المقاله
1 -
تحلیل رابطه جو اخلاقی و نوآوری از طریق متغیر واسطهگر خلاقیت
فصلنامه پژوهشهای اخلاقی (انجمن معارف اسلامی ایران)
,
العدد 1
,
السنة
7
,
پاییز
1395
با توجه به اهمیت خلاقیت و نوآوری برای بقا سازمان در دنیای امروزی، پژوهشهای متعددی در زمینه عوامل ایجاد کننده خلاقیت و نوآوری صورت گرفته اما تحقیقات بسیار کمی در زمینه تاثیر جو اخلاقی بر خلاقیت و نوآوری صورت گرفته است. اين پژوهش درصدد است با معرفي مفاهيمی چون جو اخلاقی،
أکثر
با توجه به اهمیت خلاقیت و نوآوری برای بقا سازمان در دنیای امروزی، پژوهشهای متعددی در زمینه عوامل ایجاد کننده خلاقیت و نوآوری صورت گرفته اما تحقیقات بسیار کمی در زمینه تاثیر جو اخلاقی بر خلاقیت و نوآوری صورت گرفته است. اين پژوهش درصدد است با معرفي مفاهيمی چون جو اخلاقی، خلاقیت و نوآوری به بررسي رابطه ميان اين مفاهيم و نحوه تاثيرگذاري آنها بپردازد.
پژوهش حاضر از لحاظ هدف، كاربردي و از نظر نحوه گردآوري دادهها مشابه تحقیقات توصیفی-همبستگی است. جامعه مورد نظر، كاركنان بانك ملي مشهد بوده و داده هاي مورد استفاده از کارکنان بانک ملی جمع آوري شده است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه 9 سوالی خلاقیت، پرسشنامه 8 سوالی نوآوری و پرسشنامه 8 سوالی جواخلاقی بودند. جهت تحلیل یافتهها و تایید الگوی پژوهش از الگوسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است.
نتيجه پژوهش گوياي آن است كه جو اخلاقي به صورت مثبت و معني داري بر خلاقیت و نوآوري تأثيرگذار بوده اما متغیر میانجی بر شدت این رابطه تاثیر نداشته است.
با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که تاثیر مستقیم جو اخلاقی بر نوآوری بیشتر از تاثیر جو اخلاقی بر نوآوری از طریق متغیر میانجی خلاقیت است.
تفاصيل المقالة