ارائه مفهوم پردازی جدید از ماهیت تدریس و توسعه حرفه ای معلمان مبتنی بر اندیشه ژیل دلوز در باب ماهیت تجربه یادگیری
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگون
1 - گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
کلید واژه: توسعه حرفه ای, تدریس, تجربه یادگیری, اندیشه ژیل دلوز,
چکیده مقاله :
مساله اصلی این نوشتار ارائه تبیینی از مفهوم پردازی جدید از تدریس و فرایند توسعه حرفه ای مبتنی بر اندیشه ژیل دلوز در خصوص ماهیت تجربه یادگیری می باشد. این مفهوم پردازی مبنای مفهومی بسنده تری را برای ماهیت تدریس و پدیده توسعه حرفه ای فراهم ساخته که انتظارات متفاوتی را از حرفه معلمی به همراه دارد. پژوهش حاضر از نوع فلسفی است و نگارنده بوسیله روش مفهوم پردازی یا شکلگیری مفهوم که تمرکز اصلی آن بر تفسیر مجدد یا بازسازی جنبههایی از ساختارهای مفهومی موجود است که به دلایلی نابسنده به نظر میرسد، به مساله پاسخ داده است. اندیشیدن در مورد تربیت حرفه ای متاثر از نوع فهم ما از پدیده توسعه و بالندگی حرفه ای است. برنامه های تربیت حرفه ای موجود به دلیل ابتناء بر یک فهم نابسنده از ماهیت پدیده توسعه حرفه ای ناکارامد عمل کرده اند. در واقع مقوله توسعه و بالندگی معلمان، از دیدگاهی محدود و به عنوان فرایندی تحمیل شدنی نگریسته شده است. تبیین دلوز در باب ماهیت تجربه یادگیری منتهی به ارائه تعریف جدیدی از ماهیت تدریس ، فرایند توسعه حرفه ای و عاملیت معلم در این فرایند گشته است. در این دیدگاه، تدریس به منزله مساله و معلم به عنوان کارآموز نشانه ها نگریسته میشود که عاملانه هویت حرفه ای خود را شکل می دهد.
The main issue of this article is to provide an explanation of a new conceptualization of teaching and the process of professional development based on Gilles Deleuze's thought regarding the nature of the learning experience. This conceptualization offers a more adequate conceptual foundation for the nature of teaching and the phenomenon of professional development, which brings different expectations for the teaching profession. The present research is philosophical in nature, and the author has addressed the issue through the method of conceptualization, which focuses on reinterpreting or reconstructing aspects of existing conceptual structures that appear insufficient. Thinking about professional development is influenced by our understanding of the phenomena of professional development. Current professional education programs have been ineffective due to being based on an inadequate understanding of the nature of the phenomenon of professional development. In fact, the concept of professional development has been viewed from a limited perspective as an imposed process. Deleuze's explanation of the nature of the learning experience leads to a new definition of the nature of teaching, the process of professional development, and the teacher's agency in this process. In this view, teaching is considered as a problem and the teacher as a apprenticeship of signs, actively shaping their professional identity.
سجادی، سید مهدی؛ ایمان زاده علی، (1388) بررسی و تبیین فضای ریزوماتیک و دلالت های آن در برنامه درسی، مطالعات برنامه درسی، شماره 12، 48-70
- امام جمعه، محمدرضا و مهرمحمدی، محمود. (1385). نقد و بررسی رویکردهای تدریس فکورانه به منظور ارائه برنامه درسی تربیت معلم فکور. مطالعات برنامه درسی، شماره 3، ص 30-66.
- Aoki, Ted T., (2003): Locating Living Pedagogy in Teacher "Research": Five Metonymic Moments, In: Pinar, William F. Irwin, Rita L. editors. Curriculum in a new key: the collected works of Ted T. Aoki. Lawrence Erlbaum Associates, 2005
- Billett, Stephen. Choy, Sarojni. (2013). learning through work: emerging perspectives and new challenges. Journal of Workplace Learning, 25(4), 264 – 276
- Bogue, Ronald. (2004). Search, swim and see: deleuze apprenticeship in signs and pedagogy of images. Educational Philosophy and Theory, Vol. 36(3)
- Coombs, Jerrold R. Daniels. Le Roi B. Philosophical inquiry: conceptual analysis. In Forms of curriculum inquiry. Editors: Short, Edmond C. (1991) State University of New York Press
- Cochran-Smith, Marilyn. Lytle, Susan L. (1999). Relationships of Knowledge and Practice: Teacher Learning in Communities, Review of Research in Education. Vol. 24, 249-305
- Dewey, J. (1938) Experience and Education, New York. Kappa delta pi
- Eisner, Elliot (2002). From episteme to phronesis to artistry in the study and improvement of teaching. Teaching and Teacher Education, 18, 375–385
- Freire, paulo .(1970) Pedagogy of the Oppressed
- Fullan, Michael. (2007). the new meaning of educational change, fourth edition. Teachers College, Columbia University
- Gee, james paul. (1989). Literacy, discourse, and linguistics: introduction. Journal of education, volume 171 (1)
- Hickey-moody, Anna. (2013). Affect as method: feeling, aesthetics and affective pedagogy. In deleuze and research methodologies. Editors: Rebecca coleman and Jessica ringrose.
- Kang, Dae Joong (2015). Life and Learning of Korean Artists and Craftsmen, Routledge
- Kang. Dae Joong. (2007). Rhizoactivity: toward a postmodern theory of lifelong learning, adult education quarterly. 205-220
- Roy, Kaustuv. (2003). Teachers in Nomadic Spaces: Deleuze and Curriculum. Peter Lang
- Semetsky, Inna. (2010). The Folds of Experience, or: Constructing the pedagogy of values. Educational Philosophy and Theory, Vol. 42(4).
- Semetsky, Inna (2006). Deleuze, Education and Becoming. Sense Publishers
- Semetsky, Inna, (2013). Learning with Bodymind: Constructing the Cartographies of the Unthought, in Cartographies of Becoming in Education, a Deleuze-Guattari Perspective, Diana Masny (Editor), Sense Publishers
- Schon, Donald A. (1983).The Reflective Practitioner, How professionals think in action. Basic Books, Inc