ارزيابي وضعيت بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات از حيث مؤلفههاي مديريت فناوري؛ مطالعه تطبیقی ایران با 35 کشور منتخب
الموضوعات :وحید ضرابی 1 , بهرام صلواتی سرچشمه 2 , ايمان محمدیان خراسانی 3 , معصومه مداح 4
1 - پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی
2 - پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی
3 - دانشگاه ماساچوست
4 - دانشگده مدیریت و اقتصاد دانشگاه میلان
الکلمات المفتاحية: مدیریت فناوری, فناوری اطلاعات و ارتباطات, مدل مفهومی, شاخص ارزیابی, ایران,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این مقاله استفاده از مؤلفههای مدیریت فناوری برای تحلیل و ارزیابی وضعیت بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در این جهت با بهرهگیری از یک مدل مفهومی که به همین منظور توسعه یافته است مجموعه شاخصهای مربوط به مؤلفههای اصلی و پشتیبان فرایند مدیریت فناوری در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات شناسایی و تدوین گردیدهاند و سپس با استفاده از نظرات خبرگی از میان مجموعه شاخصهای گردآوری شده، دستهای از شاخصها برای ارزیابی مدیریت فناوری در بخش موردنظر انتخاب و طبقهبندی شده و نهایتاً با استفاده از اطلاعات و آمار منابع بینالمللی، وضعیت مدیریت فناوری در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با 35 کشور دنیا از حیث امور سياستگذاري، تسهیل نوآوری، تحقیق و توسعه، آموزش منابع انسانی، پشتیبانی مالی، ارتقای کارآفرینی، انتشار فناوری، عرضه فناوری مورد مقایسه قرار گرفته است.
1- خلیل، طارق، مدیریت تکنولوژی: رمز موفقیت در رقابت و خلق ثروت، ترجمه سیدمحمد اعرابی و داود ایزدی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1993، 1381. #
2- چشمانداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404 هجري شمسي، 1382. #
3- مرکز تحقیقات مخابرات ایران، پروژه تدوین سند مدیریت فناوری ICT، کد پروژه: 8734113، 1388. #
4- سازمان مديريت و برنامهريزي كشور، سند توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات، مجموعه اسناد ملي توسعه در برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، 1385.#
5- سازمان مديريت و برنامهريزي كشور، سند توسعه پژوهش و فناوری، مجموعه اسناد ملي توسعه در برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، 1385. #
6- شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارزیابی علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران/ سومین ارزیابی کلان با نگاهی به توسعه فناوری، هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی، 1386. #
7- Information & Communication Technology Sector Strategy Paper of the World Bank Group, 2002, http://info.worldbank.org/ict/ICT_ssp.html).#
8- OECD, 2007, www.oecd.org . #
9- Porter, M.E. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press, New York, 1985.#
10- World Bank, Information and Communications for Development 2009: Extending Reach and Increasing Impact, 2009. #
11- UNCTAD, The Digital Divide: ICT Development Indices Report 2004, United Nations, New York and Geneva, 2005.#
12- OECD, Measuring the Information Economy, 2002, www.oecd.org/sti/measuring-infoeconomy.#
13- International Telecommunication Union (ITU), Measuring the Information Society, 2009.#
14- World Economic Forum, World Bank (infoDev) and INSEAD, The Global Information Technology Report 2003–2004: Towards an Equitable Information Society (GITR), New York, Oxford, Oxford University Press, 2004.#
15- The Economist Intelligence Unit, The 2007 e-readiness rankings; Raising the bar, A white paper from the Economist Intelligence Unit, 2007.#
16- UNCTAD, Information Economy Report, United Nations, New York and Geneva, 2005.#
17- International Telecommunication Union (ITU), World Information Society Report 2006, 2007.#