بررسی و نقد دلایل ابن سینا بر نفی قدم نفس
الموضوعات :فریال اسکندری 1 , محمد سعیدی مهر 2 , امیر عباس علی زمانی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
2 - دانشگاه تربیت مدرس
3 - دانشیارفلسفه دین، دانشگاه تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ابن سینا, حدوث نفس, قدم نفس, تکثر نفس, تعطیل,
ملخص المقالة :
ابن سینا معتقد است که نفوس انسانی قبل از بدن موجود نیستند و سپس در بدنها به وجود می آیند یعنی پس از این که اجسام به وجود آمدند، نفوس به آنها ملحق می گردند. چون اگر نفوس قبل از اجسام موجود باشند همه دارای وجودی منفرد خواهند بود و در این صورت تکثردر آنها جایز نیست .علت این سخن ابن سینا آن است که وی بر این عقیده است که تکثر، تنها مربوط به بدنهایی است که نفوس به آنها ملحق می گردند و نمی تواند از جانب نفوس باشد؛ چون نفوس مجرد هستندو در مجردات تکثر وجود ندارد. اما حقیقت آن است که همان گونه که جواهر مادی متکثرند، جواهر مجرد هم باید متکثر و متمایز باشند و خلاف این امر، منجر به محال خواهد شد. دلیل دیگر ابن سینا بر حدوث نفس، اعتقاد به نفی تعطیل است اما علاوه بر این که اصل نفی تعطیل قابل قبول نیست این اصل اساساً شامل مجردات نمی گردد.
ابن سینا، حسینبن عبدالله(1952م)،احوالنفس یا المعاد الاصغر،قاهره، به اهتمام دکتر احمدفؤادالاهوانی به ضمیمه ی چند رساله ی دیگر، و کتابخانه ی حکمت اسلامی.
ابن سینا، حسینبن عبدالله(1956م)، شفا،(الفن السادس من الطبیعیات فی علم النفس) ،پراگ، با ترجمه ی فرانسوی به اهتمام جان با کوش. کتابخانه حکمت اسلامی.
ابن سینا، حسینبنعبدالله(1364م)، النجاه من الغرق فی بحر الضلال، تهران، انتشارات دانشگاه تهران وکتابخانه حکمت اسلامی.
مصباح یزدی،محمد تقی(1379)، شرح جلد هشتم اسفار اربعه، تحقیق و نگارش، محمد سعیدی مهر، تهران، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.