تحلیل رابطه جو اخلاقی و نوآوری از طریق متغیر واسطهگر خلاقیت
الموضوعات :بهزاد کاردان 1 , محمد حسین ودیعی 2 , محبوبه فاطمی 3
1 - دانگشاه فردوسی مشهد
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
3 - موسسه آموزش عالی عطارمشهد
الکلمات المفتاحية: اخلاق, جو اخلاقی, خلاقیت, نوآوری,
ملخص المقالة :
با توجه به اهمیت خلاقیت و نوآوری برای بقا سازمان در دنیای امروزی، پژوهشهای متعددی در زمینه عوامل ایجاد کننده خلاقیت و نوآوری صورت گرفته اما تحقیقات بسیار کمی در زمینه تاثیر جو اخلاقی بر خلاقیت و نوآوری صورت گرفته است. اين پژوهش درصدد است با معرفي مفاهيمی چون جو اخلاقی، خلاقیت و نوآوری به بررسي رابطه ميان اين مفاهيم و نحوه تاثيرگذاري آنها بپردازد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، كاربردي و از نظر نحوه گردآوري دادهها مشابه تحقیقات توصیفی-همبستگی است. جامعه مورد نظر، كاركنان بانك ملي مشهد بوده و داده هاي مورد استفاده از کارکنان بانک ملی جمع آوري شده است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه 9 سوالی خلاقیت، پرسشنامه 8 سوالی نوآوری و پرسشنامه 8 سوالی جواخلاقی بودند. جهت تحلیل یافتهها و تایید الگوی پژوهش از الگوسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. نتيجه پژوهش گوياي آن است كه جو اخلاقي به صورت مثبت و معني داري بر خلاقیت و نوآوري تأثيرگذار بوده اما متغیر میانجی بر شدت این رابطه تاثیر نداشته است. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که تاثیر مستقیم جو اخلاقی بر نوآوری بیشتر از تاثیر جو اخلاقی بر نوآوری از طریق متغیر میانجی خلاقیت است.
1-آقایی، عنایت الله و حسین ستوده کویری آرانی (1385)، خلاقیت و نوآوری، پژوهشهای مدیریت راهبردی، شماره 37، صص 40-24.
2- امینی، قاسم (1387)، آمار و کاربرد آن در تحقیقات، انتشارات دانشگاه شهیدچمران اهواز.
3- تفرشی، شکوه و فرشته سپهر و کبری کریمی(1391). بررسی عوامل موثر در خلاقیت و نوآوری کتابداران دانشگاهی اصفهان از دیدگاه آنان، مجله پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، سال ۲، شماره ۱، صص 110-91.
4- حسینی، معصومه و طاهره صادقی(1389)، عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری اعضای هیات علمی و ارائه راهکار به منظور ارتقا، راهبردهای آموزش، شماره 1، صص6-1.
5-رحیم نیا، فریبرز و زهرا نیکخواه آزاد (1392)، تاثیر جو اخلاقی سازمان بر عملکرد سازمانی و تمایل به ترک خدمت، مدیریت فردا، سال 12، شماره 37، صص: 22-5.
6- زارع بخش، عبدالله و ملک حسین سیاهپور و حسن زارع بخش(1393)، بررسی عوامل موثر بر افزایش خلاقیت و نوآوری در سازمان، همایش بین المللی مدیریت، صص: 14-1.
7- عبداللهی، ابوطالب (1387)، نقش مدیران و سازمانها در خلاقیت و نوآوری، حصون، شماره 16، صص: 172-151.
8- منتخب یگانه، محمد، نسرین ارشدی و عبدالکاظم نیسی(1394)، رابطه جو اخلاقی سازمانی با بهزیستی روانشناختی، تعهد سازمانی، استرس شغلی و قصد ترک شغل: نقش تعدیل کننده خود ارزشیابیهای محوری، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال دهم، شماره 1.
9- هومن، حیدرعلی (1387)، مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی، دانشگاه تهران.
10- Baer M. (2012) Putting Creativity To Work: The Implementation Of Creative Ideas In Organizations Academy of Management Journal. 55,. 5, PP: 1102-1119
11- Choi, B.k., H. K. Moon, and W. Ko (2013), An organization’s ethical climate,innovation, and performance Effects of support for innovation and performance evaluation, Management Decision, Vol. 51 No. 6, 2013, pp. 1250-1275.
12- Edmondson, A. (1999), “Psychological safety and learning behavior in work teams”, Administrative Scientific Quarterly, Vol. 44 No. 2, pp. 350-383.
13- Hirst G., Knippenberg D. V., Chen C., Sacramento C. A. (2011). How Does Bureaucracy Impact Individual Creativity? A Cross-Level Investigation Of Team Contextual Influences On Goal Orientation Creativity Relationships Academy of Management Journal 54, 3, 624- 641
14- Hirst, G., van Knippenberg, D. and Zhou, J. (2009), “A cross-level perspective on employee creativity: goal orientation, team learning behavior, and individual creativity”, Academy of Management Journal, Vol. 52 No. 2, pp. 280-293.
15- Isen, A.M., Daubman, K.A. and Nowicki, G.P. (1987), “Positive affect facilitates creative problem solving”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 52 No. 6, pp. 1122-1131.
16- Muceldili B, H. Turan and O. Erdil (2013), The influence of Authentic Leadership on Creativity and Innovativeness, Social and Behavioral Sciences. No: 99, PP: 673-681.
17- McDonald G. Business ethics: practical proposals for organizations. J Bus Ethics. 1999; 19:143-58.
18- Mulki, P., Jaramillo, F. and Locander, W.B. (2006), “Effects of ethical climate and supervisory trust on salesperson’s job attitudes and intentions to quit”, Journal of Personal Selling & Sales Management, Vol. 26 No. 1, pp. 19-26.
19- Ruppel, C.P. and Harrington, S.J. (2000), “The relationship of communication, ethical work climate, and trust to commitment and innovation”, Journal of Business Ethics, Vol. 25 No. 4, pp. 313-328.
20- Saini, A. and Martin, K.D. (2009), “Strategic risk-taking propensity: the role of ethical climate and marketing output control”, Journal of Business Ethics, Vol. 90 No. 4, pp. 593-606
21-Thomas, T., Schermerhorn, J.R. and Dienhart, J.W. (2004), “Strategic leadership of ethical behavior in business”, Academy of Management Executive, Vol. 18 No. 2, pp. 56-66.
22- Trevino LK, Weaver GR, Reynolds SJ (2006). Behavioral ethics in organizations: A review. Journal of Management 6: 951- 990.
23-Victor, B. and Cullen, J.B. (1988), “The organizational bases of ethical work climate”, Administrative Science Quarterly, Vol. 33 No. 1, pp. 101-125.
24-Yuan F., Woodman R.W. (2010) Innovative Behavior in the Workplace: The Role of Performance and Image Outcome Expectations Academy of Management Journal,. 53:2, PP: 323-342