیمانی سهدهی، مجتبی. ”اهمیت فناوری اطلاعات در توسعه لجستیک و زنجیره تأمین“، ماهنامه علمی- تخصصی لجستیک و زنجیره تأمین، شماره ۱۸، p. ۳، شهریور ۱۳۹۲.#
8- موسیزاده، محمدرضا، تهامیپور، سیدرضا. ”مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی، الزام کسب و کار امروزی“، پارک فناوری پردیس، جلد 11، شماره 37، pp. 8-10، زمستان 1393.#
9- مظاهری اسد، محسن، مظاهری اسد، حسین، گمنام سفید داربنی، محمد. ”بررسی اثرات متقابل عوامل حیاتی موفقیت اتخاذ مدیریت زنحیره تأمین الکترونیکی در کسب و کارهای الکترونیکی“، همایش بینالمللی علوم مدیریت، pp. 1-8، 1393.#
10- میرفخرالدینی، سیدحیدر، بنافراشاه، نگار. ”شناسایی عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی با دیدگاه کارت امتیازی متوازن و تعیین ارتباط میان آنها با تکنیک دیمتل فازی“، کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت، شماره 3، 26 بهمن 1394.#
11- باورصاد، بلقیس، شیخ ممو، محمدرضا. ”شناخت عوامل مؤثر در پذیرش سیستم مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی با استفاده از چارچوب تکنولوژیکی، سازمانی و محیط در شرکت مناطق نفتخیز جنوب“، کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت، شماره 1، pp. 1-17، 1393.#
12- تیموری، ابراهیم، احمدی، مهدی. ”فرایندهای عمده زنجیره تأمین و نقش IT در بهبود آنها“، در مدیریت زنجیره تأمین، تهران، انتشارات دانشگاه علموصنعت، ۱۳۸۸، pp. ۴۱۲-۴۱۶.#
13- فربد، ابراهیم، اولادی، بهنام، عباسی، نرگس. تحلیل دادههای پرسشنامهای به کمک نرمافزارspss، تهران، عابد، 1393.#
14- Lancioni Richard, Hope Jensen Schau and Michaeal F. Smith, "Internet impacts on supply chain management," Industrial Marketing Management, pp. 32,173-175, 2003. #
15- Patterson Krik A, Grimm Curtis M and Corsi Thomas M, "Adopting new technologies for supply chain management," Transportation Research part 39, pp. 95-121, 2003. #
16- S. I. Chang and Y. F. Tsia, "Critical Factors of E-SCM Adoption on Small- and Medium-Sized Enterprises," International Journal of Electronic Business Management, vol. 1, no. 2, p. 1, 2006. #
17- Kopezak, L,R., "Logistic Partnership and Supply chain restructuring: survey results from the US Computer industry," in Production and Operation Management 6(3), US, 1997, pp. 226-247.#
18- S. I. Chang and Y. F. Tsia, "Critical Factors Of E-SCM Adoption On Small- And Medium-Sized Enterprises," International Journal of Electronic Business Management, vol. ۴, no. ۲, pp. 159-172, 2006. #
19- M. C. Cooper , D. M. Lambert and e. a. , "Supply Chain Management: More than a new name for Logistics," The International Journal of Logistics Management, vol. ۸, no. 1, pp. ۱-۱۳, ۱۹۹۷. #
20- s. Ahmad Khan and e. al, "Adoption of Electronic Supply Chain Management and E-Commerce by Small and Medium Enterprises," American Journal of Industrial and Business Management, pp. 433-441, 2014. #
21- R. Kumar, R. K. Singh and R. Shankar, "Critical success factors for implementation of supply chain management in Indian small and medium enterprises and their impact on performance," IIMB Management Review, pp. 1-13, 2015. #
22- S. Luthra, D. Garg and A. Haleem, " An analysis of interactions among critical success factors to implement green supply chain management towards sustainability: An Indian perspective," Resources Policy, pp. ۱-۱۴, 2015. #
23- Siddiqui, A. and Raza, S. A., "Electronic Supply Chains," Computers & Industrial Engineering, pp. 1-51, 2015. #
24- k. l. Croxton, s. j. García-Dastugue and e. al, "The Supply Chain Management Processes," The International Journal of Logistics Management, vol. 12(2), pp. 13-36, 2001. #
25- D. S. Rogers and R. S. Tibben-Lemke, "Going Backwards: Reverse Logistics Trends and Practices," Pittsburgh, PA, Reverse Logistics Executive Council Press, 1999. #
26- M. Christopher, "Strategies for reducing cost and improving service," in Logistics and Supply Chain Management, London, Financial Times Pitman Publishing, 1998. #
27- J. M. Swaminathan and S. R. Tayur, "Models for Supply Chains in E-Business," in Management Science, 2003, pp. 1387-1406.#
28- M. L. Chuang and W. H. Shaw, "Distinguishing the Critical Success Factors between E-Commerce, Enterprise Resource Planning and Supply Chain Management," in Proceedings of the 2000 IEEE Engineering Management Society, Albuquerque, 13-15 August 2000, pp. 596-601.#
29- G. Graham and G. Hardaker, "Supply Chain Management across the Internet," International Journal of Physical Distribution and Logistics Management, 30, pp. 286-295, 2000. #
30- A. J. Vakharia, "E-Business and Supply Chain Management," Decision Sciences, 33, 495-504, 2002. [Online]. Available: http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5915.2002.tb01653.x .#