ویژگی ها و رفتار مصرفکننده و تاثیر آن بر خرید آنی (مطالعه موردی فروشگاه های زنجیره ای مشهد)
الموضوعات :عباس شریفی پور 1 , هادی بستام 2 , علی حسین زاده 3 , علیرضا پویا 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2 - موسسه آموزش عالی تابران، مشهد، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه
4 - دانشگاه فردوسی مشهد
الکلمات المفتاحية: رفتار مصرف ¬, کننده, رفتار خريد آني, فروشگاه¬, های زنجیره¬, ای.,
ملخص المقالة :
بررسی رفتار مصرف کننده در هنگام خرید از فروشگاه های زنجیره ای نشان داده است که بخش قابل توجهی از حجم خرید مشتریان بصورت آنی و برنامه ریزی نشده می باشد از این جهت این پژوهش به دنبال آن است که ویژگی ها و رفتار مصرف کننده و تاثیر آن بر خرید آنی در فروشگاه های زنجیره ای شهر مشهد از منظر بازاریابی اخلاقی را مورد بررسی قرار دهد. تحقیق حاضر از لحاظ روش، تحقیقی پیمایشی و از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی-توسعه ای است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان فروشگاه های زنجیره ای شهر مشهد می باشند. روش نمونه گیری بر اساس نمونه گیری خوشه ای بوده است. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد و برای تحلیل داده ها از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. بر اساس اين تجزيه و تحليل عوامل موثر شامل ویژگی های فردی، ویژگی های موقعیتی، ویژگی های انگیزشی و ویژگی های محصول شناسايي شده و نتايج حاصله نشان دهنده تاثير همه عوامل فوق بر رفتار خرید آنی مشتریان از فروشگاه هاي زنجیره ای شهر مشهد مبتنی بر ویژگی ها و رفتار مصرف کننده می باشند که در این میان ویژگی ها و عوامل فردی و موقعیتی بیشترین تاثیر را بر رفتار خرید آنی مشتریان از فروشگاه هاي زنجیره ای دارند.
ابراهیمی، ابوالقاسم، و منصوری، سید حسین، (1392)، بررسی تأثیر تصوير ذهنی برند و کیفیت خدمات بر روی بازاريابی رابطه ای و تمايلات رفتاری مشتريان، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 14، صص 170-153.
اصفهانی ، میر ابراهیم ؛ حدادیان، علیرضا ؛ رحیمی زاده ، حسنا (1393) بررسی عوامل مؤثر بر رفتار خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای مشهد(مطالعه موردی فروشگاه زنجیرهای پروما)، تحققیات نوین ، دوره 4، شماره 4، بهار 1393، صفحه 71-84
آذر، عادل؛ غلامزاده، رسول؛ قنواتي، مهدي (1391) مد لسازي مسيري ساختاري در مديريت،كاربرد نرم افزار Smart PLS تهران : . انتشارات نگاه دانش.
بخشی زاده ، کبری ؛ خلیلی رودی ، مرتضی ؛ رضائیان اکبرزاده، سامان (1395) تأثیر درگیری ذهنی و ویژگیهای شخصیتی افراد بر خرید آنی پوشاک، فصلنامه مدیریت بازرگانی ، دوره 8، شماره 1، بهار 1395، صفحه 29-46
شاه حسینی ، محمدعلی ؛ اخلاصی، امیر ؛ رحمانی ، کمال (1390) ارزش ویژه برند خدمات و رفتار خرید مشتریان، مورد مطالعه بانک انصار، تحقیقات نوین، دوره 1، شماره 3، پاییز 1390، صفحه 63-78
شیرازی، باصیری ، طاهره(1395 ) بررسی عوامل موثر بر تمایل به خرید آنی و تاثیر آن بر رفتار خرید مصرف کنندگان در مجموعه ی هایپر استار اصفهان ، پایاننامه کارشناسی ارشد . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه شیخ بهایی - دانشکده مدیریت و اقتصاد ..
صنایعی ، علی، شافعی، رضا (1393) ارائه مدلی برای تحلیل و پیشبینی رفتار خرید مشتریها بر اساس تئوری کارکردی نگرش (مطالعه موردی صنعت خودرو ایران) پژوهشنامه بازرگانی، دوره 16، شماره 62، بهار 1391، صفحه 153-192
رحمت آبادی ، محسن، اعظمی، محمد (1393) رفتار مصرف کننده در خرید با توجه به رویکرد روانشناسی مصرف کننده از برند ، چهارمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت و اولین کنفرانس کارآفرینی و نوآوری های باز
مومنی ، منصور، بایرام زاده ، سونا ، سلطان محمدیف ندا.(1392) "مدل سازی معادلات ساختاری با تاکید بر سازه های باتابنده و سازنده." تهران : سمت.
Abbasi, B. (2017). Relationship between Consumer Characteristics and Impulse Buying Behavior: The Mediating Role of Buying Intention of New Clothing Buyers. International Review of Management and Marketing
Beatty, S. E., & Ferrell, M. E. (1998), “Impulse Buying: Modeling Its Precursors”, Journal of Retailing, Vol.74 No.2, 169-191
Clover, V. T. (1950), “Relative Importance of Impulse-Buying in Retail Stores”, Journal of Marketing, Vol. 15, No. 1, pp. 66-70
Duarte, P., Raposo, M. and Ferraz, M. (2013), “Drivers of snack foods impulse buying behavior among young consumers”, British Food Journal, Vol. 115 Iss 9, 1233-1254
Flight, R. L., et al. (2012). Feeling the urge: Affect in impulsive and compulsive buying. Journal of Marketing Theory and Practice 20(4): 453-466
Gopalkrishnan R. Iyer1 & Markus Blut2 & Sarah Hong Xiao3 &Dhruv Grewal(2019)Impulse buying: a meta-analytic review, Journal of the Academy of Marketing Science https://doi.org/10.1007/s11747-019-00670-w
Graa, A., Dani-Elkebir, M. and Bensaid, M. (2014), “The impact of Environmental Factors on Impulse Buying Behavior Using the Mehrabian and Russell’s Framework”, Leonardo Journal of Sciences, Iss 24, 101-114
Husnain, M., & Akhtar, M. W. (2016). Impact of Branding on Impulse Buying Behavior: Evidence from FMCG's Sector Pakistan. International Journal of Business Administration, 7(1), 59.
Jacqueline J. Kacen, James D. Hess, Doug Walker, (2012), "Spontaneous selection: The influence of product and retailing factors on consumer impulse purchases", Journal of Retailing consumer services, 19, pp. 578-588
Khawaja, Lama(2018) Factors influencing Consumer Behavior toward Impulse Buying, journal of Applied Research, Vol.1, No.12,pp. 342-349
Kongakaradecha, S. Khemarangsan,A(2012), “A Pilot Study of Impulse Buying Behaviorin Bangkok", Thailand.The 2nd national and International Graduate Study Conference.
Kang, C. (2013), “The Effects of Information Searching and Information Symmetry on Impulse Buying Decision”, The Journal of Global Business Management, Vol. 9 No.1, 196-203
Krishna, A., & Schwarz, N. (2014). Sensory marketing, embodiment, and grounded cognition: A review and introduction. Journal of Consumer Psychology, 24(2), 159-168.
Lucas, M. and Koff, E. (2014), “The role and of self-perceived attractiveness in impulse buying in women”, Personality and Individual Differences, Vol. 56, 111-115
Lin, Y. and Chen, C. (2013), “Passengers` shopping motivations and commercial activities at airports- The moderating effects of time pressure and impulse buying tendency”, Tourism Management, Vol. 36, 426-434
Muruganantham, G. and Bhakar, R. S. (2013), “A Review of Impulse Buying Behavior”, International Journal of Marketing Studies, Vol. 5 No.3, 149-160
Mihic, Mirela. And Kursan, Ivana. (2010), "Assessing the situationalfactors and impulsive buying behavior: Market segmentation approach",Management: Journal of Contemporary Management Issues, Vol. 15, 2, pp. 47-66.,
Priyanka, V., and Rooble, V. (2012), “An on-field-survey of the impulse buying behavior of consumers in consumer non-durable sectors in the retail outlets in the city of Indore, India”. Research Journal of Management Sciences, Vol.1, No.4,pp. 1-5.
Pentecost, R. and Andrews, L. (2010), “Fashion retailing and the bottom line: The effects of generational cohorts, gender, fashion fanship, attitudes and impulse buying on fashion expenditure”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 17 No.1, 43-52
Romeen ,S.,and Jocelyn S.(2017). “Factors Influencing Consumers’ Impulse Buying Behavior in the Fifth District of Cavite”, DLSU Research Congress, June 20 to 22, 2017, pp.1-6.
Tarihi, Geliş (2016) Stimulating Factors of Impulse Buying Behavior: A Literature Review , Journal of Consumer Research, Vol. 19 No 3, 303-
Tinne, W. S. (2010), “Impulse Purchasing: A Literature Overview”, ASA University Review, Vol. 4 No.2, 65-73
153 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 172- 153
ویژگی ها و رفتار مصرفکننده و تاثیر آن بر خرید آنی (مطالعه موردی فروشگاه های زنجیره ای مشهد)
عباس شریفی پور 1
هادی بستام 2
علی حسین زاده 3
علیرضا پویا 4
چكيده
بررسی رفتار مصرف کننده در هنگام خرید از فروشگاه های زنجیره ای نشان داده است که بخش قابل توجهی از حجم خرید مشتریان بصورت آنی و برنامه ریزی نشده می باشد از این جهت این پژوهش به دنبال آن است که ویژگی ها و رفتار مصرف کننده و تاثیر آن بر خرید آنی در فروشگاه های زنجیره ای شهر مشهد از منظر بازاریابی اخلاقی را مورد بررسی قرار دهد. تحقیق حاضر از لحاظ روش، تحقیقی پیمایشی و از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی-توسعه ای است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان فروشگاه های زنجیره ای شهر مشهد می باشند. روش نمونه گیری بر اساس نمونه گیری خوشه ای بوده است. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد و برای تحلیل داده ها از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. بر اساس اين تجزيه و تحليل عوامل موثر شامل ویژگی های فردی، ویژگی های موقعیتی، ویژگی های انگیزشی و ویژگی های محصول شناسايي شده و نتايج حاصله نشان دهنده تاثير همه عوامل فوق بر رفتار خرید آنی مشتریان از فروشگاه هاي زنجیره ای شهر مشهد مبتنی بر ویژگی ها و رفتار مصرف کننده می باشند که در این میان ویژگی ها و عوامل فردی و موقعیتی بیشترین تاثیر را بر رفتار خرید آنی مشتریان از فروشگاه هاي زنجیره ای دارند.
واژگان كليدي
[1] . دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
Email: A.Sharifi126@gmail.com
[2] . استاد مدعو گروه مدیریت، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران و استادیار مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی تابران، مشهد، ایران (نویسنده مسئول) Email: Bastam.hadi@gmail.com
[3] . استادیار گروه مدیریت، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
Email Hosseinzadeh56@gmail.com
[4] . استاد مدعو گروه مدیریت، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران و استاد مدیریت صنعتی، دانشگاه فردوسی ، مشهد، ایران. Email: Alirezapooya@um.ac.ir
تاریخ دریافت: 18/12/1398 پذیرش نهایی: 10/3/1399